Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat tappar varmvattentemp trots ny växelventil  (läst 1021 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luugen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Bvp thermia diplomat duo10
Hejsan.
Min thermia diplomat duo 10 tappar varmvattentemperatur och värmer beredaren (mbh300) ofta.
Temperaturen går ned från ca 50-52 till 46-47 på 30min.

Bytte växelventil förra hösten då den gamla kärvade. Var värre innan jag bytte ventil.
Kopplade även in golvvärme förra sommaren. Kom in en del luft och smuts systemet då.
Är det luft som spökar. Är det någon som har tips på något annat det kan vara eller hur jag kan felsöka?


Diplomat duo 10
MBH300

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Att temperarturen sjunker ett antal grader efter att kompresorn/tillsats har stannat beror på skiktningen i beredaren.
Är inget fel isig utan helt normalt men skulle det sjunka ner till start temp vv som brukar ligga på 38-44 i Thermias produkter beroende på modell och tillverkningsår utan tappning av varmvatten så tror jag att det är golvvärmens cirkulationspump som tjuvar värmen ur beredaren.
Känn eller mät temperaturen pÃ¥ alla rör utanför värmepumpen, var tar värmen vägen under en varmvattenskörning? 

Utloggad Luugen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Bvp thermia diplomat duo10
Tack för svaret. Ska försöka se om det går att känna på rören. Får återkomma.

Serviceteknikern som bytte växelventilen nämnde att de inte var 100% täta. Han byte insatsen. Inte hela ventilhuset.

Jag har någon form av koppling som gör att radiatorn i pannrummet alltid värmer om pumpen går. Misstänker att den ska ersätta oljepannans värmande funktion.
.

Diplomat duo 10
MBH300

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har någon form av koppling som gör att radiatorn i pannrummet alltid värmer om pumpen går. Misstänker att den ska ersätta oljepannans värmande funktion.

Är den inte bara kopplad på samma rör som går till övriga radiatorer?
Den ska absolut inte kopplas in på varmvattenmanteln eller liknande, vem behöver värme i pannrummet när övriga huset inte behöver nån värme?
Att en oljepanna stod och höll 30 C i pannrummet hela sommaren är inget argument för att förtsätta med såna påhitt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Luugen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Bvp thermia diplomat duo10
Jo men det stämmer.
Pannrummets radiator är inkopplad på värmeledning från bvp och den värmer när bergvärmen ger värme.
Dvs. När bergvärmen värmer huset eller när varmvattnet värms skickas en del av värmen till pannrummets radiator.
Diplomat duo 10
MBH300

Utloggad Luugen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Bvp thermia diplomat duo10
Kännt på rören nu när jag forcerat varmvatten och husvärmning. Växelventilen verkar fungera fint, kan inte uppleva att flödet läcker till radiatorkretsen när jag håller handen på rören.
Det verkar dock finnas en del luft i systemet.

Lekte lite med parametern infl.startgiv. Viktad vv temp påverkas ej av infla.start. tempen förblir den samma oavsett om inflsstart sätts till 0, 65, 100%.
Ska inte vikt vv temp påverkas om infla.starts ändras från 0 till 100% ?

Diplomat duo 10
MBH300

Utloggad Luugen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Bvp thermia diplomat duo10
SV: Thermia Diplomat tappar varmvattentemp trots ny växelventil
« Svar #6 skrivet: 04 september 2022, 22:15:50 »
Har nu gjort en hel del prov med och utan golvvärmecirkulationspumpen på samt med och utan värme på. Verkar inte påverka temperaturfallet på varmvattnet alls så man kan nog utesluta att golvvärmen suger från vvb..

Tappvattentemperaturen är ok. Ca 48-49 efter en varmattenkörning. Ca 45 innan den vill starta.
Har satt startvärdet för produktion till 38C men det räcker ju fortfarande med att en person duschar för att bvp ska sätta igång och värma.

Temperaturer när varmvattenproduktion slutar:
Framled: 58C
Retur: 51C
Vv: 54C
Tryckrörstempen var samtidigt 94C.
Diplomat duo 10
MBH300

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!