Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frikyla,Fläktkonvektorer  (läst 55532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frikyla,Fläktkonvektorer
« skrivet: 30 april 2004, 21:37:52 »
Jag funderar på att komplettera min VP-anläggning med frikyla inför den stundande sommaren 8). Finns det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter inom detta område. Vilken typ av fläktkonvektorer har ni använt? hur har ni löst kondens problem på rörledningarna på ett bra/snyggt sätt? Skall man installera fläktkonvektorerna före eller efter VP vadf är bäst?
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #1 skrivet: 30 april 2004, 23:11:08 »
Första frågan, har du berg eller jordvärme?

Jordvärme funkar inte speciellt bra med frikyla då marktemperaturen på sommaren kan bli rätt hög. Därav frågan.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2004, 15:01:36 »
Jag har borrat i berg ca 95 meter aktivt hål.
VPn är en NIBE 1115-4
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2004, 19:51:27 »
Jag tittade lite på att installera "frikyla" eftersom jag har ett FTX aggregat för ventilationen men eftersom jag har jordvärme så skippade jag de planerna. Vilket var helt rätt eftersom brine in låg på 17-18 grader när det var som varmast förra sommaren.

Borrhål, som du har, funkar bäst. Vet inte vilka konvektorer du bör använda, men där kan du säker få hjälp av nån som installerar. Det viktigaste är att se till att rören för kylan är ordentligt kondensisolerade, annars kan det bli problem med droppande vatten. I princip gäller samma typ och tätning som på brinerörsisoleringen. Dropplåtar under konvektorerna måste man också ha och i värsta fall avledning av kondensvattnet. Beror på hur stora och effektiva konvektorer man väljer. Större = mer vatten och det hinner kanske inte avdunsta.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2004, 11:49:41 »
Jag oxå lurat lite fläktkonvektorer. Hittade en på www.aircoil.se som ger upp till 3500 w värme på vintern och 1650 w kyla på sommarn. Omnia UL 36.
« Senast ändrad: 10 maj 2004, 11:50:26 av Kuling »

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2004, 14:19:05 »
Jag oxå lurat lite fläktkonvektorer. Hittade en på www.aircoil.se som ger upp till 3500 w värme på vintern och 1650 w kyla på sommarn. Omnia UL 36.


jag är i tagen att instalera min anläggning med fri kyla också.
men du kan inte ha den typen av konvektorer till bÃ¥de värme och kyla dÃ¥ det är tvÃ¥ olika system! den ena gÃ¥r in pÃ¥ pumpens kalla sida (kyla) den sprit blandade vätskan och den andra gÃ¥r in pÃ¥ pumpens varma sida!  
vanligt radiator vatten. blandar du med ventiler och så så finns ju alltid risken att man blandar ut köldbäraren så att den fryser.

vet inte om det finns fläktkonvektorer med dubla slingor som man kan koppla både kyla och värme till.


annars är det en cirkulations pump och en backventil mellan avtapp och retur från fläktkonvektorerna. samt att kondens isolera.
det jag tänkte meka till är ett relä som startar C-pumpen när man startar fläktkonvektorn
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2004, 14:35:14 »
Tjenare paflo!

Har bollat lite ideér med min rörsnubbe och hade isÃ¥fall tänkt att vintertid köra med radiatorframledning som vanligt frÃ¥n vp till fläktkonvektorn. Till sommarn stänger jag den matningen sÃ¥ det blir en sluten slinga till fläktkonvektorn, och lÃ¥ter istället borran kyla den slutna slingan via en värmeväxlare.  PÃ¥ det viset kommer ju aldrig köldmedlet i kontakt med radiatorvattnet.

Fläktkonvektorn borde ju då förvärma brinetemp något innan den går vidare till VP.

Vet inte om detta funkar irl, men det låter kul...


admin

  • Gäst
admin
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2004, 14:43:39 »
Citera
jag är i tagen att instalera min anläggning med fri kyla också.
men du kan inte ha den typen av konvektorer till bÃ¥de värme och kyla dÃ¥ det är tvÃ¥ olika system! den ena gÃ¥r in pÃ¥ pumpens kalla sida (kyla) den sprit blandade vätskan och den andra gÃ¥r in pÃ¥ pumpens varma sida!  
vanligt radiator vatten. blandar du med ventiler och så så finns ju alltid risken att man blandar ut köldbäraren så att den fryser.

Jag kan inte se varför man inte kan fylla både radiatorsystemet och KB-systemet med brine-vätska.

I vissa hus som kallställs under vintern har man glykolblandat vatten i radiatorsystemet, därför borde det gå har brine-vätska ochså.

Vet dock inte hur det är med etanolen, om det är sämre ur rostsynpunkt. Men det borde väl någon på en rörfirma kunna svara på.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2004, 19:02:47 »
Det finns fläktkonvektorer med dubbla batterier så man kör värme på ett batteri o kyla på det andra.
Vissa har även motor ventiler som man kan växla från kyla till värme med ett knapptryck.

Det finns en uppsjö av olika konvektorer för kyla. så det är bara välja o vraka.

Det finns lite olika varianter på inkoppling av kylkonvektorer, en del shuntar ut kylan till konvektorn andra sätter två avstick på utgående ledning på värmepumpen med en backventil i mellan.

Samtliga fall måste man ha en extra cirkpump, ska man upp en våning i huset skulle jag nog rekommendera ett riktigt expansionskärl på kylan istället för plastkärlet.


Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2004, 21:24:38 »
Jag har hört nÃ¥gonstans att man inte skall ha glykol eller sprit i elementvatten om man har en panna med förrÃ¥dberedare som har direktkontakt med elementvattnet. Det finns ju en liten risk att glykolvattnet (dvs.elementvattnet) blandar ut varmvattnet om det gÃ¥r hÃ¥l i beredaren  och alla vet ju att glykol inte är sÃ¥ nyttigt att fÃ¥ i sig. Det är nog bäst med en separat värmeväxlare för kylslingan, men dÃ¥ blir det en extra pump expansionkärl m.m. ???
« Senast ändrad: 10 maj 2004, 21:33:06 av Tone »
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2004, 21:38:47 »
Glömde att skriva om det jag igentligen funderade på :o. Det finns inte något inlägg från någon som har frikyla installerat, bara vi som funderar eller har funderat på att installera frikyla.
Är det så att det har med frikyla inte är någon bra och effektiv lösning i kampen mot heta sommar nätter.
Ni som har fungerande anläggningar (om ni finns ;)) skriv och dela med er till en ovetande.!!
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

admin

  • Gäst
admin
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2004, 23:05:00 »
Jag har hört nÃ¥gonstans att man inte skall ha glykol eller sprit i elementvatten om man har en panna med förrÃ¥dberedare som har direktkontakt med elementvattnet. Det finns ju en liten risk att glykolvattnet (dvs.elementvattnet) blandar ut varmvattnet om det gÃ¥r hÃ¥l i beredaren  och alla vet ju att glykol inte är sÃ¥ nyttigt att fÃ¥ i sig. Det är nog bäst med en separat värmeväxlare för kylslingan, men dÃ¥ blir det en extra pump expansionkärl m.m. ???


Varmvattenberedarens säkerhetsventil lyfter vid ca 9 bars tryck. Och det gör den varje gång vatten värms, förutsatt att backventil samt kranar i huset är täta.

Radiatorkretsens säkerhetsventil lyfter vid ca 2.5 bars tryck.

Detta gör att det i princip är omöjligt att få in glykol eller brine-vätska i tappvarmvattnet vid eventuellt läckage.

Det normala borde vara att det börjar läcka vatten ur radiatorsystemets säkerhetsventil, och detta borde påkalla den uppmärksamhet som krävs för att glykol/brine-utspätt varmvatten skall kunna undvikas.

Om man stänger av inkommande kallvattenledning utan att ha dränerat bort trycket från radiatorslingan kan dock en viss mindre mängd glykol/brinevätska tränga in.
Men då har man förmodligen redan upptäckt läckan...

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #12 skrivet: 11 maj 2004, 07:51:05 »
T-rör på brainen, egen liten c-pump med backventil, + prisol (färdig issolerade rör), fläkt konvektor som enbart är till för att kyla med eget termostat för fläkten och c-pumpen. Samt kondens dränering från konvektorn .

Är en fungerande lösning. Ett problem med kyla är just kondens som man måste ta hänsyn till.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2004, 14:27:06 »
Rickard! köper dina argument heltochhållet.

Fixaren!
Är det så att du har din fläktkonvektor parallellkopplad med VP så det är därför du behöver en backventil? Jag hade tänkt att seriekoppla fläktkonvektor efter VP, är det inte någon bra lösning?
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #14 skrivet: 12 maj 2004, 21:07:26 »
Man undviker helst glykol i värmesystem pga. att det inte är en bra värmebärare.
Glykol pga. tjockare densitet och kemikalier gör att du tappar effekt i radiatorerna, upp till 30-40% har jag hört siffror på.
Inte helt gynnsamt mao. speciellt inte om man kör värmepump.
Bäst värmebärareffekt får man av vanligt vatten,allt du tillsätter försämrar.
Etanolblandning i värmesystemet är nog inte heller och
 rekommendera.

Glykol används endast i värmesystem när man  värmer utomhus sÃ¥som gÃ¥ngar och uppfarter där frysrisken är mycket hög.

Sätter du konvektorn i serie på utgående kb.ledning
så får du dels en flödesförsämring samt ingen möjlighet att stänga av.

Sätt i stället två T-rör på utg. kbrör med en backventil i mellan.

admin

  • Gäst
admin
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #15 skrivet: 13 maj 2004, 09:29:04 »
Citera
Glykol pga. tjockare densitet och kemikalier gör att du tappar effekt i radiatorerna, upp till 30-40% har jag hört siffror på.

Ursäkta mig, men det verkar som om du skjuter frÃ¥n höften här. Hur säker är du pÃ¥ dessa siffror egentligen  ;)

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #16 skrivet: 13 maj 2004, 18:59:44 »
Citera
Glykol pga. tjockare densitet och kemikalier gör att du tappar effekt i radiatorerna, upp till 30-40% har jag hört siffror på.

Ursäkta mig, men det verkar som om du skjuter frÃ¥n höften här. Hur säker är du pÃ¥ dessa siffror egentligen  ;)

Ja det är ett höftskott, uppgifterna varierar.
Man körde även glykol i brinekretsen förr i tiden men det gick man ifrån tack vare ovanämda fenomen samt att det blev godkänt med etanol i brinen istället.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #17 skrivet: 13 maj 2004, 21:08:11 »
Finns det nån konvektor man kan fälla in i taket? Jag vill ha en snygg installation på min frikyla
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #18 skrivet: 13 maj 2004, 22:24:24 »
Man undviker helst glykol i värmesystem pga. att det inte är en bra värmebärare.
Glykol pga. tjockare densitet och kemikalier gör att du tappar effekt i radiatorerna, upp till 30-40% har jag hört siffror på.

Propylenglykol har ju rätt taskig viskositet (trög) medan Etylenglykol är klart trevligare ur den synpunkten men betydligt giftigare om jag minns rätt. Densitetmässigt är det inte så stor skillnad. Etylenglykol är väl det vi har i bilarna? Propylenglykol har dåliga korisionsegenskaper vill jag minnas. De flesta kommuner har förbjudit Etylenglykol pga av dess giftighet och propylenglykol kan jag tänka mej kan ge den effekt du du nämner. Speciellt när det blir kallt.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #19 skrivet: 14 maj 2004, 14:29:15 »
OK, jag är en envis jäkel...  ;D

Hittade denna sida hos Thermera  med en jämförelsemellan olika köldbärare. Som synes sÃ¥ är som jag nämnde propylenglykol tungpumpad dÃ¥ dess viskositet snabbt förändras vid nedkylning. Men nÃ¥gra 30-40% kan jag inte se nÃ¥nstans!?

http://www.thermera.com/swedish/brochureS.htm#Jämförelse%20med%20konventionella%20%20köldbärarvätskor
« Senast ändrad: 14 maj 2004, 15:55:43 av Rickard »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #20 skrivet: 15 maj 2004, 21:23:22 »
Finns det nån konvektor man kan fälla in i taket? Jag vill ha en snygg installation på min frikyla

Titta här:http://www.kinnan.se/dok2000kopia/pdf_indirekta/fk_kassett/P_C12_C14.pdf tex.
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #21 skrivet: 16 maj 2004, 10:27:54 »
Finns det nån konvektor man kan fälla in i taket? Jag vill ha en snygg installation på min frikyla

En sak att tänka på, talar av erfarenhet. Placera inte konvektorerna över en plats där man vistas, exvis där soffgruppen står. Kall luft sjunker och hur varmt det än är är det inte skönt att få den i nacken!

Jag såg någon som sålde en fläktkonvektor som gick att placera i exvis ett hör och var i mitt tycke väldigt diskret och snygg. Undrar om inte en sådan sprider kylan bättre?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #22 skrivet: 17 maj 2004, 08:48:49 »
Fixaren!
Är det så att du har din fläktkonvektor parallellkopplad med VP så det är därför du behöver en backventil? Jag hade tänkt att seriekoppla fläktkonvektor efter VP, är det inte någon bra lösning?

Fläktkonvektorn klarar inte av flödet som fås via köldbärarpumpen. Vid normal värmedrift vill man inte ha köldbärarflöde genom konvektorn. Stor pump hög energiförbrukning liten pump låg förbrukning. etc.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #23 skrivet: 22 oktober 2004, 23:43:02 »
HEJ! han som sa att man tappar 30-40% om man kör tex sprit eller glykol har alldeles rätt hon jag pratade med pÃ¥ swep vvx tillverkare sa att man tappa ända upp 50% vid hög konc av dessa media mot tex vatten mvh vvp  ;)
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #24 skrivet: 26 oktober 2004, 10:00:56 »
Jag hade samma funderingar och kontaktade Nibe de påstod att kyleffekten man fick från hålet var alldeles för liten om inte hålet var uppemot 150m djupt. Men det låter å andra sidan lite märkligt. Men vilken temperatur kan man räkna på att ha på ingående Brine sommartid i ett 95 m jupt hål???? Som någon i ett tidigare inlägg hade?
Skogstomten

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #25 skrivet: 26 oktober 2004, 15:10:39 »
Jag har ett aktivt djup på ca 95 meter, brine in är som högst +6 grader även på sommaren, så frikyla borde fungera utmärkt!
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #26 skrivet: 29 april 2005, 10:06:00 »
Drar upp tråden igen då sommaren närmar sig.
Jag har sökt runt på forumet och på internet efter lämpliga konvektor. Men de jag hittar tycker jag har lite högt pris eller så är de inte prissatta. Jag skulle vilja ha en till två fläktkonvektor bara för kyla och luftavfuktning.

Med tanke på hur priset har rört sig på luft-luft VP:ar så borde väl man börja hitta konvektorer för då kanske 2-3 kkr.
Princip så räcker ju ett kylelement och fläkt. Inget behov av styrning då det fixar man för 300 kr. Men det måste se hyffsad ut och inte bara en uppmonterad bilkylare ;-)
Någon som har lite länkar och priser?
« Senast ändrad: 29 april 2005, 10:11:42 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Djordano

  • Gäst
Djordano
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #27 skrivet: 29 april 2005, 10:45:30 »
Hej,

Har du titat på pyrox hemsida, de har två modeller för drygt 3000:- resp. drygt 5000:-. Lite taskigt datablad, men kanske användbara.

www.pyrox.se

/djordano :)

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #28 skrivet: 29 april 2005, 11:00:38 »
En annan idé, snodd från detta forum, vore att cirkulera den normala radiatorkretsen för att flytta värme från övervåningen.

Någon hade kört så och lite bör det väl göra.

En utveckling av idén är att ha fläktar som blåser den varma rumsluften mot radiatorn, ev av typen med en fläktkasset under den vanliga radiatorn.

Problemet med detta blir ju att man då värmer upp resten av huset. Nästa idé blir ju då att kyla radiatorvattnet med brinen via en vvx av någon typ.

Problemet med detta är då att om man kyler för mycket riskerar man ju kondens på oisolerade rör och annat.

Hur mycket vÃ¥gar man kyla radiatorkretsen utan att riskera kondens?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #29 skrivet: 29 april 2005, 11:18:37 »
Hej,

Har du titat på pyrox hemsida, de har två modeller för drygt 3000:- resp. drygt 5000:-. Lite taskigt datablad, men kanske användbara.

www.pyrox.se

/djordano :)

Ja jag har hittat dit från detta forum men... de är vad jag förstår enbart för värme och då är det väl ingen kondens hantering på dem.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #30 skrivet: 29 april 2005, 11:38:28 »
Hej, alla som har ett värmeåtervinningsaggregat(typ rexovent) bör väl sätta in ett kylbatteri för ett par tusen efter aggregatet och på så sätt få in kylan i alla rum med tilluft. Borde det inte vara bästa lösningen?????/mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #31 skrivet: 29 april 2005, 12:48:59 »
Vi säger att vi har en fläkt konvektor placerad på bottenplan och en på ovanvåning.

Nedre plan är sommartid svalare än ovanplan.

Fläkt konvektoreran är igång med dess fläktar. Rad pump cirk vatten runt i systemet.

Eftersom den nedre fläkten " ger sval luft till dess konvektor" och detta cirk med rad vatten upp till den övre som har en lika dan fläkt. Den övre tar då dess " svalare vatten och sprider ut på ovanvåning.

Därmed får man samma temp både uppe och nere. Det blir " lika svalt överallt.


Detta bör fungera. Testa den som har fläktkonv bÃ¥de nere och uppe. Till viss del fungerar det med vanliga radiatorer, men sämre verkningsgrad.  Kan de ge värme vintertid kan de ge kyla sommartid.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #32 skrivet: 29 april 2005, 12:55:59 »
Hej ,principen som Janne nämner används på industrins värmeåtervinningsaggregat och fungerar men det brukar inte ha så bra verkningsgrad. Men det funkar /Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad crappy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #33 skrivet: 01 maj 2005, 18:30:00 »
Jag har letat och letat. Men troligen på fel ställen! Någon som vet en snygg att hänga i taket? Så liten som möjligt. Men ska klara ca 55kvm. Och klara spriten från hålet. Min installatör är lite envis och påstår att det är ont om sådana.

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #34 skrivet: 20 maj 2005, 00:29:33 »
Jag har letat och letat. Men troligen på fel ställen! Någon som vet en snygg att hänga i taket? Så liten som möjligt. Men ska klara ca 55kvm. Och klara spriten från hålet. Min installatör är lite envis och påstår att det är ont om sådana.
Det finns inga genvägar! Eftersom du inte kan påverka temperaturen nämnvärt nedåt utan när vp värmer varmvatten måste kylbatteriet ha en viss yta för att överföra effekten. En ren ac med köldmedie kan gå med förångning -10 grader i batteriet, därför är de betydligt mindre i storleken.

En stor fördel med högre köldbärartemperatur, typ 7grader är att man inte kondenserar så mycket luftfukt. Se konvektortabeller för total kyleffekt/ sensibel kyleffekt.

Man kan normalt räkna med 5w/meter borrhål / grad differenstemperatur.

Ex: 100 meter aktivt, bergtemp 7 grader. Vid 11 grader ur berget ger det:
100 x 5 x (11-7) =  2000W. Sätter man bara en stor konvektor går det att få ut rätt bra med kyla. Är den dimensionerad för 14 grader blir effekten:3500W.

Är ni någongång på Tropicariet i kolmården? Där kyls 8 olika akvarier, ca 500m3, samt lokaler med ETT 260m borrhål! Funkat bra i 4år. (Vi fuskar lite med att pumpa ur vattnet i borrhålet och köra en av värmepumparna som kylmaskin när det blir riktigt varmt ute.)
« Senast ändrad: 20 maj 2005, 00:33:22 av Michael M »
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #35 skrivet: 20 maj 2005, 04:54:02 »
Kolla kinnans fläktkonvektor Skystar Sk-serien.

www.kinnan.se
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #36 skrivet: 17 juli 2005, 02:27:31 »
Kolla kinnans fläktkonvektor Skystar Sk-serien.

www.kinnan.se


Rickard. Har du sett några priser på deras produkter?
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #37 skrivet: 17 juli 2005, 04:52:22 »
Min kostar, med kopplingssats för både värme och kyla, med trevägsventiler för värme och kyla samt den dyraste digitala termostaten/manöverpanelen ca 12000 kr.

Men då har jag löst både värme och kyla för mina 25 m2, tror inte att det är så mycket dyrare än att köpa nåt annat som fixar detsamma.

Dessutom kommer den att vara väldigt diskret, installation kommande vecka!

Jag hör av mig med mer info om hur det fungerar.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #38 skrivet: 20 juli 2005, 18:11:43 »
Min kostar, med kopplingssats för både värme och kyla, med trevägsventiler för värme och kyla samt den dyraste digitala termostaten/manöverpanelen ca 12000 kr.

Hmmm ...  Det är väl samma som thermia orginal kostar? Jag har för mig att jag fick ett pris pÃ¥ 12000 kr och dÃ¥ var det med en värmeväxlare.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #39 skrivet: 20 juli 2005, 23:30:29 »
Nu har jag kört igång kylan...

Väggar oisolerade och innertak fattas, kyler ändÃ¥ ned rummet med ca 4 grader pÃ¥ 3 timmar, ser lovande ut, driftskostnad ca 1.4 kr/dag  :) *roflmao* *vinkar*
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #40 skrivet: 20 juli 2005, 23:37:19 »
Min kostar, med kopplingssats för både värme och kyla, med trevägsventiler för värme och kyla samt den dyraste digitala termostaten/manöverpanelen ca 12000 kr.

Hmmm ...  Det är väl samma som thermia orginal kostar? Jag har för mig att jag fick ett pris på 12000 kr och då var det med en värmeväxlare.

Bättre länk... www.kinnan.se/dok2000kopia/pdf_indirekta/fk_kassett/P_SK12_SK14.pdf

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #41 skrivet: 03 augusti 2005, 02:37:43 »
Väldigt intressant tråd....

Har jordkollektor därför anar jag att mina kylningsmöjligheter är väldigt begränsade. Men de varma veckorna som var i juli innebar ju tempraturer på mellan 30 och 35 grader beroende på rum. Det är väldigt mycket glas här. Nu har jag ingen koll på vilken tempratur KB hade under dessa dagar. Men nu har den 15 grader in och 12 grader ut. Låt oss säga att den låg runt 20 grader när det var som varmast. Jag antar att man parallell-kopplar eventuellt kylsystem efter VP? Så man kan utnyttja den extra kyla en VP kan ge. Inte för den går speciellt mycket på sommaren men man kanske kan få den att gå mera om man förbikopplar VVB för man har ändå ett litet VV-behov på sommaren. Så låt oss säga att jag har 20 grader i KB. Jag har 2 st 270 meters slingor. Borde inte de kunna ge mig lite kyla iaf? Jag behöver ju inte ha kallt i hela huset, främst kök och därefter sovrum (de är ändå relativt svala pga. norrläge) så det som är högst prioriterat är köket på 30 kvm. Om jag kan få 25 grader där istället för 30-35 så skulle det vara väldigt skönt

Vad tror ni?

Och dessa konvektorer. Finns det nÃ¥gon som inte är fullständigt misslyckade rent estetiskt sett. Känns sÃ¥där att betala väldigt mycket för nÃ¥got man tycker är väldigt fult.  Borde man inte kunna bygga en egen med nÃ¥gon stor radiator, typ lastbilsintercooler + fläkt +temp relä+ lite fantasi för att samla upp kondensen. och göra ett snyggt skal bara.   Eller är det nÃ¥got avancerat i dessa konvektorer som jag inte har förstÃ¥tt än? =)

mvh

flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #42 skrivet: 03 augusti 2005, 21:27:43 »
Se länk  <Rickard har  Kinnan>. De har smäckra väggmodeller..

http://www.kinnan.se/nyhetsweb/venetobroschyr.pdf
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad karraa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #43 skrivet: 13 januari 2006, 19:48:21 »
Hej!
Jag är ny på forumet men har haft värmepump sedan 1979. Nu har jag en nu Thermia Villa 15 kW och 500 m jordslang. Nu till det intressanta, installerade i somras en fläktkonvektor i garaget med separat cirkpump och anslutningar mot jordslingan. Konvektorn är en gammal kylkonvektor från ett kontor där jag tagit bort strypning och kopplat in brainen direkt i konvektorn. Den sitter före pumpen och brinetemperaturen i somras var ca 15 grader. Trots den höga temperaturen gav den en alldeles utomordentligt skön kyla. Vid ett tillfälle var det 25 grader ute och jag hade 20 grader i garaget. Konvektorpaketet är ca 1100*300 mm. Så det går utmärkt att kyla även om man har ytjordvärme.

MVH
Karraa

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #44 skrivet: 13 januari 2006, 21:10:52 »
Det var ju trevligt.  :)

Vän av ordning frÃ¥gar sig nog dock varför du prioriterar kyla i garaget framför huset.  Sc:,h  ;) *vinkar*
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #45 skrivet: 03 februari 2006, 21:07:08 »
Min kostar, med kopplingssats för både värme och kyla, med trevägsventiler för värme och kyla samt den dyraste digitala termostaten/manöverpanelen ca 12000 kr.

Hmmm ...  Det är väl samma som thermia orginal kostar? Jag har för mig att jag fick ett pris på 12000 kr och då var det med en värmeväxlare.

Bättre länk... www.kinnan.se/dok2000kopia/pdf_indirekta/fk_kassett/P_SK12_SK14.pdf

Rickard -  Jag har begärt lokala rörfirman ge mig pris på ovan nämda produkt.

Vad är din erfarenhet av värmen och kylan.

Förutom kyleffekten undrar jag hur den fungerar med värmen. Har den egen styrning för värmen och hur fungerar den i så fall med en inomhusgivare till VP'en?
Jag kommer ha en kamin i närheten efter ombyggnad och funderar på om den hjälper till med värmespridningen.
Lika så har jag ett större akvarium och funderar på hur det blir med kondensen. Stod i broschyren att den har en kondenspump (eller liknande om jag inte minns fel) Funkar det bra eller kan man få problem med kondens?

Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #46 skrivet: 03 februari 2006, 22:52:25 »
Min erfarenhet av kylan är tyvärr liten, startade upp det hela i september... Vi har öppen planlösning (ingen dörr mellan rummet där fläktkonvektorn sitter och resten av huset) men det verkar som om den kyler rummet ca 4 grader på hösten när min brine håller ca 12-13 grader, på våren/försommeran när brinen är kall lär den kunna kyla rummet ca 5-7 grader.

Värmen kör jag i princip utan termostaten, jag har ställt upp börvärdet på max (30 grader), fläkten står på minvarv (för att slippa onödigt buller) och håller tempen perfekt, om vi varit borta hela dagen och kommer hem kan det vara lite kallt i rummet, kanske 0.5-1 º C kallare än i resten av huset, men sedan vi startat TV:n och belysningen blir det snart ca 1º C varmare än i resten av huset, alltså en perfekt kompromiss mellan ekonomi och komfort.

Jag har köpt den mest avancerade termostaten/styrningen till min radiator, men det behövs inte, en manuell hade gjort jobbet precis lika bra.
Detta förutsätter dock att man har dimensionerat radiatorn på samma sätt som husets övriga radiatorer, eller kan konsten att stypa in grundflödet över värme-elementet så att rätt uteffekt uppnås.

När det gäller kondensen så uppstår det aldrig vintertid, det uppstår bara när man kör kyla, för mig har det fungerat ganska bra, dock måste jag säga att den "bullrar" rätt så friskt (Kondensvattenpumpen alltså) när den går.
Den verkar starta på "hög nivå" och gå i en viss bestämd tid, ca 40 sekunder, för att sedan stå still tills kondensvatten-nivån än en gång blir hög.
Hög nivå under riktigt fuktigt väder uppnås ca 1 gång/timme.

Totalt sett måste jag säga att jag är riktigt nöjd, en "vanlig" vägghängd fläktkonvektor är förmodligen både billigare och effektivare, men inte lika diskret som SK:n är, vad man väljer får därför bli lite av en avvägning mellan kostnad, funktion och uteseende.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #47 skrivet: 04 februari 2006, 01:03:14 »
Det låter bra. Thumbsup

Jag kommer bygga till 45 m2 samt öppna upp i befintlig byggnad. Där jag planerar att sätta in radiatorn blir i en öppen yta på ca 40 m2 (vardagsrum). Öppet till kök/entré på ytterligare ca 30 m2. Har även två sovrum som är i kontakt med blivande vardagsrumet och hoppas på att få in lite kyla där på sommaren. Som det ser ut nu så har jag svårt att täcka upp med radiatorer i de 40 m2 pga öppning in till nybygge och möblering så därför behöver jag något snyggt och bra som ersättning för radiatorerna (vanliga element).
Då jag även har ett 500 l saltvattensakvarium i vardagsrummet som alstrar massa fukt och värme så vill jag kunna kyla lite samt avfukta. Hoppas även få ner temperaturen i de angränsande sovrumen.

För mysfaktor samt att det är tveksamt att min VP klarar av utbyggnaden när det är som kallast så planerar jag på att sätta in en kamin i vardagsrummet och hoppas även där att få hjälp med värmespridningen med fläkten.
Om jag läst dina inlägg rätt så var väl priset runt 10 papp och det är inom budget och en mindre summa i hela byggprojektet. Utöver den så kommer jag installera en enklare fläktradiator för ren kylning i sovrum som inte ligger i kontakt med vardagsrummet.

Ljudnivån verkar ju vara överkomlig enligt dig och med tanke på att mitt akvarium är långt från tyst så oroar det inte mig något större ::)

Återkommer med fråga om styrning framöver.... men det kanske blir först nästa år då det är i slutet av projektet. --/
« Senast ändrad: 04 februari 2006, 01:15:48 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #48 skrivet: 04 februari 2006, 01:23:48 »
Jo just det.   Vad har du använt för rör dimensioner till konvektorn.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #49 skrivet: 04 februari 2006, 08:51:33 »
Vårt rum är bara 25 m2, till 40 m2 kan det bli lite klent med endast en, lite beroende på vilken modell du köper.

Du kanske skulle välja en av de som är större (inte bara effektmässigt, utan även måttmässigt större) eller två stycken?

Jag har dragit 18 mm pexrör till min konvektor och satt en ventil i pannrummet där jag kan strypa in flödet.

Om jag gjort installationen nu skulle jag ha:

1. Lossat ellådan som sitter utvändigt konvektorn och flyttat upp den på en takstol i bredd med konvektorn, detta för att underlätta eventuell framtida service/reparation.

2. Jag skulle ha satt styrventil/bypassledningarna i pannrummet istället för direkt på konvektorn, nu ligger ju alla dessa grejor i isoleringen vilket inte gör det så lätt att inspektera/felsöka/reparera om det skulle behövas.

Dessa åtgärder borde inte vara allt för invecklat att göra, även om det säkert inte är tänkt att man skall separera på grejerna, det enda som går från styrlådan och in i konvektorn är ju kablarna till fläktmotorn och kondensvattenpumpen + nivågivaren. Att förlänga dessa torde inte vara svårt.

Flytten av ventilpaketen kräver lite vvs-arbeten, modifieringar, men torde också vara möjligt även för en hemmapulare att fixa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #50 skrivet: 04 februari 2006, 17:46:36 »
Tackar för tipset.
Vilken modell var det du valde? Tittade i broshyren http://www.kinnan.se/nyhetsweb/venetobroschyr.pdf
På bilden visar det en kanal med tilluft. Är det möjlighet att dra en spirokanal till annat rum för kylning/värmning?

Hur räknar man kylwatt? Dvs hur många watt behövs det för att hålla nere 1 m3 ca 5 grader? Sc:,h Värme skall väl dimensioneras 30-40 watt m3?

Jag ser fram mot recension efter sommaren  Thumbsup
« Senast ändrad: 04 februari 2006, 17:48:28 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #51 skrivet: 05 februari 2006, 09:38:10 »
Jag köpte en SK14 (Både värme och kyla i samma konvektor)
http://www.kinnan.se/dok2000kopia/pdf_indirekta/fk_kassett/P_SK12_SK14.pdf

Det är samma som SK12, men med dubbla batterier i sig, ett för VB-kretsen och ett för KB-kretsen.

Hur man räknar kyleffekt kan jag inte, men det verkar som om det krävs mer effekt för att kyla än för att värma ett hus motsvarande antal grader  Sc:,h

Kylbatterierna i denna typ av värme/kylbatterier är dock alltid rejälare dimensionerade för att kompensera detta fenomen.
(Kanske beror det bara på att deltaT mellan rumstemp och tillgänglig temp på KB är mindre än motsvarande deltaT för rumstemp kontra tillgänglig temp på VB-mediat.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #52 skrivet: 09 februari 2006, 17:21:13 »
Undrar samma sak som linnex.

ÄR det möjligt att få ut kyla/värme på olika ställen?
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #53 skrivet: 09 februari 2006, 18:14:43 »
Ja, det finns uttag för kanaler både för tilluft (utifrån) och till kanaler dragna till angränsande rum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #54 skrivet: 09 februari 2006, 18:55:50 »
KANONBRA :D *roflmao* Thumbsup

Har ju precis satt in vanliga radiatorer :( :'(

Tycker ni att jag ska ha en med både värme o kyla?(nu är vb ut(32)vid -2)

Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #55 skrivet: 10 februari 2006, 22:44:43 »
Finns det fler märken än de som kinnan har?

Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #56 skrivet: 10 februari 2006, 22:47:27 »
Ja


Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #57 skrivet: 10 februari 2006, 22:48:41 »
Har du några tipps
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #58 skrivet: 10 februari 2006, 22:50:33 »
Näe, minns inte , och orkar inte leta.
Nyss hemkommen från jobbet... trött :-[
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #59 skrivet: 06 mars 2006, 09:43:05 »
Kolla på www.blocket.se
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad urban0920

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #60 skrivet: 28 maj 2006, 00:22:51 »
Ja, det finns uttag för kanaler både för tilluft (utifrån) och till kanaler dragna till angränsande rum.

Hur blir det med kondens problem i ventilations rören.
Vad jag har förstått så skall men ej skicka kallare luft än 17 grader i ventilations rör pg av det blir kondens utfälling i röret som kan bli mögel ?
Kan detta stämma ??

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #61 skrivet: 28 maj 2006, 00:36:16 »
Hej
Det blir inte kondens av att luften är kall, det blir kondens när varm luft kyls ner så att den inte förmår att hålla kvar fukten som den innehåller.
Läs om relativ luftfuktighet och hur mycket vatten luft kan innehålla vid olika temperaturer.

MVH
Messer

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #62 skrivet: 28 maj 2006, 02:53:36 »
Vårt rum är bara 25 m2, till 40 m2 kan det bli lite klent med endast en, lite beroende på vilken modell du köper.

Du kanske skulle välja en av de som är större (inte bara effektmässigt, utan även måttmässigt större) eller två stycken?

Jag har dragit 18 mm pexrör till min konvektor och satt en ventil i pannrummet där jag kan strypa in flödet.

Om jag gjort installationen nu skulle jag ha:

1. Lossat ellådan som sitter utvändigt konvektorn och flyttat upp den på en takstol i bredd med konvektorn, detta för att underlätta eventuell framtida service/reparation.

2. Jag skulle ha satt styrventil/bypassledningarna i pannrummet istället för direkt på konvektorn, nu ligger ju alla dessa grejor i isoleringen vilket inte gör det så lätt att inspektera/felsöka/reparera om det skulle behövas.

Dessa åtgärder borde inte vara allt för invecklat att göra, även om det säkert inte är tänkt att man skall separera på grejerna, det enda som går från styrlådan och in i konvektorn är ju kablarna till fläktmotorn och kondensvattenpumpen + nivågivaren. Att förlänga dessa torde inte vara svårt.

Flytten av ventilpaketen kräver lite vvs-arbeten, modifieringar, men torde också vara möjligt även för en hemmapulare att fixa.

Rickard!
Hur går det med frikylan. Nu har du väl haft åtminstone några varma vårdagar där den har fått bekänna färg.
Jag funderar själv på att köpa en sk12:a och är därför lite nyfiken på hur du tycker konvektorn fungerar.

Har du den digitala styrenheten!? Ändrar den alltså hastigheten på fläkten automatiskt efter kylbehovet?

Pexrör? Finns de med kondensisolering?  Funderar själv pÃ¥ att använda plusprisolrör.

Vad använder du för cirkulationspump för kylslingan?
Sk12/14 kylelement ger ett tryckfall på ~0,8mVP vid full effekt och kräver ett flöde på 462l/h (7,7l/min). Har tittat lite på vcc pumpar men tycker de verkar lite klena m.a.p. tryckfallet.

Har du 3-vägsventiler till konvektorn? Är det för att möjliggöra en cirkulation i systemet även när ventilen har stängt flödet i konvektorn?
Hur jobbar styrdonen? Öppnar eller stänger de ventilerna vid signal från styrenheten?
Kör man ett 2-rörssystem bara för kyla borde man kunna vara utan ventiler och låta styrenheten starta och stoppa cirk.pumpen i stället?

MÃ¥nga frÃ¥gor blev det...   :o

/Patrik
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #63 skrivet: 28 maj 2006, 11:02:07 »
Pexrör? Finns de med kondensisolering?  Funderar själv pÃ¥ att använda plusprisolrör.
Det finns färdiga Pex-rör med isolering.  Tänkte köpa en rulle (60m) isolerad 15mm Pex rör-i-rör frÃ¥n Danmark där de säljer dem för smÃ¥tt otroliga 1300 (svenska) kronor.  Hoppas bara hitta nÃ¥gon att dela frakten med...  Hur mÃ¥nga meter rör skulle du ha?  Du kan fÃ¥ köpa resten pÃ¥ min rulle...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #64 skrivet: 28 maj 2006, 17:54:42 »
Ridax!

Hmm, ...nu har ju jag efter en hel del möda lyckats dra upp mina gula 50mm kabelskyddsrör genom sÃ¥gspÃ¥net till vinden, sÃ¥ mina "ytterrör" är faktiskt pÃ¥ plats. Var ut och tittade lite pÃ¥ Wirsbos Pex-sortiment. Antar att du funderar pÃ¥ typen som kallas Pex RIR Plus, med inner-/ytterrör och isoleringen ytterst. Riskerar man inte kondensdropp i alla fall, om varm luft ges möjlighet att stiga upp mellan inner- & ytterrör???    Sc:,h


Har du bestämt dig för 15mm rör? Själv tvekar jag mellan 15mm och 18mm. Har sett en del förslag på 15, men då har det nog handlat om mindre konvektorer med en max.kyleffekt på uppåt 2000W.
Nu har jag dragits med av bl.a. Rickard och Dig till att börja titta pÃ¥ större modeller.  :D
[T.ex SK22  Max.flöde: 12,4l/min och Tryckfall: 1.25mVP (12,3KPa)]
 
Först Venetos SK12 (max.2680W) men efter att ha läst att Rickard kyler 25m2 med sin, medan jag tänkte placera min i hallen på övervåningen och därifrån kyla ca 50m2 + inkl. trapphus, har jag därför precis skrivit ut data på modellen större, SK22.

SK22:an har samma mått och vikt som SK12, men har en kraftigare fläkt (68W, SK12 44W) och större volym på elementet. Max kyleffekt är 4330W.
Den effekten är väl kanske på gränsen till vad som går att krama ur borrhålet. [Enl. uppgift 5W/m aktivborra x delta t] Kan någon bekräfta??!... Skulle alltså i mitt fall ge ca185x5x(12-7)= 4625W , ....men det blir antagligen lågfarten som i praktiken kommer att användas mest. Där är båda fläktmotorerna också lika tysta.

Nu verkar ju Argo ASW5000 som du beställt högintressant!!
Jag har inte fått några priser än på SK12/SK22, men de lär väl dra iväg en bit trots 2-rörssystem. 5000kr för Argon låter i alla fall som ett vettigt pris.
Har du lyckats hitta något produktblad till den? 4700W i kyleffekt var all information jag lyckades hitta på XXXcops hemsida. Den är i så fall till och med något kraftigare än SK22:an. Finns den i andra storlekar också?



Hursomhelst kommer jag att behöva totalt 20m rör/slang från pannrummet och upp till konvektorn. Plusprisol-15 kostar 59kr/m och -18 73kr/m inkl.frakt från Skåne.
Har PexPlus några tekniska fördelar jämfört med Plusprisol?



Ger mig f-n pÃ¥ att det kommer att regna och vara kallt i flera Ã¥r framöver!!    huvuddunk


1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #65 skrivet: 28 maj 2006, 18:08:09 »
Ja o det kommer att vara bara ditt fel  ;D

Då är det kanske ide att vänta ett tag innan jag införskaffar mig lite takkyla ;)
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #66 skrivet: 28 maj 2006, 18:57:16 »
Antar att du funderar pÃ¥ typen som kallas Pex RIR Plus, med inner-/ytterrör och isoleringen ytterst. Riskerar man inte kondensdropp i alla fall, om varm luft ges möjlighet att stiga upp mellan inner- & ytterrör???    Sc:,h
Det pex-rör jag funderar pÃ¥ är 15mm Roth Multipex rir isolerat.  Antar att det motsvarar det Wirsbo-rör som du sÃ¥g.  Jag tror inte man behöver oroa sig för nÃ¥gon kondensutfällning i ytterröret, eftersom det inte är nÃ¥gon luftomsättning i det (man kan ju proppa/täta övre delen av röret för att förhindra drag).  För övrigt, även om det fälls ut kondens, sÃ¥ kommer det ju vara lätthanterligt eftersom det följer med ända ner till rörets nedersta del (som ju i alla fall i mitt fall är nere vid pannrummet där det finns golvbrunn).  Men jag tror inte pÃ¥ nÃ¥gon kondensutfällning alls.

Citera
Har du bestämt dig för 15mm rör? Själv tvekar jag mellan 15mm och 18mm. Har sett en del förslag på 15, men då har det nog handlat om mindre konvektorer med en max.kyleffekt på uppåt 2000W.
Ja, jag har nog bestämt mig för 15mm rör.  Med tanke pÃ¥ att det "bara" är 800 liter/timme (2dl/sekund) som skall gÃ¥ i röret sÃ¥ är jag inte sÃ¥ orolig.  Det skall väl mycket till om vatten i pex-slang, med ett ytterrör och isolering skall kunna Ã¥stadkomma nÃ¥got störande brus.

Citera
Nu verkar ju Argo ASW5000 som du beställt högintressant!!
Jag har inte fått några priser än på SK12/SK22, men de lär väl dra iväg en bit trots 2-rörssystem. 5000kr för Argon låter i alla fall som ett vettigt pris.
Har du lyckats hitta något produktblad till den? 4700W i kyleffekt var all information jag lyckades hitta på XXXcops hemsida. Den är i så fall till och med något kraftigare än SK22:an. Finns den i andra storlekar också?
ASW5000 motsvaras väl närmast av Veneto Sk32an tror jag.  När jag fick priser pÃ¥ Veneto-serien sÃ¥ lÃ¥g en SK22a pÃ¥ runt 8600:- (utan termostat).  DÃ¥ känns Argon definitivt attraktivare (tyckte i alla fall jag).  Argon finns i lite olika storlekar (Citcop har 3000 och 5000W modeller i 2 och 4-rörs utförande) men det är ingen större prisskillnad pÃ¥ dem, 500:- prisskillnad mellan den dyraste och billigaste.

Angående ASW5000, så har jag datablad och installationsmanual för den, så om du skickar mig din email, så mailar jag den till dig.

Citera
Hursomhelst kommer jag att behöva totalt 20m rör/slang från pannrummet och upp till konvektorn. Plusprisol-15 kostar 59kr/m och -18 73kr/m inkl.frakt från Skåne.
15mm isolerad Pex rör-i-rör kostar ca 28:-/meter frÃ¥n Danmark vid köp av 60m.  Om du är intresserad av 20m sÃ¥ kan du fÃ¥ 20m frÃ¥n min rulle för 28:-/meter + frakt (vet inte hur mycket 20m isolerad pex väger, men frakten kan väl gÃ¥ pÃ¥ en hundring eller tvÃ¥).

För övrigt tar leverantören av Plusprisol för 59:-/m ut "frakt" ocksÃ¥, trots att de kallar det fraktfritt.  De bara kallar det 128:- expeditionsavgift istället...   :-\

Citera
Har PexPlus några tekniska fördelar jämfört med Plusprisol?
Ja, om du behöver dra om ledningarna i framtiden av nÃ¥gon anledning, sÃ¥ drar du bara ut innerröret och matar in en ny vanlig PEX-slang i ytterröret.  PEXen är ju även smidigare/tÃ¥ligare än prisolen vid böjning.  Vid ett ev. läckage sÃ¥ blir det ju ingen katastrof med rir principen dÃ¥ läckaget gÃ¥r ner via ytterröret ned till pannrummet och dessutom tidigt skvallrar om ett läckage, till skillnad frÃ¥n prisolröret som kan hÃ¥lla pÃ¥ och läcka länge utan att man märker det (förutom att trycket sjunker).

Men för mig är det helt och hållet en prisfråga.
« Senast ändrad: 28 maj 2006, 19:24:11 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #67 skrivet: 28 maj 2006, 19:38:09 »
Får jag också tigga till mig ett datablad o manual?

mvh/ R.C
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #68 skrivet: 28 maj 2006, 20:31:53 »
Får jag också tigga till mig ett datablad o manual?
Ja, om du PMar mig (eller pÃ¥ nÃ¥got annat sätt ger mig) din email adress.  Min email är mail(at)ridax.se
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #69 skrivet: 30 maj 2006, 00:01:03 »
Antar att du funderar pÃ¥ typen som kallas Pex RIR Plus, med inner-/ytterrör och isoleringen ytterst. Riskerar man inte kondensdropp i alla fall, om varm luft ges möjlighet att stiga upp mellan inner- & ytterrör???    Sc:,h
Det pex-rör jag funderar pÃ¥ är 15mm Roth Multipex rir isolerat.  Antar att det motsvarar det Wirsbo-rör som du sÃ¥g.  Jag tror inte man behöver oroa sig för nÃ¥gon kondensutfällning i ytterröret, eftersom det inte är nÃ¥gon luftomsättning i det (man kan ju proppa/täta övre delen av röret för att förhindra drag).  För övrigt, även om det fälls ut kondens, sÃ¥ kommer det ju vara lätthanterligt eftersom det följer med ända ner till rörets nedersta del (som ju i alla fall i mitt fall är nere vid pannrummet där det finns golvbrunn).  Men jag tror inte pÃ¥ nÃ¥gon kondensutfällning alls.

Citera
Har du bestämt dig för 15mm rör? Själv tvekar jag mellan 15mm och 18mm. Har sett en del förslag på 15, men då har det nog handlat om mindre konvektorer med en max.kyleffekt på uppåt 2000W.
Ja, jag har nog bestämt mig för 15mm rör.  Med tanke pÃ¥ att det "bara" är 800 liter/timme (2dl/sekund) som skall gÃ¥ i röret sÃ¥ är jag inte sÃ¥ orolig. 

"bara" 2dl/sekund kan du aldrig få i flöde genom ett 15 pex-rör. Eftersom man arbetar med låga temperaturdifferenser behövs betydligt grövre rör för att transportera energimängden, med en "vanlig" cirkulationspump som max lyfter ca 60kPa behöver du minst ett 20mm (förslag 20mm golvvärmeslang med cellgummiisolering, typ 50:-/m) rör. Flödet behövs verkligen eftersom den angivna kyleffekten är total kyleffekt, av denna försvinner en hel del i kondenseringen av rumsluften så den sensibla kyleffekten ut i rummet kan vara 40% mindre./MM
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad MrQaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hette tidigare Norton... Tappat lösenordet!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #70 skrivet: 14 juni 2006, 00:20:24 »
hej

Har läst hela trÃ¥den men inte riktigt förstÃ¥tt hur det hela ska kopplas in  huvuddunk
Vad jag tror är att växla av köldbäraren med någon form av koppling. Hur funkar det då med vvb´n, den vill väl ha brine för tillverkning av vv. Eller ska det sitta någon automatiskt avstängning där så vp och kylaggregatet turas om, om brinen.....?
Vad behövs? förutom rör, t-kopplingar, riktigt expantionskärl och t ex takkassett?

Någon får gärna skriva/rita en beskrivning.. Vore kanske bra att veta lite innan man handlar grejer av säljare... Fackmän.
Fördomar spar tid!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #71 skrivet: 14 juni 2006, 10:03:48 »
Jag har gjort en liten guide för frikyla, det är inte lätt, men i alla fall en början.

Ni kan läsa artikeln här: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=2375&lang=sv&action=artikel&cat=3&id=35&artlang=sv
« Senast ändrad: 14 juni 2006, 10:21:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!