Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rickards värmepumpslogger  (läst 280890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Rickards värmepumpslogger
« skrivet: 06 november 2004, 13:39:42 »
Tänkte starta en tråd där vi kan diskutera loggern och dess funktion.

Länkar tills vidare till mina trender:

1 dygn = www.varmepumpsforum.com/bilder/trn_Rickards_24.jpg

1 vecka = www.varmepumpsforum.com/bilder/trn_Rickards_168.jpg

Utloggad edholma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • KvarnvikgÃ¥rd
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #1 skrivet: 07 november 2004, 20:54:50 »
Jag har nu beställt ett komplett kit + 2 givare, så jag väntar och ser hur snabb posten kan vara!
Ser fram mot att kunna sitta på jobbet och hålla ett vakande öga på produktionen och glädja sig åt den intjänade besparingen.
Nibe 1215-7 300m aktiv sjökollektor Sthlms skärgård

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #2 skrivet: 15 november 2004, 12:40:05 »
Har också beställt ett kit, Rickard får visst jobba? ;D
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

admin

  • Gäst
admin
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #3 skrivet: 15 november 2004, 12:48:17 »
Jobbar sÃ¥ det (g)löder  ;D ;D ;D

Kommer snart hem mer prylar... de första loggrarna landar nog hos de lyckliga få som fick ur första leveransen idag eller imorgon.

Nästa laddning förhoppningsvis före helgen!


Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #4 skrivet: 15 november 2004, 13:10:55 »
Vad kostar loggern?
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #5 skrivet: 15 november 2004, 13:35:57 »
Titta på något av Rickards inlägg, Längst ner på hans signatur står det "köp min värmepumpslogger" samt hänvisning till en sida.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad edholma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • KvarnvikgÃ¥rd
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #6 skrivet: 15 november 2004, 18:44:12 »
Idag är det lilla julafton!!!
Värmeloggern låg i sin vaderade påse i lådan o väntade nyss. Ikväll blir det ett högst provisoriskt luftledningssystem från maskineriet till datorn, varför vänta till helgen när man kan börja nu?
Rickard har skickat med en lättförståd steg för steganvisning om hur man bör göra från början tills man får in värdena i datorn.
Det blir idel lovord från min sida om loggern, han tar inte ens betalt för portot, kan han va klok?
Nibe 1215-7 300m aktiv sjökollektor Sthlms skärgård

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #7 skrivet: 15 november 2004, 21:08:48 »
Citera
han tar inte ens betalt för portot, kan han va klok?
FrÃ¥ga hans "regering" sÃ¥ fÃ¥r du svaret snabbt :)  Tror att Rickard sover i panrummetmedlödkolven i ena handen, allt för att fixa beställningarna. ;)

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad edholma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • KvarnvikgÃ¥rd
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #8 skrivet: 15 november 2004, 21:14:24 »
Nu är jag igång med fem givare!
Installasionen av den bifogade Cd:n var en barnlek likaså inkopplingen av sensorerna, kanske inte så snyggt för stunden men den är högst provisorisk.

Synd bara att man måste vänta ett helt dygn innan graferna fyller hela skärmen.

Ett tips till er som inte har börjat med sensorerna än är att koppla in en och döp och spara den, stäng av, koppla in nästa etc.
Från en som stod med fem st och hade nollkoll på vilken som var vilken.

Ute och innegivarna kommer dit imorgon, nu ska det loggas snygga grafer i natt.

För er som inte har slagit till än, har ni nått intresse för vad pumpen gör när ni inte står där själva o glor, så tveka inte slå till!
Nibe 1215-7 300m aktiv sjökollektor Sthlms skärgård

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #9 skrivet: 15 november 2004, 23:45:16 »
Ett annat tips för att se vilken sensor som är vilken är att koppla in alla och sedan visa temperaturen som siffror.
I det läget är det bara att greppa en givare mellan tummen och pekfingret (går med andra fingrar också ;) ) så ser man direkt att den man håller i handen ökar i värde. Sätt en liten tejppå givaren med rätt märkning.

Vill du fylla hela skärmen är det bara att välja en annan tidsskala  ;)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #10 skrivet: 22 november 2004, 10:52:21 »
Efter alla lovord ytterliggare ett lovord för snabb leverans. Och en två bockar eller förbättringsförslag:

1) Länge sladdar
Om man antar att den som loggar vill applicerara givarna på kb_in, kb_ut, framledning och retur och
att han vill mäta framledning och retur pÃ¥ rejält avstÃ¥nd frÃ¥n växelventilen sÃ¥ vore det bra om sladdarna för  4 av standardgivarna vore t ex 2 meter sÃ¥ att man sluppe skarva.
2) Skicka med några sockerbitar o lite krympslang
Skulle tro att dessa praktiska prylar kostar en struntsumma om man köper hem något 50-tal. För Richards kunder kunde ett medskick spara kanske 2 mil a 11:50 kr/milen
3) Fundera gärna på en snyggare huvudförgrening än den som nu ingår i satsen!

Vill ochså passa på att meddela att loggningsprogrammet verkar fungera på Win 95.
Min urgamla Toshiba T4800 - en söt liten grej som nästan inte drar någon ström och som förfogar över hela ( ! ) 500 MB disk och 24 MB ram har jag nämligen använt för inledande test
Har dock inte nyttjat alla finesser än - just bara kört upp nÃ¥gra grafer pÃ¥ skärmen och tänker närmast flytta runt  prylarna i huset för att mäta pÃ¥ elementen. Men fösrt ska det skaffas kablar och skarvgrejer

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #11 skrivet: 22 november 2004, 11:07:44 »
Citera
1) Länge sladdar
Om man antar att den som loggar vill applicerara givarna på kb_in, kb_ut, framledning och retur och
att han vill mäta framledning och retur pÃ¥ rejält avstÃ¥nd frÃ¥n växelventilen sÃ¥ vore det bra om sladdarna för  4 av standardgivarna vore t ex 2 meter sÃ¥ att man sluppe skarva.

Det skulle du ha fått om jag inte hunnit skicka din beställning innan du hörde av dig med de önskemålen, i min egen anläggning räcker 1 meter, man kanske blir lite "hemmablind", men som sagt var, vet de som beställer med sig att det behövs längre kablar så gör jag det - i var fall om jag har material så det går att genomföra med kort varsel.

Citera
2) Skicka med några sockerbitar o lite krympslang
Skulle tro att dessa praktiska prylar kostar en struntsumma om man köper hem något 50-tal. För Richards kunder kunde ett medskick spara kanske 2 mil a 11:50 kr/milen

En kostnadsfråga, det är mycket som kostar:
Emballage, frakt, material, postförskottsmeddelande från banken, för att inte tala om "Farbror Bosse" som skall ha en rejäl hacka.
Helst av allt skulle varje kund kunna beställa sitt kit enligt eget schema - färdigskarvat och klart!
Jag kanske kompletterar med ett skarvningskit för nån tia?

Citera
3) Fundera gärna på en snyggare huvudförgrening än den som nu ingår i satsen!

Det skall jag titta på.

Tack för dina synpunkter, det kanske resulterar i Rickards Värmepumpslogger ver. 2.0!

/Rickard

Utloggad edholma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • KvarnvikgÃ¥rd
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #12 skrivet: 22 november 2004, 20:49:43 »
Jag tycker "satsen" fyller dem krav man kan ställa på den.
Efter den provisoriska luftledningsvarianten i måndags blev det en permanent dragning i helgen. Jag tejpade fast givarna där dem skulle sitta och sträckte upp givarledningarna som dem skulle klamras sen och tejpade fast ändarna på huvudledningen. Sen tog jag upp hela "bläckfisken" i köket och klippte av huvudledningen vid varje tejpskarv och lödde fast dem bruna ledningarna och krymte på en bit slang över lödningen. Sedan dem vita och sist en bit grövre slang över hela skarven. Sedan nästa skarv punkt tills alla var klara. Ser mycket proffsigt ut om jag själv får säga det.
Jag använde små buntband till att fästa givarna på rören, lätt att fixera och sitter som berget.
Huvudledningen blev för kort, eller rättare sagt Rickards 10 m räcker mer än väl, men jag ville ha datorn på ett annat ställe så det blev att springa över till Elfa på lunchen och komplettera med ett par meter.
Nu återstår bara att börja ladda upp graferna på nätet så att man ser dem.
Nibe 1215-7 300m aktiv sjökollektor Sthlms skärgård

admin

  • Gäst
admin
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #13 skrivet: 22 november 2004, 22:36:59 »
Alla har olika krav, självklart har jag som ett eventuellt mål att göra hela kitet - programvaran, kontakter, givare mm mera proffsigt, detta om man vill kunna marknadsföra det gentemot t.ex. värmepumpstillverkare.

Gör man det "perfekt" så lär dock priset dra iväg...

Att jag lagt ut en bild på kitet är mitt sätt att låta köparna se vad de kan förvänta sig.

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rickards värmepumpslogger
« Svar #14 skrivet: 29 november 2004, 15:35:38 »
Nu har jag fått igång loggern..och den funkar bra...men..en liten undran..du skriver att det medföljer en fil..autocute.zip???
Var ligger den???...inte på skivan i alla fall..
Vvm310+f2120-16

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!