Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?  (läst 1926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« skrivet: 07 augusti 2021, 13:42:54 »
Har nyligen (maj -21) bytt till en ny anläggning efter avi tröttnat pÃ¥ den gamla CTC EcoAir109 och vi försöker fÃ¥ fram sÃ¥ mycket data som möjligt ur det nya systemet för att kunna följa t.ex. strömförbrukning (eg. effekt i kW) men det verkar inte finnas tillgängligt bland mätvärdena 

Varför kan man inte läsa den effekt (kW) som vp-systemet drar/dragit direkt i VVMS320 via panelen och/eller myuplink.com utan att behöva nån externa mätare?

Vad händer i om man aktiverar extern effektmätning service- menyerna 7.2 utan att det finns nån externa anslutningar?

Mycket irriterande att det inte är en inbyggd funktion, nån som har nån info om detta?

Skulle gärna vilja hämta data direkt från VVMS320 men det är tydligen nåt som inte Nibe vill tillåta....., måste gå via myuplink.com

Tips/info mottages gärna

Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2021, 17:08:10 »
En egen kW-mätare strax efter arbetsbrytaren på väggen så vet du vad allt drar, ska du ha uteffekten med blir det en värmemätning som behövs, lite mer jobb för en sådan. Då kan du se hur det står till med COP som det talas så mycket om och spörs om tiondelar på detta, vad det nu ska vara bra för.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2021, 21:13:00 »
Generellt svar:
Allt handlar om vad som efterfrågas mest, bästa pump till lägsta pris, då ingår ingen kalibrerad mätutrustning.
Hade det varit standard i alla så hade de förmodligen sålt färre pumpar pga det högre priset.
Testa ändra det parametern du ser, antar inget av värde händer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2021, 15:01:43 »
Testade att aktivera och som du skrev hände inget och ingen mer info fick man heller inte från panel-menyerna, som väntat

Tror inte att det skulle fördyra speciellt mycket så att avskräcker från köp, det presenteras en hel del data i VVMS320 som för "vanlig" användare inte betyder nåt speciellt och borde kunna visa ytterligare data både lokalt och via nätet även till en lekman som jag

Nibe har ju en tjänst som gör att du kan se och påverka några av dom inställningar via en sajt myuplink.com eller via app,
Men den funktionen ger mig inte möjlighet att se eller påverka mer än några få delar som man då kan göra på den lokala enheten.

Finns en klar förbättringspotential där!
Hoppas att nån från Nibe läser i forumet och ser på ev. problem och önskemål om "saknade" funktioner

Vad som efterfrågas av mig är mer data utan att behöva sätta in extra utrustning, om min enhet skulle bli lite dyrare så tror jag att det skulle kunna ses som en fördel framför andra fabrikat som då inte har denna från start. Antar att det skulle underlätta för andra som vill ha denna information.

Den gamla CTC-pannan (från 2002) gav energi-informationen dock måste den läsas av från den lilla displayen, så jag tror nog att det inte skulle krävas så mycket av Nibe för att även kunna ta fram detta redan nu, utan att det skulle krävas nåt extra, det har ju trots allt gått 20 år sen det begav sig...

De nya enheterna fungerar bra med en hel del automatik som hjälper till, sÃ¥ jag är nöjd med funktionen men önskar mer möjligheter till att fÃ¥nga in data som man inte nu kan fÃ¥r ur systemet och spara för eget bruk t.ex. i  ett hemautomationssystem eller bara för egen uppföljning



Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2021, 15:46:40 »
Var det en ren elpanna din CTC?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2021, 16:16:48 »
Det var ett paket med CTC Eco El v2 + EcoAir 109
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2021, 17:23:34 »
Elstegen är väldigt lätta att redovisa. Men utedelen är lite svårare. Visade den även utedel?
Panasonic redovisar allt, i alla fall i COP.

Seriös elmätare, flödesmätare och in och utgående temperatur är grunden för det.
Rätt bra precision av samtliga krävs för något användbart resultat.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #7 skrivet: 08 augusti 2021, 17:49:25 »
Nej tyvärr inte, man fick ha lite koll på elpannan och räkna/gissa grovt på mellanskillnaden mellan all el och elpannan för att få utedelen och det som var normalt för hushållselen...
Inte hel optimalt man fick en hyfsad gissning i alla fall, nu har man inget mer än vad den visar som värmemängd i kW som produceras, inkrementellt presenterad

Kanske skulle forskat mer om vad man får ut för data med de nyaste VP
men nu har vi det vi har och ska försöka plocka fram det som går och kanske skicka en önskan till Nibe att göra lite mer med deras värmepumpar och pannor
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #8 skrivet: 08 augusti 2021, 20:28:28 »
Har nyligen (maj -21) bytt till en ny anläggning efter avi tröttnat pÃ¥ den gamla CTC EcoAir109 och vi försöker fÃ¥ fram sÃ¥ mycket data som möjligt ur det nya systemet för att kunna följa t.ex. strömförbrukning (eg. effekt i kW) men det verkar inte finnas tillgängligt bland mätvärdena 

Varför kan man inte läsa den effekt (kW) som vp-systemet drar/dragit direkt i VVMS320 via panelen och/eller myuplink.com utan att behöva nån externa mätare?

Vad händer i om man aktiverar extern effektmätning service- menyerna 7.2 utan att det finns nån externa anslutningar?

Mycket irriterande att det inte är en inbyggd funktion, nån som har nån info om detta?

Skulle gärna vilja hämta data direkt från VVMS320 men det är tydligen nåt som inte Nibe vill tillåta....., måste gå via myuplink.com

Tips/info mottages gärna

Niben har ingen inbyggd mätning av förbrukad energi, enda sättet att få den informationen är att sätta en extern elmätare med pulsutgång för värmepumpen. Ingång för pulserna finns i styret och då ser du förbrukad energi både via uplink och lokalt. Dock är det bara totalen som visas så väldigt användbart är det inte. Men, det fungerar, jag har kopplat så till SMO40. Nu har jag ju dock gamla SMO40:n dvs inte S modellen så kan vara en del som skiljer dom emellan.

Och om du vill veta även producerad energi och få det synligt lokalt och i uplink behöver du flödesmätartillägget, EMK. På vissa marknader har EMK:n varit standard i VVMS320 men hur det är i Sverige vågar jag inte säga. Flödesmätaren i sig är bra och noggrann men sen räknas energin med hjälp av pumpens inbyggda givare (NTC) och deras noggrannhet är väl så där. Åtminstone själv får jag typ en 5-7% bättre resultat med Nibes egen mätare jämfört med de kommersiella energimätare jag har i samma linje.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #9 skrivet: 13 augusti 2021, 18:31:44 »
Hej
Tack för informationen
Det finns ett värde som man kan se i VVMS320 som kallas Värmemängdsmätare som påstås visa nuvarande producerad mängd i kW så det verkar vara inbyggt numera

Det finns också tre strömindikatorer, BE1, BE2 och BE3 (3 faser antar jag) som jag tycker borde visa vilken last man har har för tillfället men de värdena visar ingenting, kanske måste kopplas på ett tillbehör för att få in dom värdena?

Ska kontakta Nibe och höra vad dom kan rekommendera för typ av mätare för att få med sig även den förbrukade effekten för båda VP och elpanna, gärna då även upp till myuplink.com förutom lokalt vi pannan.

Det verkar i alla fall finnas en väldig massa olika typer av extra enheter som kan anslutas till pannan men har tyvärr inte hittat nån bra sammanställning på vad man kan ansluta till deras pannor/vp.

Någon kanske har tips om en sådan så man kan få en bra överblick på extrautrustning och vad de olika tillbehören har för funktioner

Återkommer i ämnet framöver då jag fått mer information från Nibe eller från forumet
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2021, 09:00:50 »
Om du ser vettiga flödesmängder dvs 0 då värmepumpen står stilla och typ kanske 10-17l/min då värmepumpen går så har du nog flödesmätaren som standard.
Vissa styr har visat värmemängd även utan EMK men värdet är då inget att lita på.

Niben har inbyggd effektvakt som standard men kräver att givarna installerats på faserna i huvudmatningen i samband med installation. Oftast är detta bortlämnat då det brukar upplevas bökigt. Den här funktionen visar således enbart momentan last per fas på huvudmatning och har inget räkneverk kombinerat.

Som elmätare går vilken som helst 3~ mätare med pulsutgång (S0). Rickard har tex flera alternativ i webshopen. Men även då ser du bara ett räkneverk i uplink, ingen momentan last.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad mbqmbq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Toshiba RAS 10
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #11 skrivet: 26 september 2021, 10:03:56 »
Med en Shelly 3EM får du koll.
Du kan accessa den direkt på IPadress (se bifogad fil) med du kan plugga in den i Home Assistant för att få statistik på riktigt.

/Magnus

Utloggad mbqmbq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Toshiba RAS 10
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #12 skrivet: 26 september 2021, 10:07:14 »
Som ni ser visar den fel ström (felanmält men jag orkar inte skick tillbaka enheten) Effekten är korrekt.
Du behöver en till pannan också.

/Magnus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effektmätning Nibe VVMS320/F2120?
« Svar #13 skrivet: 27 september 2021, 05:57:03 »
Vissa värmepumpar visar både förbrukad och avgiven effekt baserat på enbart beräkningar - det kan ge en indikation på både förbrukning och avgiven effekt - men är ju inte ett facit.
För korrekta värden behövs en riktig elmätare, och en MID-godkänd värmemätare.

Det är ju enkelt att ansluta en vanlig elmätare till pulsingången på pannan, typ en sån här:
https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/209-elmatare-3-fas-med-trippmatare.html
Passa gärna på nu innan vi tvingas höja priserna då fraktpriserna från asien har stigit med 300-400% sedan Pandemin.

Vill du ha full koll på förbrukningen så går det logga, t.ex. med Logger 1010:
https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/398-logger-1010.html
Med den så får du tillgång till tabeller, grafer, min, max, medel och stapeldiagram för timme, dag, månad och år.

Vill du ansluta elmätaren till både pannans pulsingång, och loggern så behöver du nog en elmätare med både pulsutgång och Modbus, pulsutgången kopplas du till värmepumpens ingång, och Modbus ansluts till Logger 1010 med Modbusexpansion:
Elmätaren:https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/223-3-fas-elmatare-for-dinskena-sdm630-modbus-mid.html
Loggervarianten: https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/398-logger-1010.html#/logger_1010-modbus_6_puls_ing_1195_kr

För värmemätning: https://www.energibutiken.se/sv/varmematare/255-varmematare-itron-cf-echo-qp-25.html

Loggar du både driveffekt och uteffekt så kan du via vår webtjänst få ut ett värde för COP också. Läs mer om Loggern, webtjänsten, och specifikt de beräknade kanalerna här: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger#Ber.C3.A4knade_kanaler

@mbqmbq
Tror inte att din shelly visar fel, strömmen är så hög som visas, men p.g.a. den låga effektfaktorn så blir den aktiva effekten "låg". (strömtopparna och spänningstopparna kommer inte samtidigt)

Logger 1010 och Logger 3030 är kompatibla med shellys produkter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!