Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…sikter pÃ¥ min log?  (läst 1557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Åsikter på min log?
« skrivet: 30 oktober 2012, 17:52:42 »
Hej!

Någon som kan lämna lite feedback på min logfil?

Har en 1245 som är inkopplad i ett grundvattensystem i Västerbottens inland. Enplansvilla med fullstor källare där halva är uppvärmd.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Åsikter på min log?
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2012, 18:27:45 »
Jo det ser väl hyffsat ut vp värmer högt över börvärde men så blir det med gradmin kompressor start på -200 och ökar du får du flera starter hur många har starter har du per dygn ? Kolla upp så att ingen radiator skickar vattnet rakt igenom utan att kyla av det först för när vp startar går det bara ca 2 minuter innan returen börjar stiga vilket är lite kort. Kolla så att det skiljer ca 5 grader mellan uppe samt nere på radiatorerna men gör det när det är kallt ute och vp går i stort sett kontinuerligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Åsikter på min log?
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2012, 18:45:59 »
Senaste månaden har jag legat på mellan 16-20 starter per dag i snitt.

Ska kolla mina radiatorer då det blir lite kallare då.

Tack!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Åsikter på min log?
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2012, 20:32:42 »
Du kan ju prova att öka gradmin för start av kompressor till kanske -150 så kommer den inte att gå så högt över bör och starterna kommer att öka men enligt vad jag hört anses det ok med 24 starter per dygn ev lite fler när det är som värst (brukar vara runt 0an) och så många har inte du och dom kommer att minska när det blir kallare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Åsikter på min log?
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2012, 09:26:37 »
Ok, då ska jag prova det. Hade fått för mig att man skulle ligga under tjugo starter per dygn.. Ska höja värdet till -150 och se vad som händer med antalet starter osv..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Åsikter på min log?
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2012, 09:33:41 »
Det finns inga skrivna regler för var man skall ligga med antalet starter.
Det jag brukar skriva är att det inte BEHÖVS mer än ca 20 starter/dygn för att ha en fullgod komfort - detta innebär alltså att husets värmetröghet gör att det inte blir för kallt/varmt inne om man ligger på det antalet starter.

Hur många starter värmepumpen som sådan tål är mer en bedömningsfråga, och jag brukar resonera som så att kontaktorer, relän, flexsslangar, upphängningar, rör och kopplingar i anslutning till kompressorn får ta lite stryk varje gång kompressorn startar, och att det därför är olämligt att köra med överdrivet många starter/dygn.
Upp till 30 starter/dygn borde inte vara något avgörande problem.
Ligger man däremot på 80-100 starter, som vissa gör, så får man räkna med kortare livslängd och sämre COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Åsikter på min log?
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2012, 09:54:45 »
Det är ju normalt inga problem att få ner antalet starter man då jobbar vp med onödigt höga temperaturer när den väl startar vart det optimala för hållbarhet samt cop ligger är det ingen som vet. Även en vp med riktigt få starter kommer att rasa nån gång pga av att den får tillräckligt med gångtimmar men en vp som har riktigt många starter kan rasa fast den inte har gått tiden ut vilket ju känns onödigt. Det borde finnas uppgifter från kompressor tillverkarna hur många starter samt drifttimmar varje kompressor är byggd för att hålla men sen finns ju annat som kan rasa i vp också men det är nog oftast billigare grejer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!