Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smutsigt radiator vatten i ny anläggning IVT E11  (läst 4576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Magicfingers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Ny på forumet så det blir väl en del dumma nybörjarfrågor.

Har sedan ett halvår en ny VP anläggning med ca 15 nya radiatorer från Lenhovda.
anlägningen är en E11 med 200m bergvärme  och en vb 300 för varmvatten.

Anläggningen går bra men jag har noterat att vattet som cirkulerar i radiator kretesen är
ganska mörkt och när man gör rent smutsfiltret så är det inga stora partiklar men en lätt oljig
brun beläggning.

Jag antar att detta är rester av skäroljor invändig rost mm från radiatorerna. Undrar nu om någon har erfarenhet att samma sak ? Färgen beskymrar mig inte men jag undrar om ev olja kan bidra till invändig beläggning i VVX på varma sidan med ev. sämre prestanda för pumpen.

Jag har funderat på att byta radiator vatten för att på så sätt få ett renare vatten i cirkulation. Samtidigt så tar det lite tid innan vatten är dött och allt syre luftats ut.

Är detta normalt för nya radiatorer eller slarv från tillverkaren i produktion ?

IVT E11 installerad 1/4 2009, VVB 300 FC, Borrdjup 200 meter. Äldre träfastighet ca 1870 med tillbyggnad 2005. 230 kvm bo-yta konverterad från direktverkande el f.n. 15 radiatorer färdigutbyggt 20-21 radiatorer. Sköter även en HT Plus C9, 180m radiatorer och en E16 2x140 meter 400 kvm golvvärme.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Smutsigt radiator vatten i ny anläggning IVT E11
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2009, 22:21:18 »
radiatorvatten blir ju svart med tiden, byter du ut det hela tiden kommer ju dina radiatorer att rosta innifrån.. syret går ju ur vattnet efter ett tag och det är ju det som gör att järnet inte oxiderar. så vad du än gör.. byt inte ut vattnet!
Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad Magicfingers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smutsigt radiator vatten i ny anläggning IVT E11
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2009, 23:26:32 »
Tack för synpunkten.

Jag har inte för avsikt att byta vatten mer än högst en gång för att få ned haltenn av partiklar och ev oljerester som på sikt skulle kunna påverka vvx:en negativt. Radiatorvattnet får vara hur mörkt de vill så länge det snurra runt i systemet utan att påverka någonting. Har noterat en del inlägg där man efter några år fått problem med växelventilen som hänger sig alt kärvar. Det är ju inte omöjligt att det kan hänga ihop med vad som snurrar runt i systemet.

Antar att smutsfiltret naturligtvis fångar större partiklar. Däremot kan det ju inte vara alltför finmaskigt då det skulle bli helt igensatt och gindra cirkulationen. Jag kommer ev att göra rent det lite oftare som ett alternativ till byta ev radiatorvatten
IVT E11 installerad 1/4 2009, VVB 300 FC, Borrdjup 200 meter. Äldre träfastighet ca 1870 med tillbyggnad 2005. 230 kvm bo-yta konverterad från direktverkande el f.n. 15 radiatorer färdigutbyggt 20-21 radiatorer. Sköter även en HT Plus C9, 180m radiatorer och en E16 2x140 meter 400 kvm golvvärme.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Smutsigt radiator vatten i ny anläggning IVT E11
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2009, 09:18:16 »
Man kan tillfälligt sätta ett björnfilter på returen och köra nån vecka eller så om man inte verkar bli av med skiten.

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Magicfingers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smutsigt radiator vatten i ny anläggning IVT E11
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2009, 09:08:29 »
Det låter som ett utmärkt tips. Vad menar Du med ett björnfilter? Är det en annan filterinsats till den befintliga filterhållaren? Eller menar Du att man ska temporärt dra om värmekretsen före vvx:en över ett filter som inte hindrar flödet men som har ett finmaskigare filter så att även mindre partiklar fastnar.

IVT E11 installerad 1/4 2009, VVB 300 FC, Borrdjup 200 meter. Äldre träfastighet ca 1870 med tillbyggnad 2005. 230 kvm bo-yta konverterad från direktverkande el f.n. 15 radiatorer färdigutbyggt 20-21 radiatorer. Sköter även en HT Plus C9, 180m radiatorer och en E16 2x140 meter 400 kvm golvvärme.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Smutsigt radiator vatten i ny anläggning IVT E11
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2009, 09:27:57 »
Man leder returen till extern filter ja.
Sen finns det lite olika filtersatser till björnfiltren, jag har kört nylon.
Finns kopior på björnfiltret hos Jula.

Anledningen att man bara ska köra tillfälligt är att dom bara tål ca 40 grader varmt vatten.


Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Magicfingers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smutsigt radiator vatten i ny anläggning IVT E11
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2009, 20:53:55 »
tack för informationen. uppskattar Ditt förslag.
IVT E11 installerad 1/4 2009, VVB 300 FC, Borrdjup 200 meter. Äldre träfastighet ca 1870 med tillbyggnad 2005. 230 kvm bo-yta konverterad från direktverkande el f.n. 15 radiatorer färdigutbyggt 20-21 radiatorer. Sköter även en HT Plus C9, 180m radiatorer och en E16 2x140 meter 400 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!