Författare Ämne: Livslängd pÃ¥ luftvärmepumpar?  (läst 36475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CillaM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Livslängd på luftvärmepumpar?
« skrivet: 28 februari 2011, 19:44:11 »
Fick höra i lördags av en person, som själv har luftvärmepump sedan 10-15 år, att hennes blivande installatör för luft/vattenpump, sagt att livslängden på luftvärmepump inte är mer än 5 år. Med en sådan investering som man ändå gör när man skaffar sig en luftvärmepump så borde man väl ändå förvänta sig längre livstid än så?! Vad säger ni som KAN?
Litet hus på 50 kvm. Då, före den 26/1/07, vedeldning i kamin och elelement, trots det skyhög elräkning i relation till hus och boende.
1 person i hushållet. Idag en Panasonic TE9DKE. Jättenöjd!

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2011, 19:53:15 »
Njae. värmepumpen är uppbyggd av en massa olika delar precis som en bil, somliga delar hÃ¥ller inte lika länge som andra och behöver därför bytas under värmesystemets livslängd. Du skrotar inte bilen för att du behöver byta däck väl? Hur länge hÃ¥ller tex en kompressor? bra frÃ¥ga, vissa hÃ¥ller länge andra rasar efter 2 Ã¥r. För att exempelvis kompressor rasar behöver du inte ersätta hela värmepumpen, bara att laga eller ersätta kompressorn. Jag skulle uppskatta den tekniska livslängden till ca 20 Ã¥r, efter 10 Ã¥r bör man dock ha med i kalkylen nÃ¥gon form  avutgift i form av ny cirk-pump eller kompresser eller pÃ¥fyllning av köldmedie eller motsvarande.

Har för mig att statistik från försäkringsbolag säger att nästan 80% av de värmpumpar som har fel är yngre än 5 år, det säger något om livslängden med. Dock framgår det inte vad som är felet, felet kan likaväl vara handhavande som produkt- och installationsfel.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad CillaM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2011, 20:12:21 »
Det var väl ungefär den livslängden jag fick höra när jag köpte min luftvärmepump Joel, och anledningen till att jag gjorde den investeringen.  Men att efter knappt 4 Ã¥r vara tvungen, i mitt fall, byta ut ett lager (innerdelen tjuter sÃ¥ att jag nästan tror jag fÃ¥tt tinnitus, ser fram emot tystnaden som kommer pÃ¥ torsdag) tycker jag är lite väl tidigt.  SÃ¥ man kan dÃ¥ se det som att de äldre pumparna var av bättre kvalitet och kanske bättre installerade... ?
Litet hus på 50 kvm. Då, före den 26/1/07, vedeldning i kamin och elelement, trots det skyhög elräkning i relation till hus och boende.
1 person i hushållet. Idag en Panasonic TE9DKE. Jättenöjd!

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2011, 20:17:14 »
Har en bekant som har en som är 15 år, och den funkar fortfarande, frågan är bara hur effektiv den är det har ju hänt en del sen 80talet
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2011, 20:31:50 »
Det var väl ungefär den livslängden jag fick höra när jag köpte min luftvärmepump Joel, och anledningen till att jag gjorde den investeringen.  Men att efter knappt 4 Ã¥r vara tvungen, i mitt fall, byta ut ett lager (innerdelen tjuter sÃ¥ att jag nästan tror jag fÃ¥tt tinnitus, ser fram emot tystnaden som kommer pÃ¥ torsdag) tycker jag är lite väl tidigt.  SÃ¥ man kan dÃ¥ se det som att de äldre pumparna var av bättre kvalitet och kanske bättre installerade... ?

Har ingen aning om hur kvaliteten på värmepumpar förändrats över tid. Skulle väl tro att det är som med allt annat, man kan ha otur och saker går i sönder tidigare än man tänkt. Det är nog inte kostigare med andra prylar man har i sitt hem, bara prislappen som skiljer.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad peran1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2011, 16:33:40 »
min panasonic åkte ur för 1 vecka sedan 6 år gamal,kompressorn började låta igen vill inte byta en gång till.riktikgt mög enligt min mening 1 kompressor byte efter 3 år. 2 fläkt motorer,har också hört att dom flesta pumpar är slut efter 7 år

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2011, 00:29:38 »
Eftersom frågan kom upp just på Panasonicforumet....

är den enkel att besvara för majoriteten av modellerna. Tex E9DKE.

-Inom cirka 2 år visar sig större konstruktionsfel (tex H16 i mitt fall) . Om det inte går på garantin är det bara att skrota pumpen

-Efter cirka 3-4 år så visar sig lagerskador i innefläkten. Om man inte kan övertyga en vänligt sinnad leverantör att byta fläktmotor på garantin på övertid så kostar det cirka 2-3.000kr.

-Efter 6-7 Ã¥r sÃ¥ kan  kompressorn vara utsliten och börjar lÃ¥ta som en stenkross. Kostar kanske 10.000kr att Ã¥tgärda. Ã…tervinning!

-Om VP fortfarande är i livet efter 8 år är det dags att byta fläktmotor i innedelen en andra gång. Då är det nog "Game Over" och VP går definitivt till återvinning.
« Senast ändrad: 23 mars 2011, 09:37:52 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2011, 16:11:18 »
Fick höra i lördags av en person, som själv har luftvärmepump sedan 10-15 år, att hennes blivande installatör för luft/vattenpump, sagt att livslängden på luftvärmepump inte är mer än 5 år. Med en sådan investering som man ändå gör när man skaffar sig en luftvärmepump så borde man väl ändå förvänta sig längre livstid än så?! Vad säger ni som KAN?

Om du väljer nåt annat märke än panasonic av dom större tillverkarna kan du nog räkna med betydligt längre livslängd, ingen nämnd och ingen glömd. ^-^
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad psyked

  • Servicetekniker
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2011, 07:48:04 »
Dock så har flera andra bolag, bland annat LG också drabbats av bland annat H16.
En värmepumps livslängd av vad du gör den till, slarvigt rengjorda filter leder till att
Kompressorn sliter ut sig snabbare och förkortar din livslängd markant.

Vill du ha maximal livslängd, då bör du rengöra filtrena ofta samt serva pumpen regelbundet

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2011, 09:40:06 »
Dock så har flera andra bolag, bland annat LG också drabbats av bland annat H16.
En värmepumps livslängd av vad du gör den till, slarvigt rengjorda filter leder till att
Kompressorn sliter ut sig snabbare och förkortar din livslängd markant.

Vill du ha maximal livslängd, då bör du rengöra filtrena ofta samt serva pumpen regelbundet

Intressant....

vad är det för service man skall göra för att förlänga livet på Panasonic?. Förutom att byta fläktlager vart tredje år??
« Senast ändrad: 23 mars 2011, 09:41:52 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2011, 09:54:02 »
Eftersom frågan kom upp just på Panasonicforumet....
är den enkel att besvara för majoriteten av modellerna. Tex E9DKE.
-Inom cirka 2 år visar sig större konstruktionsfel (tex H16 i mitt fall) . Om det inte går på garantin är det bara att skrota pumpen
-Efter cirka 3-4 år så visar sig lagerskador i innefläkten. Om man inte kan övertyga en vänligt sinnad leverantör att byta fläktmotor på garantin på övertid så kostar det cirka 2-3.000kr.
-Efter 6-7 Ã¥r sÃ¥ kan  kompressorn vara utsliten och börjar lÃ¥ta som en stenkross. Kostar kanske 10.000kr att Ã¥tgärda. Ã…tervinning!
-Om VP fortfarande är i livet efter 8 år är det dags att byta fläktmotor i innedelen en andra gång. Då är det nog "Game Over" och VP går definitivt till återvinning.
Panasonic DKE-modellerna är väl att ta till i extremfallet på kort livslängd, med tanke på de kända felen. Annars är 5 års livslängd verkligen i kortaste laget tror jag, 10 år skulle jag vilja säga. Byta lager i en innedel efter 4 år är ju ingen större åtgärd och inget man behöver tveka på att åtgärda, förhoppningsvis har man 5 års garanti/trygghetsförsäkring.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2011, 10:01:52 »
Eftersom frågan kom upp just på Panasonicforumet....
är den enkel att besvara för majoriteten av modellerna. Tex E9DKE.
-Inom cirka 2 år visar sig större konstruktionsfel (tex H16 i mitt fall) . Om det inte går på garantin är det bara att skrota pumpen
-Efter cirka 3-4 år så visar sig lagerskador i innefläkten. Om man inte kan övertyga en vänligt sinnad leverantör att byta fläktmotor på garantin på övertid så kostar det cirka 2-3.000kr.
-Efter 6-7 Ã¥r sÃ¥ kan  kompressorn vara utsliten och börjar lÃ¥ta som en stenkross. Kostar kanske 10.000kr att Ã¥tgärda. Ã…tervinning!
-Om VP fortfarande är i livet efter 8 år är det dags att byta fläktmotor i innedelen en andra gång. Då är det nog "Game Over" och VP går definitivt till återvinning.
Panasonic DKE-modellerna är väl att ta till i extremfallet på kort livslängd, med tanke på de kända felen. Annars är 5 års livslängd verkligen i kortaste laget tror jag, 10 år skulle jag vilja säga. Byta lager i en innedel efter 4 år är ju ingen större åtgärd och inget man behöver tveka på att åtgärda, förhoppningsvis har man 5 års garanti/trygghetsförsäkring.

Hah...

ett lagerbyte på en Panasonic kostar 2-3.000kr och måste göras inom 2-4 år. Vad tror du att man får från försäkringsbolaget efter 4 års avskrivning??

Tyvärr är det nog Återvinningen som gäller i de flesta fall.

Dåliga lager finns tyvärr på de flesta nya Panasonicmodeller.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41041.0
« Senast ändrad: 23 mars 2011, 10:06:28 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #12 skrivet: 23 mars 2011, 16:54:30 »
Luftvärmepumpsforum=hata Panasonic.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #13 skrivet: 24 mars 2011, 10:39:22 »
Eftersom frågan kom upp just på Panasonicforumet....
är den enkel att besvara för majoriteten av modellerna. Tex E9DKE.
-Inom cirka 2 år visar sig större konstruktionsfel (tex H16 i mitt fall) . Om det inte går på garantin är det bara att skrota pumpen
-Efter cirka 3-4 år så visar sig lagerskador i innefläkten. Om man inte kan övertyga en vänligt sinnad leverantör att byta fläktmotor på garantin på övertid så kostar det cirka 2-3.000kr.
-Efter 6-7 Ã¥r sÃ¥ kan  kompressorn vara utsliten och börjar lÃ¥ta som en stenkross. Kostar kanske 10.000kr att Ã¥tgärda. Ã…tervinning!
-Om VP fortfarande är i livet efter 8 år är det dags att byta fläktmotor i innedelen en andra gång. Då är det nog "Game Over" och VP går definitivt till återvinning.
Panasonic DKE-modellerna är väl att ta till i extremfallet på kort livslängd, med tanke på de kända felen. Annars är 5 års livslängd verkligen i kortaste laget tror jag, 10 år skulle jag vilja säga. Byta lager i en innedel efter 4 år är ju ingen större åtgärd och inget man behöver tveka på att åtgärda, förhoppningsvis har man 5 års garanti/trygghetsförsäkring.
Hah...
ett lagerbyte på en Panasonic kostar 2-3.000kr och måste göras inom 2-4 år. Vad tror du att man får från försäkringsbolaget efter 4 års avskrivning??
Tyvärr är det nog Återvinningen som gäller i de flesta fall.
Dåliga lager finns tyvärr på de flesta nya Panasonicmodeller.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41041.0
Nu tolkade jag visserligen "lagerbyte" (inlägget från CillaM) inte som att byta hela fläktmotorn utan jag trodde att andra ändens "stödlager" åsyftades, vilket är en betydligt billigare åtgärd. OCH som jag skrev så är ju Panasonic ett "bra" exempel på LÅG livslängd och förhoppningsvis inte tongivande då det gäller livslängd rent generellt. SAMT att om man har köpt en Panasonic på "rätt" sätt så är garantierna förlängda både på byte av fläktmotor samt kompressor. Den här tråden gällde inte gnäll på Panasonic utan livslängd så vi kanske ska hålla oss till den disskussionen!?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #14 skrivet: 24 mars 2011, 11:18:44 »
Då håller vi oss till diskussionen...

med sina kombinationer av olika konstruktionsfel som inte verkar ta något slut, så har Panasonic sannolikt den kortaste livslängden på marknaden. Även om man fått ett byte av utedelen på garantin så är min uppfattning att den ligger runt 5-6 år.

Pana är förmodligen den mest spridda LL-värmepumpen och har en mycket stor påverkan på median-livslängden. Panasonic har pumpat ut en djungel av olika modeller med olika beteckningar de senaste åren
« Senast ändrad: 24 mars 2011, 11:26:54 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser