Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöring byte cirkulationspump ?  (läst 9035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rengöring byte cirkulationspump ?
« skrivet: 03 oktober 2016, 23:14:31 »
Hej

Två frågor:

Min cirkulationspump har börjat låta en del efter sommaren. Har tests art luftat systemet men verkar vara ok. Det är ett pulserande ljud som inte varit tidigare samt innan sommaren låg diff på fram/retur 7-8 grader som den skall medan nu ligger den på 11+. Kan det vara att cirkulationspumprn börjar ge sig? Om man skall byta antar jag det är bara att stänga vreden innan efter och sen koppla bort den. Finns det någon pump någon rekommenderar.


Fråga 2: om man vill rengöra silen i systemet. Är det då bara att skruva av hylsan efter man stängt ventiler på
BÃ¥da sidor?


Se bilder

Med vänlig hälsning,
Pär

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Rengöring byte cirkulationspump ?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2016, 04:30:31 »
Hej

Två frågor:

Min cirkulationspump har börjat låta en del efter sommaren. Har tests art luftat systemet men verkar vara ok. Det är ett pulserande ljud som inte varit tidigare samt innan sommaren låg diff på fram/retur 7-8 grader som den skall medan nu ligger den på 11+. Kan det vara att cirkulationspumprn börjar ge sig? Om man skall byta antar jag det är bara att stänga vreden innan efter och sen koppla bort den. Finns det någon pump någon rekommenderar.


Fråga 2: om man vill rengöra silen i systemet. Är det då bara att skruva av hylsan efter man stängt ventiler på
BÃ¥da sidor?


Se bilder

Med vänlig hälsning,
Pär
Hej! Det låter som du har fått luft så testa lätta på centrumskruven så kommer det pysa ut luft.Annars byter vi till Grundforsen som ersätter Wilon och kan rekommendera att du pratar med ÅF som kan ge ett bra pris.Jämför gärna pris på nätet och jämför för många som jag har hört ligger vi lite lägre.Annars inga problem att byta.

Japp bara stänga och skruva av och plocka ur och spola rent.Har för mig att vissa så sitter det en låsring som du behöver ta bort.
« Senast ändrad: 04 oktober 2016, 05:25:33 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöring byte cirkulationspump ?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2016, 07:18:42 »
Hej

Tack för snabb feedback. Har testat att lufta men då kom det vatten men kan ju vara någon ficka med så ger väl det ett försök till.
Vilken grundfors modell är det som ersätter wilon?

Ok då vet jag med silen. Behöver man göra systemet trycklöst?


Med vänlig hälsning,
Pär

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Rengöring byte cirkulationspump ?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2016, 07:26:14 »
Hej

Tack för snabb feedback. Har testat att lufta men då kom det vatten men kan ju vara någon ficka med så ger väl det ett försök till.
Vilken grundfors modell är det som ersätter wilon?

Ok då vet jag med silen. Behöver man göra systemet trycklöst?


Med vänlig hälsning,
Pär
Grundfors ups025-70 180 K.Den borde funka men lyssna med  Ã…F angÃ¥ende priset.Vad har du för pump?Nej du behöver inte göra  systemet trycklöst men det kan komma en del vatten när du lossar pÃ¥ muttern när du ska göra rent filtret sÃ¥ därför är det fördel med filterball istället.
« Senast ändrad: 04 oktober 2016, 07:32:39 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöring byte cirkulationspump ?
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2016, 07:41:35 »
Hej

Har Thermia villa 75.

/Pär

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöring byte cirkulationspump ?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2016, 09:39:43 »
Hej igen

Kollade effekten på grundfos. Ligger ju nästan på det dubbla i förhållande till
Wilo vilket kommer ge några hundra extra kWh varje år.
Birde  väl finns effektivare pumpar än som ligger pÃ¥ 120W?

Med vänlig hälsning,
Pär

Utloggad svenb19

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Rengöring byte cirkulationspump ?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2016, 11:01:07 »
Hej, antar du kollat att du har tryck i systemet ?
Beträffande pumpar så är Grundfos en bättre produkt, har rostfritt material runt impellern. Effekten kan ju regleras, du bestämmer själv strömförbrukningen.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöring byte cirkulationspump ?
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2016, 11:15:36 »
Yes trycket är korrekt.

Stämmer inte riktigt att man väljer förbrukning. Man ställer in rätt hastighet på cirk.pump för att uppnå rätt delta. Beroende påmdet får man olika förbrukning. Var mer att denna pump drar mycket mer än Wilo oavsett läge.

Med vänlig hälsning,
Pär

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Rengöring byte cirkulationspump ?
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2016, 13:35:14 »
Hej igen

Kollade effekten på grundfos. Ligger ju nästan på det dubbla i förhållande till
Wilo vilket kommer ge några hundra extra kWh varje år.
Birde  väl finns effektivare pumpar än som ligger pÃ¥ 120W?

Med vänlig hälsning,
Pär
Jodet stämmer men gå ner till 25-60 blir nog lite klent men annars är det bara du beställer en Wilo.Ser att du kör på läge 2 men är det normala fall eftersom du har fått större diff?Testa göra rent filtret innan du beställer om det kanske bara handlar om smutsigt filter som gjort att du fått större diff.
« Senast ändrad: 04 oktober 2016, 13:43:48 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöring byte cirkulationspump ?
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2016, 14:11:48 »
Tack för svar.

Yes 2:an Är det jag kört med hela tiden och då har jag haft ca 6-8 i diff.
Kommer rengöra silen samt testa lufta pumpen ännu mer för att se ifall det blir bra.

/Pär

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöring byte cirkulationspump ?
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2016, 21:56:03 »
Hej

Nu när jag skulle testa avlufta cirk.pumpen lite mer samt testa vrida med skruvmejsel så stängde jag ventilerna före efter för att slippa för mycket spill men nu när jag öppnade den igen så läcker det lite från ena ventilen.
Några idéer på vad man kan göra?

Kan nämna att ljudet i pumpen ändrades väldigt när jag höjde trycket lite.

/Pär

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Rengöring byte cirkulationspump ?
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2016, 04:07:03 »
Hej

Nu när jag skulle testa avlufta cirk.pumpen lite mer samt testa vrida med skruvmejsel så stängde jag ventilerna före efter för att slippa för mycket spill men nu när jag öppnade den igen så läcker det lite från ena ventilen.
Några idéer på vad man kan göra?

Kan nämna att ljudet i pumpen ändrades väldigt när jag höjde trycket lite.

/Pär
Okej men stäng inte ventilerna när cirkulationspumpen går,Det slutar nog droppa efter ett tag men gör rent filtret så ska du nog se att diffen minskar och har du inte gjort rent filtret på länge så är det nog dags för det.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!