Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ändra tillsats  (läst 1130 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MarcoM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ändra tillsats
« skrivet: 27 januari 2019, 12:23:16 »
Vilka inställningar behöver man ändra för att undvika att värmepatronen jobbar i ”onödan” ?Har en F2120 kopplad till en VVM320 och bor strax utanför Malmö så det inte smäll kallt direkt.
Tycker att pumpen borde klara av större del av värmebehovet. Har inte så mycket koll på värmepumpar så tacksam för lite tips.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ändra tillsats
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2019, 12:37:19 »
Går att uppskatta när el-patronen behövs om man vet lite mer om huset och värmepumpen:
- Vilken variant av F2120 är det? -8 -12 osv.
- Hur stort är huset?
- 1-plan med källare, 1-plan utan källare, 1½-plan, 2-plan?
- När är huset byggt?
- Är huset tilläggsisolerat?
- Vilken uppvärmningsskälla var det tidigare?
- Vilken var tidigare energiförbrukning för gas/olja/ved/pellets/el etc. ?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

HR440

  • Gäst
HR440
SV: Ändra tillsats
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2019, 13:43:05 »
Hej, min Nibe F21220-16 har satt - 23 tillsats  kompressorn stannar vid - 25  och larmar låg temp , nu är det- 22,5 grader  och kompressorn går, det går ca 44 kwh / dygn nu för värme och varmvatten samt att hålla en innomhuspool 25 M3 varm 25 grader huset är 220m2 en plan byggår 1979 ligger i det har gått 23 timmar i vinter  på tillsats elpatron  säkring 16 A  6,7KW inställt på elpatron kallast i vinter = 28,5 grader.

Utloggad MarcoM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ändra tillsats
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2019, 13:47:13 »
Går att uppskatta när el-patronen behövs om man vet lite mer om huset och värmepumpen:
- Vilken variant av F2120 är det? -8 -12 osv.
- Hur stort är huset?
- 1-plan med källare, 1-plan utan källare, 1½-plan, 2-plan?
- När är huset byggt?
- Är huset tilläggsisolerat?
- Vilken uppvärmningsskälla var det tidigare?
- Vilken var tidigare energiförbrukning för gas/olja/ved/pellets/el etc. ?

Såklart.

1 plans teglat hus med inredd källare, 130+130 kvm,
Byggt 1965. Tilläggsisolerad vind, samtliga fönster bytta 2010-2104 till 3-glas.
Satt en ctc ecoair 107 och en ecoel 1550 som var 11 år gammal som ersattes i dec 2018
Med Nibe f2120-12 samt VVM320
Pumpen drar i snitt 39 kWh per dygn och temperaturen har sista veckorna pendla mellan -3 - + 6 grader.
Tidigare förbrukning har legat på ca 14500 kWh för uppvärmning o VV + ca 6000 kWh hushållsel.
« Senast ändrad: 27 januari 2019, 13:55:46 av MarcoM »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ändra tillsats
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2019, 14:11:40 »
Ok, ett rejält stort hus. Den tidigare värmepumpen ecoair 107 får man nog säga var underdimensionerad även om den ändå gav en skapligt stor el-besparing per år. Dimensionerande utetemperatur i Malmö håller sig på -10 grader. Den nya F2120-12 bör klara huset utan el-tillsats ner till ca -6 grader. Effekttäckningsgraden blir ~70% och energitäckningsgraden 99% så det finns inte mer el att spara på där. Rekommenderad el-tillsats vid DUT är 3,8 kW. Energibehovet för uppvärmningen bör sjunka med 2-3000 kWh/år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MarcoM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ändra tillsats
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2019, 17:37:34 »
Tack för svaren. Behöver jag ändra några andra inställningar än när tillsatsen skall gå in?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ändra tillsats
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2019, 18:36:48 »
Man kan prova varmvattenläge "Ekonomi" men det beror på hur många som bor i huset om det fungerar och räcker. Sedan finns "Smart Price Adaption" om man kopplar upp enheten till nätet och skaffar timavtal med el-leverantören för att anpassa elförbrukningen till timpriset. Ganska avancerat och tror inte jag skulle bry mig om det själv.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MarcoM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ändra tillsats
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2019, 22:20:39 »
Tack för det ! 
Jag börjar med att ändra tilsatsen och ser vad det ger.  Om jag har klart för mig så skall jag ändra under autodriftsinställningar ( 4.9.2 ) till -5 ?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ändra tillsats
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2019, 18:14:00 »
Jovisst testa att ändra stopp av tillsats till -5 eller så får vi se om teorierna håller. Dock är jag inte helt säker på vad som händer om det t.ex. blir kompressorlarm om el-tillsatsen då ändå automatiskt går in. Om ni ska resa bort en tid kanske man bör ha den på +5? Någon annan som vet säkert?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!