Författare Ämne: Livslängd pÃ¥ luftvärmepumpar?  (läst 36475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindejo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #15 skrivet: 24 mars 2011, 17:24:23 »
Då håller vi oss till diskussionen...

med sina kombinationer av olika konstruktionsfel som inte verkar ta något slut, så har Panasonic sannolikt den kortaste livslängden på marknaden. Även om man fått ett byte av utedelen på garantin så är min uppfattning att den ligger runt 5-6 år.

Pana är förmodligen den mest spridda LL-värmepumpen och har en mycket stor påverkan på median-livslängden. Panasonic har pumpat ut en djungel av olika modeller med olika beteckningar de senaste åren

Vilket faktaunderlag grundar du dessa påståenden på? Jag har försökt tolka Folksams rapport men den går ju inte ens att använda för att se om något märke skulle vara överrepresenterat när det gäller skadeanmälningar.

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #16 skrivet: 25 mars 2011, 08:09:37 »
En av de svåra sakerna om man ska bedöma livslängd är ju att ingen antagligen har en aning om hur många pumpar som finns ute i stugorna. Jag är inte heller säker på att livslängden på Panasonic förkortas av de dåliga fläktmotorerna, anses pumpen förbrukad när man bytt en motor? Det är också en väldigt individuell bedömning att göra när det är värt att reparera kontra skrota en pump.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #17 skrivet: 25 mars 2011, 09:24:21 »
Då håller vi oss till diskussionen...

med sina kombinationer av olika konstruktionsfel som inte verkar ta något slut, så har Panasonic sannolikt den kortaste livslängden på marknaden. Även om man fått ett byte av utedelen på garantin så är min uppfattning att den ligger runt 5-6 år.

Pana är förmodligen den mest spridda LL-värmepumpen och har en mycket stor påverkan på median-livslängden. Panasonic har pumpat ut en djungel av olika modeller med olika beteckningar de senaste åren

Vilket faktaunderlag grundar du dessa påståenden på? Jag har försökt tolka Folksams rapport men den går ju inte ens att använda för att se om något märke skulle vara överrepresenterat när det gäller skadeanmälningar.

Folksams rapport...

ger nog inte mycket information.

Du mÃ¥ste utgÃ¥ frÃ¥n Panasonic's (och deras Ã¥terförsäljares) egna uttalanden betr garantifel mm. Samt  frÃ¥n information och omröstningar pÃ¥ detta forum. Prova med att söka pÃ¥ H16, fläktmotorer, lager och avfrostning. Och jämför med inlägg rörande andra fabrikat. Överväldigande, räkna själv.

Sen kan man anta att Panasonic sannolikt är den mest spridda LL. Men det är inte visat att Pana är mest såld, pga att SVEP inte offentliggjort försäljningssiffror.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad lindejo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #18 skrivet: 25 mars 2011, 11:58:15 »
Då håller vi oss till diskussionen...

med sina kombinationer av olika konstruktionsfel som inte verkar ta något slut, så har Panasonic sannolikt den kortaste livslängden på marknaden. Även om man fått ett byte av utedelen på garantin så är min uppfattning att den ligger runt 5-6 år.

Pana är förmodligen den mest spridda LL-värmepumpen och har en mycket stor påverkan på median-livslängden. Panasonic har pumpat ut en djungel av olika modeller med olika beteckningar de senaste åren

Jag misstänker att jag kan läsa hur många inlägg som helst på detta forum utan att för den skull kunna räkna ut den genomsnittliga livslängden för något fabrikat som säljs idag.
Vilket faktaunderlag grundar du dessa påståenden på? Jag har försökt tolka Folksams rapport men den går ju inte ens att använda för att se om något märke skulle vara överrepresenterat när det gäller skadeanmälningar.

Folksams rapport...

ger nog inte mycket information.

Du mÃ¥ste utgÃ¥ frÃ¥n Panasonic's (och deras Ã¥terförsäljares) egna uttalanden betr garantifel mm. Samt  frÃ¥n information och omröstningar pÃ¥ detta forum. Prova med att söka pÃ¥ H16, fläktmotorer, lager och avfrostning. Och jämför med inlägg rörande andra fabrikat. Överväldigande, räkna själv.

Sen kan man anta att Panasonic sannolikt är den mest spridda LL. Men det är inte visat att Pana är mest såld, pga att SVEP inte offentliggjort försäljningssiffror.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #19 skrivet: 25 mars 2011, 17:11:44 »
Ett litet inlagg..

Byte av flaktlager ser jag mer som en service atgard an ett fel..
det som darimot ar trist ar att man inte gor moterna sa att man kan byta lager,och inte som nu nar dom blivit helgjutna utbytes enheter..


Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #20 skrivet: 25 mars 2011, 17:50:50 »
Ett litet inlagg..

Byte av flaktlager ser jag mer som en service atgard an ett fel..
det som darimot ar trist ar att man inte gor moterna sa att man kan byta lager,och inte som nu nar dom blivit helgjutna utbytes enheter..


Dogge

Jodå...

även byte av utedel på en Panasonic ser jag numera som en ren serviceåtgärd.

Trist bara att man inte kan göra det själv! Och att det kostar en slant.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Livslängd på luftvärmepumpar?
« Svar #21 skrivet: 03 april 2011, 23:31:11 »
Ett litet inlagg..

Byte av flaktlager ser jag mer som en service atgard an ett fel..
det som darimot ar trist ar att man inte gor moterna sa att man kan byta lager,och inte som nu nar dom blivit helgjutna utbytes enheter..


Dogge

Jodå...

även byte av utedel på en Panasonic ser jag numera som en ren serviceåtgärd.

Trist bara att man inte kan göra det själv! Och att det kostar en slant.

 ;D ;D ;D.Ja jag fattar galoppen,men ser man det ur produkt synpunkt sÃ¥ är det ju en väldigt simpel grej,
som tyvärr kostar en del om man inte kan göra det själv.
bäst att kommentera att jag menar fläktlagren och inte utedelen..=)

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!