Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.  (läst 5142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« skrivet: 28 december 2010, 15:32:27 »
Hej,

Min Panasonic NE12-LKE avfrostar sig själv lite väl ofta tycker jag. Var 40-45 minut avfrostar den 5-10 minuter. Det är inte kallare än -7 grader ute iaf. Och varje gång den avfrostar så sjunker innetemperaturen med ca 1,5 grader. Har den på 24 grader och nr3 i fläkthastiget. Orkar knappt 20 grader i v-rum och kök (där den är). Drar konstant kallt förutom när den är på.

Kan det vara något fel måntro?

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #1 skrivet: 28 december 2010, 15:36:45 »
Högre fläktläge skulle du ju ha, hur stort är ditt hus, välisolerat?
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #2 skrivet: 28 december 2010, 16:11:09 »
Hej,

Min Panasonic NE12-LKE avfrostar sig själv lite väl ofta tycker jag. Var 40-45 minut avfrostar den 5-10 minuter. Det är inte kallare än -7 grader ute iaf. Och varje gång den avfrostar så sjunker innetemperaturen med ca 1,5 grader. Har den på 24 grader och nr3 i fläkthastiget. Orkar knappt 20 grader i v-rum och kök (där den är). Drar konstant kallt förutom när den är på.

Kan det vara något fel måntro?

hej
det ska vara så
jag har en lika i garaget
och den beter sig som din
den ger åxå dåligt med värme när det börjar närma sig -10-15 grader
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #3 skrivet: 28 december 2010, 16:30:08 »
Vill du få ut så mycket värme som möjligt kör du alltid på manuell högsta fläkthastighet. När värmepumpen inte orkar ge mera så reduceras hastigheten automatiskt för att inte luftströmmen ska bli för kall.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #4 skrivet: 30 december 2010, 15:10:09 »
Eftersom din planlösning är lÃ¥ngt ifrÃ¥n optimal sÃ¥ tror jag det blir mycket svÃ¥rt att värma hela huset med pumpen specielt vid lite lägre temperaturer, du kanske kan klara det ner till nÃ¥gra minusgrader. Dock kommer du nog att fÃ¥ ordentliga temperaturvariationer mellan den öppna delen och smÃ¥rummen, en idé kanske vore att instaera nÃ¥gon typ av värmeförflyttare mellan den öppna delen och smÃ¥rummen. När det gäller  försäljare, lita aldrig pÃ¥ sÃ¥dana...........
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #5 skrivet: 30 december 2010, 15:37:48 »
Och jag tror att du ska en allvarlig fundering på att försöka öka på din isolering lite, blir temperaturen 1,5 grader lägre på ca 10 min har du ett stort värmeläckage. När min pump gör varmvatten i 20 min märker jag ingen skillnad på innetemperaturen. Kostnaden och arbetet med 20 cm på vinden är inte så stora och det borde du tjäna in på några år.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #6 skrivet: 30 december 2010, 16:22:29 »
Värmesänkningen kan ju iofs bero pÃ¥ lokalt kallras.....har svÃ¥rt att tro att huset är sÃ¥ uselt isolerat att tempengÃ¥r ner sÃ¥ snabbt, iallafall inte om det inte är -30 ute. Ang värmeförflyttare sÃ¥ är det ju bättre med lite rejäla doningar.......kanalfläkt pÃ¥ vind i kombination med varvtalsstyrning och termostat intag av luft i tak i närheten av värmeÃ¥ump och släppa ut den pÃ¥ 2-3  ställen i dom smÃ¥ rummen, ger en väldig komfortökning  har jag  märkt, fixat det sÃ¥ bÃ¥de hos min far och i sommarstugan pÃ¥ landet, pÃ¥ landet  behövs det egentligen inte, men dÃ¥ jag  vill ha  kallt nät jag  sover sÃ¥ stänger jag dörren och är det  dÃ¥ kallt ute sÃ¥ kan man vakna kl 4 av att det är iskallt...hehehe
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #7 skrivet: 30 december 2010, 18:20:50 »
Tack för svaren! Förhoppningsvis kan den göra lite nytta iaf.

Men borde en sådan pump greja hela mitt hus?

Känns som om säljaren borde få sig en luring tillbaka, så som han lovade guld och gröna skogar... (speciellt då jag sa att jag var intresserad av en Mitsubishi)

 ja om du köpt en Mitsubishi FD35
 har du kunnat sitta i TV-fÃ¥töljen
 Ã¥ svalkat dig med en kall & go öl
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #8 skrivet: 30 december 2010, 18:43:19 »
Enl min Ã¥sikt sÃ¥ mÃ¥ste man ju ändÃ¥ ha elraddar som backup ...... farligt att lite pÃ¥ enbart en värmepump. Kan inte pÃ¥ rak arm säga hur stor effektskillnad  det är pÃ¥ den där mitsun och din pana....... mrn min ganla E12DKE grejjade att värma min sommarstuga ensam (hushÃ¥llselvärme ej inräknad) ner till -25 förr förra vintern innan jag fick H16 pÃ¥ den, har dock inte testat hur den klarar av det efter utbyte av utedel, den avfrostar dock mycket oftare nu sÃ¥ jag antar att COP har minskat. 
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #9 skrivet: 30 december 2010, 19:08:35 »
Enl min Ã¥sikt sÃ¥ mÃ¥ste man ju ändÃ¥ ha elraddar som backup ...... farligt att lite pÃ¥ enbart en värmepump. Kan inte pÃ¥ rak arm säga hur stor effektskillnad  det är pÃ¥ den där mitsun och din pana....... mrn min ganla E12DKE grejjade att värma min sommarstuga ensam (hushÃ¥llselvärme ej inräknad) ner till -25 förr förra vintern innan jag fick H16 pÃ¥ den, har dock inte testat hur den klarar av det efter utbyte av utedel, den avfrostar dock mycket oftare nu sÃ¥ jag antar att COP har minskat. 

hej
fick min E12DKE utbytt till en ny ute-del
och den gav inte mycket värme när det
var -15 och kallare
sen började den jäklas en massa
så jag köpte en NE12LKE
och trodde man skulle få en bättre pump
men icke min vanliga tur
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #10 skrivet: 30 december 2010, 19:16:42 »
Nej men jag överdimensionerade ju kraftigt dÃ¥ jag köpte pumpen, jag menar iallafall enl vad pana sa dÃ¥ sÃ¥ tyckte dom ju i sina glädjekalkyler att en E12a skulle klara +200kvm vilket den kanske gör vid +10C men den temperaturen är ju rätt ointressant. sÃ¥ även om min 12a bara ger kanke cop 1,5-2 vid minus 20 sÃ¥ räckte det till att  värma till + 20 inomhus...... ska bli kul att se hur mÃ¥nga Ã¥r panan tuggar pÃ¥ iallafall, den lär ju iallafall vara intjänad vi detta laget. den kostade ca 12k totalt att installera inkl vaccumpump som jag har haft nytta av vid ett flertal tillfällen sen dess.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #11 skrivet: 30 december 2010, 19:23:13 »
Hej

Inläggen i denna tråd beskriver ju normalfallet, d v s värmepumpen fixar 6-7 minusgrader. Inget fel på pumpen annat än att den är för liten. Då blir det tätt mellan avfrostningarna.

Ett hus byggt 1974 är rätt dåligt isolerat. Det kom ny byggnorm 1975 och sedan en skärpning 1980, det var ett resultat av oljekrisen. Man borde ha en FD35 eller en HE12 i ett sådant hus.

Isolera vinden gör stor skillnad, speciellt i 1-planshus. Jag hade åkt raka vägen till bygghandlaren och köpt mineralull och rullat ut på vinden. Välanvända pengar.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 30 december 2010, 19:25:00 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #12 skrivet: 30 december 2010, 19:28:35 »
Nej men jag överdimensionerade ju kraftigt dÃ¥ jag köpte pumpen, jag menar iallafall enl vad pana sa dÃ¥ sÃ¥ tyckte dom ju i sina glädjekalkyler att en E12a skulle klara +200kvm vilket den kanske gör vid +10C men den temperaturen är ju rätt ointressant. sÃ¥ även om min 12a bara ger kanke cop 1,5-2 vid minus 20 sÃ¥ räckte det till att  värma till + 20 inomhus...... ska bli kul att se hur mÃ¥nga Ã¥r panan tuggar pÃ¥ iallafall, den lär ju iallafall vara intjänad vi detta laget. den kostade ca 12k totalt att installera inkl vaccumpump som jag har haft nytta av vid ett flertal tillfällen sen dess.

hej
DKE pumparna var riktigt bra på att ge värme
men ute-delen lever fan
jag har en fungerande kvar ej ut-bytt H16 som värmer källaren
och det gör den riktigt bra
den håller källaren varm när det är över -20 ute 150m2
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #13 skrivet: 30 december 2010, 19:45:49 »
jo iallafall jag har fÃ¥tt för mig att min nya utedel avfrostar mycket oftare med följd att den inte är lika effektiv.......dock har jag inte gjort nÃ¥gra mätningar, fÃ¥r väl göra en koll pÃ¥ förbrukningen efter denna vinter..... den nya lÃ¥ter även mer än min gamla, men inte sÃ¥ att det stör.en annan sak jag  märkt är att den ger mycket mera kondensvatten denna vinter jämfört med tidigare, men det kan ju bero pÃ¥ vädret.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning var 45 minut vid minus 6-7 grader.
« Svar #14 skrivet: 30 december 2010, 20:57:10 »
Hej

Inläggen i denna tråd beskriver ju normalfallet, d v s värmepumpen fixar 6-7 minusgrader. Inget fel på pumpen annat än att den är för liten. Då blir det tätt mellan avfrostningarna.

Ett hus byggt 1974 är rätt dåligt isolerat. Det kom ny byggnorm 1975 och sedan en skärpning 1980, det var ett resultat av oljekrisen. Man borde ha en FD35 eller en HE12 i ett sådant hus.

Isolera vinden gör stor skillnad, speciellt i 1-planshus. Jag hade åkt raka vägen till bygghandlaren och köpt mineralull och rullat ut på vinden. Välanvända pengar.

MVH/Gano

det låter som tal från en panasonic försäljare ;D
inget fel på pumpen köp isolering *roflmao*
 kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!