Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Pen
« skrivet: 03 juni 2026, 06:51:52 »

Jag upptäckte samma sak och har liknande förutsättningar. Har souterränghus där källardelen har avvikande "sommarförutsättningar". Bättre då att låta cirkulationen vara igång hela tiden så utjämnas värmen en smula i huset även om värmepumpen inte värmer radiatorvattnet.

Funderar på att höja tröskeln för sommarläge till ett orimligt värde för att stänga av det helt. Möjligen kan man istället sätta min-värdet för värmebärarpumpen, men jag har inte testat om det överrider sommarläget.
Skrivet av: RJS
« skrivet: 02 juni 2026, 20:23:56 »

Jag hade sommarläge satt på 18 grader och det var 14 i natt, men filtreringstid satt på 24 timmar. Vet inte om det betyder det måste gå 24 timmar under mina 18? Hursom satte sommar på 20 samt 12 timmar. Huset är inte kallt men värmegolven badrum och tvättstuga med kakel blir kalla 😉
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 juni 2026, 18:14:12 »

Sommarläge brukar innebära att värmebärarpumpen står still, radiatorvattnet behöver ju inte cirkulera då. Vet inte hur det är på S1256  men växelventilen brukar stå kvar i läget för varmvattenberedning när pumpen har stannat för att självcirkulation inte ska ge värmeförluster. I så fall kommer hög returtemperatur att finnas kvar rätt länge.

Kan det vara så att sommarläge är inställt på för hög temperatur? Huset behöver tydligen värmas. 
Skrivet av: Capt.M
« skrivet: 02 juni 2026, 14:02:28 »

Det kanske är sommarläget som kickar in? (Om det varit tillräckligt varmt ute under tillräckligt lång tid så slutar maskinen köra ut värme tills det blir svalare igen. Går bra att ställa in.)
Skrivet av: RJS
« skrivet: 02 juni 2026, 05:56:03 »

Om:

1. Pumpen har kört varmvatten.
2. Värmebärarpumpen stannar.
3. Framledning/retur ligger kvar högt.
4. Huset blir kallare.
5. En omstart direkt får värmebärarpumpen att starta, BT2 faller under beräknad framledning och gradminuterna börjar sjunka.

Kör senaste mjukvara, och gradminuter ligger kvar på noll så länge den mäter ”falsk” returtemp? Värmebärarpump inställd på auto

Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!