Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället  (läst 13500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« skrivet: 24 oktober 2020, 08:28:52 »
Efter många år med ett irriterande informationsmeddelande så löstes det äntligen med en uppdatering(se tråd nedan). Men lyckan var kortvarig. Nu har den börjat larma för lågt flöde avfrostning(Larm 523).

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72858.0

Om jag förstått det rätt så gjorde uppdateringen så cirkulationspumpen sänktes, då jag hade hög kondensor in larm 163 hela tiden.
Men nu när den sänkt flödet så blir det problem vid avfrostningen. Ser ut som att den inte kunnat avfrosta på mer än två timmar. Så jag antar att det blir att öka cirkulationen och leva med hög kondensor larmet.

Har jag tolkat det rätt?

Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2020, 13:05:21 »
Hög kondensor in är inget larm, det är ett informationsmeddelande.
Mitt förslag är att logga anläggningen, speciellt hastigheten på GP1 och se vad den har för fart när den avfrostar?
Sen kan du i meny 5.11.1.2 ställa in minsta tillåtna hastighet, prova med t ex 10 %-enheter högre och se om detta hjälper osv.
Du borde kunna hitta en lägsta fart som gör att avfrostningarna funkar.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2020, 15:48:49 »
Tackar, får pröva det när kylan kommer igen så den börjar avfrosta.
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad joni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #3 skrivet: 20 november 2020, 20:58:13 »
Tackar, får pröva det när kylan kommer igen så den börjar avfrosta.
Hej
Ser ut som jag fått liknade fel som dig.
Har ni löst det?

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #4 skrivet: 21 november 2020, 08:40:07 »
Ja, jag kontrollerade filtret och det var väldigt skitigt, så har nog hindrat flödet. Nu har det fungerat utan problem. Jag hade glömt att rensa filtret på ett par år.
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad joni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #5 skrivet: 21 november 2020, 16:49:31 »
Ja, jag kontrollerade filtret och det var väldigt skitigt, så har nog hindrat flödet. Nu har det fungerat utan problem. Jag hade glömt att rensa filtret på ett par år.
Ok
Jag rensade filtret som var ganska skitigt men det hjälpte tyvärr inte.
Finns det mer än ett filter?

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #6 skrivet: 27 november 2020, 14:46:27 »
Tyvärr så återkom problemet nu när det blir minusgrader. Prövar nu med Carl N:s förslag om min hastighet på GP1, den var inställd på 1% så ökade den till 10%. Återkommer med resultat.
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #7 skrivet: 28 november 2020, 15:37:04 »
Prövade köra minsta tillåtna hastighet från 10% upp till 50% som är max, ingen skillnad. Kommer fortfarande upp lågt flöde avfrostning. Någon som vet vad mer man kan försöka?
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad joni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #8 skrivet: 28 november 2020, 16:18:14 »
Prövade köra minsta tillåtna hastighet från 10% upp till 50% som är max, ingen skillnad. Kommer fortfarande upp lågt flöde avfrostning. Någon som vet vad mer man kan försöka?
Har rensat filtren igen?
Hade Nibe tekniker ute igår som installerade ett magnetfilter.
Har kört ett 10 tal avfrostningar utan problem men nu blev det Lågt flöde igen. Han sa dock att jag förmodligen var tvungen att rensa filtren några ggr till innan magnetfilter tagit allt.
Ska fixa det Imorrn.
Ang uppdateringen var det just flödesvarningen som var syftet så "felet" har vi haft tidigare också men då kunde den inte larma.
Dom räknade med mycket jobb för deras del med anledning av uppdateringen.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #9 skrivet: 29 november 2020, 22:24:46 »
Låter väldigt långsökt, tyvärr tror jag att du kommer att ha samma fel. Men jag skall kolla filtren imorgon, och samtidigt be Nibe skicka den äldre firmware och flasha tillbaka.
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad joni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #10 skrivet: 30 november 2020, 08:13:24 »
Låter väldigt långsökt, tyvärr tror jag att du kommer att ha samma fel. Men jag skall kolla filtren imorgon, och samtidigt be Nibe skicka den äldre firmware och flasha tillbaka.
Förstår inte på vilket sätt det skulle vara långsökt.
Hursomhelst så har jag två partikelfilter varav det är ett av dom som där samlas mest "gegg".
Rensade igen och då fungerar det.
Magnetfiltret hade samlat upp väldigt mycket gegg på knappt ett dygn så det finns mycket i omlopp tydligen.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #11 skrivet: 01 december 2020, 21:41:14 »
Om det fastnar smuts i filtret så har du ju inte stopp, det cirkulerar ju. Och om du har stopp så vore det märkligt om stoppet plötsligt lossnar och fastnar i filtret. Om det nu skulle var smuts i filtret som fastnar efter att ha cirkulerat så skulle det fungera nu efter att jag rensat det. Kontrollerade det och var helt rent.

Jag tror att det är läge för en gruppstämning mot Nibe, de har helt enkelt haft för många frysskador pga av undermålig produkt eller installation. Nu försöker de lösa det med mjukvaran och på så sätt lägga ansvaret på ägaren av anläggningen. Se nedan deras svar, de har vidare vägrat kommentera huruvida min installation ej är korrekt utförd av auktoriserad Nibe installatör.

Som jag ser det om det nu är för klen dimension pÃ¥ rör etc. sÃ¥ att det är för lÃ¥gt flöde bör falla tillbaka pÃ¥ installatören, alt om det är en usel konstruktion med  risk för frostskador bör det falla tillbaka pÃ¥ Nibe.

Hej
 
Den senaste mjukvaran för F2120 (v:10609) innehåller tillsammans med inomhusmodulens nya mjukvara förbättrade avfrostningsfunktioner.
Vilket ska skydda kondensorn från för lågt flöde vid avfrostning.
Eftersom detta besvär uppkommit efter uppdatering indikerar det att ert flöde är lågt vid avfrostningen och därför bör ses över.
 
Att backa mjukvaran är ingen lösning, flödet är ändå detsamma dvs för lågt.
 
Här känner vi inte till vilken storlek ni har på er F2120 men nedan kan ni se utdrag från installationsmanualen där minsta flöde vid avfrostning finns beskrivet m.m.
 


Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #12 skrivet: 01 december 2020, 22:32:28 »
Går det logga laddpumpens hastighet under hela avfrostningen? Lite berörda temperaturer osv? Så man kan se vad som händer på en tidslinje och objektivt kan peka var problemet egentligen ligger.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad joni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #13 skrivet: 02 december 2020, 13:42:53 »
Om det fastnar smuts i filtret så har du ju inte stopp, det cirkulerar ju. Och om du har stopp så vore det märkligt om stoppet plötsligt lossnar och fastnar i filtret. Om det nu skulle var smuts i filtret som fastnar efter att ha cirkulerat så skulle det fungera nu efter att jag rensat det. Kontrollerade det och var helt rent.

Jag tror att det är läge för en gruppstämning mot Nibe, de har helt enkelt haft för många frysskador pga av undermålig produkt eller installation. Nu försöker de lösa det med mjukvaran och på så sätt lägga ansvaret på ägaren av anläggningen. Se nedan deras svar, de har vidare vägrat kommentera huruvida min installation ej är korrekt utförd av auktoriserad Nibe installatör.

Som jag ser det om det nu är för klen dimension pÃ¥ rör etc. sÃ¥ att det är för lÃ¥gt flöde bör falla tillbaka pÃ¥ installatören, alt om det är en usel konstruktion med  risk för frostskador bör det falla tillbaka pÃ¥ Nibe.

Hej
 
Den senaste mjukvaran för F2120 (v:10609) innehåller tillsammans med inomhusmodulens nya mjukvara förbättrade avfrostningsfunktioner.
Vilket ska skydda kondensorn från för lågt flöde vid avfrostning.
Eftersom detta besvär uppkommit efter uppdatering indikerar det att ert flöde är lågt vid avfrostningen och därför bör ses över.
 
Att backa mjukvaran är ingen lösning, flödet är ändå detsamma dvs för lågt.
 
Här känner vi inte till vilken storlek ni har på er F2120 men nedan kan ni se utdrag från installationsmanualen där minsta flöde vid avfrostning finns beskrivet m.m.



Fastnar det "gegg" (magnetit) i partikelfiltret så blir ju flöde med automatik sämre.
Och i mitt fall tillräckligt mycket sämre för att få ett meddelande om "lågt flöde".
Jag har två partikelfilter. Ett som sitter ut mot radiatorsystemet och ett ut mot F2120.
Det är framförallt i det förstnämnda det har fastnat "gegg" inte så mycket i det andra.
I magnetfiltret fastnar det mycket.
Nu har det peppar peppar... inte "larmat" på två dygn.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120+VVM320 larm försvann nytt larm istället
« Svar #14 skrivet: 03 december 2020, 07:37:26 »
Loggning pågår, återkommer efter något dygn. Dock så skall jag nämna att jag har alltså inget larm utan ett informationsmeddelande om lågt flöde, har du Joni ett riktigt larm eller även du ett informationsmeddelande?
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!