Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Central styrning av elradiatorer?  (läst 9297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sy7robc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Central styrning av elradiatorer?
« skrivet: 15 januari 2007, 00:11:49 »
Hej, jag har ett enplanshus på 134m² i Karlstad som värms med direktverkande elradiatorer, se signatur för mer info. Jag har läst att det kan vara mycket bra med en central styrenhet för elradiatorerna (olika temp i olika rum vid olika tidpunkter), speciellt om man kombinerar sin el-värme med vedeldning. Har letat på forumet efter trådar kring fenomenet, men inte hittat så mycket.

Jag har hittat en (hel) del produkter från olika leverantörer:

En del av systemen har endast en temperarur-sensor, inne eller ute. Andra har en i varje rum/zon de ska styra. Det finns en hel del att välja på helt enkelt, jag har sett flera rekommendera den här typen av styrning om man har elradiatorer, men jag har inte hittat några användarkommentarer. Om det är någon som som har ett sådant här styrsystem vore det mycket kul att få höra lite erfarenheter, priser och allmäna tips till en som planerar att skaffa ett styrsystem.

Med hopp om att snart bli upplyst!
Robert

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Central styrning av elradiatorer?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2007, 09:45:38 »
Halloj!

Jag har kört el-radiatorer sen jag köpte hus första gången och började efter ett år att bygga en egen lösning med PC-styrning.
Det förra huset hade jag ca 15000kwh per år utan styrning och 10000kwh per år med styrning och ökad komfort.

Då körde jag med en givare i varje "rum"(4) (hall, sovrum, v-rum, kök) och detta kördes då via parallellporten, jag har även en webbstyrning, och ett schema som styr allt i det "oändliga", det funkade klockrent.

Effter flytt så blev systemet för litet (för få givare) och begränsningen är 4 st på parallellporten (eftersom jag både läser av och styr) det går att utöka med lite annan hårdvara men detta system va bara gjort för 4st I/O.

Jag byggde då om det hela med 1-wire och fick det att funka hyffsat, det är svårt med kabeldragning i ett betonghus på 230m2... så det blev problem (och tidsbrist) men en dubbelriktad trådlös 1-wire är på gång.

Så, summan av det hela är att det är klart rekomenderat att ha styrning på sina elradiatorer.
Sen får man ju se till kostnader på systemen, dom tenderar att vara fruktansvärt dyra...

Mitt system på 4 I/O gick kanske på runt tusenlappen att bygga.
Jag har ett trådbundet 1-wire på 4st I/O i drift idag hos en polare och det funkar kalas där.

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad sy7robc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Central styrning av elradiatorer?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2007, 10:22:30 »
Kul lösning! Vore intressant att se kod för mjukvaran (inget du släppt som open source?  :)) och mer konkret info om vilka givare du använt. Det som känns lockande med bl a Nobös Orion 512 är att den inte behöver nÃ¥gon ny kabeldragning. Man monterar ett liten "mottagare" vid varje radiator (eller andra enheter man vill styra ex motorvärmare, belysning etc) och sedan styrs dessa med signaler som skickas i fastighetens elnät frÃ¥n styrenheten!

Även om din lösning verkar både bra och prisvärd så känner jag mig lite för feg för att styra husets uppvärmning via datorn med kod jag skrivit själv. Har för mig att jag läst någonstans att liknande installationer bör göras av en behörig elektriker, och det klassar jag mig väl inte som än... ;)

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Central styrning av elradiatorer?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2007, 10:52:58 »
Det är ett roligt projekt:)
Nej, den koden är så omfattande att en open source vore småjobbig, jag har inga direkta dokumenteringar i koden utan allt sitter i huvudet:)
Jag gav ut en DLL för en tid sedan, till ett par personer, dom fick nog aldrig detta att funka och det blev en del frågor om det till mig, som jag inte hade tid med.

Givarna jag körde på parallellporten var SMT160-30 http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=227425.htm

Dom andra var 1-wire DS18s20 som temp och DS2405 som on/off-switch plus relä.
Ett egenbyggdt seriellportsinterface bacerad på en RS-Link som köptes färdig http://www.jescab.se/RSlink.htm men som kompleterades med en DS2480B-serial to 1-wire.

Sen är det "bara" att sätta sig ner o lära sig 1-wireprotokollet o få det att funka ;)

JAg håller med ang kabeldragningen, det suger att dra kabel så långa sträckor, blir alldrig bra (om man inte gör det i samband med nybygge då)

Jag kan ju säga att jag haft en del buggar i början, en natt för 4 Ã¥r sedan vaknade jag med 38 ºC varmt i hallen dÃ¥ givaren hängt sig  :D Bara o sätta sig halv tre pÃ¥ natten och felsöka!
Men dom sista 2 åren har det rullat på helt själv med en MINI-ITX-PC som inte drar med än ca 20w.

Japp, det BÖR göras av elektriker men du får göra det själv om "du har nödvändigt kunnande", däremot får du inte ge bort det till nån. (Detta VET jag då jag tog reda på det i samband med detta projekt)

Dock tror jag inte du får koppla bland 400volts grejer...(som jag gör ::)) utan behörighet...ej heller i proppskåp.

Saker med stickpropp är lugnt.

/B
« Senast ändrad: 15 januari 2007, 10:56:19 av benring »
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!