Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med placering av innedel  (läst 5734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hansgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Hjälp med placering av innedel
« skrivet: 18 oktober 2007, 10:52:20 »
Jag bor i Norrland i ett suterränghus med med ca 80 m2 i ovanvÃ¥ningen och ca 35 m2 i suterrängvÃ¥ningen som jag värmer upp. Jag funderar pÃ¥ en LVP men vet inte var jag ska placera innedelen för att fÃ¥ bästa resultat. Jag skickar med min husritning där jag med blÃ¥  siffror  lagt in mina funderingar.

1 på väggen i trappan till suterrängvåningen i höjd med golvet till ovanvåningen
2 högt på väggen i hallen
3 en golvmodell under ett fönster i hallen
4 på väggen högt i suterrängvåningen

Utedelen i fallen 2,3 och 4 i anslutning till innedelen
Utedelen i fall 1 mellan sovrum 12 m2 och 10 m2 (datarum).
Jag har tänkt mig en Mitsubishi.


Kan ni hjälpa mig med vettig placering?
« Senast ändrad: 22 oktober 2007, 22:35:12 av hansgu »

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2007, 11:16:08 »
Hej hansgu,

- jag skulle välja placerings-alt.2, därför att jag tror på bättre värmespridning om innerdelen får blåsa sin luftström in mot vardagsrummet/köket...

Jag skulle inte tänka mig en placering i suterrängplanet, därför att det är inte det våningsplan som ni vistas mest i, och där ni bäst behöver värme när kylan smyger sig på.

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad hansgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2007, 11:48:12 »
Tack! Jag ska förtydliga mig lite. Som TV-rum har vi rummet i suterrängvåningen där jag skrivit "väggen borta". Vi sover i sovrummet 12 m2 på ovanvåningen. Rummet i suterrängvåningen 13 m2 med uteplatsen använder vi som gästrum - har dörren stängd och ca 15 grader.

Hansgu

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2007, 12:16:09 »

OK,

- det är ju i TV-rummet mycket tid spenderas, på gott eller ont. Då kanske alt.4 är bättre. Då kan du hålla öppet till gästrummet och spara in elkostnad där. Den kanske du då istället måste lägga på ert sovrum 12 m² på övre planet, där det troligen blir ett par grader svalare...

-tror
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad hansgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2007, 23:13:07 »
Ännu har jag inte bestämt mig om värmepump. Jag skulle behöva mer hjälp med placeringen. Nedervåningen eller ovanvåningen? Snälla hjälp mig!

hansgu

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2007, 21:17:39 »
Kanske försöka köpa 2 mindre pumpar till paketpris ? En i varje våningsplan ? !
Resultat med en pump = kompromiss , det kan ej bli helt bra , men nog kanske ändÃ¥ bra .  :D
Det är förstÃ¥s upp till dej vad det fÃ¥r kosta , men om du vill ha bra resultat ? ....   :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad klöver kung

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2007, 21:49:25 »
sätt en golvmodell under fönstret vid 4:an Thumbsup

Utloggad hansgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2007, 22:14:03 »
Grannen i ett likadant hus har för några dagar sedan satt in en pump i trappan dvs placering 1. Han har inte hunnit testa riktigt ännu då det varit ca 9 plusgrader. Vad tror ni placering 1 i trappan?

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2007, 17:37:50 »
Är nog en plats du bör välja om du ska ha EN pump , du fÃ¥r lite värme till de flesta ställen , dock ej mycket nerÃ¥t källarn , vet ej dock var i trappan du ämnar montera den`??    :D
Vill ännu pÃ¥minna om att TVÃ… pumppar ( en i varje vÃ¥ningsplan blir BÄTTRE ) men troligen dyrare i inköp !  ???  Men valet är förstÃ¥s ditt !!
Det är allt som oftast pengen som styr , även i detta hus , vi har bara" en pump här i nedre våning .
En pump till vindsvÃ¥ning önskas nog ännu , samt en även till garage/förrÃ¥d , fÃ¥r se när börsen tillÃ¥ter ?.......   :D   


       :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad hansgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2007, 20:31:24 »
PÃ¥ väggen rakt fram i trappan där jag placerat  1 pÃ¥ ritningen. Det blir alltsÃ¥ i samma höjd som golvet i ovanvÃ¥ningen. Trappan är inte svängd utan gÃ¥r rakt ner. LVPn borde väl kunna fÃ¥ ner lite värme i källarvÃ¥ningen eller ... . Är mer rädd att jag inte fÃ¥r nÃ¥gon värme i vardagsrummet och sovrummet pÃ¥ ovanvÃ¥ningen. Vad tror ni - sprids värmen in i vardagsrummet och sovrummet?

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2007, 14:07:16 »
Värmen sprids nog till sovrummet ochsÃ¥ , mellan dörrar öppna givetvis , men vid kallare väder behövs nog stödvärme i sovrummet .  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad hansgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #11 skrivet: 28 november 2007, 18:23:39 »
Nu har jag fått ett nytt förslag till placering av innedelen - i undervåningen vid klädkammaren. Jag har skrivit 5 där nya förslaget är. Det är ganska likt förslaget 1 i trappan (väggen bakom). Vad tycker ni om ni jämför 1 och nya 5?

Utloggad hansgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2008, 11:57:08 »
Nu har jag beställt en ME FD35 som installeras på torsdag. Placeringen blir förmodligen vid 1 på väggen i trappan. Då får jag en vettig placering av utedelen och rördragningen. Vad tror ni? Kommer jag att få värmespridning både i ovanvåningen och suterrängvåningen? Är det ett bra LVP-val?


Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2008, 21:41:39 »
Hej ! Hur högt eller lågt i trappan ämnar du montera den ??
Jag skulle nog ej montera den alltför högt , snarare typ 10 cm under innertak i nedrevåning .
Däremot vet jag inte om du ämnar ha den för kylning ( på båda våningarna ?) åxå ????
I sÃ¥ fall skulle jag montera den i höjd med övre vÃ¥ningens golv !  :)

Maskinen du valt är en av de bästa som finns på marknaden just nu , Gratulerar !
SÃ¥ nu Ã¥terstÃ¥r det att fÃ¥ den rätt monterad , och justeringar gjorda RÄTT pÃ¥ luft-luft-pumpen ,  och även pÃ¥ RADIATORERNA !

    :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad hansgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2008, 23:28:55 »
Hej! Tack för synpunkter! Trappan har bara vägg i övre planet så jag måste placera den på väggen där så lågt som möjligt. Det blir ca 25 cm över golvets höjd i övre planet. Kan inte lägre för då slår jag huvudet i den. Tror du att läge 4 skulle vara bättre? Montören trodde att det skulle bli svårt att blåsa luften genom trappstegen (öppna) från läge 4. Läge 5 är som du beskriver (under innertaket i nedervåningen) men då är en dörr i vägen (bara 31 cm till taket) och nästan omöjlig rördragning till utedelen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!