Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snart kan vi se Rickard pÃ¥ film...  (läst 5072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #1 skrivet: 06 december 2010, 12:12:57 »
Säkert, men inte när jag stjäl, utan när jag dumpar trasiga elmätare i stort antal...
Det är konstigt, man får inte kasta elektronikskrot utan att betala för sig, och ändå är det så värdefullt att tjuvar bryter sig in och knycker prylarna...
Skulle inte förvåna mig om de kommer att använda kameran mer för att övervaka att "företag" inte kastar skrot utan att betala för sig mycket mer än att kolla på de som bryter sig in och knycker det värdefulla skrot som vi kastat...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #2 skrivet: 06 december 2010, 21:53:05 »
Rickard, du fÃ¥r hämta torktumlare under "bortskänkes", stuffa den med alla energimätare som skall skrotas, Ã¥k ner i egenskap av privatperson och "Ã¥tervinn" den  ;)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #3 skrivet: 06 december 2010, 22:23:36 »
Eller så säger du att du är privatperson och bara har städat lite i källarförrådet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #4 skrivet: 07 december 2010, 08:56:03 »
Rickard. Elskrot får man kasta gratis både som företag och privatperson enligt producentansvaret men det gäller inte s.k. fasta installationer. Värmepumpar och elmätare skall man allstå betala för. Min verksamhet får kasta allt gratis eftersom det ej anses vara fasta installationer.

Har du en annan tolkning?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #5 skrivet: 07 december 2010, 13:29:15 »
Rickard. Elskrot får man kasta gratis både som företag och privatperson enligt producentansvaret men det gäller inte s.k. fasta installationer. Värmepumpar och elmätare skall man allstå betala för. Min verksamhet får kasta allt gratis eftersom det ej anses vara fasta installationer.

Har du en annan tolkning?

Jag har inge speciell tolkning, annat än att man som företag normalt inte får kasta sopor utan att betala, i vart fall inte i Piteå.
Jag har däremot aldrig frågat, och antalet elmätare jag kastar är inte så stort att det är ett problem att bli av med dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #6 skrivet: 07 december 2010, 14:26:43 »
Elskrot får man slänga gratis även som företagare.
Sen har några kommuner infört en "hanteringsavgift" för företag, f-n vet om det är enligt regelverket men så är det just nu iaf Sc:,h
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #7 skrivet: 07 december 2010, 16:39:10 »
Är det skillnad på elskrot och elektronikskrot?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #8 skrivet: 07 december 2010, 20:50:57 »
Företagare får ej kasta på ÅVC..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #9 skrivet: 08 december 2010, 06:47:42 »
Elskrot eller elektronilskrot vet jag inte om det skilljer. Dock står det i lagen om producentansvar att produkter som ingår i fasta installationer inte omfattas. I producentansvaret ingår att man som tillverkare tar ansvar för det man kränger på marknaden. Det har man löst genom att t.ex. betala en avgift till elkretsen som sen gratis tar mot elektronikprylarna för återvinning. Det var inte igår jag läste lagen så jag minns inte alla detaljer.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #10 skrivet: 08 december 2010, 13:12:15 »
Är det skillnad på elskrot och elektronikskrot?

Organisationen El-kretsen skiljer inte på el och elektronikskrot, däremot finns det vissa varuslag som inte omfattas av avtalet mellan kommuner och elproducenter.

Från El-kretsens hemsida
Citera
El-Kretsens ca 950 mottagningsstationer tar emot uttjänt elektronik från både verksamheter och privatpersoner där man kostnadsfritt kan lämna uttjänt elektronik. På mottagningsstationerna sorteras elprodukterna i sju eller åtta kategorier. i många bostadsområden hämtas elavfall genom grovavfallsinsamling och fastighetsnära insamling. Från många stora verksamheter hämtas elavfall direkt av El-Kretsen
Dock tar en del ÅVC ut en avgift för att du som företagar ska få åka in på anläggningen. Detta har dock inget med el/elektronikskrotet att göra.
« Senast ändrad: 08 december 2010, 13:17:41 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #11 skrivet: 08 december 2010, 18:16:19 »

Har du företagsbil får du snällt betala i Eskilstuna.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #12 skrivet: 08 december 2010, 18:46:12 »
Så här står det i Piteås anvisningar:
• Småelektronik är alla mindre elektriska apparater, som t ex datorer, TV-apparater,
klockor, hushållsapparater, handverktyg och liknande.
• Vitvaror är spisar, tvätt- och diskmaskiner, torkskåp och liknande.
• Kylar och frysar av hushållsmodell, både äldre som innehåller freoner och nyare
freonfria.
• Andra kylar och frysar av restaurangtyp tas emot mot ersättning.
• Lysrör, lågenergilampor och glödlampor
• Övrig elektronik är exempelvis fasta installationer som proppskåp, element och
klimatanläggningar, elektronik från bilar, varmvattenberedare och elektriska produkter
eller maskiner som används för tillverkning på industrier och jordbruk. Dessa kan lämnas
vid Bredviksberget som så kallad elfragg.

Jag kan inte se att det skulle kosta nåt att kasta elektronik vare sig för företag eller privatpersoner.
Fast det är luddigt utformade skrivningar, så förmodligen beror det mest på vem man frågar...

Som jag tolkar det är det gratis att kasta sånt som omfattas av producentansvar, och elmätare borde omfattas av det.
« Senast ändrad: 08 december 2010, 18:52:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #13 skrivet: 08 december 2010, 20:06:25 »
Under "Företag på rampen" står detta
Citera
Verksamheter och företag som själva besöker Återvinningscentralen och rampen kan lösa biljetter(10 st) för att lämna sitt sorterade avfall. Avgiften för dessa motsvarar en mottagningsavgift för att Pireva behandlar avfallet.
http://www.pireva.se/sv/Renhallningen/Renhallningstaxan/

och det var väl ungefär vad jag skrev tidigare

Elskrot får man slänga gratis även som företagare.
Sen har några kommuner infört en "hanteringsavgift" för företag, f-n vet om det är enligt regelverket men så är det just nu iaf Sc:,h
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snart kan vi se Rickard på film...
« Svar #14 skrivet: 08 december 2010, 20:09:48 »
Elektronikavfallet lämnas inte på rampen, utan 100 meter vid sidan av.
Klockrent.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!