Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: pti_abax
« skrivet: 18 augusti 2014, 11:10:32 »

Många som har tillgång till servicebil/företagsbil (utan förmånsvärde) slarvar med körjournaler.
Arbetsgivare är dåliga på att informera anställda på vilka risker de tar om de använder bilen privat.

Även om inte anställda använder bilen privat kan de bli upptaxerad med över 100.000kr (om bilen kostar 250kkr och skatteverket kikar några år tillbaka i tiden).

Svårigheten ligger i att visa att bilen INTE använts privat (omvänd bevisbörda), utan detaljerad körjournal är risken alltså stor för att fastna i en kontroll av skattemyndigheten.

Här kan ni kika på vad det kan innebära för skattesmäll för firmabilhttp://abaxsverige.se/skatteradgivning/ för anställda (och arbetsgivare)

Hade jag firmabil idag, skulle jag kräva av arbetsgivare att installera elektronisk körjournal för att minimera risken för en skattesmäll

/peter på Abax
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 14 september 2012, 21:46:08 »

Grabbarna och flickorna som bestämmer visar vägen,,  fuska på bara,, de gör det,  varför skulle inte du tanke lite diesel :o

De ger 36 mille till Peter Settman för lite skit baluba eller vad faaaan hans skit heter FiR De festar hit och dit, och så jävla sjuka grejer dem sysslar med.

Ta det ni kan, inget någon behöver skämmas för,, den tiden är sedan länge förbi tummenupp

AMEN  salut

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 september 2012, 21:30:49 »

 tummenupp
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 14 september 2012, 21:25:56 »

Grabbarna och flickorna som bestämmer visar vägen,,  fuska på bara,, de gör det,  varför skulle inte du tanke lite diesel :o

De ger 36 mille till Peter Settman för lite skit baluba eller vad faaaan hans skit heter FiR De festar hit och dit, och så jävla sjuka grejer dem sysslar med.

Ta det ni kan, inget någon behöver skämmas för,, den tiden är sedan länge förbi tummenupp
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 14 september 2012, 21:20:56 »

klockan 17:12 och du hade redan börjat tulla på flaskan?

Nej inte alls,  stör mig bara på att du som många andra tar för givet att bara man kör eller är ägare till en lastbil så får man mer eller mindre diesel till sin privata personbil...
De dropparna som man ev tankar sin privata bil med de 2000mil den rullar om året är en spottstyver gentemot vad lastbilen drar de 15-20000mil den går om året...
Finns betydligt mer allvarligare typer av skattefiffel som nyttjas i detta land som skulle behöva ses över hårdare än hur firmadiesel/bilar nyttjas privat några mil om året....
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 september 2012, 20:47:20 »

Bilar, diesel, kläder och mkt mer används flitigt av privatpersoner som egentligen bekostas av ett företag...
Är inget att sticka under stolen med  tummenupp
Hur är det egentligen med det, du är på väg hem från jobbet med firmabilen, du stannar på Konsum för att köpa mjölk och bröd, är inte det en förmån som företaget får bekosta  dontknow
Eller ska man behöva åka hem och hämta sin privata bil bara för att det ska bli rätt och riktigt  Sc:,h
Är nog inte många företagare som sköter allt till punkt och pricka fast att de egentligen vill få det till att det är så...
Har en T-shirt på mig idag som är betalad av firman som jag jobbar på, vist är jag en busig skattesmitare som inte tar upp den förmånen i deklarationen  :o
Klart som fasen har dragit nytta av firmaprylar privat...

Normalt sett anses resor till och från jobbet som privat körning. Dvs huruvida du stannar på konsum eller inte är inte det mest relevanta utan det är huruvida det anses OK att du väljer att ha firmabilen hemma snarare än på företagets parkering.

En firmabil som har en fast parkering på företagets parkeringsplats har så klart avsevärt mindre sannolikhet att bli klassad som en förmånsbil.

Ser man till den privata kostnaden mellan att ha en privat bil och en firmabil så är det uträknat så att det är mer eller mindre plus minus noll. Däremot är det ju så att om företaget har en överlikviditet så kan privatpersonen få ett avsevärt mycket mindre riskfyllt och smidigt bilägande.

Det mest ekonomiska är att ha en privat bil som är begagnad men av god kvalité och låg försäkringskostnad (lite HP bland annat) samt med låg drivmedelskostnad. Den bilen bör sedan innehas så länge som bara går. Den säljs först när kostnaden för reparationer riskerar göra kalkylen oekonomisk.

Men det är ju inte så kul. :)

Personligen föredrar jag ett fullständigt problemfritt bilägande och att byta bil var tredje år. Så jag betalar förmånsskatten.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 september 2012, 20:39:46 »

Å fasen vad du verkar veta om hur det fungerar för en åkare och hans vanor ang hur man tankar bilen på ett smart sätt  :D
Har du siffror på att en åkare med automatik mer eller mindre har en dieselbil privat???
Om så är fallet, hur många av dem tankar för företagets räkning på den privata bilen???
Är inte så vanligt som många tror det där du beskriver, är inte mer fusk där än på andra ställen vad det gäller att tanka bilen för firmans pengar...
Får säga att du verkar ha bra koll på hur det ska gå till med moms och skatter  tummenupp
Är det för att du ska ha koll så du gör rätt för dig gentemot systemet eller för att veta hur du bäst ska göra "fel/rätt" på ett smart sätt  a:gl
Fått för mig att de som vet hur det ska göras rätt är ofta de som gör mest fel, de vet ju hur det ska göras  ;)

klockan 17:12 och du hade redan börjat tulla på flaskan?
Skrivet av: tyke
« skrivet: 14 september 2012, 20:21:36 »

Hej
Kanske redan tagits upp tidigare i tråden ? Men det börjar bli vanligare att det sätts in Gps i bilen dvs inte sådana som skall underlätta att hitta utan mer åt George Orwell ( 1984) hållet. Gps som visar var fordonen befinner sig vid olika tidpunkter.
Polaren som jobbar med skadesanering/renovering vart inkallad tillsammans med sina kollegor å hade möte med arbetsledning å facket. Där de vart informerade om det nya systemet. Veckan efter sattes det in gps puckar på bilarna.
Införandet var tydligen till viss del av Skatteverkets högre krav på kontroll av privat nyttjande av fordon.

Hade en tokig chef i början av seklet som ville införa liknande krav plus streckkodsläsare som skulle användas vid alla mina besök på olika anläggningar.

Det var en av många anledningar att jag sade upp mig å startade eget....
Nu kan jag till viss del kan styra mitt eget liv  :)

M v h tyke  :D
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 14 september 2012, 19:42:40 »

Restprodukter av fuuul öl, Biogas
Cc 8)
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 14 september 2012, 19:34:23 »

Hade jag ett åkeri med 10 lastbilar hade nog familjen antagligen haft dieselbil av nån anledning tycker inte det är så konstigt tycker ni det  Sc:,h

Ja jag kör ju som de flesta på detta forum vet lastbil, och för dryga månaden så köpte jag min 3:e privata bil under de 8år som jag jobbat i det företaget, gissa vad den har för drivmedel  ::)

Skrivet av: "joka"
« skrivet: 14 september 2012, 19:31:33 »

Bilar, diesel, kläder och mkt mer används flitigt av privatpersoner som egentligen bekostas av ett företag...
Är inget att sticka under stolen med  tummenupp
Hur är det egentligen med det, du är på väg hem från jobbet med firmabilen, du stannar på Konsum för att köpa mjölk och bröd, är inte det en förmån som företaget får bekosta  dontknow
Eller ska man behöva åka hem och hämta sin privata bil bara för att det ska bli rätt och riktigt  Sc:,h
Är nog inte många företagare som sköter allt till punkt och pricka fast att de egentligen vill få det till att det är så...
Har en T-shirt på mig idag som är betalad av firman som jag jobbar på, vist är jag en busig skattesmitare som inte tar upp den förmånen i deklarationen  :o
Klart som fasen har dragit nytta av firmaprylar privat...
Skrivet av: hand
« skrivet: 14 september 2012, 19:22:31 »


Bilar (bilförmån m.m.)
 


En skattepliktig förmån uppkommer om du för privat bruk utnyttjar bil som du får disponera på grund av anställning eller uppdrag. Om arbetsgivaren dessutom tillhandahåller drivmedlet för den privata körningen ska även det beskattas.
Värderingen av bilförmån bygger på schabloner. Hur beräkningen görs framgår av Skatteverkets meddelande om värdering av bilförmån. Förmånsvärdet ska motsvara den inbesparing en genomsnittlig förmånstagare gör genom bilförmånen jämfört med att äga bilen själv.

Du räknar enkelt ut förmånsvärdet med vårt program för bilförmånsberäkning.

När en anställd eller uppdragstagare för privat bruk, i ringa omfattning, använder bil som han får disponera på grund av anställning eller uppdrag så uppkommer ingen skattepliktig bilförmån. Med ringa omfattning avses att bilen används vid högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. För skattefrihet krävs att båda dessa förutsättningar är uppfyllda. I annat fall uppkommer det en skattepliktig bilförmån.

Observera att resor till och från arbetet normalt räknas som privata resor.

Om du som ägare eller anställd i ett företag har dispositionsrätt till en bil måste du, för att undvika bilförmån, kunna visa att bilen endast använts privat i ringa omfattning. Detta görs vanligen med en detaljerad och noggrant förd körjournal men samtliga omständigheter vägs in i bedömningen, som t.ex. det privata bilinnehavet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 september 2012, 19:05:16 »

Hade jag ett åkeri med 10 lastbilar hade nog familjen antagligen haft dieselbil av nån anledning tycker inte det är så konstigt tycker ni det  Sc:,h
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 14 september 2012, 17:12:55 »


Så för de flesta blir detta ett knepigt scenario. Men visst. Det är ju inte för inte som många lastbilsåkare har något dieselslukande monster privat också.

Å fasen vad du verkar veta om hur det fungerar för en åkare och hans vanor ang hur man tankar bilen på ett smart sätt  :D
Har du siffror på att en åkare med automatik mer eller mindre har en dieselbil privat???
Om så är fallet, hur många av dem tankar för företagets räkning på den privata bilen???
Är inte så vanligt som många tror det där du beskriver, är inte mer fusk där än på andra ställen vad det gäller att tanka bilen för firmans pengar...
Får säga att du verkar ha bra koll på hur det ska gå till med moms och skatter  tummenupp
Är det för att du ska ha koll så du gör rätt för dig gentemot systemet eller för att veta hur du bäst ska göra "fel/rätt" på ett smart sätt  a:gl
Fått för mig att de som vet hur det ska göras rätt är ofta de som gör mest fel, de vet ju hur det ska göras  ;)

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 september 2012, 16:24:33 »

När du vill. Samma dag du kör eller en gång vartannat år (även om det rent tekniskt är tanken att kostnaden skall bokföras det räkenskapsår som avses).


Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 14 september 2012, 16:18:18 »

jag är inte ute efter fusk, utan vad som passar mig. Om det nu inte funkar som tänkt, så blir det en privat bil i stället.

 Fråga. När skickar man rese räkningen på jobben? Är det vid bokslut man gör upp det eller är det löpande under året?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 september 2012, 23:27:32 »

BiggerDigger tummenupp
Det borde vara så enkelt men som dom skriver så ska du ju betala förmånen av att kunna använda bilen privat..

Det är smartare att ha en bil vid sidan av företaget som tankas med momsfritt och oskattad bensin..

Den möjligheten förutsätter en massa olika parametrar. Man måste ha en företagsbil eller lastbil som inte är en förmånsbil, med alla problem det innebär. Annars kan det ju inte finnas ett bensinkort som inte är kopplat till en förmån. Därutöver ska företagsbilen och privatbilen gå på samma bränsle.

Sist men inte minst får inte detta förfarande sticka i väg. Man åker dit vid revision om man tankat 4000l bensin om bilen bara nyttjats 2000 mil i företaget, som ett exempel. Då menar jag att man har en bil i företaget som kanske drar en liter per mil lite drygt.

Så för de flesta blir detta ett knepigt scenario. Men visst. Det är ju inte för inte som många lastbilsåkare har något dieselslukande monster privat också. 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 september 2012, 23:22:36 »

Fråga , detta gäller alltså en Iveco lätt lastbil. En flakbil utan baksäte. Så hon som jag träffade på skattemyndigheten antingen missförstod mig, eller så missade jag vad hon menade? För ni verkar ju helsäkra på att jag inte får köra den privat, och hon sa att det går finemang, men det kostar 18,50 milen som min firma får som inkomst o ska sen skatta på den summa, om firman går med vinst, vilket den inte gör i år heller.

Har ett fulltids jobb som anställd, o firman på sidan av

Det du beskriver känner jag inte till, vilket inte betyder att det är rätt.

Lätta lastbilar kan tänkas ha faktorer som sätter ner värdet på förmånen.

Men i övrigt gäller följande:

Citera
Med bil avses både personbilar och andra bilar (lätta lastbilar och liknande) som utnyttjas eller kunnat utnyttjas för personbefordran. Hit räknas även husbilar, som registrerats som lätta lastbilar. Förmånsvärde beräknat enligt reglerna för värdering av bilförmån gäller inte för tung lastbil eller buss. I sådana fall bör värdet av privat användande beräknas enligt allmänna värderingsregler i varje enskilt fall.

Man kan slippa helt så klart men då gäller:

Citera
Med ringa omfattning avses ett fåtal tillfällen per år och en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil (prop. 1993/94:90 s. 94).

Skrivet av: rocas
« skrivet: 13 september 2012, 21:49:46 »

Möjligheten att kunna använda firmabilen/bensinkortet privat....är en förmån i sig. Jag/du måste göra troligt att vi inte använder bilen/kortet privat..

Varför fuska med skatten....?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 13 september 2012, 18:47:06 »

Du torskar om du tankar privatbilen med bensin/diesel som firman har betalat.

Det är bilägarens skyldighet att föra körjournal alt göra troligt att ovanstående ej har skett.

Kör ex. bensinbil privat och dieselbil i firman.

En av bilarna vi har drar ca 1.7 L/milen på vintern och på sommaren mellan 1.1-1.5 L/Milen "bensin". Inte ens vi kan räkna ut hur mycket soppa den drar i månaden så hur någon annan ska klara av det är för mig en gåta..
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 13 september 2012, 17:44:04 »

Fråga , detta gäller alltså en Iveco lätt lastbil. En flakbil utan baksäte. Så hon som jag träffade på skattemyndigheten antingen missförstod mig, eller så missade jag vad hon menade? För ni verkar ju helsäkra på att jag inte får köra den privat, och hon sa att det går finemang, men det kostar 18,50 milen som min firma får som inkomst o ska sen skatta på den summa, om firman går med vinst, vilket den inte gör i år heller.

Har ett fulltids jobb som anställd, o firman på sidan av
Skrivet av: rocas
« skrivet: 13 september 2012, 16:42:52 »

BiggerDigger tummenupp
Det borde vara så enkelt men som dom skriver så ska du ju betala förmånen av att kunna använda bilen privat..

Det är smartare att ha en bil vid sidan av företaget som tankas med momsfritt och oskattad bensin..

Du torskar om du tankar privatbilen med bensin/diesel som firman har betalat.

Det är bilägarens skyldighet att föra körjournal alt göra troligt att ovanstående ej har skett.

Kör ex. bensinbil privat och dieselbil i firman.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 13 september 2012, 11:03:59 »

BiggerDigger tummenupp
Det borde vara så enkelt men som dom skriver så ska du ju betala förmånen av att kunna använda bilen privat..

Det är smartare att ha en bil vid sidan av företaget som tankas med momsfritt och oskattad bensin..
 
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 13 september 2012, 10:46:43 »

I och med att du har nyttjanderätt kostar det dig ett förmånsvärde som läggs på din bruttolön, en fiktiv extralön så att säga. Denna förmån betalar du skatt på som om den vore en lön samt att ditt företag betalar sociala avgifter.

Ja, så är reglerna vad jag har för mig ...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 september 2012, 00:50:54 »

Sorry biggerdigger men du har fått upplägget helt om bakfoten.

En firmabil den kör du inte privat, punkt. Företaget äger/leasar och betalar alla kostnader. Du är fetrökt om du använder den privat.

En förmånsbil äger/leasar företaget och företaget står alla kostnader inkl inköp, service skatt. Allt utom drivmedel (grundläget) och böter. I och med att du har nyttjanderätt kostar det dig ett förmånsvärde som läggs på din bruttolön, en fiktiv extralön så att säga. Denna förmån betalar du skatt på som om den vore en lön samt att ditt företag betalar sociala avgifter. Om vi tänker oss att du tjänar över brytpunkten för statlig skatt och förmånsvärdet är 3000kr så får du 1500 mindre i fickan och företaget får en extra kostnad för sociala avgifter om ca 900kr. Om du lägger ut allt drivmedel får du tillbaks 9kr om du kör i arbetet. Om företaget istället betalar all bensin så får du en förmånsskatt ovanpå din lön, precis som med bilen, om ca 1.1* bensinpriset (jag mins inte exakt) för de mil du kör privat.

Har företaget överlikviditet är det ofta förmånligare att ta en förmånsbil än att köpa privat. 

Om du har en egen bil och kör i tjänsten så får du ca 18kr skattefritt för de mil du kör i tjänsten. Om du har tillräckligt långt till arbetet kan du dra av på skatten för delar av de kostnader du har. Dock betalar inte företaget till och från jobbet med mindre än att det uppstår en förmånsbeskattning.

Skrivet av: rocas
« skrivet: 12 september 2012, 22:27:44 »

Du kan inte hyra din firmabil för privatkörning.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 12 september 2012, 21:15:36 »

Så du har ingen bilförmån på firmabilen, eller?

Oftas går ju skattemyndigheten ut ifrån att en firmabil också används privat och då blir man beskattad för det vad jag vet. (bilförmån).

Men om man har en privat bil och en i firman betalar man kanske ingen bilförmån?
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 12 september 2012, 18:39:59 »

Om jag fattat rätt, så om jag kör min firmabil privat så kostar det mig 18,50 som min firma ska ha av mig. Vid körning till förvärvsarbete då kan jag dra av 18,50 på skatten på mig själv.

Så är det lönsammast att bara ha en firma bil o sen hyra ut den tii sig själv för alla privatkörningar, för i de 18,50 som jag betalar till min firma ingår alla kostnader inklusive soppa ?

För skattemyndighetens skull så gick det bra


Har en bil privat o en på min firma, men kan ju liksom bara köra en i taget,och firmabilen måste jag ju ha. Så en bil ska säljas.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!