Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Ventec (igen)  (läst 19686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Ventec (igen)
« skrivet: 18 april 2020, 22:47:08 »
Är på jakt efter en ersättare till min Nibe F301 med läckande varmvattentank (fortfarande hel kompressor dock efter 27 år). Är inte så sugen på IVT 402 (samma som 302 med ljudproblem?), Nibe F370 (dålig livslängd med propan?), eller CZ EX35 (dålig service/kvalite?), den som kvarstår är då Thermia Ventec. Men tyvärr hittar jag väldigt lite omdömen om denna, har hittat en kille på fejjan som var nöjd, lite väl tunt underlag tycker jag.

Någon som vet något?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9684
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #1 skrivet: 19 april 2020, 09:03:52 »
MÃ¥ste vara en härlig känsla med hel kompressor efter 27 Ã¥r i alla fall. Med min 310P har genomsnittslängden pÃ¥ kompressorerna bara blivit drygt 7 Ã¥r. När det gäller IVT Vent 302 sÃ¥ läste jag inlägg att de tog fram ett modifierings-kit  som löste ljudproblemen. Nya IVT Vent 402 borde därmed vara ok tror jag. Söker ocksÃ¥ mer information om Thermia Ventec som jag tycker är intressant för utbyte. De har förenklat konstruktionen och sparat 50 kg jämfört med IVT och NIBE men en frÃ¥ga är hur mycket varmvatten den verkligen ger?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #2 skrivet: 19 april 2020, 09:22:17 »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9684
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #3 skrivet: 19 april 2020, 10:07:00 »
Ja det där var ingen lustig historia (jag hade glömt den). Tre exemplar med läckage inom loppet av några månader. Hoppas de kan lösa problemet nu så att inte fler drabbas.
« Senast ändrad: 19 april 2020, 12:26:52 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #4 skrivet: 22 april 2020, 15:14:49 »
MÃ¥ste vara en härlig känsla med hel kompressor efter 27 Ã¥r i alla fall. Med min 310P har genomsnittslängden pÃ¥ kompressorerna bara blivit drygt 7 Ã¥r. När det gäller IVT Vent 302 sÃ¥ läste jag inlägg att de tog fram ett modifierings-kit  som löste ljudproblemen. Nya IVT Vent 402 borde därmed vara ok tror jag. Söker ocksÃ¥ mer information om Thermia Ventec som jag tycker är intressant för utbyte. De har förenklat konstruktionen och sparat 50 kg jämfört med IVT och NIBE men en frÃ¥ga är hur mycket varmvatten den verkligen ger?

Ja, alltid något.
Plattvärmeväxlare i beredaren för värmen istället för separat tank, nackdelar med det? Är osäker på hur IVT har löst det. Varmvattenberedaren är ju ungefär lika stor som de andra, men effektmässigt är det lite svårt att jämföra då den har en elpatron för varje system istället för gemensam.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9684
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #5 skrivet: 22 april 2020, 18:03:55 »
Jag tolkar det som att plattvärmeväxlaren används vid uppvärmning av huset. Ställer magnetventilerna om sig så cirkulerar köldmediet istället ner i en kondensorslinga(?) inne i varmvattenberedaren. Inte lätt att veta. Man undrar ju också hur stor el-patronen i varmvattenberedaren är och hur hög el-tillsatsen till uppvärmningen blir med angivna säkringar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #6 skrivet: 22 april 2020, 21:13:07 »
Ja, så borde det vara, jag tolkar nog bara bilderna lite fel.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2020, 21:28:45 »
Har funderat klart och beställt en Thermia, återkommer med resultat.

Hedéenen

  • Gäst
Hedéenen
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2020, 19:14:54 »
Hur gick det med installationen? Är du nöjd?

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2020, 08:55:35 »
Den installeras nästa vecka, återkommer med en recension.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #10 skrivet: 07 september 2020, 22:51:15 »
Hejsan Twinsen! ;)

Hur har det gått med installationen av Din Thermia Ventec?

Är lite nyfiken pÃ¥ just Thermia Ventec dÃ¥ min mamma nu behöver sin tredje FLVP i sitt hus frÃ¥n 1987. Min svärmor bor i ett radhus frÃ¥n 1938 och använder sin oljepanna fortfarande. Inget byte där, inte! ;)   

FLVP Nr 1 var en ElektroStandard (16 år blev den). Nuvarande FVLP är en Autoterm 190 F (Samma som IVT 490). Den är 17 år.

Det som jag gillar med Thermia Ventec är att det i alla fall är R134a som köldmedium samt att det är en rostfri varmvattenberedare. Vad fick Du ge för Din Thermia Ventec, inklusive installation?
undrar Bislet

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #11 skrivet: 12 september 2020, 23:09:37 »
Valet föll på Thermia då de andra hade kända nackdelar (se ovan) och magkänsla. Möjlighet till 18 års försäkring ger en känsla av att de i alla fall själva tror på produkten. Thermia är även den enda med flytande kondensering (bättre verkningsgrad), vad jag vet. Dock funderade jag på hur det skulle påverka antal start/stopp samt knäppningar i radiatorsystemet, då framledningstemperaturen pendlar mer med den tekniken. Bor i ett radhus på två våningar från -93 med radiatorer i ettrörssystem.

Värmen har knappt varit igång mer än någon dag, varmvattnet en månad, men än så länge kan jag konstatera följande:

Styrsystemet: Nilan CTS 602, känns enklare med färre inställningar/information än Nibe/IVT, finns ingen färdig uppkopplingsmöjlighet (ej förberedd för Thermia Link), går inte att koppla in en separat rumsgivare.
Dock har den modbus, men då krävs att man snickrar ihop något eget, tex med openHAB eller liknande (modbusregister finns på Nilans hemsida). Rumsgivaren har de löst med en frånluftsgivare med motsvarande funktion, och det går ju att flytta den till valfri placering i huset om man har det behovet och är lite händig.
Har dock inte hittat någon inställning/funktion jag saknar, allt som behövs finns, men vill man ha lull-lull, loggning, uppkoppling mm kanske man blir besviken.

Ljudnivån gjorde att IVT gick helt bort då jag helst vill ha det knäpptyst, men det är ju lite väl naiva förväntningar med den här uppvärmningsmetoden. Kompressorljudet hörs svagt i delar av anslutande rum, men inte mer än att man inte tänker på det, på övervåningen är det knäpptyst.
Lite skillnad mot den gamla pumpen som skramlade överallt i huset.
 
Höjden på under 2 m var en stor fördel i mitt fall då takhöjden endast är 2,18, och ventilationsanslutningarna inte är på samma ställen. Den inte så lösningsorienterade installatören gjorde ett bedrövligt jobb, men med rimlig kompetens bakom spakarna blev resultatet bra till slut.

När pumpen började gå mot värmesystemet kände jag mig nästan osunt nyfiken. Den startade 2,7 gånger i timmen, vilket bör vara det mest frekventa driftläget, vid högre värmebehov kommer den gå längre och starta mer sällan, så det känns inte som ett orimligt utgångsläge. När värmen startar hörs tendens till knäppningar i värmesystemet, men det kändes som att det försvann efter några timmar. Detta går till viss del att justera med hur mycket framledningen ska få pendla, men minskad tolerans ger ju högre antal starter.

Varmvatten: Tja, den gör det tillräckligt mycket och tillräckligt varmt, utan värmesystemet igång behövs inte elpatronen alls.

54300 med rot, är än så länge nöjd som en kråka i kalasbyxor.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #12 skrivet: 13 september 2020, 06:16:12 »
Citera
Dock har den modbus, men då krävs att man snickrar ihop något eget
Med Node-RED (googla) och en raspberry pi så fixar man det på nolltid. Du behöver eventuellt nåt seriellt modbus interface. Jag gjorde en liknande lösning för vår gamla Comfortzone, fungerat klockrent i alla år

Kul att se uppbyggnaden av den (jag tittade i dokumenten på nätet). Allting som alstrar egenvärme såsom fläkt, kompressor mm sitter ju på rätt sida, dvs till höger innan förångaren i skåpet så att egenvärmen kommer hjälpa till vid avfrostning (och inte som Nibe med 750/730 där allt sitter fel, dvs efter förångaren). Nu ska du ju inte behöva få så många avfrostningar på den här pumpen som bara kan ge 2.2 kW om man håller rätt fart på frånluften. Det verka inte finnas en avluftsgivare så man får nöja sig med att mäta temperaturen på förångaren. Det är en bra hälsokontroll på att kompressorn fungerar som den ska. Jag har mätt den i flera år för att få en indikation på om något i kompressorn inte står rätt till. Ser även att det är samma köldmedel R134a som i vår Comfortzone, det lär ju vara en bättre sort så kompressorn förhoppningsvis håller längre. Synd att dom inte petar in en varvtalsstyrd scroll kompressor i dessa billigare/mindre pumpar, då skulle den gå ännu jämnare och tystare en stor del av tiden

Citera
vill man ha lull-lull, loggning, uppkoppling mm kanske man blir besviken
Asch, det viktiga är ju just enkelhet och driftsäkerhet. Vad är pumpens egentliga huvuduppgift? Inte att vara spelkonsol i alla fall...ibland blir det bara för mycket. Våra disk och tvättmaskiner har tydligen wifi uppkopplingsmöjligheter men jag behöver inte starta dessa när jag sitter i bilkö

Blir intressant att höra hur den fungerar nu när värmebehovet snart ökar
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #13 skrivet: 14 september 2020, 18:30:57 »
Hejsan Twinsen  Varmt tack för Ditt utförliga svar tummenupp

När det gäller "Möjlighet till 18 Ã¥rs försäkring" sÃ¥ undrar jag vad det innebär, i praktiken? När det gäller Autoterm 190 F sÃ¥ hade min mamma tilläggsförsäkring till den vilket innebar att försäkringbolaget Arctic AB i Huddinge täckte upp den kostnad som inte täcktes av hemförsäkringen. Man var först tvungen att höra av sig till sitt försäkringsbolag som i min mammas fall är Länsförsäkringar. Därefter fick man skicka in en kopia av skadegodkännande frÃ¥n Länsförsäkringar till Arctic AB. Vad gäller FLVP sÃ¥ har Länsförsäkring: tvÃ¥ Ã¥r utan avdrag, sedan 10% per Ã¥r, dvs efter 12 Ã¥r är värdet 0. Självrisk tillkommer. T o m tolfte Ã¥ret sÃ¥ täckte Arctic ABs tilläggsförsäkring för självrisk o Ã¥ldersavdrag.  Efter 12 Ã¥r var det inte längre lönt att ha nÃ¥gon tilläggsförsäkring. Alla kostnader som uppkommit f o m Ã¥r 13 har hon fÃ¥tt betala själv. Inga större summor dock, tack och lov.

Ev. hög ljudnivå störs inte min mamma av då FLVP är placerad i grovköket i andra delen av huset. Huset är ett 1 1/2 plans trähus från 1987. Endast bottenplan (95 m2) är dock inredd. Ingen golvvärme. Endast radiatorer.

"Lull-lull" klarar min mamma sig bra utan. Hon vill bara ha en FLVP som är pålitig och gör sitt jobb! :)

Thermia Ventec lanserades ju hösten 2018 så om modellen inte utföll till belåtenhet så "borde" man ju hitta några missnöjda ägare via Internet. Det har jag inte lyckats göra! ;)

När det gäller installation så borde väl installatörerna/ÅF ha genomgått kurser via Thermiaskolan så att de kan sköta installationen, på ett bra sätt, tycker man:
https://www.thermia.se/thermiaskolan/

"54300 kr med rot" tycker jag låter som ett mycket bra pris! Jag väntar nu med spänning på kommande offert från den lokale Thermia ÅF. Han är en duktig installatör som även installerade Autoterm 190 F, år 2003, och har sett till den under alla år.
 
Återkommer när jag fått offerten!

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #14 skrivet: 16 september 2020, 23:02:18 »
Citera
Synd att dom inte petar in en varvtalsstyrd scroll kompressor i dessa billigare/mindre pumpar, då skulle den gå ännu jämnare och tystare en stor del av tiden

Så tänkte jag med i urvalet, men nu känner jag mig faktiskt rätt nöjd med att slippa varvtalsstyrningen med risk för frekvensljud som folk verkar ha problem med. Den lär dessutom ändå gå på max mest hela tiden när utetemperaturen sjunker några grader till.

Citera
När det gäller "Möjlighet till 18 års försäkring" så undrar jag vad det innebär, i praktiken?

Det är även Arctic som försäkrar denna, och en förutsättning för att få ersättning är att skadan reglerats av villaförsäkringen, så jag tolkar det som att försäkringen i mitt fall med Trygg Hansa (3 år, 15%) är meningslös efter 10 år. Understiger skadan självrisken uteblir således även ersättning. Bra information om detta, Bislet!

Citera
Thermia Ventec lanserades ju hösten 2018 så om modellen inte utföll till belåtenhet så "borde" man ju hitta några missnöjda ägare via Internet. Det har jag inte lyckats göra! ;)

Precis min tanke, dock hittade jag i princip inga positiva omdömen heller. Men men, yolo liksom.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #15 skrivet: 17 september 2020, 10:28:29 »
Citera
risk för frekvensljud som folk verkar ha problem med. Den lär dessutom ändå gå på max mest hela tiden när utetemperaturen sjunker några grader till

På nibes burkar ja, där har folk visst spärrat ut vissa frekvensband. På min inga problem. Sedan sant att den kanske skulle gått max ändå eftersom den är så liten. I vårt fall räcker det oftast med "lite grann" för att den skall orka leverera det aktuella behovet. Vad jag mer tänkte på är att starten också blir mjukare med en scrollkompressor, kanske bra för livslängden, vi får se när det gått fler år vad som händer

När det gäller Arctic, läser jag i mina villkor att dom ersätter bÃ¥de självrisken och eventuellt Ã¥ldersavdrag. Finns det alltsÃ¥ en fallucka inbyggd? Att om burken är för gammal sÃ¥ ersätts inget av hemförsäkringen vilket innebär ingen självrisk vilket i sin tur innebär att Arctic inte vill betala ut nÃ¥got alls eftersom inget försäkringsärende skapats? Eller har jag fattat fel? Känns ju i sÃ¥ fall som att Arctic ska betala hela rubbet sÃ¥ länge deras försäkring gäller, Ã¥ldersavdraget är ju dÃ¥ 100%, om inte hemförsäkringen bidrar med nÃ¥got 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #16 skrivet: 19 september 2020, 21:46:48 »
Precis, för mig är det viktigaste att den håller och det visar sig ju med tiden. Återkommer alltså om tio-femton (eller 27?) år angående detta!

Efter lite googlande insåg jag att mina försäkringsvillkor gäller för de första 6 åren, villkoren i den senare försäkringen innehåller även:

Citera
Överstiger skadekostnaden självrisken, men villaförsäkringsbolaget har gjort avskrivning med 100 % på det försäkrade objektet, ersätter försäkringen skadekostnaden, även om villaförsäkringsbolaget till följd av avskrivning inte har betalat ut ersättning, dock högst med 80 % av produktens ursprungliga inköpspris.

Falskt alarm alltså från min sida, nu fortsätter vi lördagskvällen.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #17 skrivet: 21 september 2020, 16:39:28 »
Hejsan Twinsen, :)

Idag fick jag offerten pÃ¥ Thermia Ventec som är pÃ¥ "55000 kr med rot". tummenupp I detta pris ingÃ¥r ocksÃ¥ demontering av den gamla pannan dvs Autoterm 190 F. Jag har accepterat offerten och väntar nu pÃ¥ besked när Thermia Ventec kan installeras hos min mamma. 
 
Övriga offerter som jag fått in är:

NIBE F370: 67500 kr inklusive ROT. I detta pris ingår också injustering samt rengöring/rensning av ventilationskanaler.

NIBE F370: 60963 kr inklusive ROT.

IVT Vent 402: 52500 kr inklusive ROT. Tillkommer: Bärhjälp: DÃ¥ värmepumpen är väldigt tung krävs det fyra personer för att bära in och ut värmepumpen pÃ¥ ett säkert sätt.  Kunden ombesörjer att det finns tre personer som kan bära utöver installatören. Person som bär skall vara vid god hälsa och vana vid att bära. Det gÃ¥r ocksÃ¥ att köpa in bärhjälp för 1000kr/st.  I samband med installationen av värmepumpen sÃ¥ rekommenderas ocksÃ¥ att man rengör
ventilationskanalerna. Kostnad 1500 kr (inkl. moms & ROT-avdrag). Tekniker som utför kanalrengöring är även tillgänglig som bärhjälp.

IVT erbjuder 3 års garanti till att börja med. Gör man service år 3 och år 5 så förlängs den till 6 år. Uppgift om servicekostnad för år 3 resp år 5 har jag inte fått.

Vad gäller Thermia så behöver man INTE göra service år 3 respektive år 5 för att kunna förlänga försäkring till år 6.
 
Både ovan offerter rekommenderar "rengöring av ventilationskanaler". Twinsen, valde Du att rengöra befintliga ventilationskanaler när Din Thermia Ventec installerades?

undrar
Bislet

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #18 skrivet: 21 september 2020, 17:01:57 »
Hejsan krambriw,

I mitt Svar #13 skrivet: 14 september 2020, 18:30:57, valde jag att uppmärksamma vad det "innebär" med tilläggsförsäkring och att man måste vara uppmärksam på och noggrant kontrollera vad hemförsäkringen täcker.

I min mammas fall som har Länsförsäkringar sÃ¥ gäller för FVLP: tvÃ¥ Ã¥r utan avdrag, sedan 10% per Ã¥r, dvs efter 12 Ã¥r är värdet 0. Självrisk tillkommer. T o m tolfte Ã¥ret sÃ¥ täckte Arctic ABs tilläggsförsäkring för självrisk o Ã¥ldersavdrag.  Efter 12 Ã¥r var det inte längre lönt att ha nÃ¥gon tilläggsförsäkring.

Vi pratade nämligen med en granne till min mamma som hade valt att betala flera tusen kronor/Ã¥r i extra försäkring, även efter Ã¥r 12. Problemet var "bara" att när kompressorn gick sönder Ã¥r 14 och ägaren felanmälde detta till sitt försäkringsbolag sÃ¥ fick han information om att FVLP redan var avskriven och ingen ersättningen kunde ges. I och med detta sÃ¥ kunde inte heller Arctic AB betala ut nÃ¥got.  Grannen hade alltsÃ¥ under tvÃ¥ Ã¥r (Ã¥r 13 och Ã¥r 14) betalat Ã¥tskilliga tusenlappar för en tilläggsförsäkring som han inte kunde "använda"... >:(

Hälsningar
Bislet

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #19 skrivet: 22 september 2020, 06:16:40 »
Hej Bislet, intressant. Undrar om dom haft olika villkor genom tiden. Enligt Twinsens redovisade villkor borde din mors granne fått 80% av ursprungspriset så länge som Arctics försäkring gällde??

Vår försäkring (10 år) gick ut nu i slutet på augusti så nu kör vi oförsäkrat så länge det går

Oavsett har du rätt, det lönar sig definitivt inte att "överförsäkra". Ta tex bilen om man äger den privat. Efter 10.000 mil eller när maskinskada inte längre ersätts, bilen börjar bli så gammal att den ändå inte kommer repareras vid skada, så är det ytterst tveksamt om man verkligen ska ha med full vagnskadeförsäkring

Rengöring av kanaler, ja det tycker jag du ska kosta på men du kan handla upp det separat av någon ventilationsfirma (kostade 3.7 efter ROT/RUT inkl moms). Sedan kan det vara värt att spola ur rörsystemet också, passa på att montera dit ett smutsfilter också om det inte redan sitter ett där idag
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #20 skrivet: 22 september 2020, 21:39:27 »
Hej igen krambriw,

Installatören har nu lovat att spola ur rörsystemet och montera dit ett smutsfilter. Tack för tipset! tummenupp

Vad gäller rengöring av kanaler så får jag vända mig till någon annan. Vad "innebär" detta egentligen och hur lång tid kan en sådan process ta? Min mammas hus är ett Anebyhus från 1987. Det är ett 1,5 plans hus men endast bottenplan (ca 90 kvm) är inrett.

När Thermia Ventec är installerad så kommer jag att jämföra deras försäkring/tilläggsförsäkring med den försäkring/tilläggsförsäkring som gällde år 2003, när Autoterm 190 F installerades. Kan mycket väl hända att man
valt att ändra förutsättningar vad gäller detta, med det kommer jag att undersöka, N O G A! :)

Hälsningar
Bislet wave

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #21 skrivet: 22 september 2020, 22:23:21 »
Jag gjorde ingen kanalrengöring, behövdes inte då detta gjordes för ett par år sen av de tidigare ägarna. Däremot justerade jag in luftflödena efteråt då den förinställda fläkthastigheten (steglöst ställbar) i den nya värmepumpen garanterat inte var samma som i den gamla.
Hur som helst håller jag med krambriw, rengör kanalerna när du ändå stökar i systemet, och lägg till en injustering av luftflödena så du inte riskerar att över- eller underventilera. Kostar som tidigare påpekats några tusenlappar och görs av en och samma ventilationsfirma.

Rengöringen går ut på att man stoppar in en borste med vajer (lite förenklat) kopplad till en skruvdragare, i alla kanaler, tar en halv förmiddag.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #22 skrivet: 23 september 2020, 05:29:55 »
Citera
lägg till en injustering av luftflödena

Självklart, ny pump, ny injustering krävs så det skulle jag också få installatören att göra och protokollföra
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #23 skrivet: 23 september 2020, 21:57:14 »
Hejsan Twinsen, Hur kom det sig att det hade gjorts en kanalrengöring av det tidigare ägarna för några år sedan? Min mamma har ju haft 2 st FLVP sedan 1987 och aldrig hört talas om kanalrengöring. Är det något som bör göras enligt något rullande schema? Min mammas FLVP finns i grovköket men kanalerna går ju igenom hela huset. En del kanaler är t o m tapetserade! :) Kan ventilationsfirman komma åt rengöring enbart från grovköket eller måste de gå in i även tapetserade kanaler?

undrar
Bislet

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #24 skrivet: 24 september 2020, 13:02:18 »
Citera
Kan ventilationsfirman komma åt rengöring enbart från grovköket eller måste de gå in i även tapetserade kanaler?

Dom ska gå in i alla kanalinlopp för frånluften (där det sitter frånluftsdon vilka också ska rengöras). Finns dragavlastning för tex torkskåp, glöm inte detta samt den normalt kanal som hör till denna. Jag anser att avluftkanalen normalt inte behöver göras rent, den sitter ju efter filtret i FLVP:n men det kan vara värt att kontrollera. Däremot även tilluftskanaler don om sådana finns. Plus fläkthjulet
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1405
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #25 skrivet: 24 september 2020, 13:09:41 »
Tapetserade kanaler?  De i ytterväggarna?  Alla ska va öppna och injusterade.
Du har frånluftskaneler från kök, badrum och tvättstugan. Kör upp en mobilkamera och filma.
Mina tilluftskanaler  (har tilluft till alla rum) är till 99% helt rena. FrÃ¥nluftskanalerna är lite luddiga, speciellt i första böjen upp frÃ¥n innertaket. Jag satte ett A4 papper för varje frÃ¥nluftsdon och gjorde rent ett rör i taget sÃ¥ lÃ¥ngt jag kunde med en pensel. Det gÃ¥r att köpa en rensvajer och borste som du kopplar pÃ¥ skruvdragaren sÃ¥ kan du rengöra kanalerna själv.  Efter min lilla rengöring bytte jag filter som blev rätt luddigt.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #26 skrivet: 24 september 2020, 21:46:32 »
Hejsan perra83,

Bifogar bilder pÃ¥ frÃ¥nluftkanalerna. Den tapetserade kanalen är vid hall/vardagsrum. Den otapetserade kanalen är frÃ¥n ett sovrum. Slutligen bifogar jag även bild pÃ¥ den ursprungliga FLVP som var en ElektroStandard AQUAES 280. Huset är ett Anebyhus frÃ¥n 1987. När jag nu läst igenom skötselanvisningar för den FLVPn stÃ¥r det inget om kanalrengörning. Är det nÃ¥got som blivit aktuellt via OVK även om  en- och tvÃ¥bostadshus med S- eller F-ventilation är undantagna frÃ¥n OVK. Det verkar ju bra att man faktiskt, som Du gjort  :), själv kan rensa kanalerna, ett rör i taget. Jag fÃ¥r börja med kanalen i ett av sovrummen. Den kanalen är ju i alla fall inte tapetserad.  ;)

Hälsningar
Bislet  wave
« Senast ändrad: 24 september 2020, 21:49:10 av Bislet »

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #27 skrivet: 24 september 2020, 22:11:46 »
Citera
Hur kom det sig att det hade gjorts en kanalrengöring av det tidigare ägarna för några år sedan?

Gissar att de gjorde det i samband med att fläkten på den gamla FLVP byttes, kanske en uppmärksam fläktbytarfirma som påtalade behovet.

Det är egentligen inget man absolut måste göra, men med åren blir kanalerna dammiga vilket till slut gör att luftflödena minskar pga ökat tryckfall, vilket ger sämre inomhusklimat och sämre värmepumpsprestada. Vettigt att se över det kanske var tionde år beroende på hur smutsiga de blir.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #28 skrivet: 30 september 2020, 15:53:36 »
Hej igen,

Onsdagen den 7/10 installeras Thermia Ventec hos min mamma. :)
Återkommer med mina reflektioner när FLVPn blivit installerad.

Hälsningar
Lisbet wave

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #29 skrivet: 07 oktober 2020, 21:41:39 »

Hej igen,

Idag installerades alltså Thermia Ventec i min mammas hus. Vi känner oss mycket nöjda! tummenupp

Det var första gången som installatören installerade denna modell. Installatören var dock med redan 1987 när den första FLVPn installerades i huset.

Installatören uppskattade  ;) att Thermia Ventec väger 50 kg mindre än andra FLVPar vilket gjorde det lätt för tvÃ¥ personer att lyfta in FLVP frÃ¥n yttertrappan.

Det som orsakade "problem" var att ett av rören (se bifogad bild) satt så nära väggen att
installatören (se bifogad bild) var tvungen att såga bort en del av den nedre "sargen" på FLVPn med en vinkelslip.
Jag bifogar också en bild, så att man ser hur mycket som behövde slipas bort.

DÃ¥ Thermia Ventec lanserades hösten 2018 som en "utbytespump" tycker jag att man borde tänkt pÃ¥ att inte göra sÃ¥ "tjock nedre sarg". När Autoterm 190 F installerades 2003 ,som FLVP nr 2 i huset, behövde inte installatören ta bort nÃ¥got med vinkeslip. 

Samma bilder som jag bifogat detta meddelande, har jag även skickat till Thermia i Arvika, med förhoppning om att de kan "ta lärdom" vad gäller kommande modeller/up-lift. Installatören tyckte att han hade att göra med en mycket "aktiv" konsument!  *roflmao*
 
Hälsningar
Bislet

Msyr

  • Gäst
Msyr
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #30 skrivet: 11 november 2020, 22:04:22 »
Hej Bislet,
Vi funderar pÃ¥ en Ventec och undrar om du är nöjd med din nu när den fÃ¥tt gÃ¥ lite. Vi har en Nice f360 idag och varmvattnet börjar tryta när barnen duschar, har du nÃ¥gon hum om hur länge ni kan duscha med Ventecen?  :)
Mvh
Msyr

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #31 skrivet: 12 november 2020, 22:01:17 »
Hejsan Msyr,

Min mamma (glad pensionär som bor ensam i sitt hus) är mycket nöjd med Thermia Ventec. tummenupp Hon brukar bada 1-2 gånger/vecka så hon gör ju inte åt så mycket varmvatten. Såg på nedan länk att Thermia Ventec har en varmvattenberedare på 248 L.

http://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Ventec_datablad_20200908.pdf

Thermica Ventec har rostfri varmvattenberedare så det behövs ingen offeranod.

Hälsningar
Bislet

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #32 skrivet: 13 november 2020, 21:43:12 »
Hej Msyr

Jag har tyvärr inte heller någon relevant erfarenhet med två vuxna och en tvååring i hushållet som inte på något sätt tär på varmvattentillgången.

Däremot verkar det finnas ett varmvattenkapacitetstal (eller varmvattenprestanda) som dagens värmepumpar är försedda med för att kunna jämföra på ett någorlunda relevant sätt då konstruktionen skiljer sig mellan olika fabrikat, annars hade det ju gått att jämföra tankstorlek och effekt rakt av. Om det är samma standard de använder sig av lämnar jag osagt.

För Thermia Ventec är detta 248 liter (180 liter tank).
IVT 402: 248 liter (186 liter tank)
Nibe F370: 217-248 beroende på vilken standard som används (170 liter tank)

Hittar inga jämförelsetal för F360, men tanken är 170 liter och liknande konstruktion som F370, så en fredagsgissning ger ungefär samma prestanda som den, dvs samma som för Ventec. Jag hade därför inte hoppats på alltför stor skillnad jämfört med din nuvarande förutsatt att den funkar optimalt. Möjligheten att ställa in högre varmvattentemeratur finns dessutom redan i din pump.
« Senast ändrad: 13 november 2020, 21:45:22 av Twinsen »

Utloggad Emilio2020

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #33 skrivet: 03 december 2020, 20:49:59 »
Hej,
Sitter idag på en Nibe 310p vars kompressor inte mår speciellt bra (oljud, hög avluft, fallande tryck etc .....)
Dvs kompressorras kommer nog snart....

Men klurar på vad göra isf. Hade tänkt ta hit lokala Nibe-firman för offert på reparation av befintliga 310 alternativt utbyte emot 370 eller 730. (Alltså offert på alla 3 alternativen).
Sen hitta jag på Thermia Ventec. Förstår basics att Ventec är samma klass som 370 o 310 och att 730 är inverter, dvs 730 annan topologi o mer high-end.

Frågan e alltså fördelar o nackdelar med Ventec kontra Nibes produkter?
Också gärna input o erfarenheter från er som köpt en Ventec? (Finns inte så mkt info online så som med Nibes produkter).

Jag är inte så intresserad av räkna på återbetalningstider, Lull så som uppkoppling , design etc. utan vad jag primärt värdesätter är en pålitlig drift/pump som måste vara tystare än befintliga 310.....o hålla längre än 7år per kompressor......
(Befintlig 310 är har d bytts kompressor på var 7e år på)

Kom gärna med input o erfarenheter :)
(Speciellt ni som har en Thermia idag) :)

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #34 skrivet: 04 december 2020, 19:10:37 »
Hejsan Emilio2020,

Varmt välkommen hit! tummenupp

Hur gammal är Din FLVP? Hur stor är huset dvs m2? Är det ett prefabhus? I så fall vilket firma har tillverkat det? Jag är "fastighetsskötare" åt min mamma som är inne på sin tredje FLVP. Hon bor i ett prefabhus, tillverkat 1987 av Anebyhus ( 1,5 plans) men hon använder endast bottenplan.

När hennes FLVP nr 2. Autoterm (samma som IVT) gick sönder kollade jag mycket och länge på vilken ny FLVP som jag skulle välja. Det blev till slut Thermia Ventec trots att jag inte läst så mycket positivt på Internet om den. Fann heller inte negativ information om Thermia Ventec, så det var ju också bra. :)

Du kan begära in en offert via nedan länk:
https://www.thermia.se/varmepumpar/franluft-varmepump/ventec_franlufts-varmepump/

Såväl signaturen Twinsen som min mamma & jag är jättenöjda med Thermia Ventec, så jag tycker absolut att Du skall ta med detta märke när Du utvärderar vilken FVLP som Du skall köpa.

En trevlig helg! wave

önskar
Bislet

Utloggad Emilio2020

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #35 skrivet: 11 december 2020, 13:37:55 »
Tack för info, speciellt offertjänsten där kan komma till nytta. =)

Gällande ljudnivå för Ventec -> tycker min 310 låter mkt. Vet att det är lurigt med ljud iom att det upplevs olika och misstänker att det beror mycket på hur installation gjorts. Men ni som har Ventec, har ni upplevt ngn skillnad/likhet i ljudnivå kontra den pumpen man hade innan?

Som sagt, finns det fler som har Ventec idag så är jag mkt intresserad av vad ni upplevt som + & - med pumpen.

Trevlig helg!

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #36 skrivet: 11 december 2020, 20:23:21 »
Med Buller-appen mäter jag 45,5-46,5 dB(A) i huvudhöjd 1 meter från pumpen, vad nu en sån mätning är värd. Men betydligt tystare än den gamla i alla fall.

Kollar man på tekniken så har Nibe F370 fast kondensering, vilket ger en generellt hårdare gång och högre tryck än flytande kondensering i Ventecen, den senare startar/stoppar å andra sidan oftare av den anledningen. Vad det ger för påverkan på kompressorns livslängd får man gissa själv.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9684
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #37 skrivet: 12 december 2020, 10:11:42 »
Intressant med en bullermätning! Enligt specarna för Ventec är ljudeffektnivån 48 dB(A).

F370 jobbar med skiktning i tanken så man kan säga att den har halvfast eller halvflytande kondenseringstemperatur då nedre delen för det mesta hålls vid den framledningstemperatur som behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Paxel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #38 skrivet: 18 december 2020, 22:38:19 »
Stort tack för all matnyttig info i denna tråd, speciellt pris tycker jag var intressant. Jag ska byta min 310p efter 19 problemfria år. Jag har fått offert, efter rot, på 64k för en f370, 70k för en Ventec och 74k för en IVT 402. De sista är ju hiskeliga, det känns som att de saltar rejält och hoppas på de kunder som inte tar in fler offerter.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #39 skrivet: 19 december 2020, 16:17:54 »
Citera
64k för en f370
Den kostar 40k hos Polarpumpen. Betyder att dom tar 14k + ROT avdraget installation, dÃ¥ tar dom alltsÃ¥ runt 20k i praktiken där 6k smetas ut pÃ¥ alla skattebetalare. Knappast billigt, fin timpenning. Man konstaterar att ROT inte är för köparen utan ett extra tillskott för installatören. Jag gjorde nÃ¥gon kalkyl nÃ¥gon gÃ¥ng här pÃ¥ forumet baserad pÃ¥ egen erfarenhet, tycker tom 14k är för mycket. Dom gör ju jobbet pÃ¥ max 8 timmar. Även om det behövs nÃ¥ra fler gubbar inledningsvis och bortforsling till tipp mot viss avgift sÃ¥ är det rejält dyrt 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #40 skrivet: 20 december 2020, 22:51:49 »
"70k för en Ventec..."


Kan inte var rimligt  >:( att Du skall behöva betala ca 15000 kr mer för Thermia Ventec än vad Twinsen och min mamma fÃ¥tt göra.

Vart den via nedan länk, som Du fick priset 70 000 kr för Thermia Ventec?
https://www.thermia.se/varmepumpar/franluft-varmepump/ventec_franlufts-varmepump/

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #41 skrivet: 12 januari 2021, 22:16:27 »
Så var första servicen/reparationen utförd och kan vara ett tips till övriga Ventec-ägare att hålla koll på. Har tidigare noterad att kompressorn inte kommer igång vid lågt värmebehov, alltså när den bara står still 5-10 minuter innan den behöver starta igen, utan löser på kompressorns eget termoskydd, återställer sig själv, och repeterar detta innan den kommer igång på riktigt några minuter senare.
Inget larm eller brist på värme indikerar detta fel, utan bara ett svagt klickande/brummande i den övre delen av värmepumpen.

Har jag fattat rätt är orsaken att kondensatorn till kompressorn är placerad för nära den senare, vilket gör att kondensatorn värms upp vid drift och därefter inte fungerar innan den svalnat. Detta verkar vara känt hos Thermia, som har ett åtgärdskit för att flytta kondensatorn till ellådan (nytt fäste samt lådfront mm).

Får se om detta löste problemet när rätt förutsättningar infinner sig i vår, fenomenal service hur som helst från både Thermia och servicefirman som åtgärdade detta två dagar efter att det påtalats.
« Senast ändrad: 12 januari 2021, 22:18:39 av Twinsen »

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #42 skrivet: 10 februari 2021, 14:04:06 »
Detta verkar vara känt hos Thermia, som har ett åtgärdskit för att flytta kondensatorn till ellådan (nytt fäste samt lådfront mm).

Nu har det nästan gått en månad sedan Du fick en uppdatering av Din Ventec. Hoppas att den nu fungerar smärtfritt, igen.

Jag har idag blivit kontakta av min mamma (som är den som äger Ventecen). Inatt vid 1-tiden, när hon var i köket, hör hon kluckande/smällande ljud från den, under några minuter. Den står i grovköket. Det fanns inget larm på displayen.

Jag undrar nu om Du tror att det kan vara samma "problem" som Du fick i januari i Ã¥r? Din Ventec installerades ju i augusti 2020 och min mammas Ventec i oktober 2020. Det kanske mÃ¥ste ha gÃ¥tt nÃ¥gra mÃ¥nader innan problemet uppstÃ¥r? Du skriver att detta problem är känt hos Thermia dÃ¥ de har "ett Ã¥tgärdskit för att flytta kondensatorn till ellÃ¥dan (nytt fäste samt lÃ¥dfront mm)". 

Thermia Ventec släpptes ju hösten 2018 så jag tycker det är märkligt att inte
detta åtgärdas redan när man nyinstallerar dessa, som i Ditt fall och min mammas fall.

För att de som inte har Thermia Ventec skall få lite insyn i vad vi pratar om så bifogar jag en bild på Kompentlistan.

Twinsen, jag bifogar även en annan bild från bruksanvisningen där det står att säkerhetsventilen måste kontrolleras minst en gång/år. På min mammas förra apparat (Autoterm 190 F) så skulle detta göras var tredje månad så jag tänker i alla fall vrida på den två gånger/år. Min fråga är: Hur får man av själva frontluckan???

Hälsningar
Bislet

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #43 skrivet: 18 februari 2021, 22:26:23 »
Felet kvarstår tyvärr, ärendet är åter hos Thermia, hoppas på snar lösning.

Det är smällar från eltillsatsen (nr 21 på bilden) som beror på luft i systemet och inget fel på själva värmepumpen. När luften kommer i kontakt med värmeslingorna i eltillsatsen expanderar den väldigt snabbt, som små explosioner antar jag. Fick samma problem i höstas när eltillsatsen gick igång en natt, fick även skvalande/kluckande ljud samtidigt. Inte helt lätt att bli av med luften när den är såpass finfördelad i vattnet att den inte stannar i radiatorerna utan bara följer med runt i systemet. Möjligen att den gör det tids nog, men jag hade ingen lust att vänta på det, utan cirkulerade vattnet via säkerhetsventilen ner i en öppen balja där luften frigjordes, för att sen pumpa tillbaka vattnet igen i systemet via en annan ventil. Började med väldigt bubbligt/grumligt vatten, tre timmar senare av konstant pumpande såg vattnet betydligt klarare ut.

Skruva bort eventuella skruvar i nederkant på frontluckan och lyft den rakt upp.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #44 skrivet: 20 februari 2021, 13:40:42 »
Felet kvarstår tyvärr, ärendet är åter hos Thermia, hoppas på snar lösning.

Det är smällar från eltillsatsen (nr 21 på bilden) som beror på luft i systemet och inget fel på själva värmepumpen. När luften kommer i kontakt med värmeslingorna i eltillsatsen expanderar den väldigt snabbt, som små explosioner antar jag. Fick samma problem i höstas när eltillsatsen gick igång en natt, fick även skvalande/kluckande ljud samtidigt. Inte helt lätt att bli av med luften när den är såpass finfördelad i vattnet att den inte stannar i radiatorerna utan bara följer med runt i systemet. Möjligen att den gör det tids nog, men jag hade ingen lust att vänta på det, utan cirkulerade vattnet via säkerhetsventilen ner i en öppen balja där luften frigjordes, för att sen pumpa tillbaka vattnet igen i systemet via en annan ventil. Började med väldigt bubbligt/grumligt vatten, tre timmar senare av konstant pumpande såg vattnet betydligt klarare ut.

Skruva bort eventuella skruvar i nederkant på frontluckan och lyft den rakt upp.

Hej igen Twinsen, Tråkigt att problemet kvarstår. Hoppas att Thermia kan lösa det snarast.

Du skriver att det kan vara svÃ¥rt att bli av med luften. Nr 10 i Komponentlista heter ju "Automatisk avluftare". Är inte den till för att just fÃ¥ bort luften frÃ¥n system?  I nedan instruktionsfilm frÃ¥n NIBE, visas hur man avluftar deras FLVP. Ganska mÃ¥nga moment!



Har läst någonstans att det kan ta tid att få ett system helt avluftat. Dessutom måste det väl även vara lite övertryck i systemet för att det inte ska läcka in luft.

Hälsningar
Bislet wave

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #45 skrivet: 21 februari 2021, 21:55:22 »
Vanliga automatiska avluftare tar tyvärr bara bort större luftbubblor ur vattnet, microbubblor och luft som är bundet i vattnet försvinner inte genom den, då krävs en trycksänkning eller temperaturökning (eller både och). Ju varmare värmesystemet är desto mer luft kommer frigöras och hamna högst upp i systemet (radiatorerna om man inte har golvvärme) och kan avluftas därifrån. Men det tar som sagt tid. En del (syret) försvinner över tid genom korrosion av eventuella järndelar i värmesystemet.

Nibes exempel är bara en manuell variant av den här automatiska.

Övertryck ska det alltid vara ja, minst en bar är ett bra riktmärke i ett 2-planshus.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #46 skrivet: 22 mars 2021, 22:09:30 »
Hej igen Twinsen,

Har Thermia lyckats lösa felet?

undrar
Bislet

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #47 skrivet: 05 april 2021, 21:58:46 »
Inte riktigt. Thermia var som sagt väldigt snabba med att flytta kondensatorn, och sedan dessutom byta ut hela värmepumpen, tyvärr till en med samma fel som på den tidigare, dvs att termokontakten i kompressorn löser vid för täta starter. Kompressorn låter då lite som en större transformator (på, av, på, av osv med 10-30 sekunders mellanrum) tills den startar på riktigt. Felet verkar bero på att köldmediat inte hinner tryckutjäma mellan starterna, med resultat att kompressorn får för högt motstånd vid start. Funktionsmässigt märks inget då den alltid startar till slut och ger den värme den ska, men jag har svårt att se att livslängden inte skulle påverkas av att kompressorn värms upp onödigt mycket och ofta. Dessutom går eltillsatsen in ibland i väntan på kompressorn.

Sedan bytet av värmepumpen för ett par månader sen har Thermia märkligt nog vänt och påstår att detta fenomen är normalt, att kompressorn är konstruerad för att klara detta. Jag är ytterst tveksam till att termoskyddet i kompressorn ska stå för tiden mellan starterna i väntan på tryckutjämningen, detta ska såklart ligga som en tidsgräns i programmet. Tidsgränsen finns men är uppenbarligen för kort.

Är det någon som har en kommentar kring fenomenet? 20 minuter verkar krävas mellan stopp/start för att den alltid ska starta direkt.
Slutsatserna har jag gjort själv kommit fram till utan att vara någon expert på just köldmediesystem. Jag har återförsäljaren på min sida och de ligger på för att Thermia ska åtgärda detta, men får inte heller gehör. Väldigt märkligt, framförallt när lösningen är så enkel.
« Senast ändrad: 06 april 2021, 14:09:29 av Twinsen »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #48 skrivet: 06 april 2021, 05:46:42 »
Verkar alltså, det fabrikatet ska man inte köpa
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #49 skrivet: 06 april 2021, 10:17:27 »
Det är nog bra att avvakta tills de löst detta. Bortsett från den här inte helt ovidkommande detaljen är jag dock nöjd.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #50 skrivet: 06 april 2021, 11:56:52 »
Jo, kan så vara. Men onekligen känns attityden från företaget något märklig om det nu är som du säger att dom centralt avfärdar problematiken du påvisat. Jag skulle inte heller tänka att det var med avsikt man konstruerat något liknande. Kanske dom upptäckt ett generellt fel som kan komma att kosta massvis om det ska rättas till? Ursprungligen ett svenskt företag, numera uppköpt och ägs av Danfoss så man kanske inte är lika beslutsmässiga längre?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #51 skrivet: 06 april 2021, 17:19:29 »
Den är  i konstruktion som ett kylskÃ¥p fast baklänges, att den inte startar pÃ¥ grund av mottryck i kompressorn beror kanske pÃ¥ att exspanionsventilen sitter hÃ¥rt Ã¥t, gasen kan inte utjämnas till noll tryck föra start. Eftersom det är en 1-fas sÃ¥ mÃ¥ste den ha ett startrelä och fÃ¥ en hjälplindning att dra. Startrelät är enpolig kontakt med en kägla i en spole som drar när strömmen blir hög i huvudlindningen och vid snurr sÃ¥ släpper kontakten Vid för lÃ¥ngt tid för start sÃ¥ värms en  bimetall och bryter spänningen till kompressorn, relät  kommer att kallna ner och koppla in igen, men om det uppstÃ¥r ett flertal försök till starter sÃ¥ hinner inte relät att kallna helt, varvid det bryter tidigare och tidigare. Problemet med relät är det kan börja glöda i spiralen och brinna av, dÃ¥ är det nästan adjöss med kompressorn, efter som den kommer att utveckla värme som knäcker lindningen i den. Ytterligare en risk finns om det börjar glöda, sÃ¥ kan en glödbrand inträffa och tända eld pÃ¥ delar. Förhoppning är att hela kopplingsplinten har en metallkÃ¥pa över sig. men ledningar gÃ¥r ut och kan brandsättas. SÃ¥ detta ska du inte acceptera utan tillverkaren har att Ã¥tgärda eller  byta hela enheten. SÃ¥ ge dig inte utan argumentera med Mail sÃ¥ du har allt skriftligt.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #52 skrivet: 06 april 2021, 18:49:21 »
Det finns inget startrelä, bara ett interfacerelä som spänningssätter kompressorn och driftkondensatorn (20 uf) konstant under drift. Det kanske gör att stopp-tiden behöver vara extra lång?
Jag har ändrat stopp-hysteresen för kompressorn till 10 grader (antal grader ovanför börvärdet på framledningen för att kompressorn ska stanna) för att förlänga stopptiden, vilket funkar. Problemet är att värmeregleringen då bli väldigt ojämn beroende på utomhustemperaturen, och att låta radiatortermostaterna reglera är en dålig idé.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #53 skrivet: 06 april 2021, 18:53:06 »
För inte sitter det en intern kontakt i kompressorn som bryter kondensatorns lindning?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #54 skrivet: 06 april 2021, 19:16:16 »
För inte sitter det en intern kontakt i kompressorn som bryter kondensatorns lindning?
Nej det gör det nog inte, kan finnas ett motstÃ¥nd i lindningen ( termokontakt ) som bryter om lindningen blir för varm. sen det med startrelä eller inte, brukar det vara pÃ¥ dom flesta smÃ¥ kompressorer. Klickar det vid flera startförsök sÃ¥ finns startrelä. I övrig  sÃ¥  kan jag missat nÃ¥got.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #55 skrivet: 06 april 2021, 22:40:08 »
Inte riktigt.

Vilket märkligt agerande från Thermia! Man borde uppskatta om ÅF och slutkund framför synpunkter på slutprodukten. Det gäller ju att se till att en FLVP håller så länge som möjligt och där brukar ju ofta kompressorhaveri, vara ett återkommande problem. Har faktiskt slutat att räkna antalet kompressorhaverier då min mamma nu är inne på FLVP nr 3 (och fabrikat nr 3).

Tyvärr är jag inte tillräckligt länge hos min mamma så att jag skulle kunna lyssna på kompressorn när den startar, klocka hur ofta osv. Hoppas dock kunna göra detta under maj månad.

Ser att fler börjat att engagera sig i denna fråga här på Forumet så det är i alla fall en positiv faktor. tummenupp

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +2/-0
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #56 skrivet: 06 april 2021, 23:28:40 »
Bedrövligt med företag som nekar fakta. 20 minuter verkar standard i utjämningstid.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #57 skrivet: 07 april 2021, 22:28:54 »
...Kompressorn låter då lite som en större transformator (på, av, på, av osv med 10-30 sekunders mellanrum) tills den startar på riktigt. Felet verkar bero på att köldmediat inte hinner tryckutjäma mellan starterna, med resultat att kompressorn får för högt motstånd vid start. Funktionsmässigt märks inget då den alltid startar till slut och ger den värme den ska, men jag har svårt att se att livslängden inte skulle påverkas av att kompressorn värms upp onödigt mycket och ofta. Dessutom går eltillsatsen in ibland i väntan på kompressorn

Min mamma har idag berättat för mig att hon vid ca 00.30 tiden inatt (när hon var i köket), hörde ett entonigt ljud frÃ¥n Thermia Ventec, som stÃ¥r i grovköket. Ljudet som varade ca 5 sek i taget lät som en dov mistlur! :)  Efter ca 5 "omgÃ¥ngar" drog sedan kompressorn igÃ¥ng. Är det sÃ¥ Du ocksÃ¥ upplevt det hela?

Thermia skriver på nedan länk
https://www.thermia.se/varmepump-kunskap/hur-fungerar-en-varmepump/varmepump-teknik/inverter/

"Färre antal start och stopp, jämfört med en traditionell kompressor, leder till minskat slitage och ökad livslängd."

dvs Thermia är väl medvetna om att en kompressor som startar/stoppar i tid och otid leder till ökat slitage och minskad livslängd.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +2/-0
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #58 skrivet: 07 april 2021, 23:25:50 »
Det gäller dock hålla isär nödvändig start och stopp som effektreglering, med föreglad kompressortid.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #59 skrivet: 08 april 2021, 07:35:21 »
Min mamma har idag berättat för mig att hon vid ca 00.30 tiden inatt (när hon var i köket), hörde ett entonigt ljud från Thermia Ventec, som står i grovköket. Ljudet som varade ca 5 sek i taget lät som en dov mistlur! :)

Ja, det låter exakt som samma fel som på min.

Som HBerggren skriver sÃ¥ är det inte att den startar ofta som är problemet i det här fallet, utan att den inte lyckas med det (mistlursstarter). 

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #60 skrivet: 08 april 2021, 09:26:16 »
Ja, det låter exakt som samma fel som på min.


I bruksanvisningen, under punkten 12: Veckoprogram, står det att "Anläggningen har tre förprogrammerade veckoprogram att välja mellan". Min mamma har valt Veckoprogram nr 2 som är avsett för familjen som är hemma dagtid.

http://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Ventec%20Bruksanvisning%20X027004se%20rev5.pdf

Min mamma undrar om val av Veckoprogram har nÃ¥gon inverkan pÃ¥ "mistlursljudet" eller om Veckoprogrammet enbart pÃ¥verkar ventilationen?  Mellan kl 23 till kl 8 är ju ventilationen i läge nr 1. Övrig tid, läge nr 3.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #61 skrivet: 08 april 2021, 11:53:12 »
Minskad ventilation ger lägre energibehov i huset vilket kan göra att den startar ofta och i sin tur orsaka dessa felaktiga kompressorstarter pga korta stopptider. Kan även göra att den avfrostar (pga minskat luftflöde över förångaren) vilket kan ge samma fel (pga kort stopptid).
Men det är inte samma sak som att detta är orsaken till felet, hos din mamma kommer det även uppstå dagtid när utetemperaturen stiger och energibehovet minskar av den anledningen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #62 skrivet: 08 april 2021, 11:56:15 »
Huruvida detta påverkar livslängden för kompressorn - naturligtvis svårt att säga men känns onekligen otryggt att bara vänta och se
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +2/-0
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #63 skrivet: 08 april 2021, 12:27:29 »
Det kommer alltid finnas en temperatur där kompressorn ger för mycket energi för att gå nonstop, men ändå att en pause på 20 minuter per stopp är för lång för att hålla temperaturen helt rätt.
Desto mer man funderar desto mer intressant fenomenet. Antar det var därför man uppfann gradminutberäkning, för då kan den jobba ikapp nästa start.
Hur on/off-pumparna utan gradminutberäkning och utan nämnvärd ackumulerad energi löser detta var jag inte. En rumsgivare löser det genom att förlänga gångtiden i alla fall. Knäckning av värmekurva känns som en sannolik lösning eftersom det har samband med utomhustemperaturen.
Är knäckning av kurva möjligt på denna pump? Det skulle väl "späda" problemet, men inte lösa det när en parameter saknas i koden.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #64 skrivet: 08 april 2021, 12:48:58 »
PÃ¥ ON/OFF VP utan  granminuter och utan magasin, sÃ¥ pendlar tempen frÃ¥n inställt värde mot utetempen och en diff pÃ¥ Delta-T om
ca 6-10 C  mellan start/stopp. VP gÃ¥r lite över behovet och lite under behovet, det blir en ca-balans pÃ¥ värmen, men märks aldrig i huset. Dom första VP som kom hade bara start/stopp som reglering. I sanningens namn sÃ¥ gÃ¥r det fortfarande sÃ¥dana pumpar i dag, eftersom det inte finns en massa lullull ( elektronik ) i dom, vad ska paja ?

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #65 skrivet: 08 april 2021, 12:55:06 »
... Knäckning av värmekurva känns som en sannolik lösning eftersom det har samband med utomhustemperaturen.
Är knäckning av kurva möjligt på denna pump? Det skulle väl "späda" problemet, men inte lösa det när en parameter saknas i koden.

Du finner Värmekurvan under punkt nr 14, på nedan länk:

http://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Ventec%20Bruksanvisning%20X027004se%20rev5.pdf

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #66 skrivet: 08 april 2021, 13:05:41 »
... Dom första VP som kom hade bara start/stopp som reglering. I sanningens namn så går det fortfarande sådana pumpar i dag, eftersom det inte finns en massa lullull ( elektronik ) i dom, vad ska paja ?

Twinsen hade ju en NIBE F301, med en kompressor som blev 27 år (!!!) gammal men där vattentanken började läcka.

En sådan "tur" hade inte min mamma. Hennes första FLVP, installerad 1987, var en ElektroStandard, som blev 16 år (med flera kompressorsbyten). FLVP nr 2, som installerades 2003, blev en Autoterm 190 F (Samma som IVT 490). Den blev 17 år innan den lade av (också kompressorn). FLVP nr 3, Thermia Ventec, installerades hos henne förra året.

Med tanke på att min mamma har brukarerfarenhet av FLVPar sedan 1987 så tycker hon att det är märkligt att FLVPar aldrig tycks bli helt färdigkonstruerade... ???


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9684
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #67 skrivet: 08 april 2021, 14:55:21 »
Hållbarheten på kompressorn verkar åtminstone delvis vara kopplat till valet av köldmedia. Smörjoljan spelar också in. Med köldmedia R22 så kunde kompressorerna gå i 20-30 år trots många drifttimmar per år. Elektrostandard var tidiga ute med att prova alternativa köldmedia R290 propan. Blev många haverier. Sedan fick de ta fram en konverteringssats för att byta från R290 till R134a. NIBE valde att fortsätta med R290 propan och genomsnittlig hållbarhet på kompressorerna har varit sju år hos mig. Liknande erfarenheter hos grannar och andra bekanta. Hoppas Thermia Ventec håller bättre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #68 skrivet: 08 april 2021, 16:09:00 »
Där ser man att tillverkare SK-TER i vad dom gör, för det är brukaren som får betala och dom får sälja delar till hemska priser.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #69 skrivet: 08 april 2021, 16:15:29 »
Citera
det är brukaren som får betala

...och försäkringsbolagen i många fall
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #70 skrivet: 08 april 2021, 16:58:25 »
En rumsgivare löser det genom att förlänga gångtiden i alla fall. Knäckning av värmekurva känns som en sannolik lösning eftersom det har samband med utomhustemperaturen.
Är knäckning av kurva möjligt på denna pump? Det skulle väl "späda" problemet, men inte lösa det när en parameter saknas i koden.

Det finns tyvärr ingen möjlighet att reglera mot rumsgivaren (frÃ¥nluftstemperaturen), utan bara använda den som start/stopp av värmeregleringen vid inställd temperatur, alltid nÃ¥got. Har föreslagit för Thermia att en reglerande funktion vore ganska vettig av flera anledningar. 

Kurvan går inte att ändra annat än val av kurva samt parallellförskjutning.
« Senast ändrad: 08 april 2021, 17:00:07 av Twinsen »

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #71 skrivet: 08 april 2021, 19:29:17 »
Hållbarheten på kompressorn verkar åtminstone delvis vara kopplat till valet av köldmedia. Smörjoljan spelar också in. Med köldmedia R22 så kunde kompressorerna gå i 20-30 år trots många drifttimmar per år. Elektrostandard var tidiga ute med att prova alternativa köldmedia R290 propan. Blev många haverier. Sedan fick de ta fram en konverteringssats för att byta från R290 till R134a. NIBE valde att fortsätta med R290 propan och genomsnittlig hållbarhet på kompressorerna har varit sju år hos mig. Liknande erfarenheter hos grannar och andra bekanta. Hoppas Thermia Ventec håller bättre.

Tack för intressant information! tummenupp  R290 (HC)= dvs propan omfattas ju inte av f-gasförordningen sÃ¥ därför kan det säkert vara populärt hos vissa tillverkare. Även om propan har mÃ¥nga fördelar: nästan samma egenskaper som R22(HCFC), billigt, ingen större miljöpÃ¥verkan osv sÃ¥ tycker inte min mamma om Nackdelen: att den är brandfarlig.


FLVPn från Elektrostandard följde med huset (Anebyhus) så val av fabrikat kunde inte min mamma "påverka".

Elektrostandarden tycks mest ha varit en prototyp... Det fanns ingen information i bruksanvisningen om att offeranoden kunde ta slut utan först när den var "offrad" (kompressorn gick sönder) så kollades detta av serviceföretaget och en ny offeranod sattes in.

På den tiden så fanns det inte heller några "tilläggsförsäkringar" så när hemförsäkringen inte längre ersatte delar av kostnaderna, så kändes det som att FLVPen var ett stort svart hål som åt pengar! Närmaste serviceföretag låg 6 mil bort så bara det gjorde att det blev D Y R T varje gång det var något problem med Elektrostandarden.

Visst är det märkligt att kompressorerna håller i ca 7 år medan försäkringen som numera ingår i FLVP oftast gäller i 6 år!
Det lönar sig att förlänga tilläggsförsäkringen med ett år eller två. Det gjorde vi med Autotermen och fick därmed de mesta av kostnaderna återbetalda via Arctic AB. tummenupp



Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #72 skrivet: 09 april 2021, 16:10:57 »
Hittade just en möjlig förklaring till den tröga supporthanteringen, det inte är Thermia själva som tillverkar Ventecen, utan är ursprungligen en Nilan VGU 180 EK. Det enda som verkar skilja är utseéndet i touch-panelen.

https://en.nilan.dk/en-gb/frontpage/solutions/domestic-solutions/extraction-sanitary-hot-water/vgu-180-ek

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9684
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #73 skrivet: 09 april 2021, 16:26:05 »
Å tusan. Danfoss måste ha något samarbetsavtal med Nilan alltså(?) Ja Nilan har ju många intressanta produkter där även kyla ingår i vissa men de är lite annorlunda jämfört med traditionella frånluftsvärmepumpar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #74 skrivet: 09 april 2021, 16:47:08 »
Hittade just en möjlig förklaring till den tröga supporthanteringen, det inte är Thermia själva som tillverkar Ventecen, utan är ursprungligen en Nilan VGU 180 EK. Det enda som verkar skilja är utseéndet i touch-panelen.

https://en.nilan.dk/en-gb/frontpage/solutions/domestic-solutions/extraction-sanitary-hot-water/vgu-180-ek

Snyggt detektivarbete, Twinsen! tummenupp 

Jag fann att det finns en svensk agent för den större varianten: VGU 250

https://www.nilan.se/sv-se/hem/losningar/bostadslosningar/fraanluft-hushaallsvatten/vgu-250

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #75 skrivet: 09 april 2021, 17:44:11 »
Ja, åtminstone värmeväxlaren är från Danfoss.

Vill man förkovra sig ännu mer verkar styrkortet vara en variant av Bitzer Electronic LMC320.

http://www.bitzer-electronics.com/media/36363/lmc320_user-manual_uk.pdf

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #76 skrivet: 10 april 2021, 09:01:04 »
Citera
Jag fann att det finns en svensk agent för den större varianten: VGU 250

Även om den kan vara intressant i och med stor tank, 230 liter, så verkar den höra till en äldre genration. Kolla in manöverpanelen, rejäla rattar, och dessutom en offeranod som måste bytas regelbundet, alltså ingen modernare elektronisk variant. Kan inte heller hitta att tanken är rostfri, istället står det belagd på insidan med dubbla lager glaskeramik. Oklart vad kompressorns ger, troligen en enkel sådan on/off, kanske 1,5 - 2 kW. Så tycker det låter äldre konstruktion. Men antagligen har Thermia fått exklusivitet på svenska marknaden för den aktuella modellen men då brandad "Ventec"
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #77 skrivet: 10 april 2021, 12:12:56 »
Även om den kan vara intressant i och med stor tank, 230 liter, så verkar den höra till en äldre genration. Kolla in manöverpanelen, rejäla rattar, och dessutom en offeranod som måste bytas regelbundet, alltså ingen modernare elektronisk variant. Kan inte heller hitta att tanken är rostfri, istället står det belagd på insidan med dubbla lager glaskeramik. Oklart vad kompressorns ger, troligen en enkel sådan on/off, kanske 1,5 - 2 kW. Så tycker det låter äldre konstruktion. Men antagligen har Thermia fått exklusivitet på svenska marknaden för den aktuella modellen men då brandad "Ventec"

Tack för intressant feedback! Finns det verkligen en marknad för gamla FLVPar med offeranod?? Tydligen då VGU 250 finns med på nedan danska sida, men inte VGU 180 EK:
https://www.nilan.dk/produkter?Search=vgu&GroupID=

Kanske VGU 180 EK endast är en exportmodell? Jag har i alla fall bara hittat info om denna modell på nedan Nilansidor:

NORGE: https://www.nilan.no/nb-no/forside/loesninger/boligloesninger/avtrekk-tappevann/boligloesninger-avkast-tappevann-vgu-rfb-serien/vgu-180-ek

ÖSTERRIKE: https://www.nilan.at/de-at/startseite/losungen/wohnungslosungen/entluftung-brauchwasser/boligloesninger-udsugning-brugsvand-vgu-serien/vgu-180-ek

SCHWEIZ: https://www.nilan.ch/de-ch/startseite/losungen/wohnungslosungen/entluftung-brauchwasser/vgu-180-ek

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #78 skrivet: 10 april 2021, 15:46:56 »
VGU 250 har enbart ventilation och varmvatten, ingen uppvärmning.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #79 skrivet: 10 april 2021, 19:31:01 »
VGU 250 har enbart ventilation och varmvatten, ingen uppvärmning.

Tack för klargörandet, Twinsen! Märkligt att Nilan valt att kalla båda sina modeller för "VGU" när en är FLVP och den andra inte.

Undrar just vilken typ av hus som kan dra ekonomiskt nytta av VGU 250?

https://www.klimatonline.se/product/vgu-250-solar/


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #80 skrivet: 10 april 2021, 19:47:52 »
Citera
Undrar just vilken typ av hus som kan dra ekonomiskt nytta av VGU 250?

Passar då jättebra i länder där uppvärmingen sker med gas eller fjärrvärme kanske
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #81 skrivet: 10 april 2021, 20:43:47 »
Passar då jättebra i länder där uppvärmingen sker med gas eller fjärrvärme kanske

Jag bodde ett tag i Nederländerna och där skedde uppvärmningen av huset med gas. Så sker ofta även i Italien. Även varmvattnet brukar värmas upp med gas.

Såg på Nilans nederländska hemsida att modellen VGU 250 funnits sedan 70-talet. VGU 180 EK borde vara nyare men har inte lyckats hitta någon uppgift om när den lanserades. Thermia Ventec lanserades i alla fall hösten 2018.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #82 skrivet: 10 april 2021, 21:32:53 »
En intressant grej till: Nilan har en modbus/wifi-omvandlare och tillhörande app för CTS602-styrningen, med lite tur funkar den även i Ventecen, om man vill fjärrstyra/övervaka den.

https://www.nilan.dk/produkter/tilbehoer/automatik-komponenter/gateway-wifi-til-app-loesning
« Senast ändrad: 10 april 2021, 21:37:47 av Twinsen »

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #83 skrivet: 10 april 2021, 21:40:30 »
En intressant grej till: Nilan har en modbus/wifi-omvandlare och tillhörande app för CTS602-styrningen, med lite tur funkar den även i Ventecen, om man vill fjärrstyra/övervaka den.

https://www.nilan.dk/produkter/tilbehoer/automatik-komponenter/gateway-wifi-til-app-loesning

Trevligt! tummenupp  Är det nÃ¥got som Du är intresserad utav? MÃ¥ste Du i sÃ¥ fall köpa den direkt av Nilan Danmark?
Kan alltid vara intressant att veta vad en sådan skulle kosta.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #84 skrivet: 10 april 2021, 21:45:17 »
Lite oklart hur man får tag i den, men går enligt Nilan att köpa i efterhand. Ser dock nu att den kräver programversion 1.6.45, och Ventecen har 1.6.30, så det känns inte jätteaktuellt. Men efter en framtida uppdatering kanske..
« Senast ändrad: 10 april 2021, 21:47:05 av Twinsen »

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #85 skrivet: 24 september 2022, 06:15:07 »
Hur har det gått med era Ventec?
Har Thermia fått ordning på de konstiga kompressorstarterna?

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #86 skrivet: 24 september 2022, 10:08:02 »
Nej, tyvärr. Gav upp och löste det själv med ett fördröjningsrelä och den har tuffat på sedan dess.
« Senast ändrad: 24 september 2022, 10:11:37 av Twinsen »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!