Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: logg fd35  (läst 1933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

stepside2

  • Gäst
stepside2
logg fd35
« skrivet: 09 januari 2012, 10:22:59 »
hej! då vet jag hur långt jag kommer på uppvärmning i mitt hus på enbart min fd35 som värmekälla.äldre hus från 1923 1 1/2 planshus timmer tilläggsisolerat 50mm utvändigt och 55 cm kutterspån vind ,äldre (tidigt 90)3glas nedervåning och gamla (50tal) dålig skötta 2 glasfönster övervåning.ouppvärmd källare.ca 50m2 per våning. ute -20 ger med fd35 på max: +22 nedervåning och +17 wc med dörr på glänt. +18 övervåning och påtagligt kännbar kallras från samtliga fönster. helt ok eller? jag är nöjd iaf,ska investera i en till pump till övervåning och en till källare inför nästa sesång!

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg fd35
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2012, 18:50:54 »
Tycker det är helt ok. Kallras från dåliga fönster får du även med golvvärme. Går inte att komma ifrån på annat sätt än element under om man frågar mig. Byt dom sämsta fönstrena och optimera luftgenomströmningen i huset så kommer du nog långt med 2 pumpar. 3 känder nästan overkill.
Men den verkar hålla ok temp i huset så du får göra som mig. Tänd 5 värmeljus i fönstret då du kollar på tv, inget kallras då. :)
Tjejen är ljustokig, så jag låter henne hållas då det funkar och jag slipper montera upp en massa fula direktel element. Och enligt vissa är värmeljus billigare med, så ljustoken kanske har gjort nåt ekonomiskt samtidigt.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

stepside2

  • Gäst
stepside2
SV: logg fd35
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2012, 23:58:25 »
jag har ju även vattenburet i huset med pelletsanläggning och ett par tons bulkförråd i källaren som jag inte startat upp än.har oxå en ny keddy vedkamin och en hederlig husqvarna 727 köksvedspis.ny nibe eminent 100l vvb kopplad till pannan. man vill ju inte låsa sig till ett system hehe.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg fd35
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2012, 15:02:13 »
Amen vafan...  ^-^

Då får du nog ta ditt kallras med tanke på du har värme så du kan basta i hela huset hehe. Men faktum är väl att man får behagligare värme med lite tätare väggar/fönster. Dom rummen jag har tilläggsisolerat 95mm inåt är sjukt mycket bättre klimat i nu jämfört med förra vintern. Har inte ens element på i sovrummet och ligger långt från llvpn. Dock är tempen kanske 18-19 grader mot 21-22 i vardagsrummet men är perfekt för att sova.
Nästa steg blir väl nya fönster men det gör jag inte förrän dom jag har börjar imma eller krångla på annat sätt. Går inte att räkna hem den investeringen i kronor, men kanske i uteblivet kallras.

2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Benny A

  • Energiingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg fd35
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2012, 21:57:58 »
Antingen när dom krånglar eller när det e dax att måla om eller serva på annat vis!
Ett tips, tjocka gardiner för, eller rullgardin/persiener, hjälper mer än man tror!
Och den tiden på dygnet när det e kallast så brukar man ändå ha nerdraget....
Benny
Energi, det enda som består!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!