Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten pÃ¥ golvet i källaren  (läst 3616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4700
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #15 skrivet: 14 maj 2021, 21:20:41 »
Ungefär som på mitt torp utan krypgrund , det röda är dränslang och svarta ett rör under sulan om det går. Det går även att hugga upp ett spår en sulan och genom grunden, eftersom det kommer vatten mellan sula och grundmur måste det stå högt på andra sidan
« Senast ändrad: 15 maj 2021, 00:11:37 av 25fOCUS »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #16 skrivet: 14 maj 2021, 23:19:43 »
Jepp, det rann uppe på betonggolvet.
Jag kan se hur det sipprar in ovanför sulan i väggen mot krypgrunden.
Funderar pÃ¥ att borra ett litet hÃ¥l sÃ¥ att jag kan styra inläckaget till en viss punkt.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4700
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #17 skrivet: 15 maj 2021, 00:08:39 »
Se om du kan borra ett så stort hål som möjligt rakt igen sulan under golvnivå. Du måste ner till en nivå under den och hoppas på att det inte är för mycket lera utanför, då kan det Vara tätt.

Edit nu kom skissen med
« Senast ändrad: 15 maj 2021, 00:12:10 av 25fOCUS »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #18 skrivet: 15 maj 2021, 19:04:09 »
Det är nog lera på andra sidan väggen så jag tror inte på att försöka få in vattnet under sulan.
Däremot kan jag kanske styra inflödet till en punkt ovanpå sulan, just nu är det blött längs en sträcka på ca 20-30 cm.
Detta kan jag leda ner under golvet till dräneringen och vidare ut under golvet.
Jag lade nu markduk och dräneringsrör och vattnet rinner dit jag vill och vidare ut så jag kommer snart lägga igen golvet.
Om inflödet är på en punkt så kan jag göra en specialare där så att vattnet inte kan komma ut på golvet som förut när jag gjuter golvet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4700
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #19 skrivet: 15 maj 2021, 20:36:31 »
Har du möjlighet och vÃ¥gar, sÃ¥ försök att hacka ur sockeln ca 5 cm pÃ¥ platsen för läckan och kanske 10 cm till pÃ¥ vardera sida, ända intill väggen och gärna lite in i väggen . Formsätt som en lite balja som kan samla upp vattnet ner under golvnivÃ¥. DärifrÃ¥n ett rör som tar hand om flödet. När det nya golvet kommer sÃ¥ gör du en lucka jäms med golvet, det kan behövas om det kommer småååå  jordpartiklar med och lägger sig i röret. GÃ¥r dÃ¥ att spola rent. Är det risk att vatten gÃ¥r under sulan med ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #20 skrivet: 17 maj 2021, 15:37:25 »
Bra ide, det är inga problem att hacka ur sockeln en liten bit.
Jag kanske även kan använda markduken som ett partikelfilter.
Det blir helt klart en plåtlucka där vattnet kommer in i alla fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!