Ett av de större kinesiska biltillverkarna (Om det var BYD?) har ett system på sina bilar för utbyte redan i drift i Kina.
Men det blir säkert mycket dyrare än att ladda hemma.
Att låta energibolaget slita på ett batteri med begränsad livslängd tror jag inte riktigt på, då får dom betala bra i så fall.
Dessutom vill man ju ha batteriet laddat på morgon när man skall åka på jobbet (och det är just då de kommer att dränera dina batterier).
Man kan väl tänka sig att man accepterar en viss miniminivå på laddningen, så man vet att man tar sig till jobbet och hem, men som sagt, slitaget kommer att bli stort om alla elbilar skall fungera som reservkraft - jag har svårt att se det fungera i större skal de närmaste 5-10 åren i alla fall - och energikrisen är ju redan ett faktum.
I ett land som Sverige, med höga kostnader får mark, byggande och personal skulle ett system för batteribyte bli otroligt dyrt - tror jag i alla fall, detta även om man försöker automatisera så mycket som möjligt, det i sin tur gör att de allra flesta kommer att "ladda hemma" - även företagen, detta i sin tur gör det ännu dyrare.
Att ladda på "Mack" idag gör ju att milkostnaden blir avsevärt mycket högre än om man kör en fossil bil, så det visar väl på det besvärliga med elbilar och kommersiell laddning som jag ser det - tror inte att det kommer att slå brett om inte staten sätter maxtak på kostnaderna eller eller nåt liknande.
Om man inte förbjuder fossilbilar förstås, då får ju folk betala vad det kostar även om det blir ohemult dyrt.
Det finns oerhört många kritiska frågor som aldrig ställts, och SVT stoppar aktivt alla kritiker från att få göra sin röst hörd, så allmänheten är i stort mer eller mindre ovetande om hur länge man måste köra elbilen innan den är CO2-mässigt bättre än en snål fossilbil, typ 16 00 mil, de vet inte hur dyrt det är att tanka elbilen på mack (typ 20 kr/mil), de är inte insatta i miljöförstöringen som batteriproduktionen innebär, eller hur svårt/dyrt det är att återvinna dessa - och de flesta tror att elförsörjningen kommer att kunna lösas med mer vindkraft - vilket är en ren utopi.
Om vi inte bygger ny kärnkraft så kommer vi att få se allt fler gasturbiner som baskraft, och de oljekraftverk vi har lär få leva vidare tills de förbjuds om det inte skall resultera i mörka städer när kärnkraften är helt avvecklad. Jag är allvarligt oroad, men som tur var finns ju varmare länder dit man kanske kan flytta om elen blir för dyr här hemma.
Möjligen kan det bli bra om man kommer fram med batterier som har obegränsad livslängd - då är det ju bara en fråga om att tillverka de mängder som behövs för att balansera vind och solenergin. Det kan vi ju alltid hoppas på.