Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrstyrning EVP 270 med F2026  (läst 1556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EssoJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fjärrstyrning EVP 270 med F2026
« skrivet: 27 november 2017, 11:58:21 »
Har en elpanna EVP270 som är dockad med en luft/vattenvärmepump F 2026. Denna anläggning vill jag kunna fjärrstyra så att jag kan koppla till/från nattstyrningen med hjälp av ett relä som styrs via GSM-nätet. Har, på sid 10 i installationsanvisningen till pannan hittat att det skall gå att göra genom att flytta två kablar på plint 13 och ansluta en potentialfri kontakt.
Får dock inte detta att fungera, oavsett om jag ställer in pannan på ständig dag/ständig natt/båda två som borde innebära klockautomatik. Indikationen på kanal 19 är -- (två streck) som enligt anvisningarna innebär normalt läge.
Är det något mer som behöver ändras?
EssoJ

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fjärrstyrning EVP 270 med F2026
« Svar #1 skrivet: 27 november 2017, 13:06:16 »
Det betyder väl att klockautomatik aldrig har fungerat på den pannan? Om båda lysdioderna lyser för klockautomatik men kanal 19 visar "--" måste det vara något fel på styrkortet som jag ser det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad EssoJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning EVP 270 med F2026
« Svar #2 skrivet: 27 november 2017, 15:11:34 »
Tack för det! Låter som en möjlig felkälla. Skall kolla det lite mera noggrant nästa helg när jag är på plats igen. Kan det finnas fler möjliga orsaker?
EssoJ

Utloggad EssoJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning EVP 270 med F2026
« Svar #3 skrivet: 04 december 2017, 12:24:02 »
Istället för den av NIBE i manualen föreslagna funktionen med yttre styrning av pannan, som inte fungerade för mig, fick det bli en hemmabyggd rumsgivarvariant av RG-10 efter tips på detta forum. Tack till er som delat med er av denna kunskap! Nu fungerar det som jag vill. Skall bara trimma in givaren så att den visar rätt värde.
EssoJ

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Fjärrstyrning EVP 270 med F2026
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2018, 19:57:27 »
världens sämsta panna.  BEhÃ¥ll pannan för varmvatten och installera en smo med  varvtalsstyrd laddpump som gÃ¥r pÃ¥ flytande kondensering.
det funkar klockrent. som spets använder du pannan men med lägre kurva. du kan spärra shunten i manuellt läge sÃ¥ länge det är  mildare temperaturer.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!