0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok tackar för klargörandet och alla bra svar.Detta forumet önskar man att man satte sig ner och förkovrade sig i INNAN man köpte hus..då kanske man reagerat på att det är för liten pump. Verkar finnas hur mycket kunskap som helst här!! ThumbsupDet verkar som att det gäller att ha tofflor på om det ryker till och blir riktigt kallt. Retar mig lite på att det ju är aukt IVT försäljare som gjorde en felaktig kalkyl till den tidigare ägaren. Varför gör man så om det till och med finns beräkningsprogram mm? Det kan väl inte ha ändrats så mycket på 6 år eller?När man läser offerten har den tidigare ägaren bara gått rakt på försäljarens rekommendationer.....Får väl satsa på att tilläggsisolera istället......ska bli intressant att se vad årsförbrukningen kommer att landa på.Vad tror ni om mina övriga inställningar finns det någon uppenbar förbättringspotential?//H
vad finns det för indikationer på att en C9 med 135 meters hål skulle kosta 10-12 000kr mer än en C7 med 140m hål? Vet du något om IVTs prislistor som vi andra inte gör?
135m aktivt djup, vad det befintliga har kan vi ju endast gissa, men man kan ju anta att om en större pump hade installerats så skulle även hålet borrats djupare än dessa 140m.
2005-02-15 drogs det in bergvärme med ovannämnda pump samt ett borrhål på 140 m totaldjup (ingen grundvattennivå är noterad i borrprotokollet, dock vattenmängd 500l/h).
Dvs 550*3 = 1650kwh * 1,2kr för el med skatter och framledning så pratar vi 2000kr per år vilket utifrån ett strikt payoff perspektiv är hanterat på 3.5 år.
Pssst...du har missat en viktig grej...
I övrigt måste jag ju hålla med rickard om att om man inte är oerhört intresserad av korsord och andra lekar så är det bättre att säga vad man menar rätt ut.
Ja eller så kan vi läsa TS inlägg
Vet du Lexus om "timmar eltillskott" avser 1, 3, 6 eller 9 kW?
Ja och från det kan vi bara gissa som jag sa, där framgår ju endast ett totaldjup på 140m.
Plockar man bort el-tillskottet, så måste samma mängd energi produceras av kompressorn.....som i sin tur kostar el-energi.
TS borrdjup 140 : TS dimensionering 110m aktivt.Rekommenderad dimensionering i denna tråd 135m aktivt : troligt faktiskt borrdjup därmed 165m.
Men läser vi de olika dimensioneringsförslagen så ser vi att det ena föreslår 110m och det andra 135m. En skillnad på 25 meter. Totalt sett efter ROT skulle det i dagsläget innebära ca 7000kr i ökad investeringskostnad.
Men mest intressant är ju att reda ut hur mycket tillskott i kWh som IVT/TS har.
En helt OK besparing, trots den klena dimensioneringen alltså.Visst är det för klent dimensionerat sett till det stora energibehovet, men som synes är det ingen större katastrof rent kostnadsmässigt.
Provar även att ställa ned effekten på tillskottet till 1/3 = 3kW ,för att se vad som händer.
VB kan vara 1 bara vi fullkondenserar.
att de 7-8 i DT som du refererar till bara är en myt. Fullkondensering betyder att all ånga blivit kondensat och att vi inte har någon flashgas tillbaka ur kondensorn*vinkar*
hm men du läser nog inte tråden rickard. TS har ökat farten på sin CP. En kommentar är då att deltat började se lågt ut på varma sidan. Då sa yeti att det borde vara 7-8. Då sa oraklet att det är en myt. Det måste inte alls vara 7-8. Det skulle till och med kunna vara 1 och ändå fungera. Det sista var ju inte ett råd utan ett exempel för att förtydliga att det inte behöver vara något problem att gå under dessa magiska 7k i delta. Nu har jag inte kollat vad TS delta är i detalj. Men om det inte är dramatiskt lågt och han inte klagar om missljud i radiatorerna så borde vi ju låta honom testa klart och se vad resultatet blir utan att få för sig att han obönhörligen måste ändra deltat till just 7-8k. Så på det sättet försöker oraklet alltså peka på en potentiellt felaktig rekommendation. Därmed inte sagt att TS anläggning kommer fungera bättre nu är han dragit upp farten på CP.
På samma sätt som vid DT7 det blir lite mer flöde som kyler av ångan bara 7 är ett värde som tillverkarna vet funkar fint på de flesta ställen, alltså att husen blir varma samtidigt som VP går bra.Kör på 7men man måste inte om inte vill
DeltaT på 1 skulle ge ett enormt brusande i radiatorkretsen och ett stort slitage på stammar och rörsystem, troligen skulle det även krävas ingrepp i kylkretsen.Oraklet vill bara slänga in ett köttben för att få igång debatten, jag rekommenderar er att bortse från hans kommentarer i denna tråd, i vart fall så länge han inte förklarar mer precis hur det skulle åstadkommas, och på vilket sätt det skulle kunna vara bättre
Tycker du fick ett väldigt lågt VB med P2 i läge 3, hade du läge 2 när du uppmätte 9,2 ?
Så värsta boven i dramat är väl då oraklet som vanligt Men jag vidhåller att intentionerna nog var väldigt goda från hans sida och enbart syftade till att informera om myten om att deltat måste vara 7-10 är felaktig.
Det gäller bara att se till att den är inkopplad när man är bortrest vintertid, annars tar inte elpatronen över om pumpen havererar.
Vet inte hur högt man kan ställa ramptiden på IVT
I Regomanualen ser det ut som att tillskott aktiveras vid larm och legionellabränningar, trots att den är nekad i meny 5.5.Val av funktion tillskott ja/nej• Inställning av tillskottsfunktion.Ja: Tillskott aktiveras vid behov i värme- och varmvattendrift.Nej: Tillskott kan bara aktiveras under larm och varmvattenspets.
Det står något liknande i min manual men det fungerar inte så. Har vaknat ett par gånger till kallt hus när expansionsventilen har haft hyss för sig. Men programmeringen kan ha ändrats till senare årsmodeller. Rekommenderar i alla fall att kontrollera att det verkligen fungerar som det bör göra.
Hej CarlDet är riktigt, i mitt första inlägg så har jag ett :dt:på 9.2 ºC med VP samt tillskott i drift.Min andra avläsning var direkt efter jag ändrat på pumpen så jag vet inte hur mycket den avläsningen ger.Kontroll i morse gav ett :dt:på 5.3 ºC så den borde vara pålitlig ,ska kolla igen när jag kommer hem från jobbet.Tidigare i vinter (omkring +5 ºC utetemp) har VB legat mellan 7-8 ºC som rekommenderat.Ska läsa på i tråden som Yeti rekommenderade vid tillfälle.
Jaha här fick man sina fiskar varma
Hej AllihopaNu har jag gjort en ny avläsning:GT1: Från 39,2 ºC. Nuv 36,6 ºCGT2: 0,3 ºC (-1,6 ºC. Verklig temp)GT3: Börv 48 ºC Nuv 47,6 ºCGT6: 80,3 ºCGT8: 42,7 ºCGT9: 37,6 ºCGT10: -0,7 ºCGT11: -4,0 ºCDå fås alltså ett :dt:Vb på 5,1 ºC som spontant känns lite lågt men jag kör på och provar några dagar, verkar ju som att kylan skall hålla i sig ! Har även som David rådde sänkt kurvan från 4,5 till 4,2 bara för att testa, och få lite "känsla" för grejorna. Nu får man väl känna hur det känns över helgen och kolla lite hur mkt tillskottet behöver gå in.Pumpen har nu gått 32576h och tillskottet gått 3856hDetta ger att tillskottet gått totalt 12h på de senaste 48h dvs 25% av tiden.Vilket verkar stämma bra med tanke på rådande utetemperaturer samt de uträkningar som presenterats på detta eminenta forum.En sak som irriterar mig en smula är felvisningen på GT2 ,verkar som att detta inte är ovanligt.Vad tror/tycker ni? Ska jag investera i en ny utgivare eller är det bara att gilla läget?Med vänlig hälsning,HenkeJo vi förstår att ni har det jobbigt med kylan där nere.......... Jag fick beskedet från Boschsupporten att utegivare inte verkar vara så exakta och det går ej heller att kalibrera dessa. Kul att du testar med ändringar och rapporterar till oss! Thumbsup
Jag fick beskedet från Boschsupporten att utegivare inte verkar vara så exakta och det går ej heller att kalibrera dessa. Kul att du testar med ändringar och rapporterar till oss! Thumbsup
Vad tror/tycker ni? Ska jag investera i en ny utgivare eller är det bara att gilla läget?
Hej PurjoREGO 637 årsmodell 2005 antar jag.Hittar ingen meny eller liknande för kalibrering eller offset.Som jag förstått så består givaren i stort sett av ett motstånd, går det att endast ersätta detta med ett nytt eller byter man hela givaren?//H
Det är även inte ovanligt att köpare VÄLJER ett billigare alternativ medvetet pga. priset och sedan efter en tid ångrar sig och då skyller på säljaren. Det ligger väl alltid på köparen att väga "fakta" vem skulle köpa en begagnad bil bara för att nån bilhandlare påstår att den modellen är bäst Så sant så, du säger det som jag var för finkänslig för att säga