Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solceller  (läst 16111 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #45 skrivet: 25 november 2021, 22:19:14 »
Finns några märken som erbjuder denna långa garanti och tex sunpower och REC, förutsättning är att installatören har gått deras ”utbildning” för att kunden ska få detta.
Sen vet man självklart inte ens om företagen finns kvar om 10-15 år.
Köpa extra paneler och ha ståendes i mitt fall blir då lite fel.

Mina hamnar på hustak och garagetak, vill absolut inte ha eländet på gräsmattan  :)
42 paneler blir dessutom svårt att bara bygga en bod för panelerna.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #46 skrivet: 26 november 2021, 14:45:12 »
Jag är förvånad över att det finns så lite intresse för mikroinverter. Vet
inte folk att något sådant existerar? Jag har inte heller känt till det på
länge. Jag började leta efter ett system för att montera 2 paneler på
balkongen. Och jag hittade precis mikroinvertrar och jag tror att det här är
en bra lösning. Mikroväxelriktare används i stora installationer för att
göra det enkelt att upptäcka ett fel. Och stänga av även mörka paneler.

Rickard skrev:Jag är lite intresserad av att köpa en liten
solcellsanläggning, som bara precis klarar vår grundförbrukning som ligger
på ca 600-800 W momentant under större delarna av dygnet - en sådan
anläggning borde bli billig, och användas nästan uteslutande i den egna
anläggningen - borde inte det kunna ge bästa valuta för pengarna?

Med en liten installation finns det störst chans att använda produktionen för dina egna behov. Mikroinvertrar ger dig chansen att växa. Tycker man att det funkar bra kan utökas med ytterligare en installation av 4 paneler. Allt är plugg in.
Ofta byggs stora installationer med mikroinvertermoduler. De flesta av installationerna kan göras själv.

Mikroinvertern  HM-1500 kostade drygt 310 Euro.
Solceller ca 0,3 Euro Wp. 500 Euro för 1500W. Ca 800 Euro  för paneler och inverter.
Ofta byggs stora installationer med mikroinvertermoduler. De flesta av installationerna kan göras själv.
« Senast ändrad: 27 november 2021, 10:57:19 av tubaralo »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Solceller
« Svar #47 skrivet: 26 november 2021, 14:52:07 »
Man måste ha en auktoriserad elinstallatör som gör anmälan till nätägaren om man tänker ansluta anläggningen till bef. elinstallation. Gör man inte det kommer elmätaren att räkna även den egentillverkade strömmen så att man får betala även för den.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #48 skrivet: 26 november 2021, 15:11:05 »
Man måste ha en auktoriserad elinstallatör som gör anmälan till nätägaren om man tänker ansluta anläggningen till bef. elinstallation. [/size]
En auktoriserad elinstallatör måste man alltid ha. Standard installation ellr mikroinverter med 4 paneler.
« Senast ändrad: 27 november 2021, 10:53:11 av tubaralo »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #49 skrivet: 26 november 2021, 21:00:25 »
Vet inte i och för sig om det är så galet stort intresse av solpaneler överhuvudtaget oavsett typ/modell!
Är rätt få inlägg i denna tråden av dom som innehar paneler eller så har dom inte det jag frågat om.
Känns microinverter rätt så är det bara prova.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #50 skrivet: 03 januari 2022, 19:26:45 »
Nu var det beställt så vet inte ännu om man ska skratta eller gråta men går man in i detta med låga förväntningar så blir det kul att se vad det ”verkligen” ger/levererar jämfört med alla fina produktblad och säljsiffror 👍

Blir en anläggning på nästan 17Kw med REC Alpha Pure 395 W paneler och energyhub och några SSO från Ferroamp.
Helsvart inlay monteringssystem för panelerna så allt blir svart och jag slipper även se utstick av skenor på sidorna.

Hamnade även en billaddare på garaget så får man se om den någonsin kommer användas !!

Nu är det bara att börja kolla runt om det är Telge Nät som idag äger kablarna till huset som är lämpligast att sälja överskottet till eller om det finns bättre alternativ därute
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tony B

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #51 skrivet: 04 januari 2022, 09:15:35 »
Nu var det beställt så vet inte ännu om man ska skratta eller gråta men går man in i detta med låga förväntningar så blir det kul att se vad det ”verkligen” ger/levererar jämfört med alla fina produktblad och säljsiffror 👍

Blir en anläggning på nästan 17Kw med REC Alpha Pure 395 W paneler och energyhub och några SSO från Ferroamp.
Helsvart inlay monteringssystem för panelerna så allt blir svart och jag slipper även se utstick av skenor på sidorna.


Får man fråga vad detta paket gick på ?
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #52 skrivet: 04 januari 2022, 14:39:12 »
Tror inte jag får uppge priset, det lönar sig kan jag säga att ta in offerter på identisk anläggning!
Har dessutom lite speciellt då jag får det uppdelat på olika fastigheter och kupor på taket så behöver 4st SSO och priset skulle bli svårt att jämföra.

Köper man ferroamps energyhub och billaddare så verkar det ge det högre bidraget.

Lite olika beräkningar på hur mycket dom kommer producera per år, ca 12500-14500kWh har det uppgivits och beror nog på hur mycket dom olika leverantörerna räknar med att mina 2 stora björkar ska skugga panelerna och finns inga planer på att ta ner dom då det skulle bli sjukt varmt på altanen / kuvösen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller
« Svar #53 skrivet: 04 januari 2022, 16:54:31 »
Tror inte jag får uppge priset, det lönar sig kan jag säga att ta in offerter på identisk anläggning!
Har dessutom lite speciellt då jag får det uppdelat på olika fastigheter och kupor på taket så behöver 4st SSO och priset skulle bli svårt att jämföra.

Köper man ferroamps energyhub och billaddare så verkar det ge det högre bidraget.

Lite olika beräkningar på hur mycket dom kommer producera per år, ca 12500-14500kWh har det uppgivits och beror nog på hur mycket dom olika leverantörerna räknar med att mina 2 stora björkar ska skugga panelerna och finns inga planer på att ta ner dom då det skulle bli sjukt varmt på altanen / kuvösen.
Egna björkar? Jag upplever att panelerna på mitt tak sänker temperaturen inne. Kall plåt under panelerna medan varm plåt bredvid.

Jagfick runt 83% av total installerad effekt. Då skymmer grannens träd halva panelen vår och höst. Grannen fick 88% men där skyms panelerna på kvällen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #54 skrivet: 04 januari 2022, 17:39:09 »
Det är 2 riktigt stora egna björkar som kommer skugga ordentligt , vet ej riktigt hur mycket då det beror på tidpunkter och årstider vilka av panelerna som får skugga.

Har betongpannor på huset, möjligt att panelerna skyddar lite mot värmestrålning genom taket men inomhus är det inget som är problem då vi kör ac både uppe och nere sommartid.

Bifogar en bild men svårt att se björkarnas storlek

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Solceller
« Svar #55 skrivet: 07 januari 2022, 17:57:34 »

Nu är det bara att börja kolla runt om det är Telge Nät som idag äger kablarna till huset som är lämpligast att sälja överskottet till eller om det finns bättre alternativ därute

Jag har funderat på när man säljer elen så är det när elen är som billigast och sen på vintern när man behöver elen så får man köpa tillbaka elen till en betydligt högre summa, visst man kan låsa osv. Sc:,h

Det här tyckte jag lät smartare!
Läste precis om en som bytte till Jämtkraft  där lagras hans el under april-okt och sen pytsar dom tillbaka kWh gratis mellan nov-mars. Tycker det låter betydligt smartare än att sälja elen! Kanske kan vara värt att undersöka det alternativet.  dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller
« Svar #56 skrivet: 07 januari 2022, 18:12:59 »
Jag har funderat på när man säljer elen så är det när elen är som billigast och sen på vintern när man behöver elen så får man köpa tillbaka elen till en betydligt högre summa, visst man kan låsa osv. Sc:,h

Det här tyckte jag lät smartare!
Läste precis om en som bytte till Jämtkraft  där lagras hans el under april-okt och sen pytsar dom tillbaka kWh gratis mellan nov-mars. Tycker det låter betydligt smartare än att sälja elen! Kanske kan vara värt att undersöka det alternativet.  dontknow
Gratis och gratis, är ju en månadskostnad för besväret.

Förstår jag jämtkraft rätt?
Du matar in överskottet i en "kassa" sommartid.
Under vintermånaden säljer du överskottet du lagrat under sommaren till månadsspotpris
Du köper sedan tillbaka elen till ditt eget elpris.

Har även sett system där kWh sparas (eller du köper ett visst lager t.ex. 2000kWh för 1000kr i året). Elbolaget ger då en viss ersättning per kWh som skall täcka el+överföring+skatter t.ex. 1,30kr / kWh
Under vintern (eller kvällar) dras det från din kassa så du "köper" tillbaka din egen förbrukade el. Din egentliga elkostnad är då vad "lagret" kostade dig, + sedan vad du har för elavtal men eventuellt kan man göra sig en liten extra vinst om man betalar 1,10kr/kWh med överföring+el+skatter.
Men med högt spotpris sommartid är det bättre att sälja.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Solceller
« Svar #57 skrivet: 07 januari 2022, 18:52:12 »
Jag är absolut inte insatt i försäljningen eller hur lagringen fungerar!

Jag antar att elen kommer vara riktigt billig sommartid när det är överskott och snordyr på vintrarna, att då sälja elen billigt och köpa tillbaka den dyrt på vintern känns rätt värdelöst. Man får nog sälja elen riktigt dyrt på sommaren om det ska täcka upp vinterkostnaderna. Bonusdottern fick 13000 i elräkning för drygt 4000 kWh, jag hade hellre plockat ut överproduktionen "Elnätsavgiften tillkommer" mellan nov-mars.

Saxat från nätet:
Jag har ny lämnat in flytt till Jämtkraft från Tibber... Skrev redan i en annan tråd här:

"Nu har jag då skickat in för byte av elbolag till Jämtkraft, det egentligen av två orsaker, huvudorsaken är att de "lagrar" min solel som jag överproducerar på sommaren (april-oktober) och sen pytsar de ut de kWh under november-mars då jag får tillbaka dem "gratis" (elnätsavgift tillkommer förstås). Det torde bli en mycket bättre affär än att få några tiotals ören när jag säljer överskottet direkt på sommaren via Tibber...

Den andra orsaken är deras "Jämtpris" som verkar vara en rätt smart variant som kapar de värsta topparna (men kan också kapa "dipparna"). Man låser sig på 3 månader i gången men man kan byta mellan rörlig/jämtkraft så ofta man vill (med tre månader fördröjning när man ligger på "Jämtpris" då).

Så, jag är fortfarande glad över Tibber och tycker att de gör ett kanon jobb men nu får dessvärre ekonomin styra..."


Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #58 skrivet: 07 januari 2022, 19:10:29 »
Hörde också om varianten att ”spara” produdecerad men fick en förklaring att det inte lönar sig då man dels får när man säljer 60 öre av staten, 5öre i nätnytta eller vad det nu kallas och ersättning på ett gäng ören till den man säljer till.
Någon sa att timspotpris var det bästa, säljer dyrare än vad köper tillbaka under säsong som dessa fungerar !!

Men antar vad som är bäst alternativ beror på hur dyrt det är på vintern när man behöver mängder!
Ska alla köra elbil framöver så är det nog inte ens billigt på sommaren som det har varit  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Solceller
« Svar #59 skrivet: 07 januari 2022, 19:35:32 »
En snårskog att sätta sig in i allt.  :-\
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!