Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tvinga upp fläkten pÃ¥ AWYZ14LBC  (läst 13817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« skrivet: 06 november 2009, 17:29:01 »
Hej igen!

Fläktinställningen på AWYZ14LBC fungerar ju som en max-nivå, men om pumpen inte tycker det behövs så kör den på lägre fläktnivå. Finns det något sätt att tvinga upp fläkten på en högre nivå utan att höja rikttempen? Jag vill trycka värmen längre bort, men pumpen står bara och fis-kör...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #1 skrivet: 06 november 2009, 18:30:24 »
För mej går den lite högre i fläkt hastighet om jag kör den på t.ex. 3 än om den står på auto fläktläge.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #2 skrivet: 06 november 2009, 18:52:50 »
Verkar ju skumt det där. Ställer jag in min ME på manuell fläkt och t ex läge tre så kör den på det tills den ev. går ner i off-läge pga uppnådd temperatur. Gäller detta för samtliga Fujitsus VP?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #3 skrivet: 06 november 2009, 20:10:04 »
Funkar inte alla ll/vp, förutom Toshiba, så att den ändrar fläkt beroende på vad den tycker är bäst ?
Min E9-DKE funkar då så att den bara går upp i den hastighet den tycker även om jag har den på fullt blås.
Har fattat det att det bara är Toshiba som man kan ställa fläkten så den håller samma läge hela tiden men jag kan ju ha fel.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #4 skrivet: 06 november 2009, 20:25:05 »
Har fattat det att det bara är Toshiba som man kan ställa fläkten så den håller samma läge hela tiden men jag kan ju ha fel.

Njae, Toshiba går ju att ställa så att fläkten går även om man inte kör värme överhuvudtaget om jag förstått det hela rätt. Det är väl det som är en av dessa pumpars finesser.
Kör jag min ME FD25 på manuell fläkt (och i värmeläge) så kör den på inställd fläkt tills den ev. går ner i off-läge (och då går fläkten ner i lågblås/stand by).
Har man däremot samma/liknande inställning på Toshiba så fortsätter fläkten dock att gå även fast den inte ger någon värme längre.
ME går inte att köra fläkten helt manuellt (dvs utan värmedrift alltså) med mindre än att man samtidigt har den inställd på AC och då lurar fläkten att fortsätta gå genom att ställa in den på ett (för AC) orimligt högt börvärde.

Om det finns nÃ¥gon pÃ¥ forumet som kan Toshiba bättre än mig fÃ¥r han gärna rätta mig om jag har fel.  ;)
« Senast ändrad: 06 november 2009, 20:36:42 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #5 skrivet: 06 november 2009, 22:01:56 »
Funkar inte alla ll/vp, förutom Toshiba, så att den ändrar fläkt beroende på vad den tycker är bäst ?
Min E9-DKE funkar då så att den bara går upp i den hastighet den tycker även om jag har den på fullt blås.
Har fattat det att det bara är Toshiba som man kan ställa fläkten så den håller samma läge hela tiden men jag kan ju ha fel.

Hej GammelMan!  Jo du har helt rätt i att alla andra pumpar justerar fläkthastigheten helt automatiskt upp eller ned i värmedrift som pumpen själv tycker är bäst oavsett vad man själv har ställt in eller vill ha, och detta gäller mig veterligt alla andra pumpar förutom Toshiba. Detta beror dÃ¥ pÃ¥ att det finns inprogrammerade parametrar som styr fläkthastigheterna upp eller ned beroende av bl.a innetemperaturen, pumpens (innerdelens) värmeavgivning mm mm pÃ¥ övriga pumpfabrikat. Det är ocksÃ¥ helt rätt som Ubbe säger att om Toshiban skulle gÃ¥ i off-läge sÃ¥ fortsätter alltsÃ¥ innerdelsfläkten att snurra i den hastighet som man manuellt har ställt in ända tills pumpen gÃ¥r i on-läge igen. Sen är det ju sÃ¥ att Toshibas pumpar har samtidigt med den helt flexibla inställningen av fläkthastigheterna den fördelaktiga egenskapen att ocksÃ¥ kunna gÃ¥ ned till en lÃ¥g värmeavgivning pÃ¥ endast ca 600 watt, och detta innebär dÃ¥ att Toshibas pumpar knappast aldrig överhuvudtaget gÃ¥r ned i off-läge sÃ¥ länge det finns ett litet värmebehov i huset. Man kan givetvis ocksÃ¥ om man sÃ¥ önskar köra Toshibas innerdelsfläkt pÃ¥ auto-inställning som ett alternativ och dÃ¥ fungerar deras pumpar precis som alla andra pumpar pÃ¥ marknaden, med detta rekommenderar jag självklart inte. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #6 skrivet: 06 november 2009, 22:24:15 »
ok ok det verkar vara så det funkar på de flesta pumpar, men vad skiljer då att köra max fläkt-läge och fläkt-läge auto? Borde bli precis samma sak eller?

Har någon nån idé hur man skulle kunna modda nocrian så att den t ex går över i rent fläktläge nån gång i timme och blåser på lite? Eller kanske att den går över i hi-power eller att rikttempen höjs vilket också ger högre fläktgång.

Jag har pumpen i en lokal som står tom mellan 21-17 och pumpen sitter på ena kortsidan i ett rum som är 12 meter långt och på motsatt sida finns en dörr till resten av lokalen och jag vill pressa ut så mycket värme som möjligt dit.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #7 skrivet: 06 november 2009, 23:20:45 »
Hej Gurravasa!  Skillnaden pÃ¥ fläktläge i Auto pÃ¥ en Toshibapump är att dÃ¥ regleras fläkthastigheten ocksÃ¥ helt enligt de här inprogrammerade parametrarna som styr fläkthastigheten upp och ned efter bl.a pumpens värmeavgivning precis som alla andra pumpar, men med en manuell fast inställning av fläkthastigheten mellan t.ex 3-5 sÃ¥ bibehÃ¥ller pumpen denna fläkthastighet oavsett om pumpen har en hög eller lÃ¥g nivÃ¥ pÃ¥ värmeavgivningen, detta gör dÃ¥ att man bibehÃ¥ller en effektiv värmespridning i utrymmet ifrÃ¥ga oavsett om pumpen avger mkt eller lite värme.
Du har också helt rätt i att enda sättet att få upp fläkthastigheten när det gäller andra pumpfabrikat är att höja upp börvärdet (tempinställningen) på pumpen så att pumpen ger ifrån sig mer värme, för då ökar också automatiskt fläkthastigheterna och förbättrar därmed värmespridningen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #8 skrivet: 06 november 2009, 23:58:59 »
Jo du har helt rätt i att alla andra pumpar justerar fläkthastigheten helt automatiskt upp eller ned i värmedrift som pumpen själv tycker är bäst oavsett vad man själv har ställt in eller vill ha, och detta gäller mig veterligt alla andra pumpar förutom Toshiba.

Den ME FD25 jag har går inte ner i fläkthastighet vid manuell inställning så länge den inte kommer till off-läge vill säga. Vid off-läge däremot går bara fläkten i sk avkänningsläge. Enda läget den justerar fläkthastigheten "själv" är när jag ställer den i fläktläge Auto.
Som jag skrev tidigare går det dock inte att enbart köra fläkten (dvs utan att man vill skicka ut värme samtidigt) om man inte ställer in den på AC och ett orimligt högt börvärde (max. 31C på ME).
« Senast ändrad: 07 november 2009, 00:09:40 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #9 skrivet: 07 november 2009, 00:17:11 »
Hej Ubbe!  Det kanske är pÃ¥ det sättet att du inte kör din ME FD25-pump helt regelbundet i garaget eller?? Du fÃ¥r därmed inte upp nÃ¥gon ordentlig grundvärme i hela utrymmet inkl ytorna där som väggar, tak mm, och därmed skulle jag möjligtvis kunna tro att innerdelsfläkten inte reagerar exakt pÃ¥ samma sätt som jag beskrev det hela. Däremot om du körde helt kontinuerligt med pumpen i garaget och därmed fÃ¥r upp en ordentlig grundvärme sÃ¥ skulle jag gissa att pumpen och innerderdelsfläkten reagerar och verkar ungefär precis sÃ¥ som jag beskrev det i tidigare inlägg, dvs att den kommer att justeras upp och ned i hastighet efter pumpens värmeavgivning, innetemperaturen i garaget mm oavsett vad du nu har ställt in för hastighet.  :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #10 skrivet: 07 november 2009, 00:19:07 »
Tack för ditt svar Raffen, men jag tänkte på skillnaden mellan Auto-läget och max-fläkt läget på min AWYZ14LBC. Den verkar ju bestämma vilken hastighet den ska köra mellan steg 1-4 på båda inställningarna? Det jag vill veta är om jag får mer fläkt i Läge 4 än i läge Auto och om auto-läget har några fördelar gentemot läge 4 (ex förbruknin).

Min primära fråga är dock om jag kan få fläkten att dra på lite med jämna mellanrum när jag inte är där. Alternativt att få den att gå på i Hi-power läge vid en bestämd tidpunkt, t ex en timme innan vi öppnar för kvällen. Finns det någon möjlighet att timerstyra fujitsun?

En till tanke som slog mig. Jag kör i economy-läge men det ska väl inte påverka fläkthastigheten på innerdelen?
« Senast ändrad: 07 november 2009, 00:21:41 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #11 skrivet: 07 november 2009, 00:50:19 »
Hej Gurravasa!  Ja jag känner ju inte närmare till Nocriapumparna sÃ¥ vi fÃ¥r väl invänta Kingen här som förmodligen kan svara pÃ¥ detta. Däremot är det en kvalificerad gissning frÃ¥n min sida att dylika "economy-läge" pÃ¥ de flesta pumpar dÃ¥ oftast är ett slags autoläge som styr ned pumpen lite bÃ¥de i effekt och i fläkthastighet. :)

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #12 skrivet: 07 november 2009, 09:08:24 »
I economy läget så reduceras kompressoreffekten till 70%
Sen så beträffande fläkthastigheten så går den ju ner allt eftersom inställd temp blir uppnådd oavsett den är inställd på 2an eller 4an men det bästa är ju om man har ett ganska så stort rum som innerdelen är placerad i så att inte pumpen blir "strypt" utan att den kan få i väg värmen.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #13 skrivet: 07 november 2009, 10:05:51 »
Det kanske är på det sättet att du inte kör din ME FD25-pump helt regelbundet i garaget eller?? Du får därmed inte upp någon ordentlig grundvärme i hela utrymmet inkl ytorna där som väggar, tak mm, och därmed skulle jag möjligtvis kunna tro att innerdelsfläkten inte reagerar exakt på samma sätt som jag beskrev det hela. Däremot om du körde helt kontinuerligt med pumpen i garaget och därmed får upp en ordentlig grundvärme så skulle jag gissa att pumpen och innerderdelsfläkten reagerar och verkar ungefär precis så som jag beskrev det i tidigare inlägg, dvs att den kommer att justeras upp och ned i hastighet efter pumpens värmeavgivning, innetemperaturen i garaget mm oavsett vad du nu har ställt in för hastighet.

När jag är där körs den tillräckligt länge för att rummet ska komma upp till stabil temperatur (oftast är den på 6-8 timmar, ibland längre). Jag kommer att köra den igen på manuell fläkt och inställning tre nu i helgen (ska gå ut och starta den nu). Om jag fortfarande får samma resultat även ikväll, accepterar du då att min VP fungerar på det sätt som jag har beskrivit? Jag kan köra den extra länge idag också så det förhoppningsvis inte blir några fler tveksamheter kring detta från din sida. Just nu är det ju ca. 9 grader ute här så den kommer nog att gå on-off en del under dagen, men det är ju inte det som det handlar om just i det här fallet, utan ifall den någon gång drar ner fläkthastigheten fast värme fortfarande behövs och produceras.

Edit:

Från manualen på sidan 6:
"Vi rekommenderar att fläkthastigheten sänks när rummet är svalt/varmt. Använd Low (dvs ettans fläktläge) om din sömn störs av ljudet från luftkonditoneraren."
« Senast ändrad: 07 november 2009, 10:25:40 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #14 skrivet: 07 november 2009, 10:09:52 »
Tack raffen och kingen!

OK effekten gÃ¥r ner till 70% i economy-läget. Men frÃ¥gan är om fläkten styrs olika i "economy" och "normal". Om fläkten styrs pÃ¥ det sätt kingen beskriver i bÃ¥da lägena sÃ¥ borde det väl innebära att den genomsnittliga fläktnivÃ¥n borde blir högre i economy-läge än normal. Med lägre effekt tar det längre tid att nÃ¥ rätt temp och därför mer fläkt?  

Värmen sprider sig fint i rummet pumpen sitter i. Jag vill dock få den vidare så gott det går till resten av lokalen. Eftersom lokalen är tom under 18-19 timmar per dygn så känns det onödigt att ha massa el-element på som bränner kWh, men samtidigt kan det inte bli iskallt.

Jag vill alltså få ut värmen genom dörren som sitter på motsatt vägg från värmepumpen. Om det inte går att få nocrian att blåsa mer så får jag pröva med lösa fläktar. Hur ska jag placera dem smart? Nära pumpen för att putta bort värmen, eller i dörröppningen för att så att säga suga ut luften?
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #15 skrivet: 07 november 2009, 11:16:57 »
När jag är där körs den tillräckligt länge för att rummet ska komma upp till stabil temperatur (oftast är den på 6-8 timmar, ibland längre). Jag kommer att köra den igen på manuell fläkt och inställning tre nu i helgen (ska gå ut och starta den nu). Om jag fortfarande får samma resultat även ikväll, accepterar du då att min VP fungerar på det sätt som jag har beskrivit? Jag kan köra den extra länge idag också så det förhoppningsvis inte blir några fler tveksamheter kring detta från din sida. Just nu är det ju ca. 9 grader ute här så den kommer nog att gå on-off en del under dagen, men det är ju inte det som det handlar om just i det här fallet, utan ifall den någon gång drar ner fläkthastigheten fast värme fortfarande behövs och produceras.
Edit:
Från manualen på sidan 6:
"Vi rekommenderar att fläkthastigheten sänks när rummet är svalt/varmt. Använd Low (dvs ettans fläktläge) om din sömn störs av ljudet från luftkonditoneraren."

Hej Ubbe!  Självklart accepterar jag det du kommer fram till och informerar om Ubbe, jag vet ju inte själv nämligen hur dessa ME-pumpar fungerar när det gäller detta men det skulle ju vara skoj att fÃ¥ veta givetvis. Jag har självfallet bara utgÃ¥tt ifrÃ¥n att dessa pumpar fungerar precis som alla andra pumpar pÃ¥ marknaden när det gäller detta med inprogrammerade styrparametrar för att reglera fläkthastigheten i värmedrift med undantag av Toshiba, men är det som du säger sÃ¥ urskiljer sig ME:s pumpar helt frÃ¥n denna övriga kategori pumpar isf när det gäller detta.
Har du en effekt/energimätare tillkopplad på pumpen eller?? För isf så skulle det vara intressant att få veta om du fritt kan reglera de olika fläkthastigheterna vid vid pumpens värmedrift oavsett om den går på en hög eller låg effekt och att den då ligger kvar vid den fläkthastigheten, att det går när pumpen går på en högre effekt det förstår jag men går det även när pumpen har stegat ned till en riktigt låg effekt?? För det var väl närmast det jag såg och märkte på min fd Panasonic att när pumpen stegade ned i effekt så sjönk också fläkthastigheterna succesivt oavsett om jag hade ställt in fläkthastigheten på mauellt läge 5 eller hade den på autofläkt. :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 07 november 2009, 12:51:54 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #16 skrivet: 07 november 2009, 15:19:42 »
Tack raffen och kingen!

OK effekten gÃ¥r ner till 70% i economy-läget. Men frÃ¥gan är om fläkten styrs olika i "economy" och "normal". Om fläkten styrs pÃ¥ det sätt kingen beskriver i bÃ¥da lägena sÃ¥ borde det väl innebära att den genomsnittliga fläktnivÃ¥n borde blir högre i economy-läge än normal. Med lägre effekt tar det längre tid att nÃ¥ rätt temp och därför mer fläkt?  

Värmen sprider sig fint i rummet pumpen sitter i. Jag vill dock få den vidare så gott det går till resten av lokalen. Eftersom lokalen är tom under 18-19 timmar per dygn så känns det onödigt att ha massa el-element på som bränner kWh, men samtidigt kan det inte bli iskallt.

Jag vill alltså få ut värmen genom dörren som sitter på motsatt vägg från värmepumpen. Om det inte går att få nocrian att blåsa mer så får jag pröva med lösa fläktar. Hur ska jag placera dem smart? Nära pumpen för att putta bort värmen, eller i dörröppningen för att så att säga suga ut luften?

Hmm vet tyvärr inte om fläkten styrs på ett speciellt sätt då den går i eco läget. Kör själv alltid min pump i eco läget då den effekten räcker till för min del. Men testa att köra din pump i både eco läget och normal läge så ser du ju om det blir någon skillnad med fläkten men kom bara ihåg att vänta ett par minuter mellan de olika inställningarna innan du utvärdera resultatet (kan ta en liten stund innan reagerar när man bytt inställningar) En fråga hur har du vingarna riktade på pumpen?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #17 skrivet: 07 november 2009, 15:56:04 »
Jag testade att ändra mellan eco och vanligt för ett tag sen men märkte ingen skillnad på fläkten. Kanske väntade jag inte tillräckligt länge, jag stod en liten stund och kollade sen tröttnade jag ;). Ska göra ett nytt test nästa gång jag är i lokalen.

Jag har vingarna riktade näst max uppåt nu. Det verkade ge mest blås genom dörren vid maxblås på fläkten. Jag testade med att hänga upp pappersremsor i dörröppningen. Frågan är hur stor skillnad inställningen på vingarna gör när fläkten i stort sett alltid går på minsta nivå.

Jag kör på 18 ºC max fläkt, eco och får 20,5 ºC inne i rummet nocrian sitter i.

Tillägg: Testade nu. Körde 5 min på normalläge 30 ºC och sedan 5 min i eco-läge. Märkte ingen som helst skillnad på fläkten, eller på något annat heller för den delen.
« Senast ändrad: 07 november 2009, 16:56:47 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #18 skrivet: 07 november 2009, 17:38:27 »
Jag testade att ändra mellan eco och vanligt för ett tag sen men märkte ingen skillnad på fläkten. Kanske väntade jag inte tillräckligt länge, jag stod en liten stund och kollade sen tröttnade jag ;). Ska göra ett nytt test nästa gång jag är i lokalen.

Jag har vingarna riktade näst max uppåt nu. Det verkade ge mest blås genom dörren vid maxblås på fläkten. Jag testade med att hänga upp pappersremsor i dörröppningen. Frågan är hur stor skillnad inställningen på vingarna gör när fläkten i stort sett alltid går på minsta nivå.

Jag kör på 18 ºC max fläkt, eco och får 20,5 ºC inne i rummet nocrian sitter i.

Tillägg: Testade nu. Körde 5 min på normalläge 30 ºC och sedan 5 min i eco-läge. Märkte ingen som helst skillnad på fläkten, eller på något annat heller för den delen.

Hade du alltså fjärren inställd på 30 grader och fläkten på max och ändå gick inte fläkten upp på max efter en stund? Då måste du ha något fel med pumpen för ställer du upp pumpen ett par grader och har fläkten på max så ska det normalt bli en mindre storm.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #19 skrivet: 07 november 2009, 18:15:20 »
Självklart accepterar jag det du kommer fram till och informerar om Ubbe, jag vet ju inte själv nämligen hur dessa ME-pumpar fungerar när det gäller detta men det skulle ju vara skoj att få veta givetvis.

Nu har jag kollat klart.

Jag har haft pumpen inställd på 16 grader med fläkthastighet tre från förmiddagen till sen eftermiddag. Jag lät pumpen köra fram till eftermiddagen då jag gick in i verkstaden för att jobba lite. Under den tid jag var där, ca. en timme gick pumpen inte ner i fläkthastighet någon gång, pumpen gick inte ens ner i off-läge under den tiden vilket jag blev lite fundersam över då vi har haft ca. 10 grader idag här i Skåne.
Jag satte mig en stund och kollade på energimätaren också. Det lägsta värdet jag såg på den var 288 W och fläkthastigheten var då fortfarande oförändrad.
En sak jag la märke till var att pumpen inte verkar gå i off-läge lika ofta om jag kör på manuelll fläkt. När jag ställde om den till Auto dröjde det inte länge, kanske en kvart innan den gick i off-läge. Läge Auto verkar ge mer effekt på något sätt, jag kunde se en klar skillnad på min termometer. Med läge Auto gick temperaturen upp till ca. 17 grader i rummet medans fläktläge tre gav en ganska konstant temperatur på ca. 16 grader.

Hur som haver, jag har kört min VP nu och testat hur den kör fläkten vid manuell inställning och det enda jag kan säga är att min ME FD25 inte ändrar fläkthastigheten själv om den inte ställs in på läge Auto. Och det är väl också det enda rimliga om man ska kunna kalla det för "manuell" fläkthastighet anser jag. Övriga VP har väl då antagligen inte en "äkta" manuell inställning utan snarare semi-manuell (halvmanuell), Toshiba undantaget då förstås.

Och när det då gäller skillnaderna ang. fläktinställning mellan ME FD och Toshiba RAS är det då alltså så här det ligger till:

ME FD
1) Manuellt i fyra hastigheter. Den enda gång fläkten då går ner i hastighet är om VP:n går ner i off-läge.
2) Läge Auto. Innedelen avgör då den fläkthastighet som den anser vara optimal för rådande värmebehov etc.

Toshiba RAS
1) Manuellt i fem hastigheter utan att VP:n är i läge värmedrift. Fläkten stängs aldrig av eller ändrar hastighet.
2) Manuellt i fem hastigheter och med VP:n i läge värmedrift. Fläkten stängs aldrig av eller ändrar hastighet.
3) Läge Auto. Innedelen avgör då den fläkthastighet som den anser vara optimal för rådande värmebehov etc.
« Senast ändrad: 09 november 2009, 03:16:01 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Ricky_se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne-Kristianstad
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #20 skrivet: 07 november 2009, 19:08:38 »
Kör min Nocria på "eco mode" börvärde 21* + auto fläkt som då för det mesta ger fläktläge 2. Ger då 21.5* i rummet längst från pumpen. Ställer jag manuell fläkt 3 eller 4 så går den upp i fläkt läge 3 efter en stund, men aldrig 4.

Börvärde 24* ger läge 4 både i auto och manuell fläkt= STORM :-)

Går så lågt som 272W vid hyggligt väder som idag... och en del on/off

Verkar som att den kräver högre börvärde för fläktläge 4... behövs ju en del "kräm" frÃ¥n kompressorn för att värma luftmängden i läge 4...  Finns det inte energi till att hÃ¥lla värmen uppe pÃ¥ luftströmmen sÃ¥ ökar inte fläkten!

R
LB-hus 1976 170 kvadrat centralstyrd direkt el + braskamin. 17K KWH. Fujitsu Nocria - 9,1KW.
Timmerhus 1909 156 kvadrat direkt el. 20K KWH.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #21 skrivet: 07 november 2009, 19:52:24 »
Hade du alltså fjärren inställd på 30 grader och fläkten på max och ändå gick inte fläkten upp på max efter en stund? Då måste du ha något fel med pumpen för ställer du upp pumpen ett par grader och har fläkten på max så ska det normalt bli en mindre storm.

//Krister

Jojo fläkten gick på max. Det jag testade var om det blev någon skillnad i fläktstyrka mellan economy-läge och normal-läge, vilket det inte var. Allt funkar som det ska, får jobba med andra medel för att flytta värmen vidare så gott det går än att använda nocrians fläkt.

Jag är fortfarande nyfiken på om det är någon skillnad mellan "Auto" och "nivå4" på fläktinställningen...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #22 skrivet: 07 november 2009, 20:00:46 »
Kör min Nocria på "eco mode" börvärde 21* + auto fläkt som då för det mesta ger fläktläge 2. Ger då 21.5* i rummet längst från pumpen. Ställer jag manuell fläkt 3 eller 4 så går den upp i fläkt läge 3 efter en stund, men aldrig 4.

Börvärde 24* ger läge 4 både i auto och manuell fläkt= STORM :-)

Går så lågt som 272W vid hyggligt väder som idag... och en del on/off

Verkar som att den kräver högre börvärde för fläktläge 4... behövs ju en del "kräm" frÃ¥n kompressorn för att värma luftmängden i läge 4...  Finns det inte energi till att hÃ¥lla värmen uppe pÃ¥ luftströmmen sÃ¥ ökar inte fläkten!

R

Hej Ricky!

Det var du som tipsade mig om AWYZ14LBC i våras och jag måste tacka dig igen för tipset. Den har fungerat strålande för vårt ändamål. Den höll utan problem vår träninssal på 100kvm sval och skön, även under värmeböljan med upp mot 30 ºC ute i början på sommaren. Nu har jag precis börjat att använda den för att värma och den är ruggigt effektiv. Mätte förbrukningen under ett test och den står och puttrar på i snitt 300w och håller hela lokalen på 210 kvm på mellan 19-21 grader när det är 4-5 grader ute. Grymt bra pump!

Synd att det inte går att få den att blåsa till lite då och då bara...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #23 skrivet: 08 november 2009, 12:15:41 »
Självklart accepterar jag det du kommer fram till och informerar om Ubbe, jag vet ju inte själv nämligen hur dessa ME-pumpar fungerar när det gäller detta men det skulle ju vara skoj att få veta givetvis.
Nu har jag kollat klart.
Jag har haft pumpen inställd på 16 grader med fläkthastighet tre från förmiddagen till sen eftermiddag. Jag lät pumpen köra fram till eftermiddagen då jag gick in i verkstaden för att jobba lite. Under den tid jag var där, ca. en timme gick pumpen inte ner i fläkthastighet någon gång, pumpen gick inte ens ner i off-läge under den tiden vilket jag blev lite fundersam över då vi har haft ca. 10 grader idag här i Skåne.
Jag satte mig en stund och kollade på energimätaren också. Det lägsta värdet jag såg på den var 288 W och fläkthastigheten var då fortfarande oförändrad.
En sak jag la märke till var att pumpen inte verkar gå i off-läge lika ofta om jag kör på manuelll fläkt. När jag ställde om den till Auto dröjde det inte länge, kanske en kvart innan den gick i off-läge. Läge Auto verkar ge mer effekt på något sätt, jag kunde se en klar skillnad på min termometer. Med läge Auto gick temperaturen upp till ca. 17 grader i rummet medans fläktläge tre gav en ganska konstant temperatur på ca. 16 grader.
Hur som haver, jag har kört min VP nu och testat hur den kör fläkten vid manuell inställning och det enda jag kan säga är att min ME FD25 inte ändrar fläkthastigheten själv om den inte ställs in på läge Auto. Och det är väl också det enda rimliga om man ska kunna kalla det för "manuell" fläkthastighet anser jag. Övriga VP har väl då antagligen inte en "äkta" manuell inställning utan snarare semi-manuell (halvmanuell), Toshiba undantaget då förstås.

Hej Ubbe!  Stort tack skall du ha för informationen och uppföljningen Ubbe. Thumbsup Nu vet vi ju dÃ¥ att ME:s FD-pumpar ändÃ¥ är lite originella genom att man tydligen kan ändra innerdelsfläkten via manuell inställning till valfri hastighet sÃ¥ länge pumpen är igÃ¥ng i värmedrift och att detta funkar ända tills pumpen gÃ¥r ned i off-läge. Jag hÃ¥ller väl med dig om att det är väl egentligen vad man skall kunna förvänta sig av en sk manuell inställning av fläkthastigheter men jag trodde dÃ¥ kanske att i stort sett alla pumpar funkade som min fd Panasonic med sina resp inprogrammerade styrparametrar som ändÃ¥ tar över och styr fläkthastigheten efter bl.a pumpens värmeavgivning frÃ¥n tid till annan. För pÃ¥ min Panasonic sÃ¥ spelade det ingen större roll om jag hade auto eller manuell inställning av fläkthastigheterna eftersom pumpen ändÃ¥ begränsade fläkthastigheten efter dessa parametrar, dvs jag kunde alltsÃ¥ manuellt öka fläkthastigheten upp till den nivÃ¥ som pumpens värmeavgivning och avgivna värmeeffekt för stunden tillät, men inte högre. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #24 skrivet: 08 november 2009, 12:29:27 »
Stort tack skall du ha för informationen och uppföljningen Ubbe. Thumbsup

OK.  ;)
Jag har försökt sammanställa skillnaderna mellan ME FD och Toshiba RAS i mitt tidigare inlägg. Är något fel så säg till isf.
Iom att jag i stort sett bara har kört läge Auto hade jag inte uppmärksammat 100% om det ev. kunde vara så att fläkten ev. justerade sig själv även i läge Manuell. Jag körde den då bara korta stunder i det läget.

Jag ber om ursäkt till övriga forummedlemmar för att det blev lite OT frÃ¥n min sida ang. detta i den här trÃ¥den.  tomte::
« Senast ändrad: 09 november 2009, 03:12:55 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #25 skrivet: 08 november 2009, 12:57:41 »
Hej Ubbe!  Nej jag har dÃ¥ inte sett nÃ¥got fel i din information här Ubbe, utan jag tycker att du har skött den pÃ¥ ett alldeles förträffligt sätt och är t.om mkt imponerad av dina inlägg. Thumbsup SÃ¥ av denna anledning behöver du absolut inte be om ursäkt för nÃ¥gonting här Ubbe. Thumbsup Det brukar ju nästan bara vara jag som fÃ¥r göra det vid enstaka tillfällen när jag känner att det verkligen är motiverat, och dÃ¥ gör jag det ocksÃ¥. ;) ;D

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #26 skrivet: 08 november 2009, 22:53:40 »
Tack raffen och kingen!

OK effekten gÃ¥r ner till 70% i economy-läget. Men frÃ¥gan är om fläkten styrs olika i "economy" och "normal". Om fläkten styrs pÃ¥ det sätt kingen beskriver i bÃ¥da lägena sÃ¥ borde det väl innebära att den genomsnittliga fläktnivÃ¥n borde blir högre i economy-läge än normal. Med lägre effekt tar det längre tid att nÃ¥ rätt temp och därför mer fläkt? 

Värmen sprider sig fint i rummet pumpen sitter i. Jag vill dock få den vidare så gott det går till resten av lokalen. Eftersom lokalen är tom under 18-19 timmar per dygn så känns det onödigt att ha massa el-element på som bränner kWh, men samtidigt kan det inte bli iskallt.

Jag vill alltså få ut värmen genom dörren som sitter på motsatt vägg från värmepumpen. Om det inte går att få nocrian att blåsa mer så får jag pröva med lösa fläktar. Hur ska jag placera dem smart? Nära pumpen för att putta bort värmen, eller i dörröppningen för att så att säga suga ut luften?

Hej!

På min Nocria förefaller eco-läget sänka fläkthastigheten med ett steg ifrån det inställda. Dvs. hastighet 4 + eco = hast. 3 osv.
Det är också så att den försöker tillmötesgå det manuella hastighetsvalet i viss mån. Jag kan i nuvarande väderlek få den att gå på treans hastighet (4+eco). Ändrar jag till auto går den direkt ner till tvåan.

Prova att ställa en golvfläkt (typ den Rickard tipsade om) vid soffan i receptionen och rikta luftstrålen så att den går ut genom dörren till träningslokalen i knähöjd. Då finns det också en chans att den kan röra om luften lite i trapphuset.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #27 skrivet: 09 november 2009, 11:02:06 »
Hej Göran!

Jag märkte ingen skillnad i fläkthastighet när jag gjorde ett kort test med att köra på max värme, fläkt 4 och slå om mellan normal och eco. Men jag testade bara i 5 min, har du aldrig märkt att den går upp i läge 4 i eco-läge, även om du kör upp rikttempen riktigt högt? Eller har du märkt någon direkt förändring i fläkthast när sdu slått om från eco till normal?

Intressant att du märker skillnad mellan att använda manuell fläktinställning och auto. Då verkar det som att den försöker hålla högre fläkt vid manuell även om den inte kör på den nivå man ställt in. Tack för infon!

Jag har skaffat en fläkt som jag testar på lite olika ställen, men har inte tänkt på att blåsa in luft lågt i träningssalen. Har mer försökt att blåsa ut luft högt. Ska testa din placering nästa natt!
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Ricky_se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne-Kristianstad
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #28 skrivet: 09 november 2009, 16:58:08 »
Kör min Nocria på "eco mode" börvärde 21* + auto fläkt som då för det mesta ger fläktläge 2. Ger då 21.5* i rummet längst från pumpen. Ställer jag manuell fläkt 3 eller 4 så går den upp i fläkt läge 3 efter en stund, men aldrig 4.

Börvärde 24* ger läge 4 både i auto och manuell fläkt= STORM :-)

Går så lågt som 272W vid hyggligt väder som idag... och en del on/off

Verkar som att den kräver högre börvärde för fläktläge 4... behövs ju en del "kräm" frÃ¥n kompressorn för att värma luftmängden i läge 4...  Finns det inte energi till att hÃ¥lla värmen uppe pÃ¥ luftströmmen sÃ¥ ökar inte fläkten!

R

Hej Ricky!

Det var du som tipsade mig om AWYZ14LBC i våras och jag måste tacka dig igen för tipset. Den har fungerat strålande för vårt ändamål. Den höll utan problem vår träninssal på 100kvm sval och skön, även under värmeböljan med upp mot 30 ºC ute i början på sommaren. Nu har jag precis börjat att använda den för att värma och den är ruggigt effektiv. Mätte förbrukningen under ett test och den står och puttrar på i snitt 300w och håller hela lokalen på 210 kvm på mellan 19-21 grader när det är 4-5 grader ute. Grymt bra pump!

Synd att det inte går att få den att blåsa till lite då och då bara...

JodÃ¥, nog är Nocrian en bra pump alltid :-)  Värmer mina 173 kvadrat utan problem, än sÃ¥ länge... Snittar oxÃ¥ omkring 300w och har mellan 21-24 pÃ¥ nedre plan + 19-20 pÃ¥ ovanplan... blir intressant att se om värmen räcker till "där uppe" när det blir kallare ute, har ju bara varit -5 som mest... Ska testa med en, "värmeflyttare" som flÃ¥sar upp lite värme...

Men visst ger pumpen järnet om man ökar upp börvärdet några grader...

R.
LB-hus 1976 170 kvadrat centralstyrd direkt el + braskamin. 17K KWH. Fujitsu Nocria - 9,1KW.
Timmerhus 1909 156 kvadrat direkt el. 20K KWH.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #29 skrivet: 14 november 2009, 16:30:34 »
Jag märkte ingen skillnad i fläkthastighet när jag gjorde ett kort test med att köra på max värme, fläkt 4 och slå om mellan normal och eco. Men jag testade bara i 5 min, har du aldrig märkt att den går upp i läge 4 i eco-läge, även om du kör upp rikttempen riktigt högt? Eller har du märkt någon direkt förändring i fläkthast när du slått om från eco till normal?

Hej!

Jag provade med lite högre värmeinställningar än normalt och jag tror att jag fick upp den på fyran ( i eco-läge) ett tag. Det är faktiskt lite svårt att höra skillnad på trean och fyran, tycker jag. Normalt går vi från eco till full effekt när det blir kallare än 18-20 minusgrader ute. Jag ska kolla igen när det blir lite kallare. Hittills har det varit ca -16° som kallast i vinter och då går den inte upp i särskilt hög effekt annat än just efter avfrostningarna.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #30 skrivet: 15 november 2009, 22:07:00 »
Jag testade att ställa bör-värdet till max 30 grader och stegade successivt upp till fläkt 4 i ECO-läge och den körde absolut på fläktnivå 4. Sen om den i genomsnitt går på lägre fläkt i ECO vet jag inte, men alla nivåer kan utnyttjas iaf.

Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #31 skrivet: 17 november 2009, 22:57:28 »
ok ok det verkar vara så det funkar på de flesta pumpar, men vad skiljer då att köra max fläkt-läge och fläkt-läge auto? Borde bli precis samma sak eller?

Har någon nån idé hur man skulle kunna modda nocrian så att den t ex går över i rent fläktläge nån gång i timme och blåser på lite? Eller kanske att den går över i hi-power eller att rikttempen höjs vilket också ger högre fläktgång.

Jag har pumpen i en lokal som står tom mellan 21-17 och pumpen sitter på ena kortsidan i ett rum som är 12 meter långt och på motsatt sida finns en dörr till resten av lokalen och jag vill pressa ut så mycket värme som möjligt dit.

tyvärr är det inte helt enkelt att rätta till tillverkarnas misstag, då värmepumpars programvaror inte har öppen källkod :(
tänk vilken super-pump man skulle kunna få till om man själv fick bestämma över styrsystemets parametrar!!
men ett sätt att lösa ditt problem är att flytta pumpens temperaturgivaren till det där avlägsna rummet, då ger sig inte pumpen förrän den har uppnått den inställda tempen där borta, dock kan det bli en rejäl tempskillnad mellan rummen.
kolla i denna tråden för att få info om hur du flyttar givaren:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28128.0

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #32 skrivet: 17 november 2009, 23:16:49 »
Tack för tipset Oskar P!

Hur styrs egentligen förhållandet mellan fläktnivå och värmenivå i pumpen? Avger den alltid luft med samma temp vid samma inställda rikttemperatur och ökar och minskar sen mängden varm luft efter behov?

Kommer alltså endast fläktnivån att ändras om jag skulle försöka mig på att flytta givaren, eller kan det bli så att det börjar pysa ut varmare luft, men utan att höja fläkten så mycket?
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #33 skrivet: 18 november 2009, 22:09:34 »
Tack för tipset Oskar P!

Hur styrs egentligen förhållandet mellan fläktnivå och värmenivå i pumpen? Avger den alltid luft med samma temp vid samma inställda rikttemperatur och ökar och minskar sen mängden varm luft efter behov?

Kommer alltså endast fläktnivån att ändras om jag skulle försöka mig på att flytta givaren, eller kan det bli så att det börjar pysa ut varmare luft, men utan att höja fläkten så mycket?
den kan inte pysa ut varmare luft än den rådande kondenseringspempen, som styrs av främst fläktvarvtalet men även utetemperaturen och graden av påisning samt kompressorvarvtal.
ju långsammare fläktvarvtal desto högre temp.

jag tror om du flyttar givaren sÃ¥ kommer den blÃ¥sa mer och kompressorn kommer jobba hÃ¥rdare för att uppnÃ¥  tempen där givaren finns.
så den kommer definitivt att gå med max fläkt om du ställer den på det.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #34 skrivet: 31 december 2009, 10:12:49 »
Börjar bli tveksam.., hatar pumpar som inte går att styra! Vi är beroende av ganska högt luftflöde, Boschen går att styra fläkten hur som helst, när kompressorn går, och full fläkt jämt, förutom natten.

Går fläkten jättelågt? Annars inget att ha..

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #35 skrivet: 31 december 2009, 11:09:07 »
Börjar bli tveksam.., hatar pumpar som inte går att styra! Vi är beroende av ganska högt luftflöde, Boschen går att styra fläkten hur som helst, när kompressorn går, och full fläkt jämt, förutom natten.

Går fläkten jättelågt? Annars inget att ha..

/Andreas.

Min fläkt går väldigt lågt. Nivå 1-2 av 4 mest hela tiden och då sitter den i ett rum som är tomt 12*8m med 3 m takhöjd. Nu har jag ju inte så kallt där jag bor, plus att det är superisolerat och på en övervåning så problemet är väl snarast att Nocrian är lite överdimensionerad och inte behöver blåsa mer. Kanske är annorlunda i kallare trakter.

Är fläktstyrningen viktig för dig så skulle jag inte välja Nocria.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #36 skrivet: 31 december 2009, 12:17:40 »
Börjar bli tveksam.., hatar pumpar som inte går att styra! Vi är beroende av ganska högt luftflöde, Boschen går att styra fläkten hur som helst, när kompressorn går, och full fläkt jämt, förutom natten.

Man kanske fÃ¥r föreslÃ¥ en ME FD25/35 istället? De gÃ¥r att styra som du vill ha det och är inte särsklit dyra i inköp heller.  a:gl
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #37 skrivet: 31 december 2009, 12:33:48 »
Eller går den ned i lägre i fläkt än läge 1? Så att luften knappt rör på sig, men vet inte om Boschen är så, eller om det kommer kallare luft från övre plan, så att den inte upplever uppnått börvärde.

Ingen som har upplevt problem med fläktstyrningen?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #38 skrivet: 31 december 2009, 15:45:08 »
Vid manuell fläkt så reglerar ju pumpen ned fläktvarvet om den tycker sig behöva det trots att man ställer fläkten i maxläge, men försöker ändå anpassa sig lite till begärt fläktläge jämfört med autofläkt. Min pump får ju ofta jobba ganska hårt i kylan som nu råder och då är det mer blås på manuella högsta läget än i auto.

Apans fråga kändes som om han var orolig för att den ska blåsa på för mycket exvis nattetid om man vill hålla ned ljudnivån och där kan jag svara att pumpen reglerar ev ned fläkten vid manuella lägen men den reglerar inte upp högre än inställt läge så väljer man tex fläktläge 1 av 4 så stannar den kvar där även om man skruvar upp börvärdet till 30 grader eller om värmen inte räcker till vilket inte är så vanligt med Nocriamodellerna.

Fast visst är det lite jobbigt när det är varmare temperaturer och den inte vill blåsa max fläkt som jag vill ha för värmespridningens skull, och för att i det läget undvika olönsam on/off körning så brukar jag höja börvärdet lite mer än jag tänkt mig.

Idealet är i de situationerna om man kan få den att gå på lägsta avgivna effekt i längre perioder då den drar rätt hög effekt just vid uppstart när den stannat. Känslan jag har är att tät start/stop körning drar mer energi än om den går långa intervall på lägsta effekt och att man därför långsökt nog tjänar mer på att höja börvärdet lite extra just i dessa lägen oftast på vår och höst.

När det väl blir så varmt ute att den mest står i offläge är det inte lika jobbigt och då kan man ofta stänga av pumpen dagtid och sätta på den till kvällen/natten.


Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #39 skrivet: 02 januari 2010, 19:47:57 »
Apans fråga kändes som om han var orolig för att den ska blåsa på för mycket exvis nattetid om man vill hålla ned ljudnivån...

Nja, han var orolig för att fläkthastigheten inte skulle räcka till för att flytta runt luften. På natten kan man ju sänka fläkthastigheten om man ev. störs.

Eller går den ned i lägre i fläkt än läge 1? Så att luften knappt rör på sig...
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tvinga upp fläkten på AWYZ14LBC
« Svar #40 skrivet: 02 januari 2010, 20:02:03 »
Ja precis Ubbe, nedåt går det alltid att sänka, oavsett är/börvärde, provat köra Boschen idag i Autoläget på fläkten, funkat mycket bra, den har hållit läge 2 av 3.

Hade bara dålig erfarenhet av nya "karossen" på Atlasen, Tom på Atlas sa de att de var felbyggda! Den gick ned i " kännarläge" och hade svårt att hålla temp.

Den gamla gick och ställa hur som helst, och stängde av fläkten/ kompressor när börvärdet nåddes.

Synd på Nociran att det var så, samt att inte vingen gick att ställa rakt ut..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 560
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!