Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F310P framledningtemp visar minus.  (läst 1677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pergrein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #15 skrivet: 13 november 2019, 18:30:56 »
Det blev att beställa ett nytt kort. Blev runt 300kr för ett nytt relä. Då har jag ju 2st reserv relän från det gamla kortet. Tog och mätte så jag fick 230v till kortet och det fick jag. Jag provade bygla givarna i kontakten och då visade displayen rätt temp från båda givarna. Kan inte se att det skulle vara något annat än reläet och det lär ju visa sig nu när det nya kortet kommer.

Men jag såg en annan sak på det kortet längst till vänster på ett av reläet, verkar ha eldat lite. ???

Mvh
Per

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #16 skrivet: 13 november 2019, 19:18:29 »
Ok, vad bra att det gick att sätta en bygel i kontakten och prova signalen frÃ¥n bÃ¥da temperaturgivarna tummenupp  Men det var fler kronor än jag trodde för bara ett sÃ¥dant relä. Hoppas det nya kortet kommer med snabb leverans.

Det sotade reläet på stora reläkortet styr på/av för kompressorn som ju har en ganska stor del induktiv last som ska brytas. Har sett samma sak på några olika reläkort. Reläet hos mig fungerar bra fortfarande efter 22 år trots det är sotigt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pergrein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #17 skrivet: 13 november 2019, 19:30:33 »
Ok, då behöver man inte vara orolig över d :). Stog att det skulle ta 2-5 dagar så det blir nog nästa vecka det kommer.

Mvh
Per

Utloggad Pergrein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F310P framledningtemp visar minus.
« Svar #18 skrivet: 19 november 2019, 21:02:16 »
Nu har kortet kommit och jag har monterat det. Nu verkar tempen visa som det ska, inga mer minus ännu. Var ett nytt fabrikat på reläerna. Det gamla kortet (reläerna) rasslade väldigt mycket när man skakade det, kanske därför det inte fungerade.

Det verkar ju vara ok nu. Tack så mycket för hjälpen denna gång. :)

Mvh
Per

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!