Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur bra isolerar snö pÃ¥ taket?  (läst 6985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur bra isolerar snö på taket?
« skrivet: 21 december 2005, 13:04:20 »
Har en fundering!
Har loggat min LVp sen installtionen för ett par månader sen.
Den orkar med o värma huset ner till ca -3 - -6 grader. Misstänkte att den inte skulle orka mera pga min inredda vind med endast 10cm isolering mot yttertaket och 1,8meter i takhöjd. Så vid första köldknäppen neråt -10 - -12 grader behövde jag stödvärma en del. Men nu när det kommit dryga 10cm snö på taket verkar det blivit en avsevärd skillnad nu behöver jag nästan ingen stödvärme vid -10 - -12grader.  Och rummet länst bort på vinden låg på ca 16grader vid - 6grader och nu ligger tempen på 17grader vid - 10 grader.

Isolerar snö så pass bra?

Nån här som har nån erfarenhet av utvändig isolering av vind/tak? några tipps kanske?

//Dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Hur bra isolerar snö på taket?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2005, 13:23:57 »
Hej

Jag kan inte svara exakt på din fråga men en sak är säker. Snö isolerar riktigt bra.

Hälsningar från Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur bra isolerar snö på taket?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2005, 22:49:15 »
Det kanske är pga en rejäl "snömössa" som vissa helst uppåt i landet klarar sej längre med LVp när snö isolerer bra Sc:,h

//Dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad air

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur bra isolerar snö på taket?
« Svar #3 skrivet: 22 december 2005, 11:58:18 »
I Norrland har man i alla tider skottat snö runt husen ända upp till fönstren. Dels isolerar snö väldigt bra och man får dessutom mera dragfritt än annars.

GÃ¥r vi till djuren sÃ¥ trivs de alldeles utmärkt i djup och porös snö. Orrar  dyker ibland ner i djupsnö och klarar dÃ¥ kylan alldeles utmärkt fast det är svinkallt.

Sörika vintrar i Norrland med tidigt snöfall där snön ligger kvar ger betydligt mindre tjäle i marken än annars.

Slutsatsen av detta blir förstås att snö är ett bra isoleringsmaterial så länge den inte trampas ihop så att den blir kompakt. Efter mildväder torde isoleringseffekten bli betydligt mindre skulle jag tro.


Det är luften i snön som ger isoleringseffekten precis som det är luften i pälsen hos exv. en fjällräv som gör det möjligt för den att klara ned till 60 graders kyla.

Hälsningar från Lappland....ett vintrigt Lycksele ....med 30 centimeters pudersnö...snart kommer tomten. Kanske har tomten lite pudersnö även åt er i söder lagom till Julen?
Om inte så kanske tomten har en liten luftvärmepump i sin säck?



Utloggad marnyk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur bra isolerar snö på taket?
« Svar #4 skrivet: 22 december 2005, 12:46:03 »
Luften som takisolering ger ringa effekt. Alla yttertak har ventilationsspalt på undersidan. Spalthöjden varierar beroende på konstruktion av övervåningen. Kallvinden har långt avstånd mellan isoleringen och yttertaket. Man kan inte ha snö som isolering på takisoleringen. Runt väggarna funkar det perfekt och man kan spara en hel del och få varmare golv. Dock icke på torpargrund om man har ventilerad botten. Ventilationen måste funka där, annars kan det bli mögel och dyra reparationer.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur bra isolerar snö på taket?
« Svar #5 skrivet: 22 december 2005, 23:20:48 »
Luften som takisolering ger ringa effekt. Alla yttertak har ventilationsspalt på undersidan. Spalthöjden varierar beroende på konstruktion av övervåningen. Kallvinden har långt avstånd mellan isoleringen och yttertaket. Man kan inte ha snö som isolering på takisoleringen. Runt väggarna funkar det perfekt och man kan spara en hel del och få varmare golv. Dock icke på torpargrund om man har ventilerad botten. Ventilationen måste funka där, annars kan det bli mögel och dyra reparationer.

Glömde o tillägga att min isolering är helt o hållet felgjord det ligger typ tjärpapp direkt mot yttertaket och sedan har dom klämt dit isoleringen mot pappen så jag har ingen luftspal _/-. Så jag måste göra nått åt det innom snar framtid kanske därför jag märkt stor skillnad???

//Dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Hur bra isolerar snö på taket?
« Svar #6 skrivet: 28 december 2005, 16:12:59 »

Glömde o tillägga att min isolering är helt o hållet felgjord det ligger typ tjärpapp direkt mot yttertaket och sedan har dom klämt dit isoleringen mot pappen så jag har ingen luftspal _/-. Så jag måste göra nått åt det innom snar framtid kanske därför jag märkt stor skillnad???

//Dalken
Citera
Montera stooora ventilgaller pÃ¥ gavlarna riktigt lÃ¥ngt upp helst vid taknocken sÃ¥ blir huset kallt igen, och förhoppningsvis lite friskare pÃ¥ vinden!   Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Hur bra isolerar snö på taket?
« Svar #7 skrivet: 28 december 2005, 17:05:38 »
Det kanske är pga en rejäl "snömössa" som vissa helst uppåt i landet klarar sej längre med LVp när snö isolerer bra Sc:,h

//Dalken
Det kan vara en av anledningarna, en annan kan vara att luftfuktigheten är väldigt låg när det är kallt och den klarar sig med färre avfrostningar.
Jag misströstade lite vid första kylan då det var ca -13°C och innertempen sjönk till ca 20,5°C redan vid denna måttliga kyla.
Jag upptäckte samtidigt att pumpen producerade mycket avfrostningsvatten och avfrostade ofta.
Anledningen till detta var troligen att älven som jag bor ca 20m från inte hade lagt igen!
Vid denna kallperiod tog älven ihop ganska bra och vid nästa knäpp till -18°C höll pumpen en innetemp på ca 21,3°C, älven tog ihop mer och tredje knäppen på annandan till nu har det legat mellan -17°C till -21,7°C och innertempen har varit som lägst 19,1°C längst bort från pumpen!

Till ämnet i trÃ¥den! När jag skottade pÃ¥ juldan (det kom 50cm pÃ¥ julafton) sÃ¥ hade snön längst ner mot gräsmattan smält och blivit slask trots att det var -20°C ute. Det är klart att det bevisar att marken innehÃ¥ller mycket energi men ocksÃ¥ att snö isolerar riktigt bra som Cicero sa!                                          Mvh  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur bra isolerar snö på taket?
« Svar #8 skrivet: 28 december 2005, 22:15:10 »

Glömde o tillägga att min isolering är helt o hållet felgjord det ligger typ tjärpapp direkt mot yttertaket och sedan har dom klämt dit isoleringen mot pappen så jag har ingen luftspal _/-. Så jag måste göra nått åt det innom snar framtid kanske därför jag märkt stor skillnad???

//Dalken
Citera
Montera stooora ventilgaller på gavlarna riktigt långt upp helst vid taknocken så blir huset kallt igen, och förhoppningsvis lite friskare på vinden!   Mvh Joakar
Ja nog lär det bli friskt o kallt HÄR på vinden den är ju som sagt inredd ända inpå yttertaket :)

//Dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad Andersho

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkellefteÃ¥ Ursviken
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar värme!
SV: Hur bra isolerar snö på taket?
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2006, 10:00:02 »
Vi är vinterkampare med husvagnen i Malå, om snön får ligga kvar på husvagnens tak så blir det varmare i husvagnen! Är bara att konstatera - oftas för dålig isolering i taket!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!