Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: TS aktiv vid hög retur?  (läst 1433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j-boy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
TS aktiv vid hög retur?
« skrivet: 02 december 2019, 04:34:05 »
När bergvärmepumpen beter sig på det viset som är på bilden strax efter 14:50 så gick tillsatsvärmen igång i 15 minuter vad beror det på?
   Min gissning är att det är för varm returledning? Men det händer bara ibland vid varmvattenframställning. har det något med ”shunt” att göra? Har förstått det som att ”shunt” är en funktion för att skicka överkapacitet från varmvattenframställning till elementvärme?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: TS aktiv vid hög retur?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2019, 07:47:48 »
Vad är det för värmepump? Shunten används vanligtvis för att höja temperaturen i värmesystemet när inte kompressorn själv orkar värma till rätt temperatur (genom att blanda in varmare elpatronvärmt vatten från pannan).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

JimmieE

  • Gäst
JimmieE
SV: TS aktiv vid hög retur?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2019, 08:38:43 »
Det är en Thermia Villa från ca 2005 med 190m borrhål har jag för mig. Men vid närmare eftertanke så var detta kanske endast en värmning mot sjukhussjukan då vattnet värmdes till 60 grader. Borde den inte kunna göra det utan elpatron? Men jag funderar ändå på den här inställningen som jag såg på både installationspapper och en randomsida på internet om hur man ställer in tillåten max retur att det var 55 - max(framledning - returledning) var kommer det ifrån? Min pump är inställd på 48 så det borde väl snarast finnas marginal då min maxdiff är 8-9 grader? Borde jag ställe ner min från 48 till 46.. hur stor roll spelar maxreturinställningen?
   Sist ett tack för klargörandet att shunten vanligtvis används för att hjälpa värmesystemet med elpatronvärmt vatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: TS aktiv vid hög retur?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2019, 08:46:54 »
Kompressorn i den generationens värmepumpar klarar vanligtvis inte mer än ca 55 grader. Sen stänger den av och elpatronen får jobba istället.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!