Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LjudnivÃ¥? Vilken värmepump är tyst?  (läst 15707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå? Vilken värmepump är tyst?
« Svar #15 skrivet: 14 augusti 2012, 21:59:48 »
Om jag inte minns fel är detta reglementet för ljud från värmepumpar:

http://www.naturvardsverket.se/Start/Verksamheter-med-miljopaverkan/Buller/Industriverksamhet/Riktvarden-mat--och-berakningsmodeller/

Men lagar är ju en sak, grannsämjan en helt annan...  :)

Jag har dessutom för mig att om det finns en väg e.dyl. mellan tomterna så mäter man vid grannens tomt. Det står ju "Vid bostäder och rekreationsytor i bostäders grannskap" så vägen är exkluderad.

Borra är ju ett alternativt men det kan ju vara väldigt långt ner till berget i sydvästra Skåne. För mig blev det väldigt långt ner och ekonomin gick inte ihop.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad jlhp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljudnivå? Vilken värmepump är tyst?
« Svar #16 skrivet: 15 augusti 2012, 12:36:19 »
Tompskis fråga var: vilken värmepump är tyst? Svaret är berg/jordvärme. Sedan är jag också medveten om att det finns tillfällen där det inte är möjligt med annat än luft/vatten och då återstår ju att välja tystast möjliga samt placera den med eftertanke så att den stör grannarna så lite som möjligt. Ett viktigt tips till är att informera och gärna också involvera grannarna i processen med att välja och placera pumpen, det ger en helt annan känsla av respekt och hänsyn än att som i vårt fall helt plötsligt upptäcka att man har fått en brummande höfläkt 6m utanför sovrumsfönstret.

Jo, lagar är en sak, tack, ska titta närmare på det där och det kanske är värt att försöka låna hem en bullermätare ändå, men jag är rädd för att i vårt fall kanske den klarar lagkraven. Att lagkravet är uppfyllt innebär ju inte att det är tyst, och det är ju ett så bedrövligt tråkigt ljud att ligga och lyssna på på nätterna så den stör i princip så snart den är hörbar. Den går ju intermittent också och under avbrotten hör man ju verkligen hur skönt det blir när den är borta... Sedan överdriver jag ju en del när jag kallar det en höfläkt, det kan snarare liknas vid en höfläkt på avstånd men med skillnaden att en riktig höfläkt brukar bara gå några veckor om året vilket gör det lättare att uthärda, pumpen tvingas vi ju leva med året runt tills den går sönder eller vi flyttar... Och, ja, jag är medveten om att jag är ljudkänslig men även min sambo som inte är särskilt ljudkänslig störs av den så det är inte bara mig det är fel på ;)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ljudnivå? Vilken värmepump är tyst?
« Svar #17 skrivet: 19 augusti 2012, 12:15:22 »
ja om ljudet är det största kravet pÃ¥ en luft-vatten finns egentligen bara ett märke(som jag skrev i tidigare inlägg)  utedelen har en ljudnivÃ¥ vid 10 m fritt fällt pÃ¥ 30 db och 16 kw i märkeffektc+7c ute  och45c pÃ¥ framledningen,
lite dyrare en övriga men väl värd sina pengar, grymma förÃ¥ngare elektronisk exp  modbus mm

Den"höfläkten" synns bara den hörs inte :)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivå? Vilken värmepump är tyst?
« Svar #18 skrivet: 19 augusti 2012, 13:09:28 »
Min granne har en äldre stiebel eltron som jag knappt kan höra när jag står ca 3 m från den mitt i natten när mycket lite omgivningsljud finns.
Vet inget om märket och om de nya är lika tysta, men den har en ljudnivå man önskar att ens egen och alla andra märken hade.
Läste den här http://bygginfo.byggtjanst.se/PageFiles/97403/Bullerdämpning_värmepumpar.pdf häromdagen och tillverkarna verkar inte ha något större intresse att bullerreducera sina produkter utan skjuter över ansvaret helt på ägaren och installatören.
Mycket märkligt att det inte finns regler för bullernivåerna på produkterna som exempelvis säger att bullernivån inte får överstiga 40dB(A) fritt uppställd på 3 m.
Då har ägarna en chans att bullerreducera till under 40 dB(A) vid behov.
Nu slänger de ut produkter med upp till 67 dB(A) vilket är mycket svårt att få ner till gränsen på under 40 dB(A) mellan 22-07.
« Senast ändrad: 19 augusti 2012, 13:41:01 av Bigfoot »
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ljudnivå? Vilken värmepump är tyst?
« Svar #19 skrivet: 19 augusti 2012, 18:01:12 »
ja om ljudet är det största kravet pÃ¥ en luft-vatten finns egentligen bara ett märke(som jag skrev i tidigare inlägg)  utedelen har en ljudnivÃ¥ vid 10 m fritt fällt pÃ¥ 30 db och 16 kw i märkeffektc+7c ute  och45c pÃ¥ framledningen,
lite dyrare en övriga men väl värd sina pengar, grymma förÃ¥ngare elektronisk exp  modbus mm

Den"höfläkten" synns bara den hörs inte :)
cocacola

Vad ger den i ljud vid 4m? Läste i länken Bigfoot tillhandahöll att någon kommun hade max 40dB 4m ifrån. Det är lite det , men inte omöjligt att uppfylla.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ljudnivå? Vilken värmepump är tyst?
« Svar #20 skrivet: 19 augusti 2012, 18:05:24 »
dom jag satt har jag faktiskt inte mätt upp,  den lÃ¥ter betydligt mindre en det öronsus man skaffat sig genom Ã¥ren :)
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivå? Vilken värmepump är tyst?
« Svar #21 skrivet: 19 augusti 2012, 18:44:05 »
Om jag förstod det rätt genom en snabb titt på qvantums sida så fläktar utedelen vertikalt.
Det är en klar fördel om man nu ändå måste avskärma för ljud.
Går att göra enkelt utan att riskera att påverka luftflödet.
Ser ut på bilderna att vara en riktigt monster förångare på dem. tummenupp
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ljudnivå? Vilken värmepump är tyst?
« Svar #22 skrivet: 19 augusti 2012, 19:08:20 »
Henrik Berglund på qvantum är en duktig gubbe.
jag räknar emmelanåt med deras vp i sidoanbud,
dom förtjänar en större uppmärksamhet på fastighets sidan
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!