Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Satsa pÃ¥ en luftluft-värmepump eller luft/vatten-värmepump?  (läst 955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcusssss

  • Gäst
Marcusssss
Satsa på en luftluft-värmepump eller luft/vatten-värmepump?
« skrivet: 26 november 2021, 12:29:15 »
Tjena alla kunniga! Jag är själv rätt okunnig inom området värmepumpar.

Vi bor i ett 88kvm radhus i Skåne där elen är svindyr. Vi har en elpanna, NIBE VVM 325 (https://www.nibe.eu/assets/documents/29252/639621-7.pdf), som i dagsläget värmer vårt vattenburna system och varmvatten.

Vi vill komplettera denna och få ner vår driftkostnad. Vi gör av med ca 15 000kWh per år.

Den elpannan vi har idag är gjord för att komplettera med en luft/vatten-värmepump och när jag snackade med Nibe är det denna de rekommenderar att jag ska ha: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/varmepump/luft-vatten-varmepump/luft-och-vattenvarmepump-nibe-f2040/p-1058490-1058491?gclid=CjwKCAiAqIKNBhAIEiwAu_ZLDjBPyToMNSbvSXjJILHYG3YhxLHbAlMwHn-E7zMdKf-Q0YCi0KnFsxoCA4kQAvD_BwE.

De sa att det kommer sänka våra kWh med tre fjärdedelar så vi kommer landa på ca 4000 kWh per år. Den kostar ca 50 000kr inkl installation.

Men jag funderar på om man ska köpa en luftluftvärmepump för ca 20 000kr inkl installation istället och få ner kWh på det sättet istället. Hur mycket kan man räkna med att sänka vet jag inte...?

Hur hade ni gjort?

MVH Marcus

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
15 000 kr för att montera den ? .  materiel ca 3500 kr = 11 500 kr och 10 tim ( över en dag som är 8 tim )  blir 1150 är i timman, ta in pris frÃ¥n flera, nÃ¥gon försöker skära guld. Dom är även monoblock sÃ¥ det behövs ingen s.k kyltekniker till den. Bara vattenrör och lite EL. Finns inga förbud att koppla i en monoblock VP för en lekman som inte har tummen i handen. Lite mer tänkande kan det bli vad för delar som behövs. Pannan är ju förberedd för VP-anslutning. Det med LLVP , hoppa över det, den kan inte värma pÃ¥ rummet längst bort, bara det som finns i närheten. Allt finns i huset för vattenvärme.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Eftersom ni har mycket låg elförbrukning, så måste ni först och främst ta reda på hur mycket el som elpannan drar.

Ni kommer ej att sänka förbrukningen till 4000 kWh/år, eftersom enbart hushållselen gissningsvis är minst 3000 kwh/år.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!