Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hplp
« skrivet: 13 december 2012, 21:11:27 »

Sedan kan man diskutera skillnaden på spik, stift och nubb.
Hujeda mig, den blir inte enkel. :o
dyckert, pappspik, möbelspik å trådspik finns säkert fler. :-X
Skrivet av: Conquest
« skrivet: 13 december 2012, 20:14:25 »

Sedan kan man diskutera skillnaden på spik, stift och nubb.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 06 december 2012, 13:20:39 »

Det har hänt att när jag behövt en sprint och inte haft någon, har jag tagit en skruv som jag bultat och för säkerhet skull även nitat. :) Och det är sant. tummenupp
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 06 december 2012, 12:58:46 »

Substantivet 'nit' kommer väl ifrån verbet 'nita' som avser själva deformationsprocessen? En nit är alltså en bult ända tills man har nitat den i änden  tummenupp

Substantivet "bult" kommer väl ifrån verbet "bulta" OSV
En bult är alltså en nit ända tills man bultat den? ;)
Näe en bult är en bult och en nit en nit, tror jag. Sen säger jag inte att det inte går att nita en bult eller viseversa men att i grundutförande har bulten en fasning eller spår.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 december 2012, 12:42:22 »

Substantivet 'nit' kommer väl ifrån verbet 'nita' som avser själva deformationsprocessen? En nit är alltså en bult ända tills man har nitat den i änden  tummenupp
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 06 december 2012, 12:33:43 »

Ångrar mig, du har två nitar!!!
Fasningen i lagret finns där för att inte ha vassa kanter som det lätt kan slås flisor ur vid pressningen. Annars vill man ha så stor yta i lagret som möjligt. Alltså bättre fasa axeln för att få in den i lagret.
Notera att jag har egentligen ingen som helst aning utan spånar bara!!!!
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 06 december 2012, 12:19:51 »

Nä där har du rätt...men en axel är ju också fasad och jag vill påstå att den fasningen är större än den i lagret.
Nåväl, då kan det väll va två kopparbultar du har då!
Skrivet av: hplp
« skrivet: 06 december 2012, 12:09:28 »

Säger som peter dalle "tänkte inte på de" :)
Men varför skulle man välja att ha fasningen i stycket där ett annat stycke ska fästas, det blir ju ett hålrum mellan styckerna då, risken blir ju att bulten kan skjuvas.
Kolvbulten måste mer räknas som maskindel än fästelement. Därför kan kolvbulten heta bult likväl som bult man dricker, en annan kategori alltså.
Nja, någon tiondels mm till fas tror jag inte gör något. Ett lager i vilket man pressar i en axel ser ut så.
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 06 december 2012, 11:56:22 »

Säger som peter dalle "tänkte inte på de" :)
Men varför skulle man välja att ha fasningen i stycket där ett annat stycke ska fästas, det blir ju ett hålrum mellan styckerna då, risken blir ju att bulten kan skjuvas.
Kolvbulten måste mer räknas som maskindel än fästelement. Därför kan kolvbulten heta bult likväl som bult man dricker, en annan kategori alltså.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 06 december 2012, 11:36:14 »

Men är det inte svårt å få in bulten i en trångborrad bricka utan avfasning? Jag kan bara tänka mig, har aldrig provat. Sc:,h
Nej fasen kan vara i stycket du skall sätta bulten i.
Läser man i reservdelslistor för kolvmotorer så benämns även en i ämnet rörlig del som är låst med segersäkring att vara bult.
http://www.scooty.se/motor-delar/cylinder-kolv/kolvsats-tnt-50cc-am6.html
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 06 december 2012, 11:26:30 »

Men är det inte svårt å få in bulten i en trångborrad bricka utan avfasning? Jag kan bara tänka mig, har aldrig provat. Sc:,h
Skrivet av: hplp
« skrivet: 06 december 2012, 11:19:43 »

Arbetsmetoden verkar absolut ha en avgörande roll för definitionen av ämnet.
Att man tar en "bult" och borrar ett hål i framändan som man med en sprint låser den gör den i mina ögon till en sprint, tex en dragsprint att koppla på ett släp med.
Jag tror att en bult ska med våld införas i ett något för litet hål och därmed sitta kvar av friktionen, eller med en kil låsa den från baksidan.
Bulten ska alltså sitta fast i materialet som den sitter i, som en spik.
Således borde alla bultar ha en avfasning i ändan, annars blir de svårt. Sc:,h
hplp har alltså två kopparnitar brevid dosan.
Om det är nit eller bult är ju inte bestämt ännu. Väljer jag presspassning och inte gör något annat än att driva in dem så måste det bli bult. ::)
Är det en trångborrad bricka jag använder att driva bulten i så kan materialet mellan skalle och bricka vara löst och ledat men det är ju ändå bultat ihop. Skulle jag däremot stuka änden så har jag nitat bulten. Sc:,h
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 06 december 2012, 10:28:19 »

Ja...Vagnsbult ???
Den kanse inte såg ut som den gör idag från början?
Från wikipedia:
Vagnskruv, även kallad vagnsbult, är en speciellt typ av skruv med rund eller platt skalle, ett fyrkantigt stycke direkt undertill, samt gängor längst ner på bulten. Vagnskruvar finns i varierande längder, oftast endast sparsamt gängade.
 
Namnet kommer från att de används för att sammanfoga trävirket mot metallrameen på äldre tiders vagnar, till exempel hästdragna och järnvägsvagnar, där konstruktionen skulle tåla hög belastning på dåliga vägar med ofjädrade karosser och tung last.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 06 december 2012, 10:08:37 »

Vagnsbult?
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 06 december 2012, 10:02:22 »

Arbetsmetoden verkar absolut ha en avgörande roll för definitionen av ämnet.
Att man tar en "bult" och borrar ett hål i framändan som man med en sprint låser den gör den i mina ögon till en sprint, tex en dragsprint att koppla på ett släp med.
Jag tror att en bult ska med våld införas i ett något för litet hål och därmed sitta kvar av friktionen, eller med en kil låsa den från baksidan.
Bulten ska alltså sitta fast i materialet som den sitter i, som en spik.
Således borde alla bultar ha en avfasning i ändan, annars blir de svårt. Sc:,h
hplp har alltså två kopparnitar brevid dosan.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 05 december 2012, 20:22:04 »

En Fyllbult får väl heller sällan gänga, nä då skruvar de på sig och muttrar istället, och skall slåss och så. Vilken nit... Sc:,h
ja,ja, det är råmaterial det,
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 december 2012, 20:08:23 »

En Fyllbult får väl heller sällan gänga, nä då skruvar de på sig och muttrar istället, och skall slåss och så. Vilken nit... Sc:,h
Skrivet av: hplp
« skrivet: 05 december 2012, 19:30:31 »


som purjo skriver i fotnoten,
" ju mer man vet ju mindre förstår man ", passar väldigt bra vad gäller bult & skruv mm. Sc:,h
Känns inte som det är färdigtänkt i ämnet. Tar man ett rundstycke med skalle och och borrar ett hål för en sprint så är det en bult men stukar man änden så blir det en nit. Verkar det inte som att det är arbetsmetoden man beskriver, inte råmaterialet? Sc:,h
Skrivet av: hplp
« skrivet: 05 december 2012, 19:03:58 »

Är detta en nit, bult eller skruv  ::)
jamen, det där är en liten skruv. :D
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 05 december 2012, 18:21:58 »

Är detta en nit, bult eller skruv  ::)

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 december 2012, 18:05:24 »

Jag hittade den här bilden som kan förklara sammanblandningen mellan skruv och bult i det anglofierade Svenska språket:
Skrivet av: hplp
« skrivet: 05 december 2012, 17:30:56 »

Osså bara för att det är roligt visar jag två bultar, eller nitar, helt beroende på hur man tänker använda dem. ^-^ Det längst till höger är en snusdosa, den kom med för att så många som möjligt skulle öppna bilden. :)
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 04 december 2012, 11:41:16 »

Näe kolvbulten kan nog inte vara en axel då den inte har en drivande funktion.
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 04 december 2012, 11:36:00 »

Gängar man ett stycke rundstång så har man väll fått en gängstång(utan skalle då).
Kolvbulten är kanske felbenämd då den faktiskt utför en uppgift som i andra maskiner kanske skulle kallas sprint eller tapp, axel kanske.
En sprint är ju inte lagrad dock.
Slagstift kontra slagbult visar ju att storleken spelar in vilket inte lirar med min tro >:(.
Sen fins ju hybrider som expandern........man bultar fast den men man har fått sig en pinnskruv  :)
Skrivet av: shelter
« skrivet: 04 december 2012, 11:10:04 »

För mig är en bult nåt man drar åt med t.ex skiftnyckel.
En skruv är sånt man drar åt med skruvmejsel.

:)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 december 2012, 11:07:11 »

Så, traditionellt sett så är en bult ett godtyckligt runt metallstycke - Vanligtvis, men inte nödvändigtvis, avsett att sammanfoga saker. Gängar man den så blir det en skruv...
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 04 december 2012, 11:00:36 »

Sen ska man ju komma ihåg att även om man i "officiella" sammanhang sedan åtminstone 50 år har bestämt sig för att en bult vanligtvis saknar gängor, så var det förr i tiden helt korrekt åtminstone i vissa sammanhang och vissa branscher att kalla grövre maskinskruvar för bult.

En annan gammal benämning man kan råka på ibland är "svarvbult". Med det menar man rundstång, vanligtvis av icke-järnmetall (mässing, aluminium etc) som är avsedd som svarvämne.

Det finns också många maskinelement som egentligen inte har med hopfogning av saker att göra som ändå kallas bult. T ex kolvbult i kompressorer eller förbränningsmotorer, slagbult som sitter i slutstycket på kanoner (motsvarar slagstiftet i finkalibriga vapen). Ibland hör man ordet styrbult användas om saker som lika väl skulle kunna kallas styrtapp eller styrpinne.
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 04 december 2012, 09:49:26 »

Så enl Bultens handbok mfl så har bulten inga gängor, och den kan bultas med tex en bultpicka i ett förborrat något mindre hål än bultens diameter.
Ok detta kan jag absolut köpa med vetskapen att det finns en massa fel benämningar på olika skruvar som tex som hplp skrev hjulbult, men även vagnsbult och pinnbult som Bossebildoktor förövrigt klargjorde i ett program att det heter pinnskruv.

Min uppfattning när diskussionen i min närhet började var att bulten aldrig hade några gängor men ändrade uppfattning till att om man använder mutter så bultar man.

Så de korrekta benämningarna är då att:
-En skruv har alltid gäng, oavsett storlek eller om en mutter är inblandad eller ej.
-En bult har aldrig gäng och den bultar man och aldrig knackar på baksidan, för då nitar man. Dock kan man slå i en kil från baksidan i ett sågat spår i bulten.
En nit nitar man.

Puh...jobbigt att behöva ändra uppfattning igen men detta verkar klart mer konsekvent och logiskt.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 04 december 2012, 00:10:56 »

Skruven / bulten är ju väldigt gammla, men vad kallade upphovsmannen den för?
http://www.nord-lock.com/sv/bolted/the-history-of-the-bolt/

Om man skulle råka i dispyt med någon i ämnet är det nog klokast att följa gängse regler enligt nutida benämningar.
http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf .,;-
Skrivet av: hplp
« skrivet: 03 december 2012, 23:38:25 »

Hm... Mekarna på jobbet kallar maskinskruven för bult ända ner till typ M6, och vipps, där blev det en skruv.
Spelar ingen roll om dom muttrar eller skruvar i gods.
Har även från annat håll hört förklaringen att har den 6-kantsskalle är det en bult.(fransking då frågar jag)?
Jag har hört allehanda förklaringar på detta, men här verkar dom flesta vara rörande överrens med min uppfattning :)
Då kan jag dra vidare mitt korståg wave
Erfarenhetsmässigt kan jag hålla med dig i att en bult upphöra vara bult så som vi känner till den, under 6mm. Däremot var skruv fortfarande skruv om den hade kullrig eller försänkt skalle även vid större diameter. Dessutom kallades fransk skruv så om den hade en klen diameter, grövre var franska bultar. Samtidigt var ju en stor nit ingen nit utan en bult och de mindre nitar, man nitade inte ihop broar och båtar förr i tiden. Detta var i 60-70 talets verkstad och jag tror att det som gav namnet egentligen var för att man lättare skulle förstå vad man menade utan att behöva blanda in dimensionera. Sa man bulta fast, utgick man från att det behövdes ett grövre förband. Att det inte stämmer med det egentliga bult (nit) tror jag beror på att den tekniken var utbytt av svetsen och plötsligt blev då begreppet bulta ledigt. Det var så på de flesta ställen jag jobbade, ser man tillbaka så var det förstås rena kaoset, styrt dithän av konstruktörer och ritare, men det huvudsakliga uppnåddes, vi förstod varandra. Det var ju så att optimering förr innebar att man tog till i övermått, det skulle hålla optimalt. Om benämningarna är felaktiga eller om sanningen ändrats på senare tid vet jag inte. Personligen tycker jag det vedertagna borde vara det rätta. Det finns ju många verktyg som på senare tid, som med hjälp av reklamfoket som skriver kataloger fått helt andra namn.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 03 december 2012, 22:01:26 »

Jo du har rätt, det blev en tankegroda igen. Naturligtvis är det en nit. En bult behöver nog inte ens ha ett mothåll. tummenupp

Från wikipediaartikeln:
---
Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft.
---
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 03 december 2012, 21:55:03 »

Hm... Mekarna på jobbet kallar maskinskruven för bult ända ner till typ M6, och vipps, där blev det en skruv.
Spelar ingen roll om dom muttrar eller skruvar i gods.
Har även från annat håll hört förklaringen att har den 6-kantsskalle är det en bult.(fransking då frågar jag)?
Jag har hört allehanda förklaringar på detta, men här verkar dom flesta vara rörande överrens med min uppfattning :)
Då kan jag dra vidare mitt korståg wave
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 03 december 2012, 21:35:31 »

No tummen upp. Jag hade ju tvärfel dontknow

Men nu sitter man ivf. på mer kunskap än vad man gjorde igår :)

Men din beskrivning är den man använder sig av i vardagen, på jobbet..
Skrivet av: rocas
« skrivet: 03 december 2012, 21:29:08 »

Jag tror/tycker som Fattiglappen...
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 03 december 2012, 21:28:34 »

No tummen upp. Jag hade ju tvärfel dontknow

Men nu sitter man ivf. på mer kunskap än vad man gjorde igår :)
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 03 december 2012, 21:26:33 »

Jag vet inte, men jag kan delge dig min tro:

En bult är en bult därför att den bultas med mothåll, oftast en mutter. En bult dras med fördel åt från muttersidan.

En skruv är avsedd att skruvas i något material antingen genom att själv skapa en gänggång, eller i en redan förberedd dylik.

Därför så skulle jag nog kalla exempelvis en sexkants m4-skruv för bult om den muttras på något, och skruv om den skruvas in i något.

Så tror jag :)

 tummenupp
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 03 december 2012, 21:23:58 »

Jo du har rätt, det blev en tankegroda igen. Naturligtvis är det en nit. En bult behöver nog inte ens ha ett mothåll. tummenupp
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 03 december 2012, 21:20:42 »

"En bult är utan gängor och "smids" fast." Är inte det att nita?
Jag håller nog mer med dig fattiglapp i ditt första svar.
Att en bult saknar gängor gör den väll mer en nit eller sprint?
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 03 december 2012, 21:15:06 »

Jag hade nog fel tror jag. Jag Googlade lite och det är nog skruvar allihop jag tänkte på om man skall vara petig. En bult är utan gängor och "smids" fast.

Så en hjulbult är egentligen en hjulskruv osv.  Men jag fortsätter nog kalla det jag kallat bult för bult ändå :)

Edit:tipo hann rätta mig :)
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 03 december 2012, 21:13:03 »

En bult saknar gängor. En gängad bult är en skruv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 03 december 2012, 21:02:25 »

Jag vet inte, men jag kan delge dig min tro:

En bult är en bult därför att den bultas med mothåll, oftast en mutter. En bult dras med fördel åt från muttersidan.

En skruv är avsedd att skruvas i något material antingen genom att själv skapa en gänggång, eller i en redan förberedd dylik.

Därför så skulle jag nog kalla exempelvis en sexkants m4-skruv för bult om den muttras på något, och skruv om den skruvas in i något.

Så tror jag :)
Skrivet av: Gustaf S
« skrivet: 03 december 2012, 20:48:51 »

Hej!
Efter flera år av heta diskussioner och nästintill handgemäng vänner emellan tänkte jag ställa frågan på detta mycket kompetenta forum!

Vad är skillnaden på skruv å bult?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 715
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!