Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Teufelschlumpf
« skrivet: 14 december 2019, 13:17:24 »

Vår VP är 11 år, har gått ca 36000 timmar om jag förstått rätt (den står på -29181!).

Vi märker stor skillnad bara nu när han öppnade ventilen så pannan kan jobba lite mer som den tänkt! Låter som sagt inte bra, men kompressorn ligger i bra temp och köldbärartemp har ett delta på ca 3-3,2 grader vilket jag förstod ska vara helt ok, innan låg det på ca 1-2 grader..
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 december 2019, 09:42:53 »

Jag har en Nibe 1225-8. Expansionsventil inkl torkfilter o gas byttes i juni 2017. Faktura totalt inkl felsökning ( två resor) 7263:-
Värmepumpen var då 9 år gammal och hade gått i 24638 timmar.
Problemet med exp.ventilen ledde till att köldmedieflödet bromsades....efter bytet funkar värmepumpen som om den vore ny.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 december 2019, 04:27:59 »

Det positiva är att byte av expansionsventil är billigare än kompressorbyte. Jag eliminerade expansionsventilen som felkälla då jag utgick från att lågtryckspressostaten skulle stänga av pumpen om förångartrycket blev så lågt att det ledde till 120 grader hetgastemperatur.

Byter man expansionsventil brukar man också byta torkpatron och filter.
Skrivet av: Teufelschlumpf
« skrivet: 14 december 2019, 00:06:50 »

Nu har rörmokaren varit här, och hans slutsats är expansionsventilen. Den låter väldigt illa, och öppnade inte som den skulle, vilket i sin tur gjorde att kompressorn verkligen fick slita. Han har just nu skruvat upp den, så det ska fungera behjälpligt tills vi kan få den åtgärdad!

Någon som vet vad som kan vara rimlig totalkostnad för att byta ventilen?
Byter man köldmedia, eller behöver bara tömmas och sedan fyllas igen?

Någon som vet bra firma som kan göra detta i närheten av Värnamo, då rörmokaren vi normalt har inte gör det, och installatören har gått i pension sedan länge! Pannan är en Bosch (IVT-komponenter?)!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 december 2019, 15:54:23 »

Skulle man kunna tänka sig att värmeväxlaren är full med skit och skulle må bra av en backspolning? Något att testa innan man byter kompressorn eller hela maskin.

// Magnus

Borde inte högtryckspressostaten ha stannat pumpen i så fall i stället för alltför hög hetgastemperatur?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 10 december 2019, 22:28:14 »

Lite soppa kan också ge hög hetgas, och dålig värmeuttagbpå kb sidan
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 10 december 2019, 22:12:49 »

Har kompressorn snurrat många timmar?
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 10 december 2019, 21:51:47 »

Skulle man kunna tänka sig att värmeväxlaren är full med skit och skulle må bra av en backspolning? Något att testa innan man byter kompressorn eller hela maskin.

// Magnus
Skrivet av: Teufelschlumpf
« skrivet: 10 december 2019, 20:08:01 »

Negativt värde beror på att timräknaren har passerat 2^15 = 32768 timmar. Då blir det ett minustecken framför och den börjar räkna mot noll. 

Det är rätt låg temperaturdifferens mellan in- och utgående köldbärare. Det kan bero på felvisning hos någon givare men också att pumpen inte ger den effekt den ska ge. Är köldbärarpumpens hastighet konstant är differensen proportionell mot effektuttaget från borrhålet. Temperaturen på ingående köldbärare tyder också på att effektuttaget från borrhålet är lågt. Går pumpen hela tiden borde temperaturen vara runt noll grader.

Det i kombination med den höga kompressortemperaturen gör att jag gissar att kompressorn håller på att ta slut, att det är ett inre läckage som gör köldmedieflödet sjunker. Samma motoreffekt till ett mindre flöde ger högre temperatur på gasen efter kompressorn.

Kan detta då medföra att pumpen får gå mer, och inte klarar att värma tillräckligt själv, och därför slår på tillskottet till och ökar elförbrukningen? Eller kan kompressorn i sig också dra mer el om den inte mår bra?

Kan man undersöka om kompressorn är problemet, för det är som sagt lite surt att byta den om problemet kvarstår!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 december 2019, 19:48:23 »

Negativt värde beror på att timräknaren har passerat 2^15 = 32768 timmar. Då blir det ett minustecken framför och den börjar räkna mot noll. 

Det är rätt låg temperaturdifferens mellan in- och utgående köldbärare. Det kan bero på felvisning hos någon givare men också att pumpen inte ger den effekt den ska ge. Är köldbärarpumpens hastighet konstant är differensen proportionell mot effektuttaget från borrhålet. Temperaturen på ingående köldbärare tyder också på att effektuttaget från borrhålet är lågt. Går pumpen hela tiden borde temperaturen vara runt noll grader.

Det i kombination med den höga kompressortemperaturen gör att jag gissar att kompressorn håller på att ta slut, att det är ett inre läckage som gör köldmedieflödet sjunker. Samma motoreffekt till ett mindre flöde ger högre temperatur på gasen efter kompressorn.   
Skrivet av: Teufelschlumpf
« skrivet: 10 december 2019, 19:12:07 »

(Det är jag som är trådskaparen, bara att jag registrerade ett konto, vilket nu gjorde att mitt användarnamn syns...)

När jag kom hem hade pannan gått en stund, och enligt displayen gick både värmepump och tillskott (fast det var inte markerat tillskott på panelens lysdioder!).

Detta är de värdena jag kan läsa av:
Kompressor temp 120 gr.
Retur RAD GT1; Från 37,5 gr / Nuv 35,4 gr
Ute GT2 -0,9 gr
Värmebärare Ut GT8 41,4 gr
Värmebärare In GT9 36,6 gr
Köldbärare In GT10 3,6 gr
Köldbärare Ut GT11 1,7 gr

Det har gått på tillskottsvärme 12 timmar de senaste 48 timmarna, och då har temperaturen varit någonstans mellan -5 och 5 grader..

En annan fråga förresten! Vad kan orsaken vara att "Värmepump tim" visar negativt värde, och räknar uppåt mot noll? Borde inte ett sådan värde alltid vara positivt?

      // Johan
Skrivet av: oksteine
« skrivet: 10 december 2019, 16:10:12 »

Hei!

Hvis vp har gått i 11 år så er det på tide med service. Tenker da kjöldmedium og cirkulationspump vb og kb. Har opplevd at magetitt som Josth skriver om har forstört cp på noen måneder. Jeg tror compressoren har mange år igjen, men den må ha det den trenger for å gjøre jobben.

Mvh
Ole Kristian
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 december 2019, 15:00:22 »

Det ska inte vara något problem med att få upp värme till övervåningen om systemet är rätt injusterat.

Det behövs uppgifter om alla temperaturer som går att läsa av när pumpen har gått ca 10 minuter eller mer för att det ska gå att ställa diagnos. Som det nu verkar kan det lika bra handla om att värmebärarflödena inte är rätt injusterade.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 10 december 2019, 13:07:25 »

Låt kompressorn gå en stund (minst 10min) och läs sedan av alla temperaturer och rapportera här så får du nog bra hjälp.

// Magnus
Skrivet av: Teufelschlumpf
« skrivet: 10 december 2019, 11:53:17 »

Jag tolkar det som att det är själva kompressorn som varnar att den går upp i för hög temp, och jag har trott att den helt enkelt går för mycket och därmed blir varm!
Men jag ska kolla vad larmet säger mer exakt när jag kommer hem i kväll!
 
       // Johan
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 december 2019, 11:48:22 »

Vilket temperaturvärde är det som blir för högt? Hetgastempen eller något annat?
På en 11 år gammal värmepump är det inte ovanligt att en eller annan tempgivare har åldrats och börjat mäta fel. Och att byta en givare är ju en enkel och billig åtgärd.
Ett sätt att kolla saken, är att lämna värmepumpen avstängd en stund, läsa av temperaturvärdena i displayen och samtidigt känna med handen eller kolla med en separat termometer vad det verkligen är för temperatur på det rör där den misstänkta givaren sitter.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 10 december 2019, 11:37:01 »

Har ni haft möjlighet att kontrollera de stålomspunna gummislangarna? De kan bli igensatta av magnetit/skräp och kompressorn blir då inte av med värmen den producerar så det blir högtryckslarm.
Skrivet av: Johan Andersson
« skrivet: 10 december 2019, 10:56:12 »

Försöker googla, och många gånger hamnar här, så detta verkar vara en riktigt bra källa till tips och förslag!

Vi har ett 2-familjshus byggt slutet av 40-talet, och satte in bergvärme 2008, Bosch Bergvärmepump (måste kolla exakt beteckning senare, men den heter något typ 9LW!).
Vattenburen värme med självcirkulation.

Tidigare år har vi haft lite problem med att få upp värmen till övervåningen, då en av slingorna går upp på vinden och ner igen osv! Förra vintern började kompressorn lägga av pga hög temp. Rörfirman (inte samma som monterat pumpen) var och kikade, och kom fram till att våra termostater/ventiler på elementen inte är de bästa och ett flertal kärvade, några läckte osv. Dessutom hade en av cirkulationspumparna lagt av. Termostater byttes på alla element och cirkulationspumpen byttes ut. Pannan har tuffat på hela sommaren utan problem, för det har inte varit särskilt kallt!

Men nu börjar kylan komma igen (bor i Småland), men det har legat mest omkring -5 till +8 sista tiden, och vi har bra värme i huset nu, så åtgärderna som genomfördes förra året har hjälpt. Men nu börjar kompressorn slå ifrån igen pga hög temp! Vi tyckte även att elräkningen för november var betydligt högre än den brukar. Tyvärr har vi plockat bort en elmätare i huset under året, vilket gjorde att vi tappat den mesta historiken!

Så, vad bör vi göra? Tankarna går givetvis till att kompressorn börjar bli kass. Den är trots allt 11 år, och är det som oftast går först har jag förstått! Frågan är om elförbrukningen kan öka om kompressorn börjar bli dålig? Vad finns det för andra orsaker att den kan slå ifrån?

Har läst lite här och där om att kompressorn måste starta och stanna många gånger, kan den också bli varm (såvida jag inte missförstod vad jag läste), och då är det kanske någon inställning som gör att det sker!

Alla tips på vad vi ska göra/testa är välkomna! Ett alternativ är givetvis att ringa rörfirman och be om ett pris på att byta kompressorn, men känner att det kanske finns saker att testa först, för det är jäkla sura pengar - men samtidigt är inte elen gratis, om det nu är så att den genererar högre förbrukning..

          // Johan

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!