Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur trimma? SvÃ¥r att fÃ¥ grepp om mitt värmesystem...  (läst 5661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Ursäkta den långa inledningen...
Jag har lite svårt att få en jämn värme och rätt returtemperatur sedan en utbyggnad för något år sedan och behöver lite hjälp med att förstå mitt system.
Problemet är att det blivit svårt att få värme till rummen i markplanet medan övervåningen är OK. Jag har betongplatta med golvvärme i undervåningen och vanligt golvbjälklag i övervåningen. Vid utbyggnaden var det lättast att bygga ut och ansluta de nya rummen (både i markplanet och övervåning) till den befintliga fördelaren på övervåningen. I samband med detta installerades också en extra CP på den gruppen då min installatör trodde att VP'ns inbyggda CP skulle få svårt att fixa hela huset.
Så till mina frågor..

När jag nu skall försöka trimma in systemet har jag svårt att få värme till rummen i undervåningen och undrar om CP på övervåningen "stjäl" värme från den undre slingan? Att cirkulationen skulle bli bättre på/till övervåningen pga. att nya CP'n sitter där?
Hur skall jag ställa in den extra termostater som också kom till? (Se bild). Ska jag strypa gruppen på övervåningen eller kommer bara pumpen att kompensera för det och man får något som liknar "rundgång"?

Tacksam för tips och kommentarer.
// Micke
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2013, 12:43:58 »
Har inte fördelaren i undre planet nån cirkpump?
I så fall kan mycket väl cirkpumpen på övre plan stjäla all värme.
Men under täckmuttern på returen från fördelaren (brevid maxtermostaten) så borde det finnas en skruv för att justera flödet, stryper du på denna så borde mer av värmen fördelas till den andra fördelaren.
« Senast ändrad: 23 januari 2013, 12:45:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2013, 13:38:46 »
Nej, bara den vanliga CP'n i VP och denna på övervåningen.

Jag ska prova att strypa som du föreslår men kommer inte ett att jobba mot CP'n så att den ökar cirkulationen?
CP'n har någon typ av automatik men jag vet inte riktigt hur den funkar. Jag har provat att justera pumpen så att den minskar cirkulationen men otroligt nog så sjönk temperaturen på undervåningen men var oförändrad på övervåningen?!
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2013, 14:47:01 »
Jag tror cirkpumpen är tryckstyrd och ändrar flöde beroende på mottrycket.
Men den borde tvärtom dra ner farten då mottrycket ökar för att hålla konstant flöde?

Sen ser jag inte riktigt på bilden men sitter det nått reglage på sidan mellan cirkpump och termostat, typ en svart ratt?
Kan detta vara själva shuntratten?
I så fall är det smidigare att reglera med denna.
« Senast ändrad: 23 januari 2013, 14:50:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2013, 19:17:31 »
Det är en Grundfos Alpha+ så det sitter ett reglage där man kan ändra lyfthöjden. Jag har den inställd på "mitten" eller grundinställningen. Du har nog rätt att den drar ner farten för strömförbrukningen gick ner när motstycket ökade.
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2013, 19:46:40 »

Sen ser jag inte riktigt på bilden men sitter det nått reglage på sidan mellan cirkpump och termostat, typ en svart ratt?
Kan detta vara själva shuntratten?
I så fall är det smidigare att reglera med denna.

Den svarta "grejen" är en liten gummihätta och under denna sitter bypasventilen som styr hur mycket vatten som skall "Ã¥tercirkuleras" (frÃ¥n retur golvärmefördelare och tillbaka ytterligare ett varv i golvvärmekresen)  ju mer man skruvar in (stänger) ventilen desto mer varmvatten tas frÃ¥n värmesystemet till golvärmekretsen.

Upplever du att du får för lite värme på nedre plan kan du ju börja med att ställa ner cirkpumpen uppe på min och som nästa steg börja att öppna (skruva ut) bypasventilen 1 varv (under den svarta gummihättan)

På undervåningen med betongplatta skall du ha fullt öppna ventiler och helst inga termostater på golvärmefördelaren. Om det blir för varmt i något rum så är det då bäst att strypa lite manuellt på denna slingan.


Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2013, 07:30:07 »
Den svarta "grejen" är en liten gummihätta och under denna sitter bypasventilen som styr hur mycket vatten som skall "Ã¥tercirkuleras" (frÃ¥n retur golvärmefördelare och tillbaka ytterligare ett varv i golvvärmekresen)  ju mer man skruvar in (stänger) ventilen desto mer varmvatten tas frÃ¥n värmesystemet till golvärmekretsen.

Upplever du att du får för lite värme på nedre plan kan du ju börja med att ställa ner cirkpumpen uppe på min och som nästa steg börja att öppna (skruva ut) bypasventilen 1 varv (under den svarta gummihättan)

På undervåningen med betongplatta skall du ha fullt öppna ventiler och helst inga termostater på golvärmefördelaren. Om det blir för varmt i något rum så är det då bäst att strypa lite manuellt på denna slingan.

 tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2013, 08:08:00 »
Tack Magneten! Skruvade lite på bypassen i går kväll och nu på morgonen ser man en liten förbättring på undervåningen. Man lär sig bit för bit!

Det är mycket ventiler och ställskruvar och allt känns lite för komplicerat. Borde gå att förenkla detta en hel hel. Vad gör tex. den termostat (som liknar ett element) i gruppen, vilken funktion har den som inte kan lösas med begränsningar och bypass som sitter redan där?
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2013, 11:10:01 »
Vad gör tex. den termostat (som liknar ett element) i gruppen, vilken funktion har den som inte kan lösas med begränsningar och bypass som sitter redan där?

Det är väl maxbegränsningstermostaten, den ska skydda golvet mot för hög temperatur.
Normalt så lägger man in en maxtemperatur i värmepumpen, den där är väl en extra säkerhet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2013, 13:36:29 »
Jag provade tidigare att använda den termostaten för att få mer cirkulation till undervåningen. När den gick in och begränsade flödet ökade pumpen för att kompensera. Det fick till följd att pumpen blev varmare, värmde rör och kopplingar, och det i sin tur leder till att termostaterna stänger mer. Alltså "rundgång".
Nu när jag lärt mig att det finns en bypass så för står jag sammanhanget lite bättre. Stryper termostaten går vattnet runt i slingorna till det kyler ner termostaten som öppnar och släpper på mer varmvatten. På detta sätt kan jag bättre styra vad som går till under- respektive övervåning.

Vad gjorde man förr i tiden när man inte hade tillgång till kunskapen som finns på forum som denna?
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2013, 21:00:38 »
Det framgår inte av bilden vilka av slingorna som går till utbygget i markplan (med betonggolv) Är det de två med endast vita "hattar" (utan ställdon) så är det ok,tillse i så fall att de slingorna fullt öppna. Sitter det termostater på någon av slingorna till undervåningen förmodar jag att det är lättast att lyfta av dom för att få ett bättre flöde till dessa.

Före du öppnar bypasventilen kan det vara ide att prova att ställa ner cirkpumpen på golvärmefördelaren, såg på bilden att den stod på mitten. Om du sedan får för kallt uppe så skruva istället in (stäng) bypassen något. Är lite allergisk mot att man pumpar runt en massa vatten via bypassen om det inte behövs, då det stjäl pumpkraft och så spar man ju någon hundring per år samt förmodligen minskat slitage om man kan köra cirk pumpen med en lägre effekt och ändå uppnå en god värmekomfort.

I mitt system har jag  golvvärme pÃ¥ nedervÃ¥ningen, 55 m2 i betongplatta alla slingor fullt öppna (förutom en kortare som är nÃ¥got instrypt) och inga termostater. Radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen. Kör cirkpumpen pÃ¥ golvärmefördelaren pÃ¥ min. och bypassen är helt inskruvad (stängd, ingen rundpumpnig av vatten i önödan) och det vita termostatvredet är satt pÃ¥ sitt maxläge (9) för att inte bromsa VPs flöde
(klarar husets värmekomfort med samma låga framledning (som till golvärmen) även till elementen på övervåningen)
« Senast ändrad: 24 januari 2013, 23:26:12 av magneten »
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2013, 09:10:33 »
Det tar ju ett tag att se förändringar när man har slingor ingjutna i betong men av någon anledning så sjunker temperaturen på undervåningen när jag ställer ner CP på övervåningen. Det kanske är så att CP på övervåningen faktiskt hjälper cirkulationen i hela anläggningen?
Cirkulationen på övervåningen är OK tycker jag och jag har ca 5graders skillnad mellan fram- och returledning. På undervåningen har jag 10 graders skillnad med allt öppet och inga strypningar. Dax att byta CP i VP kanske?
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2013, 14:01:26 »
Det tar ju ett tag att se förändringar när man har slingor ingjutna i betong men av någon anledning så sjunker temperaturen på undervåningen när jag ställer ner CP på övervåningen. Det kanske är så att CP på övervåningen faktiskt hjälper cirkulationen i hela anläggningen?
Cirkulationen på övervåningen är OK tycker jag och jag har ca 5graders skillnad mellan fram- och returledning. På undervåningen har jag 10 graders skillnad med allt öppet och inga strypningar. Dax att byta CP i VP kanske?

Låter nästan så illa att CP på övervåningen drar vattnet baklänges genom systemet på undervåningen. I så fall skulle det stämma att temperaturen i undervåningen sjunker då CP på övervåningen ställs ner.

Men det är helknasigt om det är så, prova att ställa upp CP i din värmepump till max och ställ ner CP på övervåningen på min samt skruva ut bypassventilen max och så om du får upp värmen där nere?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2013, 08:48:04 »
CP i VP gÃ¥r alltid pÃ¥ max dÃ¥ min VP stÃ¥r 25m frÃ¥n huset (och 1-2m lägre). Jag har dock lyckats fÃ¥ till en acceptabel temperaturnivÃ¥ pÃ¥ undervÃ¥ningen i nästan alla rum efter lite försiktigt skruvande pÃ¥ CP och shunt pÃ¥ övervÃ¥ningen. Jag fÃ¥r dock inte till ett acceptabelt  :dt: mellan fram- och returledning vid VP hur jag än försöker.  :(
Borde kanske byta CP i VP till en kraftigare modell.
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

Utloggad Hubbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur trimma? Svår att få grepp om mitt värmesystem...
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2013, 09:22:30 »
Efter lite sökande pÃ¥ detta utmärkta forum hittar jag tips om att rensa smutsfilter. FÃ¥r nog kila ut och se om jag hittar det för jag har aldrig rensat nÃ¥got filter  ::)
Thermia Villa 90 installerad 1999 med 150m borrdjup. 34000 driftimmar sedan start eller ca. 2500h/år eller 6.8h/dygn i snitt. Boyta ca. 220m2 + garage 70m2. Hela ytan inklusive garage uppvärmt med golvvärme.
Total förbrukning inkl. hh-el ca. 25000kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!