Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kollektorslang  (läst 3025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Kollektorslang
« skrivet: 26 december 2019, 21:11:14 »
Även om jag har mina aningar om längd så har jag inget dimensioneringsprogram.
Hur lång kollektorslang vill en värmepump ha per kw med acceptabla brinetemperaturer?
Eller hur många watt per meter går att ta ut?
Anta att jag behöver en 5-6kw
Bäst vore ju såklart att ta till men om det inte går.
Jordvärme alltså, i lera.

B

  • Gäst
B
SV: Kollektorslang
« Svar #1 skrivet: 26 december 2019, 21:46:06 »
En 6 kW vp
Dryga 300 m i lera så är det ok
Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kollektorslang
« Svar #2 skrivet: 27 december 2019, 00:00:17 »
Normalt tar man upp ca 10 W/m med jordvärmeslang, för en 6 kW värmepump behövs 400 m jordvärmeslang (1/3 el och 2/3 jordvärme).
Man kan snåla in lite på slangen om det är fördelaktiga förhållanden som leråker i Skåne, om det är dåligt med tomtyta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

B

  • Gäst
B
SV: Kollektorslang
« Svar #3 skrivet: 27 december 2019, 08:04:40 »
jag tog ett exempel pÃ¥ ett hus med en förbrukning pÃ¥   20000 KWH
55-45 pÃ¥ radiatorer  130M2 hus ett plan lägsta KB temp -1 ´ort Stockholm
@carlN   vid 347 meter slinga har man dÃ¥ -1 grad med en diplomat optimum
skulle man acceptera -2 vid som kallast får du en slinga på 263 meter i lera
deaufalt värdet - 4 in på KB som kallast i programmet 172 meter slinga

400 meter i det jag räkna på är onödiga pengar i marken
Med vänlig hälsning
B

Utloggad johan.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Kollektorslang
« Svar #4 skrivet: 27 december 2019, 12:18:45 »
Ok, snyggt!
Men ifall man av dessa 20000kwh tillför effekt från kompletterande värmekälla med låt säga 5000kwh så det värmepumpen skall leverera blir 15000kwh.
Hur gör man då?
Huset kräver ju fortfarande sina 6kw men antal dagar då den behöver leverera det är färre.
Hur optimeras det bäst?
Antar att brinetemp blir högre då och även cop?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Kollektorslang
« Svar #5 skrivet: 27 december 2019, 16:23:15 »
Jag skulle räkna på 20000 kwh så man klarar en vinter utan extra värme källa och jag skulle om det är hyffsat enkelt gräva ner 400 meter slang lär inte kosta många kronor extra jämfört med om du spar in på tex 100 meter och är det trångt skulle jag ändå lägga 400 meter slang fast lite närmare varandra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad johan.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Kollektorslang
« Svar #6 skrivet: 27 december 2019, 18:08:11 »
Det skulle jag oxå höra, gräva ner 400, men nu är verkligheten sån att det inte går.
Skulle fungerat om det inte vore för en ledningsrätt som gör att jag inte får gräva ner slang överallt.
300 är nog stopp men då blir inkommande vatten, avlopp nästan oåtkomligt och all tillgänglig mark nyttjas.
Det är begränsat med yta kan man lungt säga.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Kollektorslang
« Svar #7 skrivet: 27 december 2019, 18:16:24 »
Varför inte fundera pÃ¥ att borra man vet aldrig hur du vill nyttja marken i framtiden. Hur lÃ¥ngt mellan slangarna har  du räknat med ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

B

  • Gäst
B
SV: Kollektorslang
« Svar #8 skrivet: 27 december 2019, 19:35:23 »
@smurfen
Om 263 aktiva meter ger -2 in enligt program
Vilket är en vanlig temp vi borrar efter också.
Motsvarar 100% av det som behövs för att
Ge värmepumpen en bra års cop varför ska vi då
Förlägga (1% av slingan som behövs är 2.63 m lång
2.63/137m = 52% extra) en slinga som motsvarar
52% extra schakt slang och sprit ? 
För 1-1,5 g varmare kb . Det motsvarar inte en liten del
Av kostnaden .

Johan B
Ge oss förutsättningarna så är det enklare att räkna
Nu blir det lite gissningar tyvärr.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Kollektorslang
« Svar #9 skrivet: 27 december 2019, 20:05:31 »
Man gräver ofta med en bred skopa vid jordvärme och lägger då 1 slang i varje kant av schakten men man kan lägga ner slangen tätare och på så vis få ner mera slang på samma yta och få högre brine temp och den enda extra kostnaden är 140 meter slang och ca 140 liter sprit jag anser den kostnaden vara måttlig. Nu kommer inte 400 meter slinga lagd tätare kunna plocka upp energi motsvarande vad den kunde gjort om man haft plats att lägga den glest men det plockar upp mera än 263 meter gör gissar på att det motsvarar närmare 350 meter slinga och utan extra grävning. Att dimensionera för -2 in tycker jag är lite väl lågt framförallt när man kan få högre temp till rätt liten kostnad men valet är fritt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad johan.b

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Kollektorslang
« Svar #10 skrivet: 27 december 2019, 20:14:57 »
Ca 50 meter till berg här i närheten, annars gärna borra.
88 m2 boyta och lika stor oinredd källare (behöver inte ha 20grader i källare)
Golvvärme i lite mer än halva boytan.
Tilläggsisolerat snart hela huset och mest nya fönster.
Inte vinden än dock!
Strax norr om Borlänge i Dalarna.
Har legat på totala 20-21 tusen kwh ink hushållsel med vattenburen elpanna men nu med en luft-luft ca 13000 totalt det här året.
Ca 4m3 vedeldning i en dålig kamin
3st i hushållet.
Har även en modern vedpanna med 2st 1000liters tank i källaren om man vill som jag tänkte kunde vara kvar eftersom det blir lite snålt dimensionera.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang
« Svar #11 skrivet: 27 december 2019, 20:22:58 »
Kan du lägga i slinky så får du ner måååånga meter mer än raka vägar

B

  • Gäst
B
SV: Kollektorslang
« Svar #12 skrivet: 27 december 2019, 20:57:04 »
@smurfen
Varför tror du man ett specifikt cc mått mellan förlagd slang
Ska du ha någon verklig nytta av det ska slangen ha sin beräknade yta att ta energi ifrån .

-2 är inte snålt vid DUT


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Kollektorslang
« Svar #13 skrivet: 27 december 2019, 21:11:11 »
NÃ¥tt specifikt cc mÃ¥tt finns inte vad jag vet eller gör det  Sc:,h däremot brukar man köra med 1 meter mellan slangarna av praktiska skäl men lägger man tex 2 meter mellan hämtar man upp mera energi och mindre om man lägger närmare om allt annat är lika prova lägg in värdena i ett kalkyl program om du har tillgÃ¥ng till nÃ¥tt sÃ¥nt sÃ¥ fÃ¥r du se. Det finns utredningar som visar hur mycket mera energi man kan ta upp pÃ¥ en begränsad yta med tex slinky metod eller genom att förlägga slangen pÃ¥ tex 0,5 meter men kommer inte ihÃ¥g exakt hur mycket det är men ett bra kalkyl program kommer visa hur mycket det skiljer och lägg gärna upp resultatet här om du har tillgÃ¥ng till program alltsÃ¥.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kollektorslang
« Svar #14 skrivet: 27 december 2019, 21:54:40 »
Om man snålar för mycket med jordvärmeslang så finns risken för tjälskjutning som gör trädgården ojämn på våren.
Slangarna kan då även pressas uppåt av tjällyftningen.
Ett sätt att minska belastningen på kollektorn är att koppla in en frånluftsmodul som värmer köldbäraren med frånluften.
Jag tror att kombinationen 300 m jordvärme i lera + frånluftsmodul kan räcka till en 6 kW värmepump i Borlänge.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!