Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppgradera befintlig golvvärme?  (läst 1126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stejfan75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppgradera befintlig golvvärme?
« skrivet: 25 maj 2022, 12:36:15 »
Jag är sjukt okunnig då det gäller sånt här men min fundering är om jag skulle vilja byta mitt gamla golvvärmesystem som är ett Thermotech Micro till lite nyare komponenter? Måste man byta allt från fördelare, till shunt, trådbunden rumsgivare, ställdon osv eller går det att bara byta ut tex shuntsystemet?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Uppgradera befintlig golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2022, 09:23:21 »
Varför vill du byta?

Funkar nuvarande system bra? Eller dåligt?

Vad har du för värmesystem? Värmepump?

Var sitter golvvärmen? Hur stor yta? Är den på året runt? Har du behov av rumsgivare för golvvärmen?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad stejfan75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppgradera befintlig golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2022, 09:59:30 »
Varför vill du byta?

Funkar nuvarande system bra? Eller dåligt?

Vad har du för värmesystem? Värmepump?

Var sitter golvvärmen? Hur stor yta? Är den på året runt? Har du behov av rumsgivare för golvvärmen?

Vi har precis installerat bergvärme och har problem med att få värme i golvvärmen i gillestuga och badrum. På övriga plan där vi har radiatorer så funkar värmen bra. Vi flyttade in i huset i slutet av oktober men det kommer och golvvärmen kommer nog att vara på året runt då jag har mitt kontor i gillestugan.

En koppling till golvvärmefördelaren har också börjat läcka och de går enligt tillverkaren inte att få tag på längre och de tyckte att det var lika bra att byta fördelare mm. De vill väl sälja produkter men det känns ju onödigt då golvvärmen fungerade innan vi installerade bergvärme. Rörmokaren sa att det ska gå att bygga om kopplingen till golvvärmen och det känns akktraktivt då vi egentligen inte har lust att lägga ut så mycket mer pengar just nu på huset.

Golvvärmen försörjer ca 30 kvadrat och har en trådbunden rumsgivare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppgradera befintlig golvvärme?
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2022, 13:33:24 »
Jag tror det går att få ordning på dessa grejer.
Som jag skrev i andra tråden så gäller det i första hand att få fram värme till fördelaren, du kanske måste strypa flödet nån annanstans för att tvinga vattnet hit?
Utan detta så spelar det ingen roll om du byter eller inte?

Dessutom kommer det inte gå att få värme på golvet utan att samtidigt värma radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad stejfan75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppgradera befintlig golvvärme?
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2022, 08:14:01 »
Det funkade att öka värmen från pumpen och justera/strypa termostatventil rena på övriga radiatorer i systemet.

Fick också tag på reservdelar direkt från tillverkaren Thermotech då det visade sig att jag kände en som jobbar där. Delarna postas idag så sen blir det till att ansluta golvvärmen igen.


Utloggad stejfan75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppgradera befintlig golvvärme?
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2022, 10:05:51 »
Jaha, det visade att anslutningarna som skickades inte passade. M22 CU 15 passade inte på gängan. Det ska tydligen vara 23 mm vilka verkar stört omöjliga att få tag på...

Utloggad stejfan75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppgradera befintlig golvvärme?
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2022, 22:55:14 »
Efter sju sorger och åtta bedrövelser fick jag till slut tag på två anslutningar direkt från tillverkaren av dem. Pettinaroli 23 - 15 CU. Ibland lönar det sig att vara ihärdig eller ha tur att känna "rätt" personer.

Trevlig sommar på er!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!