Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert pÃ¥ bergvärme  (läst 5455 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LisaG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Offert på bergvärme
« skrivet: 14 juni 2006, 22:16:55 »
Hej,

Vi har precis fått offert på bergvärmepump (Thermia Diplomat Duo TWS 8 med 300 liters varmvattenberedare), borrning och borttagning av den gamla pannan och oljetanken för 160,000 kr (fast pris). De räknar med ett 150m djupt hål och 6 meter foderrör.

LÃ¥ter det som ett rimligt pris?

Så vitt vi kan läsa av papprena ingår "allt" men är det nåt man ska tänka på innan man skriver på? Vi tänkte köpa till ett element i gamla pannrummet (pumpen ska stå i ett annat rum) och har fått ett pris på det också.

Vi funderar på att ta in en till offert också men har inte pratat med någon annan installatör än.

/Lisa

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Offert på bergvärme
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2006, 22:53:41 »
LÃ¥ter dyrt..

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offert på bergvärme
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2006, 23:39:26 »
130-140 hade varit bättre, men finns det ingen som gör det för det priset så är det väl bara att bita i det sura äpplet.
Ingen som begär offert av Thorens, de vann ju testet i R&R  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offert på bergvärme
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2006, 10:47:30 »
Prata med en annan installatör, lite billigare borde det gå att få en bra VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert på bergvärme
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2006, 21:48:01 »
Jag fick två offerter på Diplomat Duo TWS 10  (+300 l beredare) + 170 m borrhål. Den ena var på 146000 + 16000 för flytt av värmepumpen i förhållande till var VV-beredaren hade stått (alldeles för mycket med 16000 för några extra ledningar). Den andra var på ca 150000 inklusive allt. Från IVT (nästan motsvarande pump men 160 m borrhål) fick jag en offert på 154000. Lite att jämföra med, men det finns kanske regionala skillnader? Jag hade ingen gammal panna som skulle bort. Valde inte 300l beredare utan vanlig TWS 10 med inbyggd beredare på 180 l, har inte ångrat detta val. Två av tre leverantörer rekommenderade annars 300 l extern beredare.
« Senast ändrad: 15 juni 2006, 21:51:07 av Porcupine »
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Offert på bergvärme
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2006, 22:09:43 »
130-140 hade varit bättre, men finns det ingen som gör det för det priset så är det väl bara att bita i det sura äpplet.
Ingen som begär offert av Thorens, de vann ju testet i R&R  Sc:,h

@Rickard.

Vad var det Thorens vann på:
- högst ljudnivå? 1 db´s ökning av ljudnivån ger en fyrdubbel ökning i upplevt ljud.
- Mängd tappvarmvatten, 40 grader? c:a 80 l mindre än Thermia och IVT.
- Max varmvattentemp? 6-8 grader lägre än Thermia och IVT.
- Storlek? tar dubbel bredd jämfört med alla andra i testet.
- COP, årsvärmefaktor och energibesparing ligger i nivå med övriga i testen.

MVH
Anders

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offert på bergvärme
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2006, 00:11:58 »
130-140 hade varit bättre, men finns det ingen som gör det för det priset så är det väl bara att bita i det sura äpplet.
Ingen som begär offert av Thorens, de vann ju testet i R&R  Sc:,h

@Rickard.

Vad var det Thorens vann på:
- högst ljudnivå? 1 db´s ökning av ljudnivån ger en fyrdubbel ökning i upplevt ljud.
- Mängd tappvarmvatten, 40 grader? c:a 80 l mindre än Thermia och IVT.
- Max varmvattentemp? 6-8 grader lägre än Thermia och IVT.
- Storlek? tar dubbel bredd jämfört med alla andra i testet.
- COP, årsvärmefaktor och energibesparing ligger i nivå med övriga i testen.

MVH
Anders

-3 dB ljudökning är vad man kan höra, mindre är inom "felmarginalen" (det ohörbara), jag kan dock hålla med om att det är till deras nackdel.
-OK, där har du en punkt som kan vara av vikt, har själv en Nibe och har aldrig haft några problem med vattenmängden - men alla har olika krav, klart är dock att det inte är till deras fördel.
-Max vattentemp har inte så stor betydelse, enligt "lagen" skall man ändå ha en blandningsventil som begränsar utgående tappvarmvattentemp till max 55? grader., nackdelen är att den inte ger lika stor mängd 40-gradigt vatten.
-Bredare, men lägre - för vissa saknar bredden betydelse, för de som inte rymmer den får den gå bort, helt OK men inte ett skäl att dissa den för alla. Det finns rätt många i detta avlånga land som har plats för en bredare "panna".
-COP, årsvärmefaktor och energibesparing är så vitt jag kan utläsa något bättre än de övrigas, inte mycket men dock. Om priset är rätt, om man har plats för den, och om man tror att man klarar sig med lite mindre tappvarmvatten (som i mitt fall som har en "gammal" Nibe) så kan de vara ett bra alternativ.

Själv har jag ingen aning om hur en offert ifrån dem ser ut, kanske har de lagt sig på samma pris som alla andra, kanske inte, de kanske t.o.m är dyrare.

Min stilla undran var varför det inte diskuteras mer Thoren än det gör i forumet...

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Offert på bergvärme
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2006, 07:46:05 »
@Rickard.
Nej, din stilla undran var inte varför det inte diskuteras mer Thoren än det gör i forumet... utan ditt påstående att "De vann ju testet i R&R".
Det var detta påstående jag ifrågasatte!
Att det diskuteras mer Thoren hade varit bra, men då skall det vara relevant.
det finns ingen lag som föreskriver blandningsventil på värmepumpar i privata fastigheter.
55 grader är inte max tillåten det är 65 grader, dvs. blandningsventilens maxinställning.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offert på bergvärme
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2006, 09:58:53 »
Citera
Nej, din stilla undran var inte varför det inte diskuteras mer Thoren än det gör i forumet... utan ditt påstående att "De vann ju testet i R&R".

Du vet väl inte vad jag undrade när jag pÃ¥stod att de vann testen  Sc:,h

För egen del anser jag det vara viktigare med hög COP, årsvärmefaktor och energibesparing än stor tappvarmvattenmängd.
Naturligtvis tog jag ut svängarna lite när jag skrev att de vann testen, en test har ju alltid flera vinnare, Thermia vann testen om man fokuserar på stor tappvarmvattenmängd och låg ljudnivå.

Kan väl erkänna att jag kanske fokuserat väl hårt på COP när jag utropade dem som segrare, vi kan väl kanske enas om följande:

1. Thoren vann testen när det gäller COP, årsvärmefaktor och energibesparing
2. Thermia vann testen när det gäller tappvarmvattenkapacitet och buller.
3. Nibe vann testen om man ser till priset, inte det i testen, utan det pris man kan köpa dem för hos Rinkaby rör och liknande ställen ~52500 kr.

Nu är jag väl kanske inte i den positionen att jag skall utropa testvinnare, och det är antagligen därför du kritiserar mitt inlägg. Efter att ha granskat testen igen så återtar jag åter min tidigare uppfattning i denna fråga. Den är som följer:

Thermia, IVT och Nibe har bra och "likvärdiga" produkter, eventuellt med tillägget att det nu finns en värmepump som knäpper dem på näsan när det gäller COP, årsvärmefaktor och besparing - dock med vissa brister när det gäller mängden tappvarmvaten och buller.

Vem som vann testen är upp till var och en att bedöma och jag ber om ursäkt för att jag utropade Thorens som testvinnare. Ett överilat inlägg som jag kan redigera bort om ni så önskar.

Kanske skulle göra en "officiell" Thoren-tråd istället för att debattera detta här.
« Senast ändrad: 16 juni 2006, 10:03:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Offert på bergvärme
« Svar #9 skrivet: 16 juni 2006, 10:35:52 »
Jadu. I väldigt runda slängar kostar pumpen & material + borrhålet med slang kanske högst 100'

Resten är påslag för rörmockeri, elinstallation och bortforsling av din gamla utrustning (vad det nu är värt).

Personligen tycker jag att priset skall ner 20'

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert på bergvärme
« Svar #10 skrivet: 16 juni 2006, 12:00:06 »
Jag fick tvÃ¥ offerter pÃ¥ Diplomat Duo TWS 10  (+300 l beredare) + 170 m borrhÃ¥l. Den ena var pÃ¥ 146000 + 16000 för flytt av värmepumpen i förhÃ¥llande till var VV-beredaren hade stÃ¥tt (alldeles för mycket med 16000 för nÃ¥gra extra ledningar). Den andra var pÃ¥ ca 150000 inklusive allt. FrÃ¥n IVT (nästan motsvarande pump men 160 m borrhÃ¥l) fick jag en offert pÃ¥ 154000. Lite att jämföra med, men det finns kanske regionala skillnader? Jag hade ingen gammal panna som skulle bort. Valde inte 300l beredare utan vanlig TWS 10 med inbyggd beredare pÃ¥ 180 l, har inte Ã¥ngrat detta val. TvÃ¥ av tre leverantörer rekommenderade annars 300 l extern beredare.

Betalade inget extra alls för att fÃ¥ den flyttad med 3 meter. MÃ¥ste vara guldrör om det ska kosta 16 tkr extra  Sc:,h
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert på bergvärme
« Svar #11 skrivet: 16 juni 2006, 13:02:28 »
Jag fick två offerter på Diplomat Duo TWS 10  (+300 l beredare) + 170 m borrhål. Den ena var på 146000 + 16000 för flytt av värmepumpen i förhållande till var VV-beredaren hade stått (alldeles för mycket med 16000 för några extra ledningar). Den andra var på ca 150000 inklusive allt. Från IVT (nästan motsvarande pump men 160 m borrhål) fick jag en offert på 154000. Lite att jämföra med, men det finns kanske regionala skillnader? Jag hade ingen gammal panna som skulle bort. Valde inte 300l beredare utan vanlig TWS 10 med inbyggd beredare på 180 l, har inte ångrat detta val. Två av tre leverantörer rekommenderade annars 300 l extern beredare.

Betalade inget extra alls för att få den flyttad med 3 meter. Måste vara guldrör om det ska kosta 16 tkr extra  Sc:,h
Jag kanske borde nämnt att den leverantören inte fick jobbet, även om det handlade om betydligt mer än 3 meter samt en del håltagningsarbeten. Det viktiga är trots allt helheten och inte hur kostnaderna delas upp. I mitt exempel var ju "gulrörsfirman" 12 000 dyrare på totalen än den jag valde..
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad LisaG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Offert på bergvärme
« Svar #12 skrivet: 16 juni 2006, 17:23:59 »
Hej,

Vi hade en annan firma på besök idag, de sa att de kunde använda vårt befintliga 70m djupa hål som gamla ägaren borrade och komplettera med ett extra. Det lät ju bra så vi ser fram emot en lite nättare offert från dem.

Annars kanske 160,000 inte var sÃ¥ hiskeligt dyrt ändÃ¥ om man jämför med det Porcupine skrev. AngÃ¥ende beredarstorlek sÃ¥ vill vi ha en stor dÃ¥ vi planerar sätta in ett stort hörnbadkar nÃ¥gon gÃ¥ng (när ekonomin hämtat sig frÃ¥n pumpinstallationen  ;) ).

För att till sist lägga mig i dB-diskussionen kan visserligen 3 dB höras i en jämförelsesituation - men man har ju inte två pumpar hemma som man lyssnar till först den ena, sen den andra. När det gäller störning från installationer som värmepumpar är ljudets karaktär troligtvis avgörande och inte den rena ljudnivån. Hur ofta slår den på/av, rena toner, dålig installation så det fortplantas i radiatorerna osv. Decibeltal i en produktspecifikation säger faktiskt väldigt lite...

/Lisa

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Offert på bergvärme
« Svar #13 skrivet: 16 juni 2006, 18:07:50 »
@Rickard.

Du skall inte redigera bort något, anser jag. Svaret varierar beroende på de svarandes ingångsvärden, vilket det skall göra. Diskussionen är svaret och ger inlärning med förståelse i vanlig ordning. Enkla svar är till för barn och reglementen, majorer etc.

Klart jag vet vad du undrade, har sysslat med tankeläsning i mÃ¥nga Ã¥r  :o
Nu t.ex. vet jag precis vad du tänker :D

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offert på bergvärme
« Svar #14 skrivet: 16 juni 2006, 18:57:52 »
Citera
Decibeltal i en produktspecifikation säger faktiskt väldigt lite...

Håller med i ditt generella resonemang, men i detta fall skillde det enligt SP 7 dB mellan den tystaste och den som bullrade mest. 7 dB är ganska mycket, men som du säger så beror det mycket på vid vilken frekvens det är. Vid fel frekvens kan det fortplanta sig långt i huset, med rätt kan det vara "ohörbart" på andra sidan väggen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!