Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Premiumline C8, väldigt hög hetgastemp vid vv, normalt?  (läst 786 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Hej!

Har en IVT Premiumline C8 med golvvärme som har nu tuffat på i snart sju år utan större problem. En sak är märklig: hetgastempen sticker upp till nästan 110 grader vid varmvattenkörningar. Vid vanlig värmekörning håller den sig mellan 65 och 75 grader. Inga fel är loggade och allt funkar som det ska. Jag har luftat manteln då och då (dock inte de senaste halvåret).

Är det normalt beteende för R410a-pump? Är det olika värmeväxlare för VV och rumsvärme? Kan värmeväxlaren alternativt flexslangar börja bli igensatta?

Tack.

P.S. Det kan se lite konstigt ut att framledningstempen sticker uppåt mellan körningar men det är pga. att "inre" cirkpumpen står still för att inte störa skiktningen i arbetstanken.
« Senast ändrad: 08 oktober 2019, 08:59:35 av Grunf »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Premiumline C8, väldigt hög hetgastemp vid vv, normalt?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2019, 12:33:16 »
Kollade i tryck-entalpidiagrammet för R410 och upptäckte till min förvåning att det inte är orimligt. 73 graders hetgastemperatur vid 38 grader på värmebäraren bör ge ca 100 grader på hetgasen när utgående värmebärare är 58 grader. Med tanke på att givarna vid höga temperaturer kan visa rätt mycket fel behöver det inte betyda att något är fel. Men jag rekommenderar att kontrollera att givaren visar rätt. Skulle den visa rätt är det väl hög temperatur.

Hetgastemperaturen på min pump kommer inte upp i mer än 85 grader vid varmvattenberedning men det är R407 i den.

Det är samma värmeväxlare för VV och rumsvärme. Om värmeväxlaren eller slangarna börja bli igensatta borde skillnaden mellan fram och retur ha varit större. Det är inte säkert att returtemperaturen vid varmvattenberedning är korrekt, det beror på var givaren sitter. På min pump sitter den så att returvattnet vid varmvattenberedning inte passerar givaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 646
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!