Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion  (läst 1930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad garf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« skrivet: 01 juli 2017, 22:58:25 »
Hej alla värmepumpsfantomer.

Jag är en nybliven husägare som fått den stora äran att överta en gammal bergvärmepump av typ Bonus 6 från ett företag som heter (hette?) Save it Naturvärme. Det har varit varmt utomhus sedan vi flyttade in i huset för snart en vecka sedan, och ännu varmare inomhus. Jag vill poängtera att inomhustemperaturen är betydligt högre än temostatbörvärdet.

Jag har upptäckt att radiatorerna i huset samt den vattenburna golvvärmen i köket blir varma i samband med att värmepumpen kör mot varmvattentanken. Jag har kunnat utläsa att den ska köra vatten med 50ish grader och att en elpatron i tanken värmer resten. Varmvattnet från värmepumpen passerar en trevägsventil innan det ansluter till varmvattentank respektive radiatorslingan.

När värmepumpen går mot vattentanken så verkar ventilen mot radiatorsystemetvara sluten. Jag kunde undersöka detta genom att slå av värmepumpen och låta rören svalna av för att sedan slå på den igen och känna på rören medan pumpen gick. Mer avancerad mätutrustning saknas tyvärr. Värmen verkar alltså hamna i radiatorslingan efter, eller möjligen i slutet av, att varmvattentanken fått sitt. Utan att ha någon egentlig referensram så bedömer jag också att pumpen brummar igång rätt ofta. Uppskattningsvis någon gång i timman. Eftersom jag inte loggat är detta dock något av ett höftskott.

Jag har pratat med en tidigare ägare som inte bott i huset på ca tre år och denne säger att det inte varit såhär tidigare. Personen som bott senaste tre åren har tyvärr noll koll på läget.

SÃ¥ vad göra? Är det normalt att värmen spiller över pÃ¥ detta sätt (hittade en forumtrÃ¥d där det diskuterades att sÃ¥ inte var fallet)? Min känsla är att det kan vara trevägsventilen som spökar. Vad tror ni? Känner nÃ¥gon till om företaget Save it Naturvärme fortfarande finns och har folk som kan mitt system? 

Utloggad Daikinflurkmark

  • Inbillad gds'are
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2017, 23:11:19 »
När vv laddningen är klar på min pump så slår shunten om till värmekretsen för att sluta tätt till vv tanken och då går den värme som är kvar i pumpen ut i radiatorerna. Så det är nog helt normalt bara den inte står och läker varmvatten hela tiden till värmesystemet. Känn på utgående värmerör när den inte kört vv på en timme det bör vara kallt då
Modohus från byggt 65 när oljan var billig 80mm isolering i väggar 140 i tak
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2017, 08:30:59 »
En liten skvätt kommer det när den slår om, men inte så mycket att hela värmesystemet blir varmt. Då låter det som att ventilen inte sluter helt tätt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad garf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2017, 08:40:39 »
Tack för svaren. Jag köper att  en skvätt rinner igenom. Här blir dock radiatorer och golv märkbart varma. Jag ska snoka vidare och försöka följa förloppet mer i detalj.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2017, 15:46:51 »
Ganska vanligt att växelventilenen krånglar på detta sätt.
Sök på forumet på växelventil så hittar du en hel del bra information.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad garf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« Svar #5 skrivet: 02 juli 2017, 22:41:45 »
Efter tips från Carl har jag läst på om växelventiler och är än mer inne på det spåret.

Jag har under dagen försökt att hålla ett öga på värmesystemets beteende och kan konstatera att värmepumpen går ofta, åtminstone en gång i timman. Radiatorerna är konstant varma och särskilt varma direkt efter vv-produktion. Min hypotes är att växelventilen inte lyckas isolera varmvattnet från radiatorslingan med varma radiatorer och snabb nedkylning av varmvattnet som följd. Att värmepumpen kör stup i kvarten oberoende av varmvattenförbrukning stöder denna tes.

Köper ni detta? 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« Svar #6 skrivet: 02 juli 2017, 22:43:53 »
Efter tips från Carl har jag läst på om växelventiler och är än mer inne på det spåret.

Jag har under dagen försökt att hålla ett öga på värmesystemets beteende och kan konstatera att värmepumpen går ofta, åtminstone en gång i timman. Radiatorerna är konstant varma och särskilt varma direkt efter vv-produktion. Min hypotes är att växelventilen inte lyckas isolera varmvattnet från radiatorslingan med varma radiatorer och snabb nedkylning av varmvattnet som följd. Att värmepumpen kör stup i kvarten oberoende av varmvattenförbrukning stöder denna tes.

Köper ni detta?
tummenupp PÃ¥ nÃ¥got sätt gÃ¥r värmen ut och ska stoppas  :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« Svar #7 skrivet: 02 juli 2017, 23:21:11 »
Efter tips från Carl har jag läst på om växelventiler och är än mer inne på det spåret.

Jag har under dagen försökt att hålla ett öga på värmesystemets beteende och kan konstatera att värmepumpen går ofta, åtminstone en gång i timman. Radiatorerna är konstant varma och särskilt varma direkt efter vv-produktion. Min hypotes är att växelventilen inte lyckas isolera varmvattnet från radiatorslingan med varma radiatorer och snabb nedkylning av varmvattnet som följd. Att värmepumpen kör stup i kvarten oberoende av varmvattenförbrukning stöder denna tes.

Köper ni detta?
har Carl sagt något så är det så. Din växelventil kärvar, stänger inte av VV helt. Det kan hjälpa att motionera ventilen manuellt.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« Svar #8 skrivet: 03 juli 2017, 14:59:45 »
Ops, 100 kan man ju inte vara, men det lÃ¥ter som att det skulle kun vara växelventilen.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« Svar #9 skrivet: 03 juli 2017, 15:15:13 »
Ops, 100 kan man ju inte vara, men det lÃ¥ter som att det skulle kun vara växelventilen.  Sc:,h
Ja det behövs inte mycket till öppning när det är VV-temperaturer som smyger sig ut

Utloggad garf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« Svar #10 skrivet: 03 juli 2017, 22:49:46 »
Nu har jag varit i kontakt med företaget som levererade pannan en gÃ¥ng i tiden och de hjälper mig att snoka fram en ersättningsväxelventil. Jag fÃ¥r Ã¥terkomma och söka hjälp här ifall de gÃ¥r bet  a:gl Killen jag pratade med drog direkt samma slutsats som er angÃ¥ende vad felet var.

har Carl sagt något så är det så. Din växelventil kärvar, stänger inte av VV helt. Det kan hjälpa att motionera ventilen manuellt.
Jag har testat att rycka och dra i den lilla spaken utan resultat så ventilen får nog anses vara död eller åtminstone i behov av mer avancerade återupplivningsförsök.

Igen, tack för alla svar. Jag återkommer med resultat och eventuellt en tråd om mitt gamla öppna expansionskärl (förutsatt att jag inte hittar tillräckligt med matnyttigt i andra trådar).

Utloggad garf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2017, 14:07:31 »
Uppföljning:

Det verkade bli en dyr historia att byta ut växelventilen så jag började istället att förbereda för att byta ut hela klabbet inklusive bergvärmepump.

Lyckligtvis gick det inte att få fatt på någon installatör mitt i semesterperioden. Efter att ha spenderat hela sommaren med att byta fasad fick jag härom dagen tid att meka lite nere i pannrummet. Efter en lite noggrannare undersökning av växelventilen visade det sig att en av de två fjädrar som drar tillbaka ventilen efter motormanöver har gått av precis vid fästkroken. Efter att ha gått bet med en ny dragfjäder (för klen fjäderkonstant) så böjde jag till en ny ögla på den gamla fjädern och pillade fast den på ventilen. Än så länge funkar det klockrent!

Med tanke på värmepumpens ålder och det faktum att den fungerar som en svart låda utan möjlighet att övervaka processen så kommer jag ändå att börja förbereda ett byte. Nu med viss arbetsro. Det kommer nog dyka upp ett gäng frågor framöver. Stay tuned.

Tack igen för alla svar och för att ni ledde in mig på rätt spår :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Varma radiatorer efter varmvattenproduktion
« Svar #12 skrivet: 07 augusti 2017, 14:36:05 »
 tummenupp Bravo!
PÃ¥minner mig om sanningen att det finns inga elektriska fel, bara mekaniska!  a:gl
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!