Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 november 2019, 13:08:46 »

Det är säkert bäst att du anlitar ett NIBE serviceombud som kan komma hem till dig och se över anläggningen och mäta gastrycken/temperaturerna: https://www.nibe.eu/sv-se/support/hitta-serviceombud
Skrivet av: R.persson
« skrivet: 08 november 2019, 12:36:41 »

Vad ska jag ändra till då? Så den avfrostas och går igång.  Mvh
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2019, 15:16:23 »

Från felsökningstipsen:
--------------------------

Fel: Värmepumpen avfrostar ej.

Åtgärd: Kontrollera temperaturen på returgivaren (kanal T3). Är den lägre än 10 °C kommer värmepumpen ej att avfrosta. Kontrollera temperaturen på förångargivaren (kanal T7). Är den högre än inställningen för Starttemperatur, avfrostning (kanal A9) under kompressordrift avfrostar ej värmepumpen.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2019, 15:09:42 »

Tja, om jag det visste. Man kan ju prova att öka den tid som är tillåten för avfrostningen från fabriksinställning 7 min till t.ex. 12 min. Det är ett tips från manualen. Bläddra fram till kanal A11 med "+" och <enter> och + + + + +  <enter>. Sedan kan man starta avfrostningsrutinen manuellt i kanal A12 med <enter> + <enter> och se om det fungerar bättre.
Skrivet av: Robin Persson
« skrivet: 07 november 2019, 14:55:13 »

Du som förstår mer än mej, hur får jag igång den igen då ? 😊
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2019, 13:00:07 »

Ja precis, det är serienumret så tillverkad 29 juni 2009. För den gäller då följande manual: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/10225/031243-2.pdf  "C" står för kompressorstatus, "F" för fläktstatus, "H" för status på värmarslingor och "S" är de olika kanalerna där värdet kan ses till höger. S1 - 15 betyder "Avfrostning avbruten. Uppträder då avfrostning misslyckats 3 gånger i rad."
Skrivet av: R.persson
« skrivet: 07 november 2019, 12:23:17 »

Är detta rätt ?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 07 november 2019, 11:18:38 »

Hej! Vad är det för serienummer så man kan se tillverkningsår och dag? https://www.nibe.eu/sv-se/support/vanliga-fragor/faq-items/vad-betyder-siffrorna-i-serienumret-pa-en-nibe-produkt.html  Då går det sedan att söka fram rätt manual på NIBE's sajt.
Skrivet av: R.persson
« skrivet: 07 november 2019, 10:35:52 »

Hej jag har en nibe 2025 luft vatten  pump,  och den går inte som den ska , eller den går inte alls nu , tog kort på displayen kanske nån som vet vad de betyder , jag vet ingenting om pumpen den satt inne när ja köpte huset, förut så verka de som den gick igång och körde vattnet till 20 grader sen stängde den av sej , men ja skickar med en bild ifall nån om de ä nå fel kod , tack så länge

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!