Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenberedare i rostfritt eller i koppar?  (läst 9325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmvattenberedare i rostfritt eller i koppar?
« skrivet: 20 februari 2012, 11:00:00 »
Hejsan alla visa forumister

Jag upptäckte igår när jag tappade upp ett bad att varmvattnet var lätt missfärgat. Läste på här i forumet att det förmodligen rör sig om rostangrepp i VV-beredaren. Efter att jag spolat ur allt VV (vattnet blev kallt) + spolning i ca 30 min blev vattnet klart igen. Till saken hör att vi aldrig så att säga "tömt" beredaren tidigare dvs kapaciteten har räckt till. Jag började undersöka och läsa manualerna till pumpen vilken nämner att min pump kan antingen ha rostfri VVB med elektrisk anod eller kopparberedare. När jag öppnar pumpskåpet ser jag ingen anod..betyder detta att jag har kopparberedare??
Kan man kolla mha serienummer el likn vilket material ens varmvattenberedare är gjord av?
Min värmepump C7 HT+ är från 2005, är det rimligt att varmvattenberedare är upprostad redan?

Eftersom vi aldrig tömt beredaren tidigare kan det ha samlats avlagringar i botten som nu sköljts ur och att det inte är någon fara på taket?
Hade en IVT kille som gick igenom anläggningen i april förra året, han hade inga anmärkningar i övrigt på anläggningen.
Bor i Partille med kummunalt VA , vi ska enl kommunen ha mjukt vatten med Ph runt 8.
Mvh
Henrik
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenberedare i rostfritt eller i koppar?
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2012, 19:28:32 »
Här står en del om detta:
http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/vattenkvalitet_korrosionskydd.pdf

Men vilken typ av beredare du har vet jag inte.
Fast det låter som att vattnet inte är korrosivt så jag tycker det låter knepigt att din VVB skulle ha rostat?
Jag tror snarare pÃ¥ avlagringar.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare i rostfritt eller i koppar?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2012, 07:36:42 »
Tackar för länken.
Ska slå en signal till IVT killen som var här, ska se om det inte går att se vad det är för beredare.
Står inget om material heller på typskylten till själva beredarkärlet.

Har även noterat att vattnet som kommer ur "skvallerröret" på tillopp VVB fäller ut en rostliknande beläggning m det samlas upp i ett kärl.
Det kommer ju lite vatten ur detta röret när pumpen värmer VV (helt normalt vad jag förstår).

//H
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenberedare i rostfritt eller i koppar?
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2012, 08:10:46 »
Tackar för länken.
Ska slå en signal till IVT killen som var här, ska se om det inte går att se vad det är för beredare.
Står inget om material heller på typskylten till själva beredarkärlet.

Har även noterat att vattnet som kommer ur "skvallerröret" på tillopp VVB fäller ut en rostliknande beläggning m det samlas upp i ett kärl.
Det kommer ju lite vatten ur detta röret när pumpen värmer VV (helt normalt vad jag förstår).

//H

Det kan inte vara så att dina kallvattenrör är gamla järnrör som drar med sig rost ner i beredaren?

En kopparberedare rostar ju inte och en rostfri hade det nog varit hål på vid detta laget.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare i rostfritt eller i koppar?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2012, 08:31:30 »
Upplysningsvis sÃ¥ var den gamla kopparfodrade Nibe elberedaren frÃ¥n 1969 i utmärkt skick när vi kopplade loss den för ett Ã¥r sedan. Jag hade till och med tänkt använda den som volymförstorare, men jag tänker nu i stället förstora volymen av källaren genom att bära ut den.  ::)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenberedare i rostfritt eller i koppar?
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2012, 15:19:53 »
Hur menar du att det borde varit hål på en rostfri beredare, håller inte de länge än 6 år??
Hela tappvattensystemet består av kopparrör så vitt jag kan se.
Ingen ytterligare missfärgning går att se efter renspolningen, får se om det återkommer vad det lider.

//Henrik
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattenberedare i rostfritt eller i koppar?
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2012, 19:22:36 »
Hur menar du att det borde varit hål på en rostfri beredare, håller inte de länge än 6 år??
Hela tappvattensystemet består av kopparrör så vitt jag kan se.
Ingen ytterligare missfärgning går att se efter renspolningen, får se om det återkommer vad det lider.

//Henrik

Rostfritt är ett lite konstigt namn på ett material. Det vi kallar rostfritt rostar visst under vissa förutsättningar. Det är väldigt stablit, men blir det utsatt för vissa miljöer så rostar det, främst sura miljöer.

Det jag menar är att skulle avlagringen komma från att din rostfria beredare rostar så skulle den nog vara totalt genomrostad vid det här laget. Rostfritt börjar oftast rosta i just svetsarna. Därför tror jag att du har något gammalt järnrör någonstans som rostar. I komunalt vatten med högt ph så är det ganska uteslutet att rostfritt rostar. Vanligt järn däremot, det behöver bara lite syre så är det igång och rostar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!