Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra en frys som kyl  (läst 10129 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Köra en frys som kyl
« Svar #15 skrivet: 23 februari 2013, 06:32:31 »
Bild från Coaque. Quito ligger 25km ifrån ekvatorn och har 1,4 miljoner invånare.
« Senast ändrad: 23 februari 2013, 06:35:42 av Bjebb »

Utloggad cop3.5

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-1
SV: Köra en frys som kyl
« Svar #16 skrivet: 24 februari 2013, 22:18:37 »
Eftersom några inte förstog vad jag menade när jag tog till med 20kW (orimligt)till ett litet kylskåp så var det för att gångtiden blir mycket kort men dit jag vill komma är att ekonomin i det hela blir densamma om du har en kompressor på 12 kubik eller 18 kubik, men gångtiderna blir givetvis olika. Och jag tror inte det är någon skillnad att ta hänsyn till nån verkningsgrad i gällande fall eftersom kompressorerna är i princip lika stora , läs kyl kontra fryskompressor.

Det var inte på fråga om att det skulle vara ett omöjligt projekt, utan jag anmärkte mer på att det skulle bli en ekonomisk 'fördel att ha en större kompressor och i detta fall är det nog ingen större skillnad...

Eftersom han har en fryskompressor är det en Lbp-kompressor och det kommer inte vara några problem att köra den som kyl, dels kommer den arbeta i kortare intervaller i området för kyltempetaturer eftersom den är överdimensionerad , och även när den går som frys jobbar den i kortare intervaller över kyltempetaturer..


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!