Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning cirk-pump frÃ¥n VP  (läst 2051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad koreanen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha lÃ¥g energikostnad
Styrning cirk-pump från VP
« skrivet: 18 augusti 2006, 07:13:36 »
Jag har fram till igår kört min cirkulationspump till VP alltid, dvs kopplad med extern matning. Nu har jag kopplat in den på VP i avsikt att inte hela tiden köra ut mitt soluppvärmda vatten genom VP eftersom detta måste bli en kylande effekt.
Funktionen borde som jag ser det vara att cirkulationspumpen startar emellanåt och "kollar av" temperaturen i tanken och vid behov startar kompressorn. Det verkar dock inte vara tillräckligt lång tid emellan så kompressorn hinner göra en kort start innan den stoppar på hög temperatur. Under natten har en matningssäkring till VP gått sönder och det tyder på att kompressorn stoppat mitt under uppstarten och gjort en strömspik.
Är det någon som har liknande erfarenheter eller vet hur jag kan lösa problemet? Det borde gå att förlänga tiden mellan cirk-start och kompressorstart men kan inte hitta någon parameter för detta.
Har en fighter 2005/8 till en 500L focus ackman-tank.
Radsystem underhålls med en manuell bivalent shunt.
Total årsförbrukning 2006 = 15900 kWh
2007 = 15200 kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Styrning cirk-pump från VP
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2006, 07:58:41 »
Säkringar brukar normalt inte gå vid en "spik" har du fel säkring eller nått annat fel?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad koreanen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha lÃ¥g energikostnad
SV: Styrning cirk-pump från VP
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2006, 08:10:53 »
Att säkringen gått sönder kan vi tills vidare avvakta med. Det kan ha varit en dålig sådan.
Vill istället inrikta problemet på varför kompressorn gör en kort start.
Jag vill få det till att det måste vara en längre startförjdröjning mellan cirk-start och kompressorstart så att VP
hinner detektera att det finns varmt vatten i tanken.
Kan inte i min manual för 2005:an utläsa hur cirkulationsstyrningen är tänkt att fungera.
Har kört med konstant drift pÃ¥ CP i 10 mÃ¥nader utan problem men den lösningen motarbetar effekten av mina solceller, speciellt nattetid under sommaren dÃ¥ tanken fÃ¥r en onödig kylning. 
Har en fighter 2005/8 till en 500L focus ackman-tank.
Radsystem underhålls med en manuell bivalent shunt.
Total årsförbrukning 2006 = 15900 kWh
2007 = 15200 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!