Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Villa Classic 155 problem  (läst 699 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstå det jag ger mej in i
Thermia Villa Classic 155 problem
« skrivet: 01 oktober 2022, 10:24:45 »
Hej,

Värmepumpsforum måste vara bästa stället å få hjälp med VP problem  tummenupp

Hjälper min svåger med en Thermia Villa Classic 155 tillverkad år 2000 och villan är kanske på 300m2 med radiatorer, ingen vattenburen golvvärme. Förmodlingen är VP alldeles för stor för när den värmer radkretsen så det knäpper/smäller det ganska så mycket i systemet. Kanske så går det att justera så det blir bättre eller för att få det bra en knäpptank eller en acctank eller ny en VP…

När kompressorn startar så går den korta tider c:a 2-3 min vid ute temp c:a 10°C.

Det största problemet är att varmvattnet tar slut väldigt fort vid duschning :( och att det inte är direkt varmt heller (finns ingen blandningsventil mellan varmvatten och kallvatten så det borde inte var något problem där).

Varmvattenproduktion VVB är inställd på start 44°C och den slutar på c:a 48°C efter c:a 2-3 min.

Såg att när pumpen startar för att värma huset och när den var “nöjd” så övergick den till att värma VVB när temperaturen var nära 44°C eller lägre.

Har konstaterat att “Drift-pressostaten” bryter vid c:a 48°C framledningstemp samt att “Högtrycks-pressostaten” bryter vid c:a 54°C framledningstemp (tvångskörde kontaktorn till kompressorn), framledningstemp-givaren reagerar snabbare på temperaturförändringar än givaren för VVB.

När jag minskade flödet på cirkulationspumpen när kompressorn arbetade så stannade kompressorn nästan med en gång vid VVB produktion och drifts-pressostaten återställdes inte förrän jag vred om växelventilen till radkretsen.

Har konstaterat också att reglermotorn (LK EMV110-M 89i0) stannar lite som den själv vill och inte växlar håll på ventilen ordentligt, jag ställde ventilen manuellt när jag testade pressostaterna…

Jag har gjort rimlighets-bedömningar på att följade givare visar tillräckligt rätt: utetemp, framledningstemp, returtemp och VVB temp. Köldbärartemp hittade jag inte i reglerdatorn samt en del andra menyer, var troligtvis för trött i huvudet. [Tillagt 2022-10-02: KBtemp verkar inte finnas i denna mjukvara]

Jag förstår elshema ganska så bra och en del om reglering, har konstaterat att den är ganska så fabriksinställd.

Avvikande inställningar som jag hittat, fabriks-inställningar inom parentes, ändrade direkt efter: “Integral VP (-60) 19, Integral TS  (-600) 50, VV tid (40) 27.

2022-10-03, Mer avvikande inställningar: "VP (60°min) 30°min och TS (600°min) 50°min, varför kan det vara ändrat till så låga värden???

Funderar på följande nödlösningar som kanske inte behövs om det går att få ordning på VP: toppvärma VVB varje dag, samt att starta VVB produktion så fort VVB temp är 44°C om det nu går…

Rörmokare har satt in filter på radkretsens retur strax innan VP och felsökt en del men har gett upp och förstår inte vad som är fel i första hand på VVB delen .

Drifttider: VP: 40670h, TS: 3509h, VVB: 6992h, 2022-09-27

Finns det någon programvara för PC att koppla upp mot reglerdatorn för att redigera och/eller se inställningar, går det att uppdatera reglerdatorn (V 2,07c) med ny mjukvara om det skulle behövas, eller helt enkelt byta till ett annat styrsystem?

Är det lämpligt att frekvens-styra denna kompressor ”Z61KCE-TDF-522”, den har mjukstart i dagsläget (läs går utan att den havererar) och i så fall hur långt i ner frekvens är lämpligt att gå i både kompressor för funktion?

Jag mottager väldigt gärna tips och vad jag bör felsöka/kontrollera och återkommer med svar.

Jag har följande dokumentation från Thermia: S-52368-5, S-52368-7 & S-52369-5

//Benny
« Senast ändrad: 03 oktober 2022, 21:25:00 av Kahl »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa Classic 155 problem
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2022, 09:17:51 »
Problemet med varmvattnet kan bero på luft i manteln till VVB, men jag antar att rörkrökarn uteslutit detta?
Jag har för mig om att anslutningarna är i toppen så om röret som leder ner kallvattnet i botten är av så kan det bli problem med varmvattnet också.
Såna problem kan även uppstå om backventilen vid nått tappställe är trasig, man hittar detta genom att varmvattnet snabbt tar slut på alla ställen utom just det felande tappstället.

Sen kan det vara idé att byta växelventilen om ni misstänker att den krånglar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstå det jag ger mej in i
SV: Thermia Villa Classic 155 problem
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2022, 14:57:15 »
Jag har varit och kontrollerat om det fanns luft vid expansionskärlet å det fanns lite men borde inte ha någon avgörande betydelse, har läst någonstan att det inte ska finnas någon annan luftning än via "expansionsröret"

Reglermotorn (LK EMV110-M 89i0) blir jag inte klok på  Sc:,h den vrider bara 60° när den får styr-spänning och när styr-spänningen släpper så vrider 60° åt något håll (moturs eller medurs) helt slumpvis. Om jag har förstått rätt hur själva växel-ventilen (LK525 22) ska fungera så borde reglermotorn vrida sej 180° mellan att ladda VVB och värma radkretsen...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa Classic 155 problem
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2022, 08:18:38 »
Tror växelventilen är denna modell, 60 graders vridning är då helt korrekt.
Den brukar inte krångla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariestad / Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Vill gärna förstå det jag ger mej in i
SV: Thermia Villa Classic 155 problem
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2022, 21:13:41 »
Carl N, du har helt rätt fick samma svar från LK supporten.
Jag har plockat isär reglermotorn och tittat på den inuti när den vrider sej och det är microswitchar som ser till att stannar vridningen efter 60°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!