Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?  (läst 26297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #30 skrivet: 08 januari 2009, 17:25:13 »
Vet inte riktigt.. men om det blir till Ã¥ byta utedel sÃ¥ blir det nog en Fujitzu utedel typ Nocrian.. Jag vet i varje fall att Värmeutveckling numera gör egna L/V som heter Pluotemp. De byggs med  Fujitzu utedelar. Som enligt Kaj o Rickard är oerhört effektiva...
Vi fÃ¥r se.. Jag vill bara att det skall bli varmt. Fast när man hör nyheterna om folk som fryser ihjäl pga uteblivna gasleveranser sÃ¥ känns det nästan genant att gnälla över att det inte är tillräckligt varmt... typ "Dagens I-lands problem"   De i Ryssland hade glatt sig över "inte tillräckligt varmt"

Tror också jag skall byta ut radiatorer efterhand.
Jag tror väderprognosen ger varmare utsikter. Då jag tittar på Acqua-tråden var du ju helnöjd över din Acqua förra året då det var en mildare vinter...Ser också att din tidigare elförbrukning var baserad på en äldre ensamstående som "knappt" förbrukade någon el, så det är helt klart att pumpen inte räcker till nu. Tror inte du tjänar mycket på att byta raddar innan du kan få ut mer effekt i systemet.

Jag ser att min Acqua ger ifrån sig betydligt högre framledningstemperatur då cirk.pumpen går i lägsta hastighet (I). Det verkar som effekten från utedelen blir högre då cirk. pumpen går långsammare. Vad jag förstår gäller det alla invertersystem. Kan någon förklara hur detta hänger ihop? Sc:,h

Enklaste sättet för att få högre effekt är nog att sätta in en Nocria, men jag tror du måste byta PLC:erna i maskinen också. Då blir det väl i princip en Pluotemp av det hela. Har du fått något prisförslag? Komplettera med en till utedel från Ecatech är nog dyrare?
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #31 skrivet: 08 januari 2009, 17:32:40 »
Jo, Det var en annan sak också.. Jag hade precis besök av en vän. Han kör två luft luft i Eslövstrakten ( skåne) Han bekräftade faktiskt Rikards påstående om att det är tufft för pumperiet vid 0 grader och hög luftfuktighet... Hans pumpar fick frosta av stup i kvarten vilket gjorde att de knappt gav nån värme alls vid noll grader. När det däremot kröp ner till minus 7 så sparkade de igång och gav bra med värme.
De gav så dålig effekt vid nollan att han trodde den ena pumpen, en Mitsubitzi, hade gått sönder så han stack o köpte en ny pump... ;D ;D
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #32 skrivet: 08 januari 2009, 17:41:47 »

.
Vet inte riktigt.. men om det blir till Ã¥ byta utedel sÃ¥ blir det nog en Fujitzu utedel typ Nocrian.. Jag vet i varje fall att Värmeutveckling numera gör egna L/V som heter Pluotemp. De byggs med  Fujitzu utedelar. Som enligt Kaj o Rickard är oerhört effektiva...
Vi fÃ¥r se.. Jag vill bara att det skall bli varmt. Fast när man hör nyheterna om folk som fryser ihjäl pga uteblivna gasleveranser sÃ¥ känns det nästan genant att gnälla över att det inte är tillräckligt varmt... typ "Dagens I-lands problem"   De i Ryssland hade glatt sig över "inte tillräckligt varmt"

Tror också jag skall byta ut radiatorer efterhand.
Jag tror väderprognosen ger varmare utsikter. Då jag tittar på Acqua-tråden var du ju helnöjd över din Acqua förra året då det var en mildare vinter...Ser också att din tidigare elförbrukning var baserad på en äldre ensamstående som "knappt" förbrukade någon el, så det är helt klart att pumpen inte räcker till nu. Tror inte du tjänar mycket på att byta raddar innan du kan få ut mer effekt i systemet.

Jag ser att min Acqua ger ifrån sig betydligt högre framledningstemperatur då cirk.pumpen går i lägsta hastighet (I). Det verkar som effekten från utedelen blir högre då cirk. pumpen går långsammare. Vad jag förstår gäller det alla invertersystem. Kan någon förklara hur detta hänger ihop? Sc:,h

Enklaste sättet för att få högre effekt är nog att sätta in en Nocria, men jag tror du måste byta PLC:erna i maskinen också. Då blir det väl i princip en Pluotemp av det hela. Har du fått något prisförslag? Komplettera med en till utedel från Ecatech är nog dyrare?
/A




Jo förra vintern var det inga problem. Då var man ju nöjd. Och som jag har sagt hela tiden så är jag nöjd med besparingen. Den kan man faktiskt inte klaga på den låg i fjor nånstans runt 60 -70 procent mot tidigare elpanna. Men det är inte kul när det ca 17 grader inne och det inte finns mer att ge.
Jag skall kolla pÃ¥ cirkpumpen,  har inte fÃ¥tt prisförslag.
« Senast ändrad: 08 januari 2009, 17:45:38 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #33 skrivet: 08 januari 2009, 18:57:57 »

Jo förra vintern var det inga problem. Då var man ju nöjd. Och som jag har sagt hela tiden så är jag nöjd med besparingen. Den kan man faktiskt inte klaga på den låg i fjor nånstans runt 60 -70 procent mot tidigare elpanna. Men det är inte kul när det ca 17 grader inne och det inte finns mer att ge.
Jag skall kolla pÃ¥ cirkpumpen,  har inte fÃ¥tt prisförslag.

Ok, man är inte populär i familjen om man har 17 grader inne...
Jag tror vi har liknande styrsystem, med timer som förhindrar onödig elpatroninkoppling då vv-värms. Om man bara kör på elpatronen skall väl det fungerar utan timer? Jag har bara kört på detta sättet då utedelen var avstängd.
(Det är alltså cirk.pumpen med en liten plast/plexiglaskåpa som måste skruvas loss om man ska ändra hast.)
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #34 skrivet: 08 januari 2009, 19:17:04 »
Hur stor elpatron har du Asa? Min är bara på 3kw.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #35 skrivet: 08 januari 2009, 19:28:24 »
Hur stor elpatron har du Asa? Min är bara på 3kw.
3kW, det var inte mycket för ditt hus, sitter den kvar på något sätt i ditt gamla system?
Jag har en elkassett sittande bredvid Acquan. Den är inkopplad på 6 kW (det finns ytterligare 3 kW som inte är inkopplat) och det räcker för mig. Varmvattensberedaren värms ju separat.
/A

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #36 skrivet: 08 januari 2009, 21:18:27 »
Fast när man hör nyheterna om folk som fryser ihjäl pga uteblivna gasleveranser sÃ¥ känns det nästan genant att gnälla över att det inte är tillräckligt varmt... typ "Dagens I-lands problem"   De i Ryssland hade glatt sig över "inte tillräckligt varmt"

Nja - det är ryssen som har strypt gasen för att dom ligger i luven med ett av sina grannländer och effekten är att slovenien, bulgarien m.fl förlorade sina leveranser. Naturligtvis vill dom också använda detta som påtryckningsmedel för att hindra andra aktörer på gasmarknaden och också få sin vilja fram att få dra en ledning på östersjö-botten. Putin är idag tillfakto Gazprom:s talesman, så italienska maffian bleknar i jämförelse......

Jo så var det förståss... ::) Jag lyssnade bara med ett halvt öra samtidigt som jag jobbade med andra saker ...men ändå!


Ang huruvida det finns pumpar som klarar hela behovet så är det nog inte så ovanligt.. man läser ständigt här på forumet om folk som kör helt utan eltillskott ner till stränga minusgrader både vad det gäller 407 pumpar och 410 inverter pumpar..

Värmeutveckling killarna trodde att jag skulle behöva lite eltillskott vid -10 ungefär... Det har visat sig vara lite fel  ;D


Min vp klarar sig till ca -15 
sen den 15 maj 2006 har jag endast behövt tilskott 1 gÃ¥ng och det var i lördags, dÃ¥ lÃ¥g tempen pÃ¥ -18 dÃ¥ fick jag elda lite i insatsen  men dÃ¥ har jag ganska lÃ¥gtempererat system behöver ca 50 ºC vid -15   Behöver man högre temp sÃ¥ är det nog omöjligt att komma ner i de temperaturerna.   jag blev rekomenderat ctc 107 eller nibe 2020-8 men valde ett snäpp större för det blir nog en utbyggnad i framtiden
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #37 skrivet: 08 januari 2009, 21:28:03 »
Hur stor elpatron har du Asa? Min är bara på 3kw.
3kW, det var inte mycket för ditt hus, sitter den kvar på något sätt i ditt gamla system?
Jag har en elkassett sittande bredvid Acquan. Den är inkopplad på 6 kW (det finns ytterligare 3 kW som inte är inkopplat) och det räcker för mig. Varmvattensberedaren värms ju separat.
/A

Ja, det är dem gamla pannan som Värmeutveckling moddade lite så att den bara ger 3kw.. det säger ju en del om leverantörens optimism rörande pumpens effektivitet...
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #38 skrivet: 08 januari 2009, 21:48:13 »

Ja, det är dem gamla pannan som Värmeutveckling moddade lite så att den bara ger 3kw.. det säger ju en del om leverantörens optimism rörande pumpens effektivitet...
Ok, det låter som du får problem med ditt system när det blir kallt hur man än gör...
Du har ingen möjlighet att komplettera med en l/l-pump? Värmeutveckling (Kaj) brukar aldrig vara omöjlig, även om han lovar lite väl mycket ibland. De kan säkert ge dig en pump till ett väldigt bra pris som kompensation för diverse feldimensioneringar i ditt system...Då har man ju också ett system som är oberoende av Acquan, men din planlösning kanske inte passar för detta? En l/l har ju också lite bättre COP då det är riktigt kallt.
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #39 skrivet: 09 januari 2009, 07:41:05 »
Jag skall ta ett snack med Kaj. Jag vill dock inte ha nån luft/ luft...Finns inget bra ställe att sätta den på i vårt hus. Vi har lite knasig planlösning och många små utrymmen. Tror inte en luft luft skulle nå ut till dessa.

En större utedel är nog tricket tror jag.

mvh  /J
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #40 skrivet: 09 januari 2009, 11:37:08 »
Hm.. då skulle jag behöva en elpatron på sisådär en 11-12 Kw. Menar du ifall då värmepumpen havererar eller vad?

Snackade med Värmeutveckling nu på morgonen, det ser ut som det kan bli en större utedel.
Vi har inte diskuterat vilken effekt jag skall ha eller när det kan bli av men. Men det kan nog lösa sig i varje fall.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #41 skrivet: 09 januari 2009, 14:03:35 »
Hm.. då skulle jag behöva en elpatron på sisådär en 11-12 Kw. Menar du ifall då värmepumpen havererar eller vad?

Snackade med Värmeutveckling nu på morgonen, det ser ut som det kan bli en större utedel.
Vi har inte diskuterat vilken effekt jag skall ha eller när det kan bli av men. Men det kan nog lösa sig i varje fall.
Vid dut kan man väl räkna med att elpatronen ska stå för hela effektbehovet, därav måste effekten vara så pass hög, då man vill ha samma komfort även då det är kallt ute.

Jag har en bekant som just installerat en IVT l/v i ett hus som jag tror ungefär motsvarar ditt. Installatören sa att han måste ha elpatroner på 12 kW, så han fick dra ny el och säkra upp huset...Jag tycker nog det var lite onödigt hög effekt. För mig känns det ändå som det räcker med 6KW i elpatronen till radiatorerna, då jag även kan elda i braskaminen om det behövs vid riktig kyla.

Hoppas det löser sig för dig, berätta gärna hur det går.
/A

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #42 skrivet: 09 januari 2009, 14:27:33 »
zubadanen.  titta pÃ¥ avgiven kyleffekt pÃ¥ maskinen när det är kallt ute, ja dÃ¥ ser du att en stor del av den samlade effekten kommer frÃ¥n kompressorn har skrivit det i ett tidigare inlägg. airvell 12 tar pÃ¥ hÃ¥ret in lika mycket kyleffekt med mindre satsad energie enligt broschyrer.  behöver du sen lite extra värme effekt köp det pÃ¥ en patron kostar lika mycket som att ha en kompressor gÃ¥ pÃ¥ övervarv .

Stämmer det att zubadanen ligger över 3kg köldmedium och då måste inspekteras 1 gång om året enl den nya kylmedelsförordningen, eller var det 5kg - eller så är jag ute o cyklar, men kan vara bra o veta för det är ev en kostnad också...
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #43 skrivet: 09 januari 2009, 14:35:03 »
6kw är väl lite lågt att ha, men man vill kunna klara hela behovet om vp går sönder
oftast är det så med allt när det väl år sönder så är det -20 ute, då är det ganska gott att ha effekt fall det är ett par veckors vänte tid på service
har man effekt begränsning kan man plocka ut lite mer kw då släpper den nått steg på elpatronen om skulle dra igång nått annat som drar mycket.
min gamla diom panna har fin justering pÃ¥ elpatronerna   det finns 2 st 2kw läge samt 1 st 1kw läge pÃ¥ varje fas alltsÃ¥ 15 kw tot sÃ¥ ställer man bara in maxeffekt . jag kör pÃ¥ 9kw   skulle jag snebelasta faserna lägger den ut effekten pÃ¥ en annan fas. har sett i bland när man tex kör torktumlare,motorvärmare mm att den har haft 4kw pÃ¥ en fas, 1 kw pÃ¥ fas 2 och 0 pÃ¥ den tredje
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #44 skrivet: 09 januari 2009, 14:48:36 »
Hm.. då skulle jag behöva en elpatron på sisådär en 11-12 Kw. Menar du ifall då värmepumpen havererar eller vad?

Snackade med Värmeutveckling nu på morgonen, det ser ut som det kan bli en större utedel.
Vi har inte diskuterat vilken effekt jag skall ha eller när det kan bli av men. Men det kan nog lösa sig i varje fall.

Orkar din Aqua endast 32° vid ±0°, så betyder det att dina radiatorer suger 5-6 kW eller vad nu Aquan ger. Det i sin tur betyder att du har många och stora radiatorer d.v.s. ett lågtempsystem.

Kollar man vad enkla panelradiatorer med konvektorplåt har i värmeavgivning, så upptäcker man att 29 st. 600x1200 avger 5 kW vid rum 20°, 32° på framledningen samt 30° på returen.

Naturligtvis ser man till att elpatronerna ensam kan tillgodose värme/varmvatten. Om kompressorn inte stannar pÃ¥ grund av lÃ¥g  temperatur, kan den effekten ingÃ¥ i dimensioneringen d.v.s. är husets toppeffekt 12 kW och kompressorns driveffekt 3 kW sÃ¥ bör elpatroneffekten vara 9 kW.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!