Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kungen...  (läst 27008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Kungen...
« skrivet: 30 maj 2011, 21:12:43 »
Vilket drev det är, vad spelar det egentligen för roll om han varit på stripklubb mm mm. Det kommer bli betydligt värre om han undanhållit sanna fakta och det skulle visa sig att det finns bilder osv.

Sedan verkar det märkligt med denne Anders Lettström, varför skulle han agera på egen hand i ett ärende som inte existerar? Och till råga på allt bli offentligt dissad av den han tyckte sig vilja hjälpa, har han fått betalt för att bära hundhuvudet eller vad är det frågan om?

Skall vi ha ett kungahus över huvud taget, och i så fall: Skall dessa inte få ha ett privatliv, eller skall de vara offentliga gällande allt?


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kungen...
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2011, 22:20:20 »
Bort med monarkin omedelbums!  >:(

Jag skiter väl i om han gått på strippklubb och härjat runt, det är hela idén med arvsmonarkin som är fel.

http://repf.se/
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kungen...
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2011, 22:25:40 »
Citat ifrån din länk


"I mer än 100 år har vi socialdemokrater kämpat för demokrati och jämlikhet, men fortfarande är inte alla svenskar lika inför lagen. "

Är du socialdemokrat tipo 874?

Socialdemokratins baksida är omyndigförklarandet av den lilla människan och hennes liv. Massan och likströmningen gäller. Passar man inte in...straffas man hårt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kungen...
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2011, 22:29:30 »
Citat ifrån din länk


"I mer än 100 år har vi socialdemokrater kämpat för demokrati och jämlikhet, men fortfarande är inte alla svenskar lika inför lagen. "

Är du socialdemokrat tipo 874?

Socialdemokratins baksida är omyndigförklarandet av den lilla människan och hennes liv. Massan och likströmningen gäller. Passar man inte in...straffas man hårt.

Är du kommunist?

För du menar väl inte på allvar att högern bryr sig om den lilla (svaga) människan? (om man nu skall jämföra)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kungen...
« Svar #4 skrivet: 30 maj 2011, 22:34:54 »
Vilket drev det är, vad spelar det egentligen för roll om han varit på stripklubb mm mm. Det kommer bli betydligt värre om han undanhållit sanna fakta och det skulle visa sig att det finns bilder osv.

Sedan verkar det märkligt med denne Anders Lettström, varför skulle han agera på egen hand i ett ärende som inte existerar? Och till råga på allt bli offentligt dissad av den han tyckte sig vilja hjälpa, har han fått betalt för att bära hundhuvudet eller vad är det frågan om?

Skall vi ha ett kungahus över huvud taget, och i så fall: Skall dessa inte få ha ett privatliv, eller skall de vara offentliga gällande allt?

Monarkin finns ju bara av en enda anledning, och det är för att det är en kvarleva från adelssamhället, och något som kvinnor och journalister gillar att läsa och skriva om.
Det kan ju inte finnas en vettig människa som tycker att det är rätt att vi har ett statsskick som är en arvsmonarki?

Om vi skall ha kungahuset kvar tycker jag definitivt att det borde privatiseras helt, och att olika företag kunde köpa deras tjänster som lobbyister/konsulter eller nåt sånt, om de duger till det.

Nu gör de å andra sidan ingen större skada heller, så det är ju egentligen ingen större panik med att avveckla eller privatisera denna kvarleva, och det är väl just denna typ av tanke som gör att vi fortfarande har monarkin som statsskick.

Eller är det kanske ett bevis på att ideologin väger lätt när 50% av väljarna tycker det är gulligt med lite kungar, drottningar, prinsessor och prinsar att läsa skvaller om?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kungen...
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2011, 22:52:03 »
Citat ifrån din länk


"I mer än 100 år har vi socialdemokrater kämpat för demokrati och jämlikhet, men fortfarande är inte alla svenskar lika inför lagen. "

Är du socialdemokrat tipo 874?

Långt därifrån.

Förra ordföranden för repf var sosse, men nuvarande, Peter Althin, är ju inte det.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Kungen...
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2011, 22:55:06 »
haha
tycker vi ska glädjas åt knugen...har han fått fett på sylen så e då jag inte den som missunnar
Knugen det

Samma sak med då han va med LA cammilla ..hoppas han gick i mål... Thumbsup

det är väl knappast nÃ¥tt nytt att statsövehuvuden,politiker  gräddan av samhället
ha juckat runt i flera 100 år ..varför sluta nu...

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kungen...
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2011, 23:08:09 »
Det finns tydligen en tillfredsställelse i förödmjukandet av den sk makten.

Så länge kungahuset inte skadar vårt land, får det gärna finnas. Min tro är att kungahuset gör mer nytta än skada.

Felräkningspengarna Hovet kostar, är inget att bry sej om.



Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Kungen...
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2011, 00:04:47 »
Det är väl typ 75% som är för kungahuset och enbart VPK (drömmer om Ceausescu tiden då det minsann var lite ordning o reda) som aktivt vill avveckla så att Rickard är motståndare är föga förvånande i sina övriga radikala åsikter.
Däremot tycker jag det är tveksamt till att hela kungasläkten skall få bidrag, kungen, drottningan och tronföljaren skall naturlig is ha det men resten vete tusan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kungen...
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2011, 00:19:46 »
Det är väl typ 75% som är för kungahuset och enbart VPK (drömmer om Ceausescu tiden då det minsann var lite ordning o reda) som aktivt vill avveckla så att Rickard är motståndare är föga förvånande i sina övriga radikala åsikter.
Däremot tycker jag det är tveksamt till att hela kungasläkten skall få bidrag, kungen, drottningan och tronföljaren skall naturlig is ha det men resten vete tusan.

 *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao*

Är det jag som har radikala åsikter...
Bevare mig väl.

Det kan väl inte finnas en enda tänkande människa som är för ett statsskick med arvsmonarki år 2011.
Inte som princip i alla fall.

Sen kan jag hålla med om att kungahuset antagligen gör en viss nytta, men det skulle samma pengar göra om de gick till annan typ av lobbyverksamhet också.
Det är ju själva principen att Victoria skall ärva makten över riket Sverige som är helt befängt.
Om de blir kvar som familj med lobbyuppdrag åt regeringen må vara egalt, men som statsskick...

Radikalt att inte vilja ha arvsmonarki.  *roflmao* *roflmao* *roflmao*

Vi kanske kan låta dem få pengarna, och ta av dem makten, och kalla hovet för en statsteater, eller kanske hovteater.
Det är alltså inte pengarna jag är upprörd över, det är att de ärver makten.
« Senast ändrad: 31 maj 2011, 00:30:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Kungen...
« Svar #10 skrivet: 31 maj 2011, 00:44:14 »
Det är väl typ 75% som är för kungahuset och enbart VPK (drömmer om Ceausescu tiden då det minsann var lite ordning o reda) som aktivt vill avveckla så att Rickard är motståndare är föga förvånande i sina övriga radikala åsikter.
Däremot tycker jag det är tveksamt till att hela kungasläkten skall få bidrag, kungen, drottningan och tronföljaren skall naturlig is ha det men resten vete tusan.

 *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao*

Är det jag som har radikala åsikter...
Bevare mig väl.

Det kan väl inte finnas en enda tänkande människa som är för ett statsskick med arvsmonarki år 2011.
Inte som princip i alla fall.

Sen kan jag hålla med om att kungahuset antagligen gör en viss nytta, men det skulle samma pengar göra om de gick till annan typ av lobbyverksamhet också.
Det är ju själva principen att Victoria skall ärva makten över riket Sverige som är helt befängt.
Om de blir kvar som familj med lobbyuppdrag åt regeringen må vara egalt, men som statsskick...

Radikalt att inte vilja ha arvsmonarki.  *roflmao* *roflmao* *roflmao*

Vi kanske kan låta dem få pengarna, och ta av dem makten, och kalla hovet för en statsteater, eller kanske hovteater.
Det är alltså inte pengarna jag är upprörd över, det är att de ärver makten.


Vilken makt? Du verkar vara så insnöad där uppe så att du tror att kungahuset har makten i Sverige. *roflmao*

Ser inte varför en republik skulle vara bättre och uppenbarligen gäller detta en för i princip varje svensk förutom några tokstollar som har som hobby att lobba för republik ;D

Vi kan nog båda se att kungahuset gör nytta och är helt oförargliga. Det är väl bättre att någon tronarvinge får lära sig jobbet från grunden istf att någon Microsoft sponsrar jeppe tar hem ett presidentval.

Btw. Du verkar inte heller veta innebörden av ordet radikal....ska hjälpa dig....
Citera
Radikal, ytterst av lat. radix (rot), att gå till botten med något, person eller rörelse som vill upphäva alla normer, även de mest grundläggande, och orsaka en omfattande samhällsförändring. Begreppet radikalism används ibland närmast som en synonym till extremism.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kungen...
« Svar #11 skrivet: 31 maj 2011, 06:15:49 »
Skall jag djupanalysera kungahusets vara eller inte vara så kan jag nog bara komma fram till att det är helt otroligt att man i ett demokratiskt samhälle håller sig med ett kungahus. Det är uppåt väggarna fel.

Men jag bryr mig egentligen inte, i varje fall inte än så länge. Men det gifts in massa Svenssons som också får apanage och höjs upp över oss andra. Om hundra år kommer monarkin vara avvecklad, det kan inte finnas någon annan framtid.

...och jag kommer troligtvis tycka att det är helt ok det med Thumbsup

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Kungen...
« Svar #12 skrivet: 31 maj 2011, 06:38:11 »

  Kungen och Kungen.....   det är väl dottern och Daniel som snart tar över !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kungen...
« Svar #13 skrivet: 31 maj 2011, 07:04:54 »
Ja du Rabalder.
Inte nog med att du beskyller mig för att vara extremist och gammelkommunist, dessutom förtalar du mig och alla andra Norrlänningar med ditt "insnöade norrlänningar-snack".
Jag börjar bli så innerligt trött på dessa idiotiska fördomar som då och då får sitt utlopp i detta forum när det saknas argument som håller.

Jag är helt säker på att jag står för den klart dominerande uppfattningen när det gäller kungahuset.
Det är i princip fel att vi skall ha arvsmonarki, och att vår statschef de fakto ärver sitt uppdrag.
Att sen kungahuset är (har varit) oförargliga, och kanske även bidrar till Svenska företags möjligheter att exportera till andra monarkier, eller statsöverhuvuden som imponeras av hovet kan säkert vara sant.

Beskyller du mig för att vara kommunist, extremist eller insnöad en gång till när din argumentationsförmåga tryter så kommer jag att redigera dina inlägg första gången, och om det inte hjälper kommer du att bannlysas från detta forum.
Någon jävla ordning får det vara, även om det skall vara högt i tak i debatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Kungen...
« Svar #14 skrivet: 31 maj 2011, 07:34:43 »
Jag är helt säker på att jag står för den klart dominerande uppfattningen när det gäller kungahuset.

Nja säker kan man aldrig vara, personligen kunde jag inte bry mig mindre om det är monarki eller republik, det är väl samma pengar men jag TROR att merparten av svenskarna vill ha kvar sitt kungahus.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!