Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tillskottsvärme redan vid -3 C????  (läst 28846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« skrivet: 24 januari 2012, 19:54:56 »
Hej
Jag bor nu första vintern i ett hus från -61 i Partille utanför GbG med en IVT HT+ C7 som värmekälla och jag blir inte riktigt klok på dess uppförande.
Huset är som sagt ett suterränghus från -61 byggt i lättbetong på 180 kvm ,ej tilläggisolerat samt med original tvåglasfönster. Dvs så man byggde när olja var billigare än isolering............. Sc:,h
2005-02-15 drogs det in bergvärme med ovannämnda pump samt ett borrhål på 140 m totaldjup (ingen grundvattennivå är noterad i borrprotokollet, dock vattenmängd 500l/h).
Jag blev lite förvånad i går kväll när jag plötsligt såg att pumpen stod och gick med tillskottsvärmen påslagen + värmepumpen igång.
Jag antecknade dÃ¥ bla timräknaren som stod pÃ¥ följande: VP 32512h  tillskott 3841h (är inte andelen tillskott väldigt hög?)
Sedan när jag idag kom hem från jobbet (18h senare) gick pumpen åter på tillskott , timräknaren stod nu på VP 32528h tillskott 3844h. Dvs VP har gått konstant sedan tidigare avläsning + att tillskottet har varit inkopplat 4h.
Är detta normalt att tillskottet gÃ¥r in trots att utetemperaturen endast är -3 till -5  ºC?
Jag noterade följande temperaturer vid den andra avläsningen: (VP + tillskott till radiatorer)
GT1: FrÃ¥n 39.9 ºC  Nuv 33.9 ºC
GT2: -0.7 ºC (verklig utetemp -3.8 ºC)
GT3: Börv 54.0 ºC Nuv 56.4 ºC
GT6: 83.3 ºC
GT8: 44.3 ºC
GT9: 35.1 ºC
GT10: -0.6 ºC
GT11: -3.9 ºC
Verkar dessa värden ok?

Övriga inställningar: Kurva 4.5, finjustering +2.5 kurvan knäckt +0.5 vid 5 ºC samt 10 ºC.
Tidigare inställningar (tidigare ägare) Kurva 6.5 finjustering 2, ingen knäckning
Har ökat tiden för inkoppling av tillskott från 60 min till 180 min
Jag fick en genomgång av en IVT-tekniker betald av den tidigare ägaren i april så anläggningen bör vara i ordning i övrigt.

Jag har med dessa inställningar en innertemp som varierar mellan 21 ºC till 18.5 ºC (främst beroende på hur blåsigt det är) detta är jag fullt nöjd med. Dock tycker jag att pumpen borde klara sig utan tillskott vid ovanstående temperaturer, eller tänker jag helt fel?

Så summan av kardemumman.......har jag en anläggning som är helt felinställd eller är detta normalt?
Förslag på ändringar?
Kan felvisningen på utegivaren (kollad mot en kalibrerad termometer) ha något med detta att göra eller är den normal?

Många frågor från en rookie på detta
Tackar på förhand
//Henrik
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2012, 20:07:55 »
Hur mycket förbrukade huset innan värmepumpen installerades?

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2012, 20:48:12 »
Jag har den kalkylen som gjordes innan inköpet av anläggningen

Enligt kalkylen som gjordes innan anskaffningen ska huset använt ca 3 m3olja för uppvärmning + 4500kWh el för varmvatten
"Citerar kalkylbladet"
Fastighetens Nettoenergibehov: 22400 kWh
Fastigheten Bruttoenergibehov: 29880 kWh

110m aktivt borrhål 45 ºC medeltemp framledning, -1 ºC medeltemp köldbärare
Husets toppeffekt är beräknad till 8.3 kW samt 98% energitäckning av VP
rekommenderat tillskott 1.5 kW.

Blir man nÃ¥got klokare av detta?   ???


Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2012, 20:56:56 »
Hej!
Jag räknade på hur mycket den gått och fick fram ca 4600 h/år vilket är mycket.
550 h tillskott/år är en hel del också.

3 m3 olja + 4500 kWh el ger ungefär 28000 kWh/år i energibehov, skulle behövts en storlek större VP.
VP:n sparar en del pengar för det, men inte konstigt om den behöver lite stöttning av elpatron nu.

Jag förstår inte det där med brutto/netto är det med och utan varmvatten tro?
« Senast ändrad: 24 januari 2012, 20:59:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2012, 21:16:23 »
Hej och tack för svaret!

Det var ju inte så kul att höra..........verkar som att tidigare ägaren (en gammal dam) blev lurad på konfekten fiR:

Borde de istället ha installerat en C9 pump eller skulle det behövas ännu större grejor, djupare brunn?

Antar också att brutto & netto är med /utan varmvatten men vet tyvärr inte exakt. Läser innantill i gamla papper som följde med huset.
Den höga nyttjandesiffran tror jag kan ha med att göra att pumpen var ställd på kurva 6.5 av den tidigare ägaren och med de två kalla vintrarna som vi haft........
Sedan 2011-04-08 (då teknikern gjorde sin översyn) har pumpen gått 2768h och 30h tillskott (vv spets var 14:e dag inställt)
Jag tycker att delta t för värmebäraren verkar vara onödigt hög, skulle det hjälpa om man sänkte hastigheten på cirkulationspumpen?
Jag tycker ändå att det är lite konstigt att pumpen inte liksom "maxar" ur innan tillskottet kopplas in. Den ska ju egentligen kunna få upp radiatorkretsen till 65 ºC utan tillskott (enl IVT), vad är det jag missat?

Antar kanske att det bara är att bita i det sura och inse att installationen inte har varit optimal frÃ¥n början....  :'(

//H
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2012, 21:27:13 »
Har kört dina uppgifter i IVT:s beräkningsprogram, och den föreslår en 9:a med 135 meters aktivt borrdjup.

Brutto är den energi som du tillför oljepannan. Netto är den energi du utnyttjar d.v.s. den energi som försvinner ovan skorsten, är inte energi du nyttjar.

Om vi tror att dina radiatorer avger 14 kW vid 65° på framledningen, så finns det ingen möjlighet att du kan komma upp i de temperaturerna. Det är mycket bättre om värmepumpen endast kommer upp till 35° när radiatorerna avger värmepumpens maxeffekt.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2012, 21:41:50 »
Sänker du VB-pumpen ökar  :dt: ytterligare, dina värden ser OK ut efter dina förutsättningar.
Jag köpte ett hus med för stor VP, enligt NIBE-gubbarna iallafall som gav den förklaringen när kompressorn rasade. Med den pumpen hade jag knappt något eltillskott överhuvudtaget. :)

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2012, 21:46:04 »
Ok tackar för klargörandet och alla bra svar.
Detta forumet önskar man att man satte sig ner och förkovrade sig i INNAN man köpte hus..då kanske man reagerat på att det är för liten pump. Verkar finnas hur mycket kunskap som helst här!! Thumbsup
Det verkar som att det gäller att ha tofflor på om det ryker till och blir riktigt kallt.
 Retar mig lite pÃ¥ att det ju är aukt IVT försäljare som gjorde en felaktig kalkyl till den tidigare ägaren. huvuddunk Varför gör man sÃ¥ om det till och med finns beräkningsprogram mm? Det kan väl inte ha ändrats sÃ¥ mycket pÃ¥ 6 Ã¥r eller?
När man läser offerten har den tidigare ägaren bara gått rakt på försäljarens rekommendationer.....

Får väl satsa på att tilläggsisolera istället......ska bli intressant att se vad årsförbrukningen kommer att landa på.

Vad tror ni om mina övriga inställningar finns det någon uppenbar förbättringspotential?

//H

Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2012, 21:49:33 »
det du kan göra är att ge pumpen bästa möjliga förutsättningar.

Du skulle kunna öka hastigheten ett snäpp på kalla sidan. Och även testa vid tillfälle att öka hastigheten på varma sidan men det är nog oklart om det kommer göra någon skillnad. Men det skulle kunna resultera i att du kan gå ner ett snäpp i kurva. Lägre framledning = bättre effektivitet för värmepumpen. Men det ska ju då inte ske med den negativa konsekvensen att det börjar låta i rören och så...

Sedan handlar det om att i ditt fall säkerställa att alla radiatorer är optimalt inställda för att ge så mycket som möjligt. Återigen för att säkerställa att du inte kör på en högre kurva än du måste. Kontrollera instrypningen av radiatorerna om behov finnes och det kanske också är läge att kontrollera att det inte är några termostater som ligger och stör i onödan genom att under inställningsfasen sätta dessa på max.

Nu har ju trenden för dimensionering ändrats över tid. Den har ökat med tiden. Och värmepumpen har och kommer fortsätta att spara en massa pengar åt sin ägare.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2012, 21:51:16 »
Att tilläggsisolera är oftast en mycket vettig investering, inte minst taket. Investeringen är en engångskostnad och räcker husets livstid samt att "återbetalningen" börjar komma omedelbart i form av minskade utgifter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2012, 21:52:37 »
ja speciellt om man har en tunt dimensionerad värmepump!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2012, 21:58:08 »
Ställ ner börvärdet på varmvattnet till typ 48°. Med börvärde 54° så stoppar den när returtempen är 56,5° och framledningen är nära maxtemperatur och HP-larm.

Skaffa en rumsgivaren ansluten till värmepumpen.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2012, 22:04:01 »
Man kan ju alltid laborera lite med  :dt:-värden men jag kan kan nämna att Boschsupporten=IVT rekommenderar 3,5 :dt: pÃ¥ KB. Isolera kÃ¥ken är en bra Ã¥tgärd att börja med! :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2012, 22:07:07 »
ja o thermia rekommenderar 14l/kw och har inget problem att dimenserionera efter kb in på +-0 vid årsmedeltemp. Dvs 2-4 minus vid DUT.

Så självklart ska man laborera med detta innan man ger sig!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2012, 23:00:06 »
Jag har ställt ned VV tempen till 48 ºC nu till att börja med.
Sen får man väl börja leka lite med div inställningar, det borde ju vara lugnt om man bara dokumenterar vad man gör så borde gå bra att hitta tillbaka om något skulle strula.
Känns ju som att jag ligger ok pÃ¥  :dt: pÃ¥ köldbäraren. Radiatorerna balanserade jag tidigare i vinter (kör helt utan termostater), har även bytt alla radiatorventiler till nya danfoss som är enkelt justerbara.
David ditt senaste svar ter sig som rena grekiskan för mig sÃ¥ jag tror jag fÃ¥r ta och plugga lite mer  ^-^ FÃ¥r plocka fram värmeläraboken igen....

Tack för tipsen, jag kommer garanterat tebax med flera frågor vad det lider

Det här verkar ju rätt kul att grotta ner sig i!

//H
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2012, 23:27:08 »
Men det är inte grekiska. Jag bara skriver onödigt långt :)

Du har nu ett fint  :dt: pÃ¥ köldbäraren. Och jag tycker du ska minska detta. SÃ¥ det kanske blir 2 grader i diff i stället för 3.5 och se om det fÃ¥r nÃ¥gon effekt. Metoden är alltsÃ¥ att öka cirkpumpen ett steg snabbare och se vad som händer. Inget gÃ¥r ju sönder om vi säger sÃ¥.......

Samma sak pÃ¥ med värmebäraren. Du lÃ¥g pÃ¥ 9 om jag mins rätt. Genom att öka farten pÃ¥ cirkulationspumpen pÃ¥ varma sidan kommer ditt  :dt: för värmebäraren att minska. I samma veva borde du dÃ¥ kunna minska kurvan lite. Allt annat lika sÃ¥ kommer pumpen dÃ¥ klara liiite till, tror jag. Och inget gÃ¥r ju sönder. SÃ¥ du kan ju testa och lÃ¥ta vara sÃ¥ ett dygn eller sÃ¥ och sedan utvärdera.

Det tredje har du ju redan löst och det avser justeringar på radiatorer.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #16 skrivet: 25 januari 2012, 07:24:42 »
Tack David
Aha nu fattar jag, skall laborera lite...
Ã…terkommer med resultaten.

Ställer man hastigheten på cirkpumparna i Rego (637) eller ställer man det direkt på pumparna?

//H
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2012, 07:38:58 »
Man ställer farten direkt pÃ¥ cirkpumparna, har för mig att det kan vara lite svÃ¥rt att komma Ã¥t reglaget pÃ¥ KB-pumpen.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #18 skrivet: 25 januari 2012, 07:44:00 »
Ok tackar för klargörandet och alla bra svar.
Detta forumet önskar man att man satte sig ner och förkovrade sig i INNAN man köpte hus..då kanske man reagerat på att det är för liten pump. Verkar finnas hur mycket kunskap som helst här!! Thumbsup
Det verkar som att det gäller att ha tofflor på om det ryker till och blir riktigt kallt.
 Retar mig lite pÃ¥ att det ju är aukt IVT försäljare som gjorde en felaktig kalkyl till den tidigare ägaren. huvuddunk Varför gör man sÃ¥ om det till och med finns beräkningsprogram mm? Det kan väl inte ha ändrats sÃ¥ mycket pÃ¥ 6 Ã¥r eller?
När man läser offerten har den tidigare ägaren bara gått rakt på försäljarens rekommendationer.....

Får väl satsa på att tilläggsisolera istället......ska bli intressant att se vad årsförbrukningen kommer att landa på.

Vad tror ni om mina övriga inställningar finns det någon uppenbar förbättringspotential?

//H



För 6 år sedan var det inte helt ovanligt att man dimensionerade för 50-60% effekttäckningsgrad, vilket ger runt 95-98% energitäckningsgrad.
Men en liten felkalkylering vad gäller energibehovet, i kombination med att installatören valde att hellre avrunda värmepumpens storlek nedåt för uppåt (det är ju värmepumpar med 2 kW steg vad gäller uteffekten vi talar om) så kan man hamna lite fel.

Jag tycker ändå det är anmärkningsvärt, och lite intressant att se att eltillskottet (Om CarlN:s uträkning stämmer) ändå bara hmanar på runt 550 kWh/år.

En C9 med 135 meters borrhål hade antagligen kostat minst 10-12 000 kr mer i investering, och om elpriset ligger på ca 1 kr/kWh skulle det alltså ta 18 till 21 år att räkna hem den extra investeringen i större värmepump och djupare borrhål.

Till detta skall läggas att en mindre värmepump ofta under normal drift, utan eltillskott, arbetar med ett lite bättre COP tack vare fler timmar i drift med låga framledningstemperaturer.

Ett troligt negativt resultat av en underdimensionerad värmepump kan vara att det stora antalet drifttimmar/år kan förkorta livslängden, om detta tvista dock de lärde.
Jag tror inte att många drifttimmar/år är sämre än stor effekt och få drifttimmar, men många start/stopp.

Summa summarum kan man väl säga att dimensioneringen på din anläggning inte är en katastrof, men det är ju självklart inte så kul att se eltillskottet gå när det blir riktigt kallt ute, det har jag full förståelse för, även om det inte är en ekonomisk katastrof.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #19 skrivet: 25 januari 2012, 09:54:17 »
vad finns det för indikationer på att en C9 med 135 meters hål skulle kosta 10-12 000kr mer än en C7 med 140m hål? Vet du något om IVTs prislistor som vi andra inte gör?

Och hur blir 550 timmar timmar tillskott per år 550kwh. har dom 1kw steg? Jag har ingen bra koll på IVT så det kan ju så klart vara så. Eller att dom räknar om tillskottstimmar till 1kw för att göra det enklare för husägaren att räkna. Tittar man på drifttiderna så går maskinen med tillskott 11% av tiden. Hur blir COP då?

Jag håller med om att man ska framhålla fördelarna med en dåligt dimensionerad värmepump framför ingen värmepump. Det är odiskutabelt. Men att därifrån gå till att försöka argumentera för att en dåligt dimensionerad pump är bra är väl kanske att gå lite väl långt?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #20 skrivet: 25 januari 2012, 10:08:41 »
vad finns det för indikationer på att en C9 med 135 meters hål skulle kosta 10-12 000kr mer än en C7 med 140m hål? Vet du något om IVTs prislistor som vi andra inte gör?
135m aktivt djup, vad det befintliga har kan vi ju endast gissa, men man kan ju anta att om en större pump hade installerats så skulle även hålet borrats djupare än dessa 140m.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #21 skrivet: 25 januari 2012, 10:19:26 »
135m aktivt djup, vad det befintliga har kan vi ju endast gissa, men man kan ju anta att om en större pump hade installerats så skulle även hålet borrats djupare än dessa 140m.

Ja eller så kan vi läsa TS inlägg

Citera
2005-02-15 drogs det in bergvärme med ovannämnda pump samt ett borrhål på 140 m totaldjup (ingen grundvattennivå är noterad i borrprotokollet, dock vattenmängd 500l/h).

Men läser vi de olika dimensioneringsförslagen så ser vi att det ena föreslår 110m och det andra 135m. En skillnad på 25 meter. Totalt sett efter ROT skulle det i dagsläget innebära ca 7000kr i ökad investeringskostnad.
Om man tjänar in 500kwh per Ã¥r är den investeringen dÃ¥ hanterad plus minus noll under värmepumpens livslängd med god marginal och därefter kommer hÃ¥let hÃ¥lla en mansÃ¥lder och lite till, gissningsvis.  Dvs fortsätta ge bättre besparing även när värmepumpen byts ut.

Om det är så att IVT 550h tillskott är lika med 550kwh då är ju tråden nästan meningslös för 550kwh tillskott är ju inget att bråka om. Men om det exempelvis är 3kw elsteg. Dvs 550*3 = 1650kwh * 1,2kr för el med skatter och framledning så pratar vi 2000kr per år vilket utifrån ett strikt payoff perspektiv är hanterat på 3.5 år.

Nu är det ju inte möjligt att ändra TS anläggning i efterhand. Det är inte det relevanta med just detta inlägg. Det är ett bemötande pÃ¥ inlägg som kommit i trÃ¥den och som enligt min mening inte nödvändigtvis har sÃ¥ mycket där att göra. UtifrÃ¥n min filosofi tycker jag att det är rimligt att informera presumtiva bergvärmeköpare sÃ¥ dom inte fÃ¥r för sig att anläggningar som kräver 11% tillskott är ett bra riktmärke. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #22 skrivet: 25 januari 2012, 10:24:09 »
Nja, beräkningen baserade sig på den kalkyl som Frozenfish redovisade där borrhålet var specificerat till 110 meter.
Jag hade missat att det stod 140 meter i signaturen.
Min beräkning var 300 kr/meter extra borra och ca 2-4000 kr dyrare värmepump.

Hade man i detta läge satt in en 2 kW större pump och inte borrat djupare alls hade man troligen tjänat in mellanskillnaden på 2000-4000 kr? på ca 5,5 till 11 år med hänsyn taget till den högre deltaT alternativt högre effektförbrukningen på KB-pumpen.

Hur man än vänder och vrider på det så är det ingen katastrof med en lite klent dimensionerad värmepump, även om det naturligtvis inte är kul att elpatronen går när det är riktigt kallt ute, 95% till 98% av all energi kommer trots allt från kompressorn på en bergvärmepump som dimensioneras för runt 55-65% av toppeffekten, i runda slängar i alla fall.
Timmar tillskott var en bra iaktagelse, avser det 3 eller t.o.m 6 kW så blir ju kalkylen en helt annan, men då tyder det enligt min mening på något annat fel eftersom man även med en lite klent dimensionerad värmepump i princip aldrig skall kunna komma upp i de siffrorna om kompressorn tillåts gå hela tiden, måhända är detta ett fall där värmepumpen blir elpnanna när det blir riktigt kallt?
« Senast ändrad: 25 januari 2012, 10:28:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #23 skrivet: 25 januari 2012, 10:27:11 »
Dvs 550*3 = 1650kwh * 1,2kr för el med skatter och framledning så pratar vi 2000kr per år vilket utifrån ett strikt payoff perspektiv är hanterat på 3.5 år.

Pssst...du har missat en viktig grej...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #24 skrivet: 25 januari 2012, 10:33:21 »
Troligen är det så att lämnade uppgifter om/skattningen av nettoenergiförbrukningen på den kalkyl som gjordes innan köpet är för lågt gjord, och att anläggningen därför kräver eltillskott tidigare än den borde.

Lexus. Inte säga A om man inte säger B  --/
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #25 skrivet: 25 januari 2012, 10:38:58 »
Pssst...du har missat en viktig grej...

Jag har i mina senaste inlägg gjort väldigt klart att jag inte har en aning om hur IVT rapporterar tillskott. Så jag har väl inte missat något? Jag skrev att endera är 550h = 550kwh eller så ska det multipliceras med effekten på steget. Hur och på vilket sätt vet jag inte.

Men precis som jag skrev är det ju så att om 550h = 550kwh så är tråden och diskussionen mer eller mindre meningslös.

Därutöver fanns inte ROT vid investeringstillfället men jag har också gjort klart för att inlägget inte egentligen handlar om TS anläggning då den inte går att ändra - utan snarare som en indikation för presumtiva köpare av bergvärme i dag.

I övrigt måste jag ju hålla med rickard om att om man inte är oerhört intresserad av korsord och andra lekar så är det bättre att säga vad man menar rätt ut.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #26 skrivet: 25 januari 2012, 10:44:45 »
I övrigt måste jag ju hålla med rickard om att om man inte är oerhört intresserad av korsord och andra lekar så är det bättre att säga vad man menar rätt ut.

Plockar man bort el-tillskottet, så måste samma mängd energi produceras av kompressorn.....som i sin tur kostar el-energi.

« Senast ändrad: 25 januari 2012, 10:56:20 av Lexus »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #27 skrivet: 25 januari 2012, 10:49:15 »
Mmm, det var ju en riktig iakttagelse  Thumbsup (hur kunde jag missa det)

Vet du Lexus om "timmar eltillskott" avser 1, 3, 6 eller 9 kW?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #28 skrivet: 25 januari 2012, 10:53:23 »
Ja eller så kan vi läsa TS inlägg
Ja och från det kan vi bara gissa som jag sa, där framgår ju endast ett totaldjup på 140m.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #29 skrivet: 25 januari 2012, 10:54:58 »
Vet du Lexus om "timmar eltillskott" avser 1, 3, 6 eller 9 kW?

Nej, jag har ingen aning. Mest logiskt borde det vara att den avger tid från det att ramtiden har börjat på 1%, och avslutar när ramptiden åter står på 0%. Det betyder i sin tur att hela ramptiden 20 minuter kan avräknas på varje tillslag då max el-tillskott är satt till 3 kW.

Bör väl påpekas att timmarna det inte anges för "eltillskott" utan endast för "tillskott", genom att tillskottskällan kan vara annat än el.
« Senast ändrad: 25 januari 2012, 13:03:38 av Lexus »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #30 skrivet: 25 januari 2012, 14:44:06 »
Ja och från det kan vi bara gissa som jag sa, där framgår ju endast ett totaldjup på 140m.

TS borrdjup 140 : TS dimensionering 110m aktivt.
Rekommenderad dimensionering i denna trÃ¥d 135m aktivt :  troligt faktiskt borrdjup därmed 165m.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #31 skrivet: 25 januari 2012, 14:47:19 »
Plockar man bort el-tillskottet, så måste samma mängd energi produceras av kompressorn.....som i sin tur kostar el-energi.

haha helt sant. om det rör sig om 2000kwh så kommer säkerligen kompressorn dra 400-600kwh. :)


Men mest intressant är ju att reda ut hur mycket tillskott i kWh som IVT/TS har. Vad innebär 550h per år i faktisk förbrukning? På min thermia står det timmar gångtid för varje steg. Det finns två steg: 3kw respektive 6kw. Exempelvis innebär en legionellakörning 30 minuter med steg 2. Alltså 3kwh.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #32 skrivet: 25 januari 2012, 14:56:29 »
TS borrdjup 140 : TS dimensionering 110m aktivt.
Rekommenderad dimensionering i denna trÃ¥d 135m aktivt :  troligt faktiskt borrdjup därmed 165m.
Du har rätt, missade 110m posten, det jag hakade upp mig på var din jämförelse C9 -> 135 mot C7 -> 140, nu tycks vi ju rett ut att C9 hålet då borde vara ca 165m.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #33 skrivet: 25 januari 2012, 15:02:28 »
jag förstår. Men jag har aldrig föreslagit att inte utöka borrdjupet med den större maskinen

Citera
Men läser vi de olika dimensioneringsförslagen så ser vi att det ena föreslår 110m och det andra 135m. En skillnad på 25 meter. Totalt sett efter ROT skulle det i dagsläget innebära ca 7000kr i ökad investeringskostnad.

Dvs 25m djupare borra och en storlek större maskin. Stockholmspriser för tilläggsborrning i samband med befintlig borrning har antagits samt att från totalen har 15% dragits av för ROT.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #34 skrivet: 25 januari 2012, 15:59:54 »
Hejsan
Här händer det grejor minsann, mycket intressant diskussion.

Som sagt: Kalkylen som gjordes innan anskaffningen räknade med en C7 pump med 110 m aktivt borrhål.
Den här kalkylen och offerten antogs sedan.
Det verkliga borrdjupet som sedan borrades blev 140 m totaldjup (2m ned till berget 6 m foderrör), tyvärr finns inte grundvattennivå angiven i borrcertifikatet så aktivt borrhål går inte att utläsa.

Ang tillskottselen så har jag inte ändrat den inställningen som står på 2/3 dvs man kan nog med säkerhet säga att den varit så sedan installationen. Om jag förstått detta rätt så innebär det att elpatronen först går med 3 kW och sedan drar på till 6 kW om behov finns.

Så då rör det sig ju om ca 550h * 3kW = 1650kWh minst årligen eller extremfallet 3300kWh årligen (550h*6kW).
Sanningen ligger troligtvis nÃ¥gonstans mittemellan  ~2500kWh/Ã¥r.

Om jag kollar av larmloggen så visar den inga larm förutom strömbortfall senast 2009 .Dvs inga larm gällande hög temp eller motsvarande som skulle kunna indikera att värmepumpen gått uteslutande på elpatron.

Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #35 skrivet: 25 januari 2012, 16:56:09 »
Men mest intressant är ju att reda ut hur mycket tillskott i kWh som IVT/TS har.

Det kan vi ju räkna ut. Jag uppskattar att värmepumpen har tillfört huset 33 000 kWh/år.

Utifrån det har jag gjort en körning i IVT kalkylprogram, som säger då att en 7:a går 4 540 timmar/år och behöver 1 430 kWh/år i tillskott.
Max tillskottseffekt är 5,1 kW. Toppeffekt 11,7 kW.
Med 3° egenvärme och 21° rumstemp, behöver tillskott tillföras från -3,5°.
Förbrukning enl. SEV-schablon 31 680 kWh/år

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #36 skrivet: 25 januari 2012, 19:13:39 »
En helt OK besparing, trots den klena dimensioneringen alltså.
Visst är det för klent dimensionerat sett till det stora energibehovet, men som synes är det ingen större katastrof rent kostnadsmässigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #37 skrivet: 25 januari 2012, 19:41:02 »
grym besparing till och med! Gubben som köpte den han nästan tjäna hem den och du som flyttar in betalar mellanskillnaden i köpeskillingen och den mellanskillnaden kommer du fort tjäna in och fortsätter att spara pengar så länge pumpen går!

Kan bli bättre? absolut! Anledning att byta ut? Nej! :)

Anledning att göra annorlunda om man köper nytt? Absolut!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #38 skrivet: 25 januari 2012, 19:44:50 »
På min ivt från denna tid är det omöjligt att räkna fram tillskottet i kWh. Den anger enbart antal timmar. Och som jag tex har en el kassett som sitter på framledningen med 7 st 2.1 kW steg är det inte lätt. När den väl ligger inne pendlar den oftast mellan ett och fyra steg. Går sällan högre( effektvakt). Jag har väldigt underdimensionerad anläggning. Har ca 400 timmar tillskott per år. Men som många också påpekat handlar det kanske om 1000-2000 kWh per man kunde sparat ytterliggare med en större pump. Jag tycker mer det är psykologiskt när man ser tillskottet vara inne.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #39 skrivet: 25 januari 2012, 19:50:03 »
En helt OK besparing, trots den klena dimensioneringen alltså.
Visst är det för klent dimensionerat sett till det stora energibehovet, men som synes är det ingen större katastrof rent kostnadsmässigt.

Ja, en 9:a har ändå fått ett antal timmar tillskott, samt förbrukning på kompressorn som ska ersätta de 1 430 kWh.

Låt säga 400 kWh till kompressorn och 200 kWh tillskott d.v.s. 600 kWh förbrukning med 9:an för att kompensera det tillskott som belastar 7:an.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #40 skrivet: 25 januari 2012, 19:53:42 »
Det var ju skönt at höra att det inte verkar vara någon katastrof i alla fall Thumbsup

Jag var just nere och ändrade hastigheten pÃ¥ cirkulationspumparna, VB pumpen ändrades frÃ¥n läge II till läge III. KB-pumpen stod redan i läge III sÃ¥ där gjordes ingen förändring,  :dt: pÃ¥ KB ligger nu pÃ¥ 3.3 ºC (GT10 -0.7 ºC G11 -4.0 ºC)

Övriga temperaturer:
GT1 38.2
GT2 -1.5
GT3 47.6
GT6 83.7
GT8 44.2
GT9 39
GT10 -0.7
GT11 -4.0

Dessa värden togs ca 15min efter förändringarna. VP gick utan tillskott vid tillfället.
Provar även att ställa ned effekten på tillskottet till 1/3 = 3kW ,för att se vad som händer.

Tänkte ta lite nya värden i morgon när allt stabiliserats.


Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #41 skrivet: 25 januari 2012, 21:01:16 »
Provar även att ställa ned effekten på tillskottet till 1/3 = 3kW ,för att se vad som händer.

Funkar ner till - 13°.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #42 skrivet: 25 januari 2012, 21:04:27 »
Tycker du fick ett väldigt lågt VB :dt: med P2 i läge 3, hade du läge 2 när du uppmätte 9,2 :dt:?

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #43 skrivet: 25 januari 2012, 22:18:38 »
Japp VB-pumpen stod i läge 2 (mellanläget)

Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #44 skrivet: 25 januari 2012, 22:36:30 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45480.0
Här finns många smarta inlägg, ja undantaget mina kommentarer förstås :D.
Rekommenderar även 5-sidorslänken från 2007, där menar man att VB :dt: minst bör vara 7-8!
Trevlig läsning! *vinkar*

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #45 skrivet: 25 januari 2012, 22:39:19 »
VB  :dt: kan vara 1 bara vi fullkondenserar.   *vinkar*

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #46 skrivet: 25 januari 2012, 22:43:44 »
VB  :dt: kan vara 1 bara vi fullkondenserar.   *vinkar*
Och då kanske du förklarar för oss mindre vetande vad det innebär? Sc:,h Sc:,h

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #47 skrivet: 25 januari 2012, 22:48:17 »
att de 7-8 i DT som du refererar till bara är en myt.  Fullkondensering betyder att all Ã¥nga blivit kondensat  och att vi inte har nÃ¥gon flashgas tillbaka ur kondensorn*vinkar*

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #48 skrivet: 25 januari 2012, 22:55:42 »
att de 7-8 i DT som du refererar till bara är en myt.  Fullkondensering betyder att all Ã¥nga blivit kondensat  och att vi inte har nÃ¥gon flashgas tillbaka ur kondensorn*vinkar*
OK, det som stÃ¥r i alla manualer att  :dt:VB bör var 7-10 är alltsÃ¥ bara en myt, men kan du förklara hur man fullkondenserar med  :dt:=1? Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #49 skrivet: 25 januari 2012, 22:59:47 »
PÃ¥ samma sätt som vid DT7  det blir lite mer flöde som kyler av Ã¥ngan bara :)

7 är ett värde som tillverkarna vet funkar fint på de flesta ställen, alltså att husen blir varma samtidigt som VP går bra.

Kör på 7

men man måste inte om inte vill *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #50 skrivet: 25 januari 2012, 23:04:29 »
DeltaT på 1 skulle ge ett enormt brusande i radiatorkretsen och ett stort slitage på stammar och rörsystem, troligen skulle det även krävas ingrepp i kylkretsen.
Oraklet vill bara slänga in ett köttben för att få igång debatten, jag rekommenderar er att bortse från hans kommentarer i denna tråd, i vart fall så länge han inte förklarar mer precis hur det skulle åstadkommas, och på vilket sätt det skulle kunna vara bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #51 skrivet: 25 januari 2012, 23:11:33 »
Krävs inga ingrepp i kylkrets  varför tror du det. Förklara vad du menar.

Själklart kör man inte 1   jag sa bara att man kan det  maskinen funkar    jag kör 3 pÃ¥ flera maskiner  och 4,5  pÃ¥ en 300kw maskin.

Räknar pÃ¥ en 4MW maskin nu   den ska köras med 5 i DT  och sjujäla flöde.   Varför försöker du att förlöjliga mig hela tiden?

det är ju trots allt du som har fel i det du säger INTE jag. :)   

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #52 skrivet: 25 januari 2012, 23:17:58 »
Oraklet sa så vitt jag såg att Yeti 550 borde köra på 7-8k i delta.

Men noterade samtidigt att det är en rekommendation från VP tillverkaren för där vet man att det brukar fungera fint med alla avvägningar man måste göra givet skillnader i förutsättningar från installation till installation.

Men att det rent kyltekniskt egentligen inte finns någon gräns för hur litet delta man kan ha så länge man fullkondenserar.

Att säga att deltat måste vara mellan 7-10 är ju egentligen mer fel. Även om det är en rimlig rekommendation.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #53 skrivet: 25 januari 2012, 23:20:00 »
Tack Rickard! Då förstår jag, och det förklarar även att samtliga värmepumpstillverkare inte är mytomaner.......................... 8)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #54 skrivet: 25 januari 2012, 23:20:11 »
mitt delta är ca 5.8 och det fungerar fint och fullkondenserar. nu kan jag inte gå mycket snabbare än vad jag gör så där går min gräns.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #55 skrivet: 25 januari 2012, 23:27:45 »
Att börja skriva om deltaT på 1 grad i en tråd om en för klent dimensionerad anläggning, med en IVT utan arbetstank är osakligt, och gjort med en enda avsikt, att trigga igång en debatt som denna.
Det tror jag alla som läser tråden förstår, däremot tror jag det är väldigt få som förstår varför Oraklet skrev sitt inlägg, och jag försökte förklara anledningen så gott jag kan utan några personangrepp.
Om detta tjafs fortgår kommer jag att radera inläggen som rör detta imorgon för att försöka hålla tråden till ämnet (det jag ville göra med mitt första svar på Oraklets inlägg).

Man kan självklart köra en värmepump med valfri deltaT om rätt förutsättningar i övrigt finns, och i vissa fall är det antagligen ett krav, eller en förutsättning för fullgod funktion, men det har inget med ämnet i denna tråd att göra.
I vart fall inte så vitt jag kan se, och OM det har det skulle jag gärna vilja se en bättre underbyggnad av bakgrunden till inlägg som för in ämnet på denna typ av fråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #56 skrivet: 25 januari 2012, 23:32:30 »
hm men du läser nog inte tråden rickard.

TS har ökat farten på sin CP. En kommentar är då att deltat började se lågt ut på varma sidan. Då sa yeti att det borde vara 7-8. Då sa oraklet att det är en myt. Det måste inte alls vara 7-8. Det skulle till och med kunna vara 1 och ändå fungera.

Det sista var ju inte ett råd utan ett exempel för att förtydliga att det inte behöver vara något problem att gå under dessa magiska 7k i delta.

Nu har jag inte kollat vad TS delta är i detalj. Men om det inte är dramatiskt lågt och han inte klagar om missljud i radiatorerna så borde vi ju låta honom testa klart och se vad resultatet blir utan att få för sig att han obönhörligen måste ändra deltat till just 7-8k.

Så på det sättet försöker oraklet alltså peka på en potentiellt felaktig rekommendation.

Därmed inte sagt att TS anläggning kommer fungera bättre nu är han dragit upp farten på CP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #57 skrivet: 25 januari 2012, 23:44:06 »
Rinnan, dina inlägg när det gäller deltaT är sakliga och relevanta, man kan visst öka flödet och gå ned i deltaT, så länge det inte uppstår brusande ljud eller andra problem i anläggningen.
Oraklets inlägg om myter, och 1 grad DeltaT är medvetet överdrivna för att skapa förvirring (vilket vi också kan se i tråden) och debatt.
Jag skrev som ett svar på detta, helt sakligt och relevant att hans inlägg var mer för att provocera än för att förklara något alls.

Jag vidhåller att jag har rätt uppfattning av vad som hänt i denna tråd, men respekterar dina synpunkter.
Allt kan tolkas pÃ¥ olika sätt - och du har gjort det till en sport att hitta tveksamheter i mina inlägg (och jag i dina  ;)) som gör att du kan kritisera mig, och jag kan helt klart ge dig rätt när det gäller din argumentation, Oraklets inlägg hade rent teoretiskt kunnat vara sakligt och relevant.
Min absoluta uppfattning är dock att det inte var menat så från hans sida, utan det var menat som en provokation för att få igång EXAKT denna typ av debatt, varken mer eller mindre.

Kan tillägga att han lyckades än en gÃ¥ng.  huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #58 skrivet: 25 januari 2012, 23:49:13 »
hm men du läser nog inte tråden rickard.

TS har ökat farten på sin CP. En kommentar är då att deltat började se lågt ut på varma sidan. Då sa yeti att det borde vara 7-8. Då sa oraklet att det är en myt. Det måste inte alls vara 7-8. Det skulle till och med kunna vara 1 och ändå fungera.

Det sista var ju inte ett råd utan ett exempel för att förtydliga att det inte behöver vara något problem att gå under dessa magiska 7k i delta.

Nu har jag inte kollat vad TS delta är i detalj. Men om det inte är dramatiskt lågt och han inte klagar om missljud i radiatorerna så borde vi ju låta honom testa klart och se vad resultatet blir utan att få för sig att han obönhörligen måste ändra deltat till just 7-8k.

Så på det sättet försöker oraklet alltså peka på en potentiellt felaktig rekommendation.

Därmed inte sagt att TS anläggning kommer fungera bättre nu är han dragit upp farten på CP.

Bästa David!
Uppskattar om du inte felciterar mej på det sätt du gör i denna kommentar!
Jag rekommenderar TS att läsa om ämnet i andra trådar, inget annat, vilket framgår om du läser en gång till! Dessutom tror jag nog att TS på egen hand kan avgöra om och när ändringar på hans VP ska göras!
I övrigt en eloge till Rickard som klargjort läget även för TS! :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #59 skrivet: 25 januari 2012, 23:57:27 »
det var inte mening att kasta skugga över dig yeti. Inte på något sätt överhuvudtaget.

Men en villrådig läsare som inte orkar plöja igenom 5 sidor med kommentarer skulle kanske tro att det blev något fel om man hamnar under 7k i delta.

Hade inte rickard skrivit sitt inlägg hade inte heller jag behövt försöka förklara gÃ¥ngen och dÃ¥ hade ditt namn inte ens nämnts. Och hade inte oraklet skrivit i trÃ¥den hade inte rickard heller hittat hit :) 

Så värsta boven i dramat är väl då oraklet som vanligt :)
Men jag vidhåller att intentionerna nog var väldigt goda från hans sida och enbart syftade till att informera om myten om att deltat måste vara 7-10 är felaktig.

och hans inlägg innan rickards kommentar tycker jag ganska väl pekar på detta

Citera
PÃ¥ samma sätt som vid DT7  det blir lite mer flöde som kyler av Ã¥ngan bara

7 är ett värde som tillverkarna vet funkar fint på de flesta ställen, alltså att husen blir varma samtidigt som VP går bra.

Kör på 7

men man måste inte om inte vill
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #60 skrivet: 26 januari 2012, 00:06:02 »
Värmepumparna är konstruerade, injusterade, och kontrollerade, för att fungera som bäst i det intervall som rekommenderas.
Det ÄR ingen myt att man BÖR ligga i ett intervall i närheten av det av tillverkaren rekommenderade värdena.

Oraklets inlägg var ett köttben för att dra igång denna typ av debatt, varken mer eller mindre, men rent teoretiskt, eller i en tingsrättsförhandling kanske det inte vore möjligt att leda detta i bevis.

Om du Rinnan inte vet att jag varit djupt inblandad i denna trÃ¥d är det nog DU som skall läsa pÃ¥ lite bättre, eller är det kanske du mer än jag som följer Oraklets inlägg slaviskt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #61 skrivet: 26 januari 2012, 00:13:52 »
ja men visst. Om nu TS delta ligger under 7 får han väl ändra tillbaks det till 9 då. Så var det problemet löst. Sc:,h

Bortsett från att oraklet precis som många andra kunniga tekniker här på forumet i första skedet uttalar sig ganska kryptiskt och kortfattat (för det är han som kylexpert här på forumet inte ensam om) för en icke insatt person (och då menar jag inte Yeti utan jag inkluderar mig själv och 99% av alla på forumet där i, när det kommer till jämförelsen med de som jobbar med kylteknik varje dag) så tycker jag att han reder ut frågan ganska väl och därmed tycker jag fortfarande att det onödiga inlägget som sätter fart på saker och ting är detta (se nedan). För dess för innan (om man går bak och kollar) hade dom rett ut begreppen ganska väl och om inte annat hade ett sansat inlägg som tydliggör frågan på ett lite mer allmänt sätt, från någon som dig eller mig exempelvis, löst det problemet.. utan att hugga på kringströdda köttben i onödan.

Citera
DeltaT på 1 skulle ge ett enormt brusande i radiatorkretsen och ett stort slitage på stammar och rörsystem, troligen skulle det även krävas ingrepp i kylkretsen.
Oraklet vill bara slänga in ett köttben för att få igång debatten, jag rekommenderar er att bortse från hans kommentarer i denna tråd, i vart fall så länge han inte förklarar mer precis hur det skulle åstadkommas, och på vilket sätt det skulle kunna vara bättre
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #62 skrivet: 26 januari 2012, 00:21:15 »
Som sagt, jag har följt tråden från starten, skrivit ett gäng inlägg, och det finns ingen relevans i att påstå att det är en myt att deltaT på en massproducerad VP, tillverkad, injusterad och kontrollerad med vissa uppgivna/rekommenderade deltaT på Vb skall påstås vara myter eller att "det går precis lika bra med deltaT 1.0"
Det var och är ett köttben för att dra igång denna debatt, varken mer eller mindre.

Sen är det som sagt så att det är omöjligt att leda i bevis, och det visste Oraklet när han skrev det, och du vet det.
Anledningen till köttbenet, och den efterföljande debatten lämnar jag öppet för övriga läsare att bedöma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #63 skrivet: 26 januari 2012, 00:23:58 »
+1
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #64 skrivet: 26 januari 2012, 08:06:36 »
Tycker du fick ett väldigt lågt VB :dt: med P2 i läge 3, hade du läge 2 när du uppmätte 9,2 :dt:?

Jag gissar att tillskottet var i vid detta tillfälle, min rekommendation är då läge II på VB-pumpen.

I den övriga debatten så har PerJ förklarat det hela väldigt bra, hittar inte hans inlägg men slutsatsen är att COP ökar med högre :dt: på varma sidan, samtidigt som COP minskar med högre kondenseringstryck (och temp). Så rekommendationen med ett :dt: på 7-8 ºC är en kompromiss mellan :dt: på kondensorn och kondenseringstryck, som jag fattade det.
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 08:12:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #65 skrivet: 26 januari 2012, 09:06:23 »
Hej Carl
Det är riktigt, i mitt första inlägg sÃ¥ har jag ett  :dt:pÃ¥ 9.2 ºC med VP samt tillskott i drift.
Min andra avläsning var direkt efter jag ändrat på pumpen så jag vet inte hur mycket den avläsningen ger.
Kontroll i morse gav ett  :dt:pÃ¥ 5.3 ºC sÃ¥ den borde vara pÃ¥litlig ,ska kolla igen när jag kommer hem frÃ¥n jobbet.

Tidigare i vinter (omkring +5 ºC utetemp) har VB :dt: legat mellan 7-8 ºC som rekommenderat.
Ska läsa på i tråden som Yeti rekommenderade vid tillfälle.

Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #66 skrivet: 26 januari 2012, 09:37:22 »
Henriks pump klarar -3 utan tillsats. Det gör min också i ett lite kallare klimat. Sedan min pump gick igång maj 2002 har den behövt ca 7600 kWh tillsatsel (2254 timmar à ca 3 kW) vilket betyder att en bättre dimensionerad pump skulle ha dragit ca 500 kWh mindre el per år. Lite tråkigt men inget att gråta över. Tillsatsen på Henriks pump har gått 3840 timmar.

Nu hör det till saken att min pump normalt går med tillsatselen urkopplad vilket t.ex. innebär att det i går morse var 19,5 grader inne i stället för önskade 21. Någon enstaka dag kan man leva med det (nu är det åter 21 grader inne), blir det kallt en längre tid är det bara att koppla in tillsatselen. När det är lägre temperatur på natten än vad pumpen klarar kan tillsatsen gå in trots att medeltemperaturen under dygnet är högre än vad pumpen klarar. Det händer framför allt i februari/mars när det börjar bli större skillnad mellan natt och dagtemperatur. Med tillsatsen urkopplad slipper man att det går tillsatsel utan att den egentligen behövs.

Det gäller bara att se till att den är inkopplad när man är bortrest vintertid, annars tar inte elpatronen över om pumpen havererar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #67 skrivet: 26 januari 2012, 09:44:06 »
För att undvika det där har jag på min pump ställt in 1500 gradminuter som startvärde för eltillskott, då går den sällan in om det bara är en kall natt som genererar gradminutunderskott.

Vet inte hur högt man kan ställa ramptiden på IVT, men JAG skulle ställa den väldigt högt för att slippa tillskott p.g.a kalla nätter eller större tappningar av tappvarmvatten.
Även med högt ställda TS-min eller ramptid så blir det knappt märkbart kallare inne innan tillskottet går in, de defaultvärden som är inställda från fabrik är hysteriskt överdrivna mot optimal komfort helt utan hänsyn till onödiga tillskottstimmar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #68 skrivet: 26 januari 2012, 09:49:17 »
Så värsta boven i dramat är väl då oraklet som vanligt :)
Men jag vidhåller att intentionerna nog var väldigt goda från hans sida och enbart syftade till att informera om myten om att deltat måste vara 7-10 är felaktig.


Byte man måste mot bör är det ingen myt. Det finns ett deltaT där pumpen drar minst el vid önskad innetemperatur och det ligger runt 7 grader. Men det blir alltid fullständig kondensering oavsett vilket deltaT det är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #69 skrivet: 26 januari 2012, 10:06:09 »
Det gäller bara att se till att den är inkopplad när man är bortrest vintertid, annars tar inte elpatronen över om pumpen havererar.

I Regomanualen ser det ut som att tillskott aktiveras vid larm och legionellabränningar, trots att den är nekad i meny 5.5.

Val av funktion tillskott ja/nej
• Inställning av tillskottsfunktion.
Ja: Tillskott aktiveras vid behov i värme- och varmvattendrift.
Nej: Tillskott kan bara aktiveras under larm och varmvattenspets.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #70 skrivet: 26 januari 2012, 10:16:10 »
Citerar intressant inlägg i äldre trÃ¥d jag tidigare hänvisat till, det är kanske inte alla som vill ha  :dt: 1 ºC 8)

PerJ
Guldmedlem
Expert på värmepump

Antal inlägg: 261

 SV: Glide VS Tempdiff
« Svar #47 skrivet: 19 mars 2008, 20:33:21 »CiteraCitat från: Roland skrivet 19 mars 2008, 19:10:42
Citat från: PerJ skrivet 18 mars 2008, 22:19:41

Det är igentligen bara första stycket som jag inte håller med om Läser man stycket så motsäger det sig själv en del. Rensa bort gliden i texten så blir det bra... Din övriga diskussion håller jag till stor del med om. Den gäller i stort för värmepumpar oavsett om de är fyllda med ett köldmedium med eller utan glide.

Jag tror att jag uttryckte mig lite oklart. I alla fall hittar jag ingen motsägelse i min tankegång även om den kanske finns där i skriften. R407C har en glide vid 40 grader som verkar vara ca 5 grader. Lägger man till inverkan av vätskans underkylning och tryckgasöverhettningen så är rekommenderade 7-10 grader temperaturdifferens på värmebäraren helt rimlig. För ett köldmedium utan glide skulle jag gissa att bästa tempereraturdifferens är en så där 4-5 grader. Det är det jag menar med att differensen skall vara relaterad till gliden. Men det är riktigt att det inte är någon principiell skillnad om köldmediet har glide eller inte, det är mer en gradskillnad i ordets rätta bemärkelse.

Gjorde lite körningar i SWEP:s beräkningsprogram för plattvärmeväxlar kondensorer både med R407c och med R134a som saknar glide.
Jag höll medeltemperaturem på värmebäraren konstant 37,5 , kompenserade kondensering och utgående vätsketemperatur så att överytan i växlaren blev 0% med olika deltaT på värmebäraren.

Det man kan se av beräkningarna är att optimat är relativt flackt både för R407c och R134a. I båda beräkningsfallen så får man bäst prestanda runt med ett deltaT på ca 7-8 K. Lägger man sedan på inverkan av cirkulationspumpen så förkjuts optimat uppåt med kanske någon ytterligare grad i deltaT.


PerJ
 Loggat

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #71 skrivet: 26 januari 2012, 10:22:00 »
För att gå tillbaks lite till ursprungsfrågan...
Har du 54 grader börvärde på framledning när det är -4 ute? Är inte det väldigt högt redan vid -4...
Jag säger som Rickard, det där med tillskott är väldigt mycket hjärnspöke, jag tycker inte att dimensioneringen av värmepumpen är dålig alls. Satsa lite pengar på isolering så kommer en 7a sitta som handen i handske... Jag tror inte det är värt att byta ut alla element, men det kan vara värt att tänka på om man gör någon form av renovering osv. att värmepumpen skulle bli väldigt glad över att kunna sänka framledning...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #72 skrivet: 26 januari 2012, 11:02:57 »
Vet inte hur högt man kan ställa ramptiden på IVT

Tillskottstimern i Rego600 kan ställas upp till 300 minuter och ramptiden till 60 minuter d.v.s. med 3 kW maxeffekt kan man hålla tillskottet borta i 6 timmar.

När väl tillskottet är aktiverat så ligger timern kvar och vaktar för nästa behov d.v.s. uppstår ett tillskottsbehov igen, så är fördröjningen endast inställd ramptid.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #73 skrivet: 26 januari 2012, 14:10:51 »
@Sad_ant
"Har du 54 grader börvärde på framledning när det är -4 ute? Är inte det väldigt högt redan vid -4..."

Nej vid -4 (-3.8 ºC)verklig temperatur har jag börvärde 39.9 ºC på VB ut ,fast vid den här temperaturen visar min utegivare -0.7 ºC.
Om du refererar till temperaturerna i mitt första inlägg så hade jag vid den tidpunkten ställt in Varmvattnets temp på 54 ºC (GT3).

//H
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #74 skrivet: 26 januari 2012, 14:32:45 »
I Regomanualen ser det ut som att tillskott aktiveras vid larm och legionellabränningar, trots att den är nekad i meny 5.5.

Val av funktion tillskott ja/nej
• Inställning av tillskottsfunktion.
Ja: Tillskott aktiveras vid behov i värme- och varmvattendrift.
Nej: Tillskott kan bara aktiveras under larm och varmvattenspets.

Det står något liknande i min manual men det fungerar inte så. Har vaknat ett par gånger till kallt hus när expansionsventilen har haft hyss för sig. Men programmeringen kan ha ändrats till senare årsmodeller. Rekommenderar i alla fall att kontrollera att det verkligen fungerar som det bör göra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #75 skrivet: 26 januari 2012, 15:32:58 »
Det står något liknande i min manual men det fungerar inte så. Har vaknat ett par gånger till kallt hus när expansionsventilen har haft hyss för sig. Men programmeringen kan ha ändrats till senare årsmodeller. Rekommenderar i alla fall att kontrollera att det verkligen fungerar som det bör göra.

Ja, dÃ¥ är verkligen varningen berättigad.  Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #76 skrivet: 26 januari 2012, 15:39:56 »
Hej Carl
Det är riktigt, i mitt första inlägg sÃ¥ har jag ett  :dt:pÃ¥ 9.2 ºC med VP samt tillskott i drift.
Min andra avläsning var direkt efter jag ändrat på pumpen så jag vet inte hur mycket den avläsningen ger.
Kontroll i morse gav ett  :dt:pÃ¥ 5.3 ºC sÃ¥ den borde vara pÃ¥litlig ,ska kolla igen när jag kommer hem frÃ¥n jobbet.

Tidigare i vinter (omkring +5 ºC utetemp) har VB :dt: legat mellan 7-8 ºC som rekommenderat.
Ska läsa på i tråden som Yeti rekommenderade vid tillfälle.

Om ditt delta på 9 var med tillskott, vilket inte jag förstod, så finns det ingen anledning att öka farten annat än som ett begränsat test och i så fall mest för att för att utröna om den ökade effekten som kan tas ut över radiatorerna innebär att man kan sänka kurvan eller så.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #77 skrivet: 26 januari 2012, 16:20:58 »
Jaha här fick man sina fiskar varma  ???  De jag sa var att man inte mÃ¥ste köra med ett delta pÃ¥ 7-8 INGET annat.  Sa jag -kör pÃ¥ 1 :o  Nej.

Anledning till att jag sa det är att ofta ser man folk som har fint fungerande anläggningar men kanske ett delta pÃ¥ 6 och ett KB delta pÃ¥ 2.  DÃ¥ kommer det snabbt uppmaningar att -sänk farten pÃ¥ KB och höj pÃ¥ VB.

Då ser ni inte hela bilden, evap! vad händer med den?
Hur mkt övertempar vi VBF om vi sänker avkylningen av kompressorn? 

Jag sa inte att folk ska ratta in 1     

Hur brukar du ställa in dina maskiner Yeti550?   :)
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 16:45:32 av VP ORAKLET »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #78 skrivet: 26 januari 2012, 16:51:45 »
Jaha här fick man sina fiskar varma  ??? 

Genom att du har en Thermia hemma, sÃ¥ är det väl bra att du blir "grillad".  knUp
DÃ¥ fÃ¥r du känna värme nÃ¥gon gÃ¥ng i alla fall.  ;D

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #79 skrivet: 26 januari 2012, 16:57:59 »
Värme???   Här är det lika kallt som i mitt Thermia uppvärmda hus ;D

FÃ¥r skruva ihop min egendesignade VP som ligger i smÃ¥bitar i källaren :D  Har´nte tiiiiiiiiid *vinkar*

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #80 skrivet: 26 januari 2012, 18:23:21 »
Hej Allihopa
Nu har jag gjort en ny avläsning:

GT1: Från 39,2 ºC. Nuv 36,6 ºC
GT2: 0,3 ºC (-1,6 ºC. Verklig temp)
GT3: Börv 48 ºC Nuv 47,6 ºC
GT6: 80,3 ºC
GT8: 42,7 ºC
GT9: 37,6  ºC
GT10: -0,7 ºC
GT11: -4,0 ºC

DÃ¥ fÃ¥s alltsÃ¥ ett  :dt:Vb pÃ¥ 5,1 ºC som spontant känns lite lÃ¥gt men jag kör pÃ¥ och provar nÃ¥gra dagar, verkar ju som att kylan skall hÃ¥lla i sig ! ;D

Har även som David rådde sänkt kurvan från 4,5 till 4,2 bara för att testa, och få lite "känsla" för grejorna. Nu får man väl känna hur det känns över helgen och kolla lite hur mkt tillskottet behöver gå in.
Pumpen har nu gått 32576h och tillskottet gått 3856h
Detta ger att tillskottet gått totalt 12h på de senaste 48h dvs 25% av tiden.
Vilket verkar stämma bra med tanke på rådande utetemperaturer samt de uträkningar som presenterats på detta eminenta forum.
En sak som irriterar mig en smula är felvisningen på GT2 ,verkar som att detta inte är ovanligt.
Vad tror/tycker ni? Ska jag investera i en ny utgivare eller är det bara att gilla läget?

Med vänlig hälsning,
Henke
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #81 skrivet: 26 januari 2012, 18:32:26 »
ger ivt någon möjlighet att kalibrera givarna. Om missvisningen på GT2 är konstant, eller i det närmsta konstant, så kan man ju lösa det genom att sätta en offset på typ -1.

Men då kommer det bli varmare inne. Just nu är ju din maskin med avseende på kurvor och sådant anpassad för en missvisande givare.

Om givaren visar olika fel vid olika ute-temp hade jag bytt ut den direkt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #82 skrivet: 26 januari 2012, 20:08:05 »
Hej Allihopa
Nu har jag gjort en ny avläsning:

GT1: Från 39,2 ºC. Nuv 36,6 ºC
GT2: 0,3 ºC (-1,6 ºC. Verklig temp)
GT3: Börv 48 ºC Nuv 47,6 ºC
GT6: 80,3 ºC
GT8: 42,7 ºC
GT9: 37,6  ºC
GT10: -0,7 ºC
GT11: -4,0 ºC

DÃ¥ fÃ¥s alltsÃ¥ ett  :dt:Vb pÃ¥ 5,1 ºC som spontant känns lite lÃ¥gt men jag kör pÃ¥ och provar nÃ¥gra dagar, verkar ju som att kylan skall hÃ¥lla i sig ! ;D

Har även som David rådde sänkt kurvan från 4,5 till 4,2 bara för att testa, och få lite "känsla" för grejorna. Nu får man väl känna hur det känns över helgen och kolla lite hur mkt tillskottet behöver gå in.
Pumpen har nu gått 32576h och tillskottet gått 3856h
Detta ger att tillskottet gått totalt 12h på de senaste 48h dvs 25% av tiden.
Vilket verkar stämma bra med tanke på rådande utetemperaturer samt de uträkningar som presenterats på detta eminenta forum.
En sak som irriterar mig en smula är felvisningen på GT2 ,verkar som att detta inte är ovanligt.
Vad tror/tycker ni? Ska jag investera i en ny utgivare eller är det bara att gilla läget?

Med vänlig hälsning,
Henke

Jo vi förstår att ni har det jobbigt med kylan där nere.......... ;) ;)
Jag fick beskedet från Boschsupporten att utegivare inte verkar vara så exakta och det går ej heller att kalibrera dessa. Kul att du testar med ändringar och rapporterar till oss! Thumbsup

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #83 skrivet: 26 januari 2012, 20:24:49 »
Jag kommer ursprungligen från Kalix så min kommentar om "kylan" får tas med en hälsosam dos ironi *roflmao*
Saken är den att jag är uppväxt med farsans jordvärmeanläggning som körs ner till -20 ºC utan tillskott. Därför trodde jag att det kanske var något allvarligt fel på min pump eller borrhål (nojig förstahusägare....).
Nu känns det ju som att grejorna funkar som dom ska ,men ingenjör som man är kan man ju inte hålla sig från att försöka optimera så långt det går...... Sc:,h b00k
Känns mycket bra att ha det här forumet som bollplank istället för att bara lyssna hur farsans 25 år gamla anläggning bara tuffar på.


Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #84 skrivet: 27 januari 2012, 08:22:23 »
Jag fick beskedet från Boschsupporten att utegivare inte verkar vara så exakta och det går ej heller att kalibrera dessa. Kul att du testar med ändringar och rapporterar till oss! Thumbsup

Det borde gå att kalibrera dom, men bara med en fast offset. Dvs, man kan bara kompensera för ett fel som är lika stort vid alla temperaturer. Dock kan man ju korrigera den så att den visar hyfsat rätt i aktuellt mätintervall...
Vad har du för styrsystem och årsmodell?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #85 skrivet: 27 januari 2012, 09:14:29 »
Hej Purjo

REGO 637 årsmodell 2005 antar jag.
Hittar ingen meny eller liknande för kalibrering eller offset.
Som jag förstått så består givaren i stort sett av ett motstånd, går det att endast ersätta detta med ett nytt eller byter man hela givaren?

//H

Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #86 skrivet: 27 januari 2012, 09:49:13 »

Vad tror/tycker ni? Ska jag investera i en ny utgivare eller är det bara att gilla läget?

Det finns inget som säger att en ny utegivare skulle vara bättre. Det är vanligt med en grads felvisning eller mer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #87 skrivet: 27 januari 2012, 10:44:57 »
Hej Purjo

REGO 637 årsmodell 2005 antar jag.
Hittar ingen meny eller liknande för kalibrering eller offset.
Som jag förstått så består givaren i stort sett av ett motstånd, går det att endast ersätta detta med ett nytt eller byter man hela givaren?

//H



Nej, Rego637 verkar inte ha nÃ¥n inbyggd givarkorrigering  :(  Rent driftmässigt gör det inte sÃ¥ mycket om nÃ¥n givare visar en eller ett par grader fel, men det är ju lätt att dra fel slutsatser när man försöker optimera anläggningen...

Visar den mycket fel så kan man byta motståndet. Det är ett 4,7kohm NTC med B25/100 ~ 3900-4000 K
« Senast ändrad: 27 januari 2012, 11:15:32 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #88 skrivet: 27 januari 2012, 11:10:55 »
Är felvisningen på rumsgivaren, kan ett fast motstånd monteras i serie/parallellt med NTC.

Elfa,s Art.Nr. 60-260-25 fungerar utmärkt som alternativ till samtliga givare.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #89 skrivet: 04 februari 2012, 09:44:11 »
Intressant tråd att läsa.
Vi har som samma "problem" att eltillskottet drar iväg medans många vänners anläggningar inte kör eltillskott alls trots temperaturer under -20C.
Har siffror från offerten som de som vi köpte huset av fick 2004-11 om det är av intresse. Också en IVT anläggning.
 :-\
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #90 skrivet: 04 februari 2012, 10:04:07 »
i offerten brukar stå vilket behov av tillskott som beräknas. Då kan man jämföra det med den mängd tillskott man faktiskt köper och se om dimensioneringen var korrekt. bland annat.

Sen kan ju vissa tillskott vara onödiga. Dvs skulle kunna gå att optimera bort. Det är ju alltid värt ett försök
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #91 skrivet: 21 februari 2012, 07:38:59 »
@Ebolasmurf
Lägg gärna upp din offert så kan vi jämföra och se hur de vise har räknat..

//H
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad calefactio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #92 skrivet: 25 februari 2012, 08:13:51 »
Verkar ju tyvärr vara lite underdimesionerat. Är ju inget ovanligt att mindre seriösa firmor sätter in det som blir billigast för kunden vid inköp utan att bry sig om slutresultatet. >:(

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #93 skrivet: 25 februari 2012, 09:09:57 »
Det är även inte ovanligt att köpare VÄLJER ett billigare alternativ medvetet pga. priset och sedan efter en tid Ã¥ngrar sig och dÃ¥ skyller pÃ¥ säljaren. Det ligger väl alltid pÃ¥ köparen att väga "fakta" vem skulle köpa en begagnad bil bara för att nÃ¥n bilhandlare pÃ¥stÃ¥r att den modellen är bäst  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad calefactio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #94 skrivet: 25 februari 2012, 18:36:19 »
Det är även inte ovanligt att köpare VÄLJER ett billigare alternativ medvetet pga. priset och sedan efter en tid Ã¥ngrar sig och dÃ¥ skyller pÃ¥ säljaren. Det ligger väl alltid pÃ¥ köparen att väga "fakta" vem skulle köpa en begagnad bil bara för att nÃ¥n bilhandlare pÃ¥stÃ¥r att den modellen är bäst  Sc:,h

Så sant så, du säger det som jag var för finkänslig för att säga

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!