Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 05 juni 2026, 17:31:13 »Jodå, i grunden förstår jag vad du menade fast jag kanske inte tänkte på alla detaljer.
Men jag ville inte lägga så mycket som "en spänn" på den 24 år gamla värmepumpen och dessutom vet jag inte vilka problem jag kan få med den framöver
Och så tror jag på "lagen om alltings jävlighet" och då kommer säkert de gamla pumpen börjar jävlas i februari månad något år när det är som kallast.
Jag tror/hoppas att en ny värmepump kommer att vara driftsäkrare under dom kommande åren än min 24 år gamla IVT troligen kommer att vara.
Jag passade nu på att öka effekten på den från 7 kW i dag till som max 12 kW eftersom min gamla pump är underdimensionerad. Jag tror att mitt borrhål (155 meter aktivt) kommer att klara tillfälligt "höga" uttag under en begränsad tid om än med sämre COP-värden. Den kommer ju också klara av att själv dra ner effekten om borrhålet blir för kallt.
Och så vill jag helst inte ha två enheter stående bredvid varandra av platsskäl. Även om det visst skulle gå med lite omplanering av vart alla mina bilgrejor, verktyg och annat kan stå
Allt detta gör att jag tycker att det är bättre att köpa en ny pump!
Men jag ville inte lägga så mycket som "en spänn" på den 24 år gamla värmepumpen och dessutom vet jag inte vilka problem jag kan få med den framöver
Och så tror jag på "lagen om alltings jävlighet" och då kommer säkert de gamla pumpen börjar jävlas i februari månad något år när det är som kallast.
Jag tror/hoppas att en ny värmepump kommer att vara driftsäkrare under dom kommande åren än min 24 år gamla IVT troligen kommer att vara.
Jag passade nu på att öka effekten på den från 7 kW i dag till som max 12 kW eftersom min gamla pump är underdimensionerad. Jag tror att mitt borrhål (155 meter aktivt) kommer att klara tillfälligt "höga" uttag under en begränsad tid om än med sämre COP-värden. Den kommer ju också klara av att själv dra ner effekten om borrhålet blir för kallt.
Och så vill jag helst inte ha två enheter stående bredvid varandra av platsskäl. Även om det visst skulle gå med lite omplanering av vart alla mina bilgrejor, verktyg och annat kan stå
Allt detta gör att jag tycker att det är bättre att köpa en ny pump!
.png)











.png)




gäster: 1318
dolda: 0
användare: 5