Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högre flöde med lägre delta t eller lägre flöde med större delta t  (läst 57034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Hej på er

Nu har jag läst typ allt i forumet men tycker inte mig hitta några bra svar.

Vad ger bäst COP

1. Högre flöde med lägre delta t, typ 2 ºC.(Ger möjlighet till något lägre framledningstemp)

eller

2. Lägre flöde med större delta t, typ 5 ºC och då en högre framledningstemp än i ovan.

Finns det några COP mästare är som kan ge bra svar
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thermia optimerar efter ett delta på 8 grader.
Cirkpumpans flöde justeras så att delta 8° är konstant oavsett värmebehov.
Det har något med kylmediet att göra tror jag.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Thermia optimerar efter ett delta på 8 grader.
Cirkpumpans flöde justeras så att delta 8° är konstant oavsett värmebehov.
Det har något med kylmediet att göra tror jag.

Jepp, har man en VP med R407C som är ett sammansatt köldmedia så ska man ha minst 5 ºC ºC tempdiff över VP:n, oftast lägger man sig på lite högre tempdiff för att vara på säkra sidan. Detta för att köldmediet kondenserar över ett temperaturspann på ca 5 ºC och kondenserar då inte fullständigt om tempdiff är för lågt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
men har man en VP med kylmedie utan glide "se ovan" så är det bättre att ha så låg diff som möjligt

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
OK så lång är jag med men:

Ett högre delta t kräver ju samtidigt högre framledning för samma uteffekt i radiatorer, och hög framledning leder ju till sämre effektivitet/COP eftersom värmepumpen jobbar sämre med så hög temp.

Hur skall detta sättas i relation till effekt försämringen av ett mindre delta t.  Sc:,h

Det jag egentligen försöker komma fram till är:

Om jag inte har radiatoryta för att nå optimal inställning dvs både låg framledning och ett delta t på 5-6 ºC Vad skall jag då välja:

Hög framledningstemp med bra delta t
ELLER
LÃ¥g framledningstemp men litet delta t.

Argumentera gärna för respektive alternativ

Man tackar  :D
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det finns lite info danfoss hemsida om radiatorer och värme:

http://varme.danfoss.se/Content/d23f929c-a8e6-4a1b-ac22-c43bea703702_MNU17419158_SIT60.html

Bland annat så kan man se att kurvorna för värmeavgivning planar ut då tempdiff över radiatorerna närmar sig ca 5 ºC. En lägre tempdiff än så ger inte så mycket mer värme.

Men på en VP med R407C sjunker uteffekten rätt så mycket då man kommer under köldmediets glide så kör man med lägre tempdiff än 5 ºC så tappar man mer i uteffekt än man kan tjäna på radiatorernas värmeavgivning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Ok men om jag har en GLIDE pÃ¥ 7 ºC över pumpen sÃ¥ hamnar jag direkt i problem med  min EcoAir 107.

Spec säger att VP ger rätt effekt när/vid:

Vid -10 ºC utomhus så ger den en ökning på +3 ºC på retur mot framledning
Vid -5 ºC utomhus så ger den en ökning på +4 ºC på retur mot framledning
Vid -0 ºC utomhus så ger den en ökning på +5 ºC på retur mot framledning
Vid +5 ºC utomhus så ger den en ökning på +6 ºC på retur mot framledning
Vid +10 ºC utomhus så ger den en ökning på +7 ºC på retur mot framledning

(Rekomenderad cirk pump hastighet är 1200l/h)

I och med att jag har dimensionerat för att klara mig med enbart VP ned till -5 ºC utomhus så ger ju det att jag inte kan ha högre glide än ca 4 ºC om jag skall klara detta.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Just med luft/vatten värmepumpar så får man kompromissa. Uteffekten sjunker med utetemperaturen och då följer diff VP med, men man vill ju inte springa och skruva på cirkpumpen hela tiden så då får man bestämma sig för ett värde.

Jag tycker dock att CTC:s instruktion i detta fallet är lite kantig, 1200 l/h oavsett vilken modell på VP känns inte riktigt rätt. I nibes manual för t ex 2005:an finns diagram för diff VP vid olika utetemp och framledningstemp som är betydlig mer genomtänkta fast lite svåra att förså om man inte är insatt.

Jag tycker nog att du kan sänka flödet och ha ca 1 ºC högre tempdiff än angivet i manualen till 107:an, typ de värdena som är angivna till 109:an. Men då kommer flödet över VP:n att vara lite lägre än 1200 l/h.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Jag tittade på i den manualen. Men hur kan jag ställa in radioatorerna för att fungera på det viset?

De vill ju ha högre diff när det är varmare och mindre när det är kallare. Jag jan ju inte springa ned och justera C-pumpen hela tiden. (Eco Air har ju inte två steg som niben)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej

Jag är lite konfunderad.

Vilka temperaturer har gäller för glide ?
Är det samma område för alla köldmedia ?
Vilken temperatur har vattnet in i värme-pumpen ?

MVH
Messer

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
1. Nibe vill att delta t skall vara större när det är varmare och det verkade lite svårt att få till tyckte jag. I mitt radiator system är delta t i princip samma oavsett ute temperaturen och det leder ju till att jag enbart kan justera detta genom strypning/minska flöde.

2. Urspringliga frågan var om jag skall jobba med mindre delta t och då en något lägre framledningstemp, ELLER ett större delta t och i så fall vara tvungen att höja framledningen. Jag har förstått att större delta t typ 5-7 grader är bra för 407 pumpar. Men jag måste ju sätta denna vinst i relation till att jag behöver än högre framledning vilket ger en sämre effektivitet i pumpen. Så vad välja av desssa två onda ting???????
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du en CTC EcoAir med EcoEl eller EcoAir dockad mot en panna med fast kondensering så är det cirkpumpen mellan VP och pannan som ska justeras, tempdiff över radiatorerna påverkas inte av tempdiff VP då radiatorvattnet shuntas ut.

I så fall spelar tempdiff över radiatorerna ingen roll för VP:ns funktion.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Jag har flytande kondesering, kopplat med EcoLogic och shuntsystem. Och jag står i valet mellan

1. "större" delta t och högre framledningstemp
eller
2 "mindre" delta t och läre framledningstemp

och frågan återstår vad att välja utav dessa två
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
och frågan återstår vad att välja utav dessa två
Med shunt spelar det ju inte någon stor roll.
Det bästa blir nog lagom delta och lagom framledning  :)

Du kan jo inta ha hur låg delta som hällst. Delta i kombination med flödet är ju ett direkt mått på hur mycket värme som avges.

2 grader delta och 1200 l/t blir det inte mycket värme utav.
« Senast ändrad: 02 mars 2007, 22:45:40 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Nja

(4,2 J/g ºC*1200l*1000g*2 ºC)/3600s=2800w

Så lite blir det allt. Beror ju på vad du skall värma upp. Vidare så skrev jag 2 ºC vid högt flöde. ::)

(Shuntat med Eco Logic innebär att du kör med flytande kondensering tills spetvärme behövs, då startar elpannan och jobbar på klassiskt vis med shunten)
« Senast ändrad: 02 mars 2007, 23:40:20 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!