Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F310P framledningtemp visar minus.  (läst 1667 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pergrein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F310P framledningtemp visar minus.
« skrivet: 08 november 2019, 17:11:25 »
Hej.

Har fått problem med min F310P från 2009. Framledningstempen visar -51c och ibland visar den en temp som verkar normal. Här tidigare när jag märkte detta så starta jag om pannan. Den började då visa rätt temp. Sedan kollade jag igen efter någon dag och då visade den -51c igen och omstart hjälpte inte. Beställde en ny givare och bytte den i veckan och när jag kopplade in den så visa den en normal temp igen. Då var det fixat, men kollade igen efter någon timme och samma visa igen >:(

När den visar rätt temp (troligen) och jag kopplar ur tempgivaren så händer inget med tempen, förutom en gång då gick den till -51c.

Har rört i lite kontakter m.m men inget har hjälp.
Borde inte tempen visa fel varenda gång jag drar ur givaren!?

Någon som har haft detta problem eller har tips på vad felet kan vara. Pannan verkar ju fungera som den ska förutom denna givare/kanal (02).

Mvh
Per

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #1 skrivet: 08 november 2019, 17:31:39 »
Hej! Håller med om att den då borde visa -51 grader strax efter att man kopplat bort framledningsgivaren. Jag skulle även undersöka hela ledningen till framledningsgivaren så den t.ex. inte hamnat i kläm vid någon vass plåtkant. Även ta ur kontakten med ledningarna till nästan alla givare och sett om kontaktblecken ser bra ut både i donet och på styrkortet. Annars får man nog prova med ett nytt styrkort men det kostar tyvärr en ganska rejäl slant.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pergrein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #2 skrivet: 08 november 2019, 18:32:43 »
Kabeln är kollad och visar samma värde på första kretskortet som den går till och när jag mäter på givaren när den visar minus. Har dragit m.m i kabel för att se om det glappar men inget händer.

Styrkortet, är det kortet med displayen? Ska testa dra ur kontakter och kolla hur det ser ut m.m. imorgon.

Kortet som givaren går till verkar inte finnas med i manualen eller som reservdel. Sitter i mitten av panelen som man viker ner och är ca: 10x10cm stort.

Mvh
Per

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #3 skrivet: 08 november 2019, 18:47:46 »
Mycket intressant med en bild på årsmodell 2009! Hade faktiskt ingen aning om det lilla kretskortet i mitten. Har aldrig sett det. Måste forska mer i detta. Jag tänkte på display-/styrkortet nr 34 där de flesta givarna på tidigare årsmodeller går in i stora kontakten på vänstersidan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pergrein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #4 skrivet: 08 november 2019, 19:07:30 »
Okej, fint om du hittar info om det kortet tummenupp.
Just denna givare sitter i en kontakt (tot 3 kablar) på höger sida om kortet enligt bildens vy.

Mvh
Per

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #5 skrivet: 11 november 2019, 13:59:46 »
Ok, du glömde berätta att din 310P är kopplad till fjärrvärmeväxlare som tillsats istället för el-patronerna. Då sätter man in ett extra kretskort så precis i mitten på el-panelen. Man behöver undersöka framledningsgivaren på fjärrvärmeväxlaren och ledningen hela vägen till 310P med dess framledningsgivare och kretskortet. Stäng av strömmen och gör resistansmätning av de båda framledningsgivarna. Ett av reläerna på det lilla kretskortet växlar mellan de båda givarna beroende på om det är 310P skickar ut värmen eller fjärrvärmeväxlaren som gör det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pergrein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #6 skrivet: 11 november 2019, 17:40:49 »
Ojdå, det glömde jag bort att berätta DSdascxas. Det sitter en patron i men tror det ska vara ikopplad så den ger mindre effekt.

Blev inte att kolla i helgen pga jobb och så hade vi -20 ute, men ska kolla och mäta nu ikväll.

Då kan det ju förklara varför den visar rätt värde och ibland minus när den växlar mellan 2 givare.

Tack för att du tar dig tid och kollar upp tummenupp

Mvh
Per

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #7 skrivet: 11 november 2019, 18:17:07 »
Ja precis, ser på bilden tummenupp att största delen av elpatronen är bortkopplad och endast 1 kW återstår som det nämns i monteringsanvisningen. Men det förutsätter också att man fått till manöverspänningen på kontaktor 67 istället för kontaktor 10. Monteringsanvisningen är otydlig på denna punkt då det ser ut som kontaktor 10 ska dras men inga bruna ledningar är ju längre anslutna till el-patronen så det är kontaktor 67 med de vita ledningarna som måste dra för att få 1 kW extra. Dessutom är bara 2 av 3 vita inkopplade från fabrik vid kontaktor 67 så man måste kolla att den återstående vita på elpatronen verkligen sitter i kontaktor 67. Kan vara så att styrsystemet känner av att panntemperaturen inte stiger när det dragit K10 och då drar även K67 efter en liten stund men har aldrig blivit helt klar på hur styrvillkoren är uppsatta tyvärr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pergrein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #8 skrivet: 11 november 2019, 20:43:28 »
Ja nu har jag mätt lite och det verkar som kortet som är extra får signal från båda givarna. När jag står och tittar på displayen när den visar - så mitt i allt så hör man ett reläklick och displayen blinkar till med att visa rätt värde för en sekund.

På det lilla korten så är kontakten med 3 kablar följande.

Vit kabel till höger är från givaren fjärrvärmen.
Grön mitten är givaren från framledningstemp.
Grön till vänster är en kabel som går till styrkortet och visar 10V.

Vet du var på styrkortet framledningstemp skulle gå in om jag inte skulle haft fjärrvärmen?

Mvh
Per

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #9 skrivet: 12 november 2019, 09:50:00 »
Det är de gröna ledningarna i den stora kontakten på vänster sida av display-/styrkortet som är för framledningsgivaren. Du kan lossa denna kontakt och mäta ohm mellan de två gröna, givetvis med strömmen avslagen. När strömmen är avslagen ska reläerna stå i normalposition och då är det framledningsgivaren på 310P man mäter. Går ju att verifiera genom att lossa ena kontakten med svarta kabeln närmast den givaren. Framledningsgivaren på FJVM kan man t.ex. mäta på plint X118 där givarkabeln till FJVM är ansluten. X118 ska sitta på givarkopplingen mitt på till vänster på 310P. Kanske bäst att kontroller ledningarna mellan X118 och ena gröna givarkabeln samt från X118 upp till det extra kretskortet på dess högersida.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pergrein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #10 skrivet: 12 november 2019, 15:30:05 »
Ja nu har jag mätt på den gröna kabel som går från extrakortet till styrkortet. Den visa motstånd som att det fungera till och från just efter jag stängt av det.. Sen sluta den helt att visa. Mätte kablarna och dom är hela. Det finns inget ut från extrakortet. Båda tempgivarna kommer in till kortet.

Börjar tro att det är extrakortet (reläet) som det är fel på.

Mvh
Per

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #11 skrivet: 12 november 2019, 16:15:23 »
Ok, ja det är ju en möjlighet att reläet är sönder då. Borde gå att löda på ett relä nytt om man hittar rätt modell med 230V AC spänning och mått mellan anslutningspinnarna. Elfa brukar ha rätt många modeller.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pergrein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #12 skrivet: 12 november 2019, 16:56:28 »
Ska kolla om det går att få tag i ett kort eller relä så testar jag byta det innan jag gör något annat tummenupp.

Tack för hjälpen hittills.

Mvh
Per

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #13 skrivet: 12 november 2019, 17:14:16 »
Ja det lilla kretskortet går att beställa för 965 kr: https://jsenergi.com/035-relakort-dockning-fjvm.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pergrein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #14 skrivet: 12 november 2019, 19:43:18 »
Tänkte ringa dom imorgon och kolla om dom har det men nu vet jag ju det tummenupp. Med det priset är det ju klart värt att se om man hittar endast reläet.

Mvh
Per

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!