Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny luftvärmepump i källaren, med mera  (läst 1614 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VLMicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« skrivet: 20 augusti 2022, 12:24:17 »
Hej på er allihopa!

Jag är ny här, men har läst en massa i forumet senaste dagarna. Jag har nu i april för första gången blivit husägare. Blev en lite icke-optimal start på husägandet med situationen som den är och el och värmesituationen inför vintern känns minst sagt lite jobbig.

Så jag spånar på lösningar, både kortsiktiga och långsiktiga. Hade varit nice att konvertera till vattenburen värme med bergvärme eller luft-vattenvärmepump. Har ringt runt lite lite och fått 2 ungefär-priser över telefon på typ 400-450 000. Det går inte.

Så, sammanfattningsvis funderar jag över detta:
- 1. Installera luftvärmepump i källaren
- 2. Eventuellt byta befintlig LLVP på bottenvåningen (?).
- 3. Byta några äldre fönster.
- 4. Gamla LLVP på bottenvåningen kanske kan flyttas till garaget (värt eller dumt!?)
- (5. i framtiden & topic for another day: installera solceller. Men skriver med det ändå då jag ser det som en möjlig viktig långsiktig lösning)

(sen blir det jäkla varmt på övervåningen på sommaren, men tror jag får lösa det med markiser i framtiden - slänger med den pusselbiten här på ett hörn ändå. Men värmen är prio för vintern. Vet det är svårt att skjuta upp kyla från LLVP’en på bottenvåningen till övervåningen.)

Jag skulle verkligen uppskatta era tips och råd generellt om mina idéer & vilken/vilka LLVP jag bör köpa.  help tummenupp

Jag ritade upp på bild vart nuvarande LLVP, kamin och radiatorer sitter, samt vart jag funderar på att ny kan sättas upp i källaren.

Huset:
- Tegelhus från 1966 med betongkällare.
- 1,5 plan + källare.
- ca 125 m2 bo area + ca 100 m2 bi area (varav ca 90 m2 källare & 10 m2 garage, gissningsvis).

Uppvärmning idag:
- Direktverkande el. 6 radiatorer i källaren, 4 på bottenvåningen, 2 på övervåningen & 1 i garaget.
- Äldre luftvärmepump på bottenvåningen. En IVT AY-XP12FR-N (enligt vad det står på en lapp på sidan av den har den uppvärmningskapacitet 4,2 kW).
- Öppen spis med insatt Keddy kasett i gillestuga i källaren. Har köpt lite värmeloggs till den.

Energiåtgång:
Ca 19 000 kWh spenderade de tidigare ägarna under 2021. Dom berättade dock att dom hade bundit billig el och kunde köra på med radiatorerna utan att bry sig så mycket, dom eldade inte mycket alls under 2021, vilket dom gjort andra år.

DVUT:
Sorry, jag vet inte exakt hur jag ska ange DVUT, så jag tar med två värden:

12-dygn: -14
1-dygn: -18

(och så hoppas jag det stämmer att det är mätningarna 1981-2010 man ska kolla på)

Lösning 1:
Installera luftvärmepump i källaren i hallen.

Min förhoppning är att kunna slippa använda elradiatorerna så mycket som möjligt nere i källaren. Sen hoppas jag att värme ska kunna leta sig uppåt lite till de andra våningarna också.

Min förhoppning är också att jag inte ska behöver elda så jättemycket mer än för att jag vill (mysfaktor) eller om det är riktigt kallt. Är jag ute o cyklar med den förhoppningen om det kommer på plats en ny bra LLVP i källaren?

Gillestugan med keddy-kasetten ligger ca 5,5 meter från där jag ritat upp nya värmepumpen på bilden.

Tänker därför att det vore smart med en LLVP med kamin-funktion. Så man kan sprida värmen bättre.

Vad tror ni om den här lösningen?
Kan man hoppas på att sänka lite uppvärmningskostnader med detta?
Vad tror ni om placeringen jag ritat på bilden?
Vilken LLVP tror ni passar bäst för ändamålet?

Lösning 2:
Byta befintlig LLVP på bottenvåningen?

Det är som sagt en IVT AY-XP12FR-N med uppvärmningskapacitet 4,2 kW.

Läste här på forumet att den här modellen såldes runt 2007. Det är ett tag sen.

Vad tror ni, kan man spara in en del på att byta ut även denna mot en ny? som komplement till den nya i källaren.

Vilken LLVP ska man satsa på här isåfall? Jag har ca 34 cm från tak till nederdelen på foder ovanför ytterdörren. Likaså vid fönstret bredvid ytterdörren som syns på ritningen, som gissningsvis sitter lite bättre till riktad ner i korridoren mot vardagsrummet.

Lösning 3:
Byta några äldre 2-glas fönster mot 3-glas med bra u-värde.

Vad tror ni, hjälper det LLVP-arna på ett nämnvärt betydande sätt? (dum fråga, men jag antar förstås ”ja”)

Lösning 4:
Är det värt att sätta in den gamla IVT LLVP’en i garaget? och ersätta ett ensamt stackars eldrivet oljeelement som står där idag? Eller är den här gamla LLVP’en redo att kastas? Kostar ju lite att installera också. Den dagen man sätter in en LLVP i garaget kanske det är bättre att installera nåt nyare bättre?


Tusen tack på förhand från denna nyblivna panikslagna husägare!  "love"
« Senast ändrad: 20 augusti 2022, 12:33:30 av VLMicke »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2022, 12:50:47 »
Garaget borde absolut vara större än 10 kvm! En LLVP av enklare budgetmodell borde passa där. Till källaren kan ni välja en toppmodell från t.ex. Daikin, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba. Då gör ni ett säkert val. Ta hem ett par återförsäljare och diskutera placeringen med dem. På lång sikt är det riktiga att konvertera till vattenburet värmesystem men just nu har priserna gått i taket så det kan vänta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2022, 16:08:25 »
Ta en sak i taget...i lugn o ro.....och lär känna ditt hus.

Som ny husägare är man het på gröten....det kommer jag ihåg när jag köpte mitt hus för 39 år sedan.

Jag skulle montera en vp på övervåningen, för att få både värme och kyla.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad VLMicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2022, 22:15:36 »
Garaget borde absolut vara större än 10 kvm! En LLVP av enklare budgetmodell borde passa där. Till källaren kan ni välja en toppmodell från t.ex. Daikin, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba. Då gör ni ett säkert val. Ta hem ett par återförsäljare och diskutera placeringen med dem. På lång sikt är det riktiga att konvertera till vattenburet värmesystem men just nu har priserna gått i taket så det kan vänta.

Tack så mycket för svaret Josth!  8)

Du har rätt, garaget måste vara större än 10m2! Jag kollade upp och ja sa fel innan, verkar som att de 100 m2 biarea inte inkluderar garaget, så det tycks vara ca 100m2 källare.

Håller tummarna för att priset för konvertering till vattenburet kan gå ner snart. Som du säger hade ju det varit bäst egentligen.

Men du tycker alltså inte det finns någon större vits då att byta ut den gamla IVT-pumpen på bottenvåningen?

Jag har sneglat lite på modeller som:
- Daikin Caldo II XRH
- Mitsubishi Hero 2 LN35

Båda har kaminfunktion.
Vet inte, tycker ni dom har för hög kapacitet för ändamålet? Vill förstår helst undvika att den startar och stoppar hela tiden.

Tyckte även Panasonic Hz35xke verkade intressant. Men den tycks inte ha en kaminfunktion :(

Missar jag några fina LLVP som jag borde kolla in?
« Senast ändrad: 20 augusti 2022, 22:18:11 av VLMicke »

Utloggad VLMicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2022, 22:22:32 »
Ta en sak i taget...i lugn o ro.....och lär känna ditt hus.

Som ny husägare är man het på gröten....det kommer jag ihåg när jag köpte mitt hus för 39 år sedan.

Jag skulle montera en vp på övervåningen, för att få både värme och kyla.

Tack för svaret Rocas!

Du har rätt. Kanske är jag lite het på gröten. Får lugna ner mig lite kanske  a:gl

LLVP på övervåningen hade varit nice. Men har inget emot om det blir lite kallt där uppe på vintern, då sover man bättre. Kylan hade varit nice på sommaren, men känner att alla elradiatorer nere i den kalla källaren är ett större problem  :o

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2022, 10:42:04 »
Om IVT-pumpen fungerar bra fortfarande tänkte jag den kunde få vara kvar då jag brukar tänka att man kör till den havererar. Går ganska snabbt att få en ny LLVP. Men var i landet är det vi pratar om? Bor du Kiruna så har det givetvis hänt mycket när det gäller köldprestanda som kan vara värt att satsa på.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad VLMicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2022, 15:31:32 »
Om IVT-pumpen fungerar bra fortfarande tänkte jag den kunde få vara kvar då jag brukar tänka att man kör till den havererar. Går ganska snabbt att få en ny LLVP. Men var i landet är det vi pratar om? Bor du Kiruna så har det givetvis hänt mycket när det gäller köldprestanda som kan vara värt att satsa på.

Hej Josth!

Ahhh ja, jag förstår din tanke med att låta IVT’n köra klart. Min tanke om att byta har mest grundat sig i att om den ändå sjunger på sista versen, och det kommit nya mycket bättre varianter, då är det smart att byta nu innan vintern och där ed spara lite pengar.

Jag bor i Värmland numera. Har inte bott här innsn så vet inte sv egen erfarenhet hur kallt det kan bli. Men DVUT verkar ligga på -14 för 12-dygn och -18 för 1-dygn.

Nu kollade jag in ME Sumo RW35, som också har kaminfunktionen. Men jag vet inte om det är väldigt overkill? Den verkar ju ha ok specs i övrigt. Vilken djungel det är Sc:,h


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2022, 15:40:52 »
Jag tillhör de som tycker man kan köra värmepumpen till den havererar om det inte är något fel på den i nuläget. Går ganska snabbt att få en ny LLVP. Mitsubishi Sumo RW35 är en riktig toppmodell men innerdelen är stor så man behöver mäta upp [cm] exakt så den får plats.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad VLMicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2022, 17:14:14 »
Jag tillhör de som tycker man kan köra värmepumpen till den havererar om det inte är något fel på den i nuläget. Går ganska snabbt att få en ny LLVP. Mitsubishi Sumo RW35 är en riktig toppmodell men innerdelen är stor så man behöver mäta upp [cm] exakt så den får plats.

Tack så mycket för svaret Josth!

Tusan också… jag var ner och mätte i källaren. Sumon är 998 mm bred. Och typ precis 998 mm ut från väggen på höger sida om där jag markerat på bilden sitter det en jäkla eldosa. Men jag misstänker att man inte kan montera en LLVP dikt an mot en vägg?

Blir det konstigt att sätta en LLVP med 30cm luft ovanför upp till tak? Har 216cm takhöjd i källaren.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2022, 17:54:35 »
Ja det går alldeles utmärkt att ha 30 cm fritt ovanför. Det viktiga är att värmepumpen kan göra sitt jobb bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2022, 17:56:47 »
30cm i luftspalt är inget konstigt , snarare positivt.
Nära en vägg är ingen höjdare om man behöver göra någon form av reparation.
Är det RW så känns det vettigare med en 25:a om du inte har som en skorsten i trappen så mycket värme stiger.
Skiljer i och för sig inte så mycket i pris på dom
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VLMicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #11 skrivet: 25 augusti 2022, 07:49:18 »
Tack så mycket för svaret båda! (ledsen långsamt svar, har kört flyttbil senaste dagarna långa sträckor, varit helt utpumpad och min COP var väldigt låg, behövde också avfrosta först innan det gick att svara  tOOmten …   ::)   ???)

Jag fick pris från en värmepump firma här i trakten. Eljobbet skulle ingå, max 7meter rördragning. Men tycker det verkar lite dyrt. Vad tycker ni?

Daikin Caldo II XRH 40: 30 990:-
ME Sumo RW35: 32 990 :-

Visst, elen ingår, men bara apparaten RW35 kostar ju 19 990:- om man lyckas få tag på den. Installationen ska väl inte gå på 13K… Dom hade förövrigt oklar leveranstid på den också. Daikin’en verkade dom ha inne.



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #12 skrivet: 25 augusti 2022, 10:11:51 »
Huh vilka priser säger jag. Extremt krånglig rördragning?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad VLMicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny luftvärmepump i källaren, med mera
« Svar #13 skrivet: 25 augusti 2022, 13:35:04 »
Nej det där var priset dom gav över telefon utan att känna till de faktiskta förutsättningarna på plats.

Får nog kolla runt lite mer.

Dom verkade dock väldigt proffsiga och bra. Pratade en stund med dom. En intressant sak var att hon sa att dom rekommenderade Daikin över Mitsubishi. Hon sa att dom (installatörerna & de andra som arbetar där) tyckte Daikin överlag var smidigare att arbeta med: hög kvalitet på produkterna, god tillgång på produkter och reservdelar. Om det var något som krånglade så tyckte dom därför det var lättare att lösa problemen med Daikin. Med ME däremot hade dom upplevt lite brist på tillgång av både produkterna i sig och reservdelar, annars motsvarande hög kvalitet på produkterna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!