Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mycket fokus pÃ¥ SCOP men hur är kvalité/hÃ¥llbarhet?  (läst 9994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
Har bott i mitt nuvarande hus i ett år som har en 16 år gammal Thermia Villa. Var lite skeptisk från början men den bara rullar på. Förra ägaren (som installerade den) har inte behövt göra någonting så jag gjorde en service för att få lite koll. Fylldes på lite luft i expansionskärlet och insatsen i växelventilen byttes så inga större problem.

Mitt förra hus med direktverkande el drog, trots man kompletterade med luftvärmepump och braskamin, 30% mer el och då var den uppvärmda ytan bara hälften så jag är klart nöjd med ekonomin också.

Trots att pumpen funkar bra så har den nog inte så många år/månader/dagar kvar så har börjat titta på vad som finns för att vara lite beredd. Nästan alla argument, från alla leverantörer, handlar om SCOP. Nya fräcka funktioner för att få ut så mycket värme för så lite el som möjligt. När servicekillen var här så kunde man läsa lite mellan raderna att ex. de nya pumparna är både betydligt dyrare att byta och betydligt känsligare. Min cp har snurrat 24h/dygn i 16 år.

Att betala 10-15000:- mer för en pump med varvtalstyrd kompressor och massa andra fräcka finesser kommer ju inte betala sig ifall man får dyra reparationer efter 6-7 år. Siffrorna ser ju fina ut men när man läser på lite forumet så verkar det ju inte helt problemfritt.

Blev lång text...men med all erfarenhet och kunskap som finns på forumet, vad är eran åsikt?

När jag började titta så funderade jag på de nyare varvtalstyrda pumparna ifrån Thermia och Daikin m.fl men nu lutar det nästan mer åt tex en "gammal" hederlig Thermia med on/off och till stor del samma styrning som idag. Håller en sådan 16 år igen så känns den investeringen klart tryggare...eller?




Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tittar du på cop så är skillnaden mellan en hyffsat ny Thermia on/off och en inverter väldigt liten fördelen kan väl vara just att det är lite enklare att dimensionera för 100% effekttäckning med inverter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2017, 19:33:16 »
Jo jag förstår fördelen med inverterstyrd kompressor och temp/varvtalstyrda pumpar men hur är erfarenheterna kring hållbarheten av dessa nya pumpar?

Vet ju att tex. vissa pumpar ändå inte kan gå på de lägre varvtalen mer än några minuter , pga problem med smörjning, och gick över till on/off ändå. Detta kanske gör att både inverterstyrningen och motorn slits hårdare än väntat och håller ännu sämre än en "gammal" styrning som bara aktiverar en kontaktor.

Man låter ju gammal och konservativ men det är ju en relativt stor investering så hållbarhet är, i alla fall för mig, en minst lika viktig faktor som COP.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är nog ingen som vet hur hållbarheten är på inverters dom är ju rätt nya men nog är jag lite skeptisk till hur livslängden blir med mera teknik och många gångtimmar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2017, 19:45:11 »
Och hur mycket av det förbättrade SCOPet i nyare pumpar är bara tack vare effektivare CP? Dom kan man ju byta ut även i sin gamla VP.
Så länge inte kompressorn ger upp så är det nog värt att hålla liv i den gamla VPn...skulle jag tro...
Jag har en Thermia Optimum och har snart bytt det mesta på den pumpen och ska jag vara ärlig vete fasen om det någonsin lönar sig att byta till en ny pump billigare är att repa den gamla...fast nog är det roligt med nytt också ;)
Kompressorn kostade 14.000:-
Torkfiltret kommer jag inte ihåg vad det kostade...
Hela styr och regler datorn med display och reläkort kostar under 3.000:-
CP kostar väl någonstans 2-3000:-
Det enda jag inte har bytt är värmeväxlarna, de är inte billiga men det är fortfarande lÃ¥ngt upp till de 60.000 - 100.000:-  som man fÃ¥r ge för en ny pump.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2017, 19:52:13 »
Frågan är ju hur "duktiga" de svenska aktörerna är på att utveckla motorstyrningar. Elektroniken i de gamla pumparna är väldigt enkel och beprövad teknik. Nu har jag inte sett hur de nya pumparnas elektronik är uppbyggd och ifall de byggt motorstyrningarna själva eller köpt tekniken ifrån tredjepart men det har ju inte varit deras core-business de senaste 30 åren i alla fall. Där har kanske Daikin en fördel med sin storlek och större egen kompetens på motorer och motorstyrningar.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Och hur mycket av det förbättrade SCOPet i nyare pumpar är bara tack vare effektivare CP? Dom kan man ju byta ut även i sin gamla VP.
Så länge inte kompressorn ger upp så är det nog värt att hålla liv i den gamla VPn...skulle jag tro...
Jag har en Thermia Optimum och har snart bytt det mesta på den pumpen och ska jag vara ärlig vete fasen om det någonsin lönar sig att byta till en ny pump billigare är att repa den gamla...fast nog är det roligt med nytt också ;)
Kompressorn kostade 14.000:-
Torkfiltret kommer jag inte ihåg vad det kostade...
Hela styr och regler datorn med display och reläkort kostar under 3.000:-
CP kostar väl någonstans 2-3000:-
Det enda jag inte har bytt är värmeväxlarna, de är inte billiga men det är fortfarande lÃ¥ngt upp till de 60.000 - 100.000:-  som man fÃ¥r ge för en ny pump.

Du får en Nibe F1226 12 kw för drygt 51000 kr och då är det ju garanti eller försäkring ett tag i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2017, 19:55:32 »
Kanske ha i åtanke om man nu är spekulant på inverter och vill utnyttja den optimal så förutsätter det lågttemp. distributionssystem.
Hur många klarar av det med sina gamla system?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Det är väl samma med allt. Vitvaror är nu så mycket energisnålare än för 10 år sedan. Kan inte lönar att byta.

Bilarna får mera och mera elektronik och "boxar" kostar en förmögenhet att felsöka på verkstaden och delarna till den (nyligen gick min bil i felsäkert läge, bogsera den till verkstaden, de tog 248 euro för nya tändkabel inklusive arbete.)

Själv tog jag dyraste modellen bvp med energisnåla CP och hgw funktionen. Helt bortkastat åtminstone hgw för mig (7000kr extra).
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2017, 20:00:09 »
Min tanke är ju inte att byta ut den så länge den fungerar och det är vettigt att laga utan samla på mig lite info när den dagen kommer.

Jag jobbar till vardags med att hjälpa företag som, av nÃ¥gon anledning, behöver tex en motorstyrning där de tidigare haft antingen hydraulik eller gamla synkronmotorer. MÃ¥nga aktörer tror de kan göra det själva men det är oftast inte sÃ¥ enkelt som de tror eller det blev dyrare än de tänkt.... nÃ¥gon som vet ifall de gjort det själva eller köper styrning  och kompressor tillsammans?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2017, 20:18:15 »
Kanske ha i åtanke om man nu är spekulant på inverter och vill utnyttja den optimal så förutsätter det lågttemp. distributionssystem.
Hur många klarar av det med sina gamla system?
Menar du att det är viktigare med lÃ¥gtemp till inverter än till on/off vp  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2017, 20:29:00 »
Det är troligen vettigast att köpa on/off med >100% effekttäckning, arbetstank och extern cirkpump, jämför med inverter (och bypass med extern cirkpump).
Det som talar för det är enklare teknik, mindre som kan krångla, och nästan lika hög SCOP.

Frågan är om det är lika roligt?

Jag är i samma läge som du, min pump kommer ju att ge upp en vacker dag och jag funderar på vad man skall köpa.
För egen del kommer det nog att bli inverter med bypass och en logger som kan logga allt som värmepumpen gör och inte gör, men det är ju för att jag är en värmepumpsnörd och loggertillverkare.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2017, 20:51:45 »
Hej Smurfen!
Annars siter du där med en ON/OFF. Hurra för ny teknik!
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2017, 21:04:26 »
Hej Smurfen!
I annan CTC tråd anklagar du mig att jag är oförskämd att nån kör med 90% laddpumpshastighet när jag ifrågasätter det.
Vad tror du det beror på?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2017, 21:11:53 »
Om man svarar som du gjorde när nån ställer en helt vanlig fråga då anser jag att man är oförskämd. Hur ska jag veta anledningen till att svara på ett sånt sätt till en ny användare på forumet det vet du säkert bäst själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!